Hoe bewaar je je manga?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Hoe bewaar je je manga?

Post by NeeNee »

Nu we het er toch over hebben, hoe bewaar je je manga? :)

Kasten, dozen, onder je bed? Allemaal netjes op hun eigen plekje of kriskras boven en onder elkaar? Mooi in een plastiekje of gewoon in het stof?

---
Mijn collectie zit deels in kasten (vooral Engels) en deels in dozen (Frans/Nederlands). Foto's hier. :lol:

Ze zitten niet in het plastiek, maar ik ben er wel zuinig op; als er een hoekje los is plak ik het, en als ze gekreukt of gegolfd zijn probeer ik ze weer plat te krijgen...

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by Brook500 »

Momenteel nog in kasten. :lol:
Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ik van alle reeksen een duidelijk overzicht behoud (vooral van niet-complete reeksen) door ze zoveel mogelijk op 1 rij te krijgen per lade.
Ik rangschik ze het liefst per uitgevers & grote.
Voor een goedkope manier van kasten te kopen kan ik je zeker & van de Billyboekenkasten van IKEA aanbevelen. Er zijn grote exemplaren bij (wit & zwart) die maar € 35 kosten per kast.
Je kunt ook nog extra lades, die je daar apart kunt bijkopen, eraan toevoegen & zetten op de hoogte die je wilt (alhoewel het spijtig genoeg niet onbeperkt is).
Image

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by SilverOwls »

Ze passen gelukkig nog allemaal in men kast. Als die vol zou zijn denk ik dat ik zal beginnen stapelen op men kast zelf. Tis te hopen dat het dan niet omvalt :lol:
Image

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by PrIEsTER »

Alles zit bij mij in grote houten kisten. Alles ligt op elkaar (wel netjes) in de hoogte gestapeld, maar ik heb dus totaal geen overzicht meer wat waar ligt.
Als ik dus op zoek moet naar iets, moet ik de hele kist leegmaken. Ik weet wel in welke kist ongeveer welke series liggen...

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by Hinote »

Mijn incomplete series (zo'n 100 volumes) hebben 1 schap van mijn boekenkast gekregen.

Al mijn complete en stopgezette series zitten in dozen. Deels omdat ik geen plaats heb in mijn kamer/kast, deels omdat ze zo niet kunnen vergelen door invallend zonlicht.
Vroeger zaten die dozen onder mijn bed. Maar telkens ik iets wou herlezen moest ik eerst het matras en lattenbodem eraf duwen. Dus zijn die nu gewoon op elkaar gestapeld tegen een muur. En zoals eerder gezegd, ik heb het zelfde probleem als Priester. Een lijst bij elke doos zou echt handig zijn.

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by Britt_ »

Momenteel bewaar ik ze in dozen in mijn kast (waar ik maar plaats kon vinden zeg maar). Enkel mijn manga van "TsubasaRC" staat in mijn hobbykast. De hobbykast kan toe dus er komt geen zonlicht bij mijn manga. Dit zal ook zo blijven tot ik op mezelf ga wonen. Dan wil ik een hobbykamer waar ik trots mijn manga in kan uitstallen, alsook ander hobbygerief. Dit zal een zonlichtvrije kamer zijn (of zonlicht wordt dan beperkt tot een minimum) aangezien veel van mijn hobby's spullen bevatten die af kunnen geven door UV-straling. Ik ben er dus best zuinig op, al maak ik er ook wel gebruik van vaak herlezen enzo. Mijn hobbykamer zal waarschijnlijk ook vaker afgestoft worden dan andere kamers. Hiermee bedoel ik dat dit fanatieker zal gebeuren en niet dat ik een viespeuk ben :lol:

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:25, edited 1 time in total.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by pietel »

Nu bewaar ik mijn manga voor twee weken in verhuisdozen!
Amai ik ben niet zo'n consequente afstoffer, dus met het uitladen van mijn boekenkasten ontdek ik dan de plekjes waar ik nooit aan denk om ze proper te maken. :D
Maar over twee weken kan ik weer op zoek naar de ideale uitstalmanier voor al mijn gerief! leuk leuk verhuizen is tof!
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by Jarus »

OP dit moment heb ik alles in bananendozen zitten.
Maar zodra ik een huis heb waarin ik kan samen wonen met mijn vriendin dan gaan ze weer mooi in een kast :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by The Donkey »

netjes in kasten, de bekende ikea kasten, passen ze goed in en zitten ze mooi strak tegen elkaar.
probleem is nu alleen dat de kast bom vol zit en ik de laatste 25 manga's er niet meer in kan doen...
flink over nagedacht hoe ik het zal oplossen, beste idee was een super lange plank naast mn bed en daar dan One Piece op zetten.
dan staan ze toch mooi op een rij, maarja heb daar ook mn nachtlampje, wat ik ook gebruik bij het TV kijken (draai hem dan bij) en dan zou die vol op de manga's schijnen.
geen goed plan dus:P njaa we willen al een jaar of 3 verhuizen, dus ik hoop nu een beetje dat het er binnen 6 maanden echt van komt en met een beetje geluk is mn kamer dan net wat groter en past er een 3e ikea kast in:D

njaa ik zie wel hoe ik het in de tussen tijd oplos, belangrijkste vind ik dat ze veilig zijn...

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by Turvy »

12 Billy kasten en een stuk of 10 bakken, plus nog wat in random andere kasten...
Zwarte Billy's wil je trouwens niet, die trekken belachelijk veel stof aan (de witte misschien ook, maar daar zie je het niet zo direct op liggen ;))

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by Marv »

Vroeger sorteerde ik ze alfabetisch in kasten. Nu verzegel ik elke manga in een plastieken zakje, codeer en noteer ze zodat ze makkelijker te vinden zijn en bewaar ze in brandveilige kasten die verzekerd zijn. Ook let ik op de vochtigheid en temperatuur zodat er geen ongewenste verkleuringen kunnen optreden.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by Brook500 »

Turvy wrote:12 Billy kasten en een stuk of 10 bakken, plus nog wat in random andere kasten...
Zwarte Billy's wil je trouwens niet, die trekken belachelijk veel stof aan (de witte misschien ook, maar daar zie je het niet zo direct op liggen ;))
Ik heb de zwarte in mijn bezit & die trekken idd heel veel stof aan. Ik stof ze maar om de week af, anders blijf ik bezig. :P
Image

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by PrIEsTER »

Marv wrote:Vroeger sorteerde ik ze alfabetisch in kasten. Nu verzegel ik elke manga in een plastieken zakje, codeer en noteer ze zodat ze makkelijker te vinden zijn en bewaar ze in brandveilige kasten die verzekerd zijn. Ook let ik op de vochtigheid en temperatuur zodat er geen ongewenste verkleuringen kunnen optreden.
Ik durf te wedden dat jij je manga niet zo snel zal uitlenen aan je jongere neefjes of nichtjes :wink:

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Hoe bewaar je je manga?

Post by Marv »

Au contraire, my dear Priester.

Ik ga Nana 1 en One Piece 1 en 2 cadeau doen aan ze omdat ik ze zelf niet meer hoef.

In het echt bewaar ik mijn manga in kasten en laden.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Post Reply