Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Bart »

Tamara wrote:Misschien kan een Vlaming even een fictief budget opstellen? :)
Ik vind Tamara's schatting redelijk goed, maar geef in vergelijking wel wat meer uit aan media-abonnementen en nutsvoorzieningen; eveneens moet ik Marv bijtreden wat betreft het onrealistische voedselbudget. (Eerlijkheidshalve, empirisch is al wel vastgesteld dat ik doorgaans meer eet en drink dan de 'gemiddelde' mens.)

Gelukkig verdien ik ook een beetje meer dan 1000 EUR per maand.

Om de hoofdvraag te beantwoorden, wanneer ik achteraf de bedragen zie die ik maandelijks neertel voor mijn anime- en manga-aankopen vind ik inderdaad dat het te veel is. Ik vermoed dat dit veeleer een erg subjectief gegeven is, ook al zou ik ermee kunnen instemmen dat de objectieve grens bij 'zoveel uitgeven aan je hobby dat je niet meer in je levensonderhoud kan voorzien' ligt.
Last edited by Bart on Thu Aug 11, 2011 16:10, edited 2 times in total.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Marv »

Tamara wrote:€25 per week is redelijk. Ik besteed zo'n €20 per week aan eten en het is niet alsof ik verhonger. In tegendeel zelfs. Ik koop nog wat 'dure' producten ook, bijvoorbeeld vrije uitloopeieren in plaats van scharreleieren. Mijn brood komt van de bakker. €2,15 per brood is duur, maar het is het zó waard. Het is gewoon een kwestie van slim kopen en koken. Koken is over het algemeen goedkoper dan kant-en-klaar, tenzij je werkelijk de meest afschuwelijke, ongezonde magnetron-rotzooi naar binnen werkt.
Ik kende mensen die op 15€ per week overleefden maar die aten bagger en onregelmatig.
Wat maak jij dan? Voor goedkoop zelf eten te maken denk ik aan pasta of rijst (wat ik doe, zak van 10kg voor 20€ gaat laaaang mee). Maar dan heb je nog geen vlees of groenten. Waar koop je die dan en hoeveel spendeer je daaraan als ik vragen mag? 20€/7 is 2,8 € per dag. Met je brood ben je al 2,15€ kwijt. Zeg dat dat de hele week meegaat (sowieso niet) dan heb je 2,15€ per dag over en daar moet je dan je avondeten mee betalen (er van uitgaand dat je middag dat brood is).
Koop je in bulk of heel goedkoop? Maak je ineens een grote pot voor een paar dagen? Eet je gewoon bitter weinig? :P

Ik wil het geheim weten zodat ik zelf minder uitgeef aan eten. Heb deze week alleen al 30€ uitgegeven maar das ook de Delhaize en die zijn gewoon duur.

@ Tamara: Op café gaan of een koffie drinken ergens zit er dan toch niet in voor jou? Of tel je dat apart? En is je uitgaansbudget 100€ per week? :P
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Tamara »

Om eerlijk te zijn laat die €25 nog ruimte over om een broodje te pakken in de stad of een gebakje (fruitschuitjes! <3) te halen bij de bakker. De grotere dingen vallen onder 'overig' (in mijn geval is dat ook ongeveer €30 per maand, maar het budget is ruimer met de feestdagen). Dat is meer een potje voor uitstapjes, verjaardagscadeaus en dat soort dingen.

Wat ik in een gemiddelde week haal:
-Beleg - max €3, afhankelijk van wat aangevuld moet worden (Philadelphia/kaas is duur, een pot pindakaas niet)
-Brood - €2,15
-Tofu (genoeg voor drie dagen) - €1,60
-Groente, fruit en peulvruchten - €7 (veel vers, maar bijvoorbeeld ook bruine bonen en gepelde tomaten uit blik)
-een pak Knäckebröd/beschuit - €0,80-€1,10
-pasta/rijst - €1
-een liter versgeperste sinaasappelsap - €1,50
-iets te snacken (dadels, eierkoeken, een reep pure chocolade)- €2-3
-zes eieren - €1,30
-thee - €1

Daarnaast zijn er natuurlijk dingen die ik maar af en toe moet kopen zoals vuilniszakken, persoonlijke verzorgingsproducten... Meestal kom ik uit rond de €20 in de week, maar ik had laatst een week dat ik maar €14 uitgaf aan boodschappen. De week daarvoor zat dichter bij de €25. Maaltijden plannen, zelf koken, seizoensproducten kopen, op de aanbiedingen letten en alleen kopen wat je ook echt nodig hebt - zo bespaar je centen.

Meestal kook ik voor meerdere dagen. Bijvoorbeeld een pan chili.
Groot blik chilibonen - €0,80
Mais - €0,40
Tomatenpuree - €0,06
Prei - €0,30
Ui - €0,20
Paprika - €0,70
Tortilla's - €1,80
Totaal: €4,16

Hier kunnen vier personen van eten. Ik eet het dan twee avonden en mijn moeder neemt ook het algemeen ook een portie. Daar krijg ik een week later dan weer vaak iets van terug.

Een goed gevulde omelet is ook heerlijk. €0,65 voor de eieren, twee snee brood en verder opvullen met een uitje en restjes groente.

Ovenschotels zijn ook heel geschikt om restjes in te verwerken. Ik gebruik meestal deze basis:
pak pasta - €1
twee blikken gepelde tomaten - €0,52
blikje tomatenpuree - €0,06

Eerst je restjes vlees in de pan, groente erbij, na een tijdje de tomaat, op smaak brengen met kruiden. Laagje saus in de ovenschaal, dan een laagje ongekookte pasta, laagje saus, enzovoorts. Eindig met een laagje saus en gooi er wat kaas naar keuze overheen. Hoelang het in de oven moet hangt een beetje af van de ingrediënten, maar reken op 25-45 minuten.

Ik geloof niet dat ik weinig eet. Ik heb genoeg vrienden en familie die mijn porties niet op kunnen XD

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Koen »

Zolang je er plezier aan beleeft lijkt niets me "te veel". Want als je er plezier aan beleeft zal je wel niet aan het verhongeren zijn of jezelf te kort doen op een of andere manier ;)
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Tamara »

Al zijn er natuurlijk mensen die schulden opbouwen niet direct zien als een probleem terwijl het dat natuurlijk wel is.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by NeeNee »

^ Schulden terzijde, als je helemaal niets overhoudt om opzij te zetten vind ik dat persoonlijk toch ook maar triestig. :?
Tamara wrote:
PrIEsTER wrote:Neenee is dus stinkend rijk!
Nou ja, wat is stinkend rijk? Het is over het algemeen niet zo moeilijk om geld over te houden voor je hobby.

Uhm, stel je een 22-jarige voor die net is begonnen met werken en netto €1000 per maand verdient (ongeveer het minimumloon voor een Nederlandse 22-jarige). Daarnaast komt er nog €70 zorgtoeslag binnen. Deze jonge werknemer woont op zichzelf, heeft geen auto en gaat elke dag met de bus naar kantoor in het stadje verderop.

De vaste lasten bedragen:
Huur - €400
G/W/L - €80
Verzekeringen - €120
Busabonnement - €40
Telefoon/TV/Internet - €55
Abonnementen - €5
Totaal: €700

Daarnaast is gebudgetteerd:
Boodschappen - €100
Kleding - €40
Overig - €30
Spaargeld - €100
Totaal - €270

€700 + €270 = €970
€1070 - €970 = €100

Is dan dan verantwoord om €100 per maand aan manga uit te geven? Ja, dat moet kunnen. Is de persoon in kwestie rijk? Nee, deze mangalezer zit in een piepklein rijtjeshuisje/oud appartement en zal van z'n spaargeld niet op vakantie kunnen.
Ik woon nog thuis, weet je nog?

Verzekeringen - €12
Boodschappen - €250 (voor twee personen)
Telefoonkaart - €7,5
Overig - €30

Totaal - €300

Dat is alles. Verder geef ik €100-200 uit aan manga en dan houd ik dus nog meer dan de helft over.

Dus rijk? Nee. Geld genoeg om te kopen wat ik wil? Jawel, hoor.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Koen »

NeeNee wrote:^ Schulden terzijde, als je helemaal niets overhoudt om opzij te zetten vind ik dat persoonlijk toch ook maar triestig. :?
Tja, vind ik zelf ook, maar je hebt genoeg mensen die geen manga kunnen kopen en ook niks opzij kunnen zetten. Das veel triestiger...

Bovenal blijft manga een goedkope hobby...
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Gurenn »

Bart wrote:
Tamara wrote:Misschien kan een Vlaming even een fictief budget opstellen? :)
Ik vind Tamara's schatting redelijk goed, maar geef in vergelijking wel wat meer uit aan media-abonnementen en nutsvoorzieningen; eveneens moet ik Marv bijtreden wat betreft het onrealistische voedselbudget. (Eerlijkheidshalve, empirisch is al wel vastgesteld dat ik doorgaans meer eet en drink dan de 'gemiddelde' mens.)
In Nederland zijn winkelaankopen een stuk goedkoper dan in België, verklaart een hoop. Een wagen en een huis aankopen is er dan weer duurder.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Marv »

Tamara wrote: Wat ik in een gemiddelde week haal:
-Beleg - max €3, afhankelijk van wat aangevuld moet worden (Philadelphia/kaas is duur, een pot pindakaas niet)
-Brood - €2,15
-Tofu (genoeg voor drie dagen) - €1,60
-Groente, fruit en peulvruchten - €7 (veel vers, maar bijvoorbeeld ook bruine bonen en gepelde tomaten uit blik)
-een pak Knäckebröd/beschuit - €0,80-€1,10
-pasta/rijst - €1
-een liter versgeperste sinaasappelsap - €1,50
-iets te snacken (dadels, eierkoeken, een reep pure chocolade)- €2-3
-zes eieren - €1,30
-thee - €1
Is dat je lijst voor avond en middageten? Ziet er uit als middag allemaal eerlijk gezegd (op de pasta/rijst en tofu na). Of ben je vegetariër (tofu, geen vlees)?
Lijkt me nog altijd wat weinig voor een week door te komen eerlijk gezegd maar jij zal het wel het beste weten als je de hele tijd voor jezelf kookt. :P
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by pietel »

Vlees is duur. Ik probeer minstens 2 a 3 keer per week eten te maken zonder vlees.
(ok niet echt om geld te besparen, maar gewoon als milieubewuste mens, maar een berg verse groenten zijn nu eenmaal goedkoper dan een groot stuk vlees)
terecht ook, vlees moet duur zijn.

En een groot brood is bij mij op na twee dagen. 4 sneden 'smorgens, 8 'smiddags.
Image

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Marv »

Nu ja, Tamara is een vrouw en die eten nu eenmaal minder als mannen (clichés anyone?).

Eén brood per week vind ik weinig, één bus fruitsap gaat toch ook maar max 4 dagen mee. Beleg max 3 € is ook zo raar. Ik koop mij alleen de goedkope delhaize kaas (10 sneden) van 2,5€ waar ik 5 dagen mee doe. En voor de rest heb ik niets van toespijs buiten gelei en pindakaas. En zoals ik al zei, dat lijstje leek meer op een lunch lijst dan middag en avond. Mss ziet een gezonde lijst er zo uit? :D
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Tamara »

Is dat je lijst voor avond en middageten? Ziet er uit als middag allemaal eerlijk gezegd (op de pasta/rijst en tofu na). Of ben je vegetariër (tofu, geen vlees)?
Weet je hoeveel groente en peulvruchten je voor dat geldt kunt krijgen? Daar kun je een stevige pot van maken. Peulvruchten vullen behoorlijk.
Nu ja, Tamara is een vrouw en die eten nu eenmaal minder als mannen (clichés anyone?).
Ik eet meer dan veel mannen die ik ken, maar met bijvoorbeeld hongerige tieners kan ik niet concurreren! :) Over het algemeen eet ik een licht ontbijt en lunch, maar een flink bord avondeten. Ik eet veel dingen met veel vezels (volkoren brood, vijgen, bruine bonen) en vezels geven je een verzadigd gevoel.
Eén brood per week vind ik weinig, één bus fruitsap gaat toch ook maar max 4 dagen mee. Beleg max 3 € is ook zo raar. Ik koop mij alleen de goedkope delhaize kaas (10 sneden) van 2,5€ waar ik 5 dagen mee doe. En voor de rest heb ik niets van toespijs buiten gelei en pindakaas. En zoals ik al zei, dat lijstje leek meer op een lunch lijst dan middag en avond. Mss ziet een gezonde lijst er zo uit?
Voor die prijs kun je elders ook twee of zelfs drie broden halen, dus het moet hoe dan ook haalbaar zijn. Hebben jullie Plus-supermarkten? Volgens mij hebben die een vaste aanbieding van drie broden voor €2. Zelf vul ik het trouwens nog aan met beschuit en knäckebröd. Ik drink inderdaad maar drie dagen in de week fruitsap, maar dat is voornamelijk omdat fruit gezonder is. Sinaasappelsap vind ik gewoon lekker en daarom is het een weekendding :) Verder drink ik water en thee. Er komt hier prima water uit de kraan, dus het kost geen drol.

Plakken kaas koop ik als het in de aanbieding is, voor de rest eet ik liever verse kaas. Dat is goedkoper en lekker smeerbaar :D En ander beleg... Een pak hagelslag kost minder dan €1, hetzelfde geldt voor chocopasta en pindakaas. Dat gaat allemaal langer dan een paar weken mee. Verder eet ik sandwichspread, maar dat is ook niet binnen een week op. Oh, en appelstroop - dat is ook geen investering te noemen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by NeeNee »

Tamara wrote:Voor die prijs kun je elders ook twee of zelfs drie broden halen, dus het moet hoe dan ook haalbaar zijn. Hebben jullie Plus-supermarkten? Volgens mij hebben die een vaste aanbieding van drie broden voor €2.
Tot een paar jaar geleden had België een vaste broodprijs van €2/stuk. Tegenwoordig is het vrij, maar de meeste bakkerijen hanteren nog steeds hetzelfde tarief. Drie (verse) broden voor die prijs zul je volgens mij dus moeilijk vinden.

Maar we gaan nu wel een beetje heel erg off-topic...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Tamara »

... Wow, dat is duur. Hier in de supermarkten verkopen ze al broden vanaf rond €0,70. De kwaliteit varieert dan wel van karton tot redelijk eetbaar, maar toch... Je zou het haast zelf gaan bakken als zelfs het goedkoopste brood al €2 is.

Maar goed, dit loopt inderdaad een beetje uit de hand. Ik wilde alleen maar illustreren dat wat veel of weinig is afhangt van het inkomsten en lasten, en dat er niet echt een vaste lijn te trekken is.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 38: Hoeveel is te veel?

Post by Kira »

Dus iedereen is het er over eens dat pas als je jezelf in de schulden koopt aan manga, het te veel is?

NeeNee vroeg wanneer iets een obsessie wordt... Als je amper slaapt en geen sociale contacten meer wil leggen, omdat je dan tijd verkwist die je kan gebruiken om manga te (her)lezen en/of anime te (her)kijken, dan is er voor mij ook wel sprake van een obsessie. Iedereen moet toch een leven opbouwen?? Er bestaat niet zo iemand die gelukkig is als hij zo is. Als je op Telefacts of Koppen iemand ziet die doordraait als ze hem onderbreken met zijn hobby (Meestal is dit gamen, maar dat is ook wel hét ding dat ze in de media zwart maken), doet dat je wel nadenken. Moest er gewoon even uit.

Dat neemt niet weg dat je hobby een grote rol in je leven mag spelen. (Wat dan ook weer niet hoeft, maar het mag xD) Zolang je, moesten er grote conflicten onstaan, je ze laat vergeten door manga te lezen. En zolang je genoeg tijd overhoudt voor dingen als o.a. eten, wassen en contact leggen met anderen.

En qua stuff kopen is alles gezegd denkik.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Post Reply