Discussie nr. 35: OOP reeksen

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by NeeNee »

Sommige reeksen geraken nogal snel Out Of Print, hetgeen betekent dat ze niet meer gedrukt worden en dus vaak moeilijk te krijgen zijn. Soms gebeurt dit omdat de uitgeverij eenvoudigweg weinig of niet herdrukt (bv. Tokyopop destijds), soms omdat ze failliet is, soms omdat een bepaalde reeks niet meer herdrukt mag worden door geschillen met andere rechthebbenden (bv. Sailor Moon voor lange tijd).

Ook de manier waarop winkels met deze OOP reeksen omgaan (of met oudere uitgaven in het algemeen) kan danig verschillen. Sommige winkels hebben als gewoonte om alle niet-verkochte albums na een half jaar al terug te sturen (bv. De Poort), anderen laten ze voor onbeperkte tijd in de rekken staan (bv. Betty Boop). Sommige webwinkels tonen half uitverkochte titels jarenlang als "Tijdelijk niet beschikbaar" (bv. Boopdepository) en anderen proberen zo snel mogelijk de resterende stock uit te verkopen (bv. Archonia).

Wat vinden jullie hiervan? Ik heb het zowel over de aanpak van uitgeverijen als van winkels. Horen uitgeverijen altijd reeksen te herdrukken als er veel vraag naar is? Doen winkels er verstandig aan om reeksen zolang mogelijk in de catalogus te houden? Of kunnen ze integendeel beter de markt op de voet volgen en alleen nieuwe spullen verkopen?

Meningen welkom. :)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by Brook500 »

Bij de uitgevers is 't probleem in Frankrijk bij OOP reeksen minder groot dan bij de engelse versies. En als er reeksen OOP zijn, dan zijn 't er van uitgevers die failliet gaan, enorm (en dan ook echt enorm) slecht verkopende reeksen of reeksen die al jaren (meestal ouder dan 5 jaar) bestaan of afgelopen zijn & nu moeilijk de nieuwe generatie lezers kan bereiken.
Over 't herdrukken is de ene uitgever wat moeilijk dan de andere. Zo heb ik gehoord dat Kurokawa & Panini daar één van de moeilijkste zijn. Waarom? (Koen? :wink: )

De winkels die de mangas verkopen hebben idd een hele andere aanpak. Bij de Poort hebben ze idd alle mangadelen die het laatste half jaar verschenen zijn & van de toppers wel wat meerdere delen.
Ze maken ook wel veel reclame over nieuwe reeksen & geven hun klanten meer advies over wat ze moeten kopen.
Bijvoorbeeld Dong Co is een winkel die veel van manga, anime & gerelateerde dingen verkoopt. Ze hebben in principe alles liggen van manga, behalve dan de echte oudere Glenatuitgaves, enkele reeksen van Tonkam, Kana & Pika. Deze winkel heeft sinds kort ook een onlineshop die zelf gratis leveringen doet vanaf €50.
Maar OOP reeksen vinden moet je, volgens mijn mening toch, het beste zoeken bij tweedehandswinkels of grote speciaalzaken die zich (ook) op manga richten.
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by Ash Ketchum »

Brook500 wrote:Maar OOP reeksen vinden moet je, volgens mijn mening toch, het beste zoeken bij tweedehandswinkels of grote speciaalzaken die zich (ook) op manga richten.
OOP manga moet je verzamelen met heel veel geduld en heel veel geluk. En internet-fora informatie netwerken. En zo. *insert episch verhaal van hoe ik en Tamara via verre wegen drie zeldzame OOP reeksen wisten af te maken*

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by Brook500 »

Ash Ketchum wrote:OOP manga moet je verzamelen met heel veel geduld en heel veel geluk. En internet-fora informatie netwerken. En zo. *insert episch verhaal van hoe ik en Tamara via verre wegen drie zeldzame OOP reeksen wisten af te maken*
Dan heb ik geluk dat ik ook zo'n geduldige persoon ben. 8)
Image

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by Britt_ »

Ik heb bijna enkel OOP reeksen. Maar ik zou het wel fijn vinden moesten winkels hun reeksen zo lang mogelijk in de rekken laten staan. Op die manier kan je met soms nog erg veel geluk dat ene broodnodige deel voor je collectie vinden (kijkt naar de manga die NeeNee voor Britt vond in de Mekanik 8) )

Ik heb momenteel nog één OOP manga nodig (Tokyo Babylon 6, moest iemand weten waar ik hem kan krijgen, geef een gil), de rest heb ik met veel geduld en veel sjaans verzameld, op heel korte tijd nogwel. Tot voor kort stond die ook nog gewoon te koop bij VanStockum, maar ik was zo stom deze te laten gaan.

Toegegeven, het verzamelen van OOP reeksen, en de voldoening als je er eindelijk eentje compleet hebt is geweldig!!
En het systeem van Archonia vind ik overigens wel goed. Manga die verdwijnen (en OOP gaan) verkopen ze vaak met een fikse korting.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by Tamara »

*insert episch verhaal van hoe ik en Tamara via verre wegen drie zeldzame OOP reeksen wisten af te maken*
En nog voor een redelijke prijs ook! :D

Het meest, meest epische eraan is natuurlijk dat ik de op één na laatste Basara 20 had. Het laatste exemplaar stond niet veel later op Amazon voor $399.

OOP manga moet je verzamelen met heel veel geduld en heel veel geluk.
En connecties. Ik realiseerde het me laatst pas, maar ik heb veel hulp gekregen van anderen. Dan heb ik het niet alleen over de samenwerkingen met Ash en Boekenfestijnwormgatavonturen...

Bijna een jaar geleden, eventjes na het avondeten, hoorde ik opeens Karma ergens vandaan komen. Het bleek mijn telefoon te zijn. Mijn telefoon gaat bijna nooit, omdat slechts een selecte groep mijn nummer heeft en die het alleen gebruiken voor noodgevallen. Het was een onbekend nummer.

Mysterieuze beller: Met Marianne, ik sta nu in een winkel...
Ik: Oké... Hallo?
Marianne: En ik heb Four Shoujo Stories in handen. Zal ik 'm voor je meenemen?
Ik: Serieus? Ik bedoel, serieus serieus? Wil je 'm niet zelf?
Marianne: Nou... er liggen er twee.

Toen implodeerde het universum, omdat twee nieuwe Four Shoujo Stories op één vierkante meter vinden in 2010 het equivalent is van delen door 0.

Jullie kennen haar misschien als nwoppertje. Hoe ze aan mijn nummer gekomen is? Via Roderick. Dus niet alleen heeft ze onthouden wat ik graag wilde, ze heeft haar allerbest gedaan om mij te bereiken.

Mitz heeft me natuurlijk ook meerdere malen geholpen. Zonder haar had ik Banana Fish 3 en Planetes 2 niet gehad. Of dan die keer dat Hein Saint Seiya 10 voor me meebracht uit de UK.

Oh en ik heb een tijdje manga geruild met iemand uit Nottingham. Het was een logische ontwikkeling nadat we elkaar meerdere keren waren gekomen op mangaforums. Ik speurde voor hem het Boekenfestijn en de Nederlandse stripspeciaalzaken af naar zeldzame manga, hij deed hetzelfde voor mij. Zo ruilden we dozen vol met boeken. Ik heb zelfs nog eens met iemand uit de VS geruild. Ik had een artbook gespot dat ik voor 1600 punten kon kopen, maar dat op Amazon ruim $100 waard was. Geruild voor een paar delen van Hino Horror.

Wat leren we hiervan? Zonder shounen-spirit geen OOP manga! Kracht van de vriendschap, mensen!

Oh en verder, check altijd de meest afgelegen stripspeciaalzaken, vooral de winkels die vroeg begonnen zijn met manga. Hier loop je de grootste kans om zeldzame dingen tegen te komen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by NeeNee »

Britt_ wrote: Ik heb momenteel nog één OOP manga nodig (Tokyo Babylon 6, moest iemand weten waar ik hem kan krijgen, geef een gil), de rest heb ik met veel geduld en veel sjaans verzameld, op heel korte tijd nogwel. Tot voor kort stond die ook nog gewoon te koop bij VanStockum, maar ik was zo stom deze te laten gaan.
Ik weet niet hoe graag je hem wilt, maar Amazon heeft hem tweedehands voor €80 (incl. verzendkosten).
http://www.amazon.fr/Tokyo-Babylon-6-Cl ... 1595320504

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by The Donkey »

OOP manga is aan de ene kant erg leuk om te verzamelen en de zoektoch is altijd leuk om te doen.
maar aan de andere kant zit je soms vast, of je mist delen, of je betaalt er 50+++ euro voor:S
persoonlijk hou ik erg van shonen en dat raakt niet zo snel OOP,
maar ik vind het toch jammer dat wat Tezuka werken bijna niet te krijgen zijn:(
en hetzelfde met Kindaichi, had er graag meer van gelezen, maar wil er gwn niet grotere prijzen voor betalen.

ik snap het beleid dat archonia ervoor heeft, maar vind het niets:P
bookdepository doet altijd erg zijn best manga's in voorraad te hebben,
nu is die webwinkel zo inmens groot dat ze eigenlijk alles op voorraad kunnen houden wat ze willen
en dat kan bijna geen enkele andere (web)winkel...
het is toch knap balen als geen van de gebruikelijke sites nog de delen hebben die je zoekt,
want de kans dat iemand tegen zn deel aanloopt is erg klein
en geef toe, niemand hier heeft connecties als tamara:P

btw ik vind het ook wat jammer dat er niet gwn bijgedrukt word door de uitgeverijen
ik kan begrijpen dat een oplage van een paar honderd om bij te drukken niet echt de moeite waard is,
maar het is soms toch erg zuur.
zeker als het gaat om One-shots moet je er snel bij zijn:(

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by Tamara »

NeeNee wrote:
Britt_ wrote: Ik heb momenteel nog één OOP manga nodig (Tokyo Babylon 6, moest iemand weten waar ik hem kan krijgen, geef een gil), de rest heb ik met veel geduld en veel sjaans verzameld, op heel korte tijd nogwel. Tot voor kort stond die ook nog gewoon te koop bij VanStockum, maar ik was zo stom deze te laten gaan.
Ik weet niet hoe graag je hem wilt, maar Amazon heeft hem tweedehands voor €80 (incl. verzendkosten).
http://www.amazon.fr/Tokyo-Babylon-6-Cl ... 1595320504
Betere optie: wachten.

Er zijn nu meerdere uitgeverijen druk bezig met het heruitgeven van CLAMP-manga in omnibusedities. Clover, Chobits, Card Captor Sakura, Magic Knight Rayearth en binnenkort ook X (bij Viz). De kans is groot dat Dark Horse, of zelfs Kodansha zelf, Tokyo Babylon ook opnieuw gaat uitgeven.

Of je probeer Bol. De kans is zeer klein, maar wie weet...
ik snap het beleid dat archonia ervoor heeft, maar vind het niets:P
bookdepository doet altijd erg zijn best manga's in voorraad te hebben,
Archonia ook, maar na een tijdje is dat niet meer haalbaar. Als de serie eenmaal incompleet leverbaar is, kan het jaren duren voordat de boeken weg zijn. Ondertussen nemen ze wel kostbare schap-/opslagruimte in beslag. Ze afprijzen versnelt het verkoopproces aanzienlijk en je maakt je klanten er nog blij mee ook.
en geef toe, niemand hier heeft connecties als tamara:P
Je kent mij toch? Ik kan je misschien zelf ook een keertje helpen. Wie weet :)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by Ash Ketchum »

[quote="Tamara"]Het meest, meest epische eraan is natuurlijk dat ik de op één na laatste Basara 20 had. Het laatste exemplaar stond niet veel later op Amazon voor $399. [quote]

En de andere Basara 20 op Amazon was toen iets van $600? $800 toch? :P

In Japan zijn OOP manga eigenlijk best makkelijk te vinden, besef ik me nu ik zo naar dingen als Master Keaton in m'n kamer kijk. De tweedehands markt is daar zoveel beter ontwikkeld met ketens als Book-Off (niet alleen voor manga, maar voor zoveel consumenten producten) en je vind relatief makkelijk out of print uitgaves.

Natuurlijk zijn de oplagen daar ook groter, maar toch; je kan relatief makkelijk series die 10, 15 jaar al niet meer geprint vinden bij elkaar sprokkelen via een rondje Book Off.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by barbapapa »

OOP reeksen hebben is wel leuk.
Ik heb er zo een paar denk ik:
- Dance till Tomorrow 1-7
- Firefighter Daigo 1-20
- Cromartie High School 1-8
- Blue van Kiriko Nananan

Een paar die ik eigenlijk nog zou willen:
- Domu
- Kazan

Ik heb zo het gevoel dat ik er ook een deel heb die vrij rap OOP gaan zijn, zoals die Viz Ikki reeksen.
Gyo 1 zou volgens Proxis bestelbaar zijn (en dit heb ik dus gedaan), maar ik ben wel benieuwd of ie ooit nog geleverd kan worden daar hij bijna nergens meer te vinden is.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by NeeNee »

barbapapa wrote: Een paar die ik eigenlijk nog zou willen:
- Kazan
Is Kazan niet in het Frans te koop bij Archonia..?

Er staat "Out of stock", maar ik weet niet of heeft of ze er nog aan zullen kunnen komen. Iemand al eens geprobeerd?

Of zoek je de Engelse versie? Daar ga je veel voor betalen. :?

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by barbapapa »

Engelse versie; of ja maakt niet uit eigenlijk. Ik heb ook scans van de originele versie in goeie kwaliteit.
Leek me gewoon leuk om ooit op de kop te tikken vanwege zn OOP status + de kwaliteit van de reeks.

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by Britt_ »

NeeNee wrote:
Britt_ wrote: Ik heb momenteel nog één OOP manga nodig (Tokyo Babylon 6, moest iemand weten waar ik hem kan krijgen, geef een gil), de rest heb ik met veel geduld en veel sjaans verzameld, op heel korte tijd nogwel. Tot voor kort stond die ook nog gewoon te koop bij VanStockum, maar ik was zo stom deze te laten gaan.
Ik weet niet hoe graag je hem wilt, maar Amazon heeft hem tweedehands voor €80 (incl. verzendkosten).
http://www.amazon.fr/Tokyo-Babylon-6-Cl ... 1595320504

Dan kan ik hem op Ebay voor 50 incluis verzenden hebben XD ik zoek nog even door. In het slechtste geval wordt het dan een duurder exemplaar ^-^

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 35: OOP reeksen

Post by Koen »

Kazan is volgens mij ook in het Frans niet meer beschikbaar.

Ik heb eigenlijk weinig met OOP-gedoe. Ik volg de Franse markt vanaf de start en koop in principe direct wat ik wil. Het gebeurt dus zelden dat ik na enkele jaren ineens het licht zie en nog een reeks wil oppikken waarvan de rechten al verlopen zijn. Het gebeurt maar blijft toch beperkt.

Dat winkels slechts enkele maanden manga's stock houden, lijkt me ook niet meer dan logisch. Als je ziet hoeveel manga's er verschijnen... Een winkel is nu eenmaal beperkt in z'n ruimte en er bestaan studies dat nieuwigheden toch maar de eerste x aantal weken/maanden verkocht worden. Dus als economische entitiet lijkt het me waanzin ergens één exemplaar te houden voor als die reeks toevallig eens binnen ettelijke jaren nog een koper zou interesseren. Stockage is een enorme kost dus logisch dat de meeste winkels werken volgens het principe van de nieuwigheden te volgen en de rest enkel op bestelling. Ik zou het zelf in elk geval niet anders doen ;)
motivatiedip. help!

Post Reply