Guest Review: Blue Exorcist

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Bleach? Hoez-- Oh, duh! *facepalm* :roll:

Nee, daar lijkt het helemaal niet op. Nou ja, misschien een beetje. Maar Rin is geen Jonkvrouwe in Nood die een halve arc in de cel blijft zitten.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Marv »

Ze werken allebei voor een organisatie die hun ter dood veroordeeld na een of ander voorval. Is toch geen vergezochte vergelijking?
Nu ja, dat is ook de plot van de Bourne-films en er zijn vast nog gelijkaardige series/films. :P

edit: Ik dacht ook meer aan Bleach als geheel en niet alleen Rukia. Rin combineert Rukia en Ichigo, het verhaal-aspect van Rukia en waarschijnlijk zal ie moeten vechten tegen de sterkste exorcisten van het Vaticaan dan?
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

^ Nou, *spoiler* voorlopig is het plan om die Demon King te verslaan in de hoop dat het Vaticaan dan zal inzien dat hij wel degelijk nuttig is (die Demon King is niet te vergelijken met Amaimon trouwens. Zie het meer alsof iemand een biologisch wapen op de stad heeft gedropt).

Tegen de sterkste exorcisten van het Vaticaan vechten is niet echt een optie, want hij kan Shura nog niet aan. Zijn training is er een van "twee stappen vooruit, één stap achteruit" (in tegenstelling tot Ichigo, die alles op een sprintje deed).

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Marv wrote:Ep 20 was hoe het moet zijn. Vooral het stuk met de vlammen was geslaagd. Daar hebben ze veel te lang mee gewacht om die te gebruiken. Doordat de vlammen echt gevaarlijk zijn, ga je er als kijker tenminste in mee als hij ze moet gebruiken.
Ik vind het vooral vreemd dat ze niet meteen geprobeerd hebben of dat spul wilde branden. Dat was het eerste waar ik aan dacht.

En Rin en Yukio zijn allebei behoorlijk OOC. :? Maar ik neem aan dat je dat niet zo merkt als je de manga niet gelezen hebt.

---
Voor de geïnteresseerden, hier een impressie van episode 21 door een verstokte mangafan.

Ik weet niet hoe representatief het is, maar de amusementswaarde is hoog. :P

"How the heck can she explain to her mom a giant plant ball that looks made of marijuana leaves containing two dead people on the front porch?"

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Wow, Blue Exorcist is Archonia aan het overnemen. :lol:
http://www.archonia.com/mangashop/en/main/top/

1. Sailor Moon vol 01 GN
2. Blue Exorcist vol 04 GN
3. Blue Exorcist vol 03 GN
4. Blue Exorcist vol 01 GN
5. Blue Exorcist vol 02 GN

Binnenkort hebben de vertalingen de Japanse manga ingehaald (de Franse nu al eigenlijk). En de serie verschijnt nog steeds maar één hoofdstuk per maand. Dat wordt veel geduld oefenen. :?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Deze moet ik toch ook even hier posten. ;)
http://www.manga-news.com/index.php/act ... de-nouveau

Grote Drie, here we come! :P

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Saki »

zottekes
Going to Atsusacon!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by pietel »

Ok ik heb deze manga nog eens een kans gegeven,
en als je voorbij het begin geraakt, is het inderdaad best de moeite waard.
Het eerste chapter is vreselijk, er gebeurt veel te veel en niets wordt deftig uitgelegd. en de tekenstijl is vaak rommelig.
maar het tweede chapter is al iets beter, en daarna wordt het snel heel erg goed.

Wat direct opvalt zijn de grote verschillen met de anime.
De karakterisatie is een stuk beter, bijna alle personages zijn meer evenwichtig in de manga,
de designs zijn ietsje rommeliger en soms een beetje inconsistent, maar bijvoorbeeld in het geval van Shura is de niet-opgekuiste mangaversie beter.
En ik ben nog niet eens aan het punt waar de anime-verhaallijn begint af te wijken. Vanaf daar verwacht ik dat de manga de anime veruit zal overtreffen.

Maar het begin is dus een stuk beter in de anime.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

pietel wrote:Ok ik heb deze manga nog eens een kans gegeven,
en als je voorbij het begin geraakt, is het inderdaad best de moeite waard.
Hahaha! :lol: Ik was oorspronkelijk van plan om er een bespreking over te schrijven, dus ik had mij voorgenomen om minstens het eerste volume te lezen. Anders was ik misschien ook na een half hoofdstuk gestopt.

Maar tegen volume 3 was ik opeens verslaafd... :black:
Het eerste chapter is vreselijk, er gebeurt veel te veel en niets wordt deftig uitgelegd. en de tekenstijl is vaak rommelig.
maar het tweede chapter is al iets beter, en daarna wordt het snel heel erg goed.
Ik denk dat dat 'niet deftig uitgelegd' voor een deel intentioneel is, Rins verwarring is een belangrijk onderdeel van de plot en als lezers worden we verondersteld met hem mee te voelen.

De tekenstijl is ook al best veel veranderd, je merkt het heel goed als je de eerste en de latere hoofdstukkken naast elkaar legt.
Wat direct opvalt zijn de grote verschillen met de anime.
De karakterisatie is een stuk beter, bijna alle personages zijn meer evenwichtig in de manga,
En ik ben nog niet eens aan het punt waar de anime-verhaallijn begint af te wijken. Vanaf daar verwacht ik dat de manga de anime veruit zal overtreffen.
Jup, jup! Dat zeggen we dus al de hele tijd. ^^

In het begin had ik er eigenlijk nog niet zoveel last van... de eerste episode die echt OOC was is nummer 6, en dat was filler. Maar vanaf episode 15-16 gebruiken ze de bestaande verhaallijn en halen die volledig onderuit, en dat is veel erger. :?
Maar het begin is dus een stuk beter in de anime.
Dat jobgedoe vond ik persoonlijk nogal zinloos, maar de rest was wel duidelijker in beeld gebracht, ja. Sommige dingen heb ik pas goed begrepen toen ik de anime zag (zoals de reden waarom hij aan het vechten was in het begin).

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by pietel »

Ik ben ondertussen up to date en het is echt een goeie reeks.
Mijn vertrouwen in NeeNee's smaak is weer wat gegroeid. Conan en Inuyasha vind ik nog altijd maar niks, maar deze is een aanrader.

Het blijft allemaal heel shonen, maar het wordt goed gebracht,
en alle elementen zijn kleine bouwstenen van het groter verhaal. Dat is wel leuk want je hebt het gevoel dat je ergens naartoe leest
en op een of andere manier geloof ik dat deze serie niet hopeloos uitgerokken zal worden.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

^ Oh, bedankt hoor! :lol:

Ja, het is allemaal heel klassiek, maar toch werkt het op de een of andere manier... daar was ik destijds ook erg verbaasd over. En het verhaal gaat vooruit, alhoewel het blijkbaar nog wel een (heel lang) tijdje zal duren eer we eindelijk bij Satan aankomen. Maar zolang de boel niet nodeloos uitgesponnen wordt, geeft dat niet voor mij, integendeel. Ik hoop dat we er toch zeker een album of 20 van kunnen genieten.

Want vind je ondertussen van de anime, nu je kunt vergelijken met het origineel?

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by pietel »

Ge moet die twee niet vergelijken. Ik wist in de anime ook wel wanneer ze van de originele verhaallijn begonnen afwijken. Daar moet ik de manga niet voor lezen. Ik heb al genoeg series gezien met nieuwe eindes.
Maar de anime bleef in dit geval nog wel tamelijk overeind.
Claymore anime heeft een einde waar ik gewoon om moest wenen.
En de oorspronkelijke Fullmetal Alchemist-serie heeft mij ook altijd tegengeslagen tot ik in de manga las wat de bedoeling was.

maar AoEx valt best mee in vergelijking.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

^ Ik had het vooral over de karakterisering. Er zijn een paar plaatsen waar ze echt heel raar doen, vanuit mangastandpunt gezien.

Ik vraag mij af waar de film over zal gaan. De anime zit een beetje op een dood spoor (nòg een keer met Satan vechten zou dwaas zijn), en de manga is nog steeds aan zijn eerste grote arc bezig.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Ik ben nog steeds verbaasd hoe goed deze manga eigenlijk verkoopt op Archonia. Alle vijf albums staan nog steeds in de top 20 van best verkochte manga, en zelfs in de top 25 van best verkocte spullen tout court.

http://www.archonia.com/mangashop/en/manga/top/
http://www.archonia.com/mangashop/en/main/top/

Is dat omdat de reeks nog nieuw is? Want je zou toch verwachten dat, zeg maar, Naruto het beter doet, maar die komt in de lijsten maar één keer voor.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Weertangel »

Ik denk dat deze serie een heel ander publiek aantrekt dan de standaard Naruto fan, want die verlaten zelden hun favo serie..
Wat er voor zorgt dat ie wat meer opduikt dan Naruto, want die lijkt ook zijn charme te verliezen.

Post Reply