Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by MrXarnus »

Koen wrote:
MrXarnus wrote:Lijkt me beter om gewoon voor korte series als Buster Keel te gaan, succes verzekerd :lol: !
Ik had niet direct kunnen voorspellen dat Buster Keel zo goed zou scoren, maar dat Gintama en ZKC niet zouden aanslaan kan elk klein kind voorspellen. Ik zou toch soms eens willen weten welke zaken er allemaal spelen bij zo'n licentie-aanschaf.
Wat ik wel weet is dat one-shots en korte reeksen meestal in bulk gekocht worden, is goedkoper dan (en je hebt ook minder financiële risico's als je veel korte reeksen uitgeeft.), ik weet niet hoe het met lange series zit...

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Marv »

Koen wrote:
Marv wrote:Mijn gok is Gintama of geeft de internetpopulariteit van die reeks een vertekend beeld?
Geen idee hoe het de reeks in andere landen vergaat, maar in Frankrijk geraakt Kana ze aan de straatstenen niet kwijt. Lijkt me nu niet het genre te zijn dat universeel genoeg is om de grote drie te gaan vervangen.
Als je spreekt over een opvolger van de grote 3, moet je kijken naar Japan he. Daar wordt sowieso de opvolger van de grote 3 bepaald. Daar heb ik altijd gedacht dat Gintama vrij populair was. Onder twintigers/dertigers dan he, wat me toch een goeie indicatie lijkt dat het een vrij grote demografie aanspreekt en dus niet gedoemd is om de kleinste jung alleen te boeien. Want de grote 3 zijn niet groot door de jongste fanbase maar net omdat ze fans uit alle groepen vinden (anders heb je een Pokemon). Niemand van mijn kennissen/vrienden was een zware manga lezer (en zeker niet anime,das echt voor otakus daar) maar keiveel man las wel One Piece bv. Om maar te zeggen dat het echt een serie is dat zichzelf overstijgt in termen van branding en populariteit.

Nu ja, voor hetzelfde geld scoort Gintama heel slecht bij jongeren in Japan en is het een soort "critical darling". Wss heb je gelijk en is het te klein.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by NeeNee »

^ Ik geloof dat het toch altijd in de top 20 stond qua verkoopcijfers voor Japan... maar da's natuurlijk nog niet echt een topper.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Koen »

Marv wrote:Als je spreekt over een opvolger van de grote 3, moet je kijken naar Japan he.
Tuurlijk niet. Meer dan ooit willen de Japanse uitgeverijen iets dat wereldwijd kan aanslaan. Is de opvolger van De Grote Drie iets dat enkel in Japan aanslaat zoals Gintama dan hebben ze gefaald. Meer dan ooit zijn de inkomsten van de rechtenverkoop aan het buitenland van belang in een tanende binnenlandse markt.
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Gurenn »

Gintama raakt in het westen mogelijk niet zo goed verkocht omdat een groot deel van de humor berust op parodieën op en verwijzingen naar andere (soms obscure) Japanse media die alleen door doorgewinterde otaku en Japanners begrepen worden. En net als One Piece heeft het een vrij zwak begin, als de eerste volumes niet goed verkopen krijgt de rest gewoon geen kans.

Verder wel een geweldige serie overigens, kan zich makkelijk met One Piece meten.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Marv »

Koen wrote:
Marv wrote:Als je spreekt over een opvolger van de grote 3, moet je kijken naar Japan he.
Tuurlijk niet. Meer dan ooit willen de Japanse uitgeverijen iets dat wereldwijd kan aanslaan. Is de opvolger van De Grote Drie iets dat enkel in Japan aanslaat zoals Gintama dan hebben ze gefaald. Meer dan ooit zijn de inkomsten van de rechtenverkoop aan het buitenland van belang in een tanende binnenlandse markt.
Jij weet er meer van dan ik dus ik geloof je hoor. Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat een grote 3 niet big kan zijn in Japan maar wel in de rest van de wereld. Lijkt me essentieel dat het in Japan ook verkoopt. Het gaat ook veel verder dan de manga he: merchandising, films, musicals (spijtig genoeg), speelgoed, snoep,... In het Westen zullen dat altijd niche producten blijven, in Japan zie in elke supermarkt wel een Naruto of One Piece poster en snoep en .... liggen.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Koen »

Marv wrote:Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat een grote 3 niet big kan zijn in Japan maar wel in de rest van de wereld. Lijkt me essentieel dat het in Japan ook verkoopt.
Das een feit. En er kan altijd een onverwachte verrassing uit de bus komen. Maar de uitgeverijen gaan ook echt op zoek gaan naar iets dat ze gaan willen pushen als nieuwe reeks, nieuwe bestseller, en dat zal ongetwijfeld iets met een universeel thema of sfeer zijn.
motivatiedip. help!

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Marv »

Koen wrote:
Marv wrote:Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat een grote 3 niet big kan zijn in Japan maar wel in de rest van de wereld. Lijkt me essentieel dat het in Japan ook verkoopt.
Das een feit. En er kan altijd een onverwachte verrassing uit de bus komen. Maar de uitgeverijen gaan ook echt op zoek gaan naar iets dat ze gaan willen pushen als nieuwe reeks, nieuwe bestseller, en dat zal ongetwijfeld iets met een universeel thema of sfeer zijn.
Natuurlijk, dat is de logica die de meeste bedrijven hanteren. Het verhaal moet universeel zijn, we moeten het overal kunnen brengen,... Maar als je kijkt naar Harry Potter (oerBrits en een heel specifieke wereld die Rowling creëert) of Naruto zelfs (keiveel Japanse mythologie en verre van universele uitwerking), moet je toch toegeven dat er meer dan dat meespeelt.
Als je een universeel thema of sfeer wilt, dan kun je om het even welke shounen pakken. Het heel genre is opgebouwd rond bepaalde conventies/clichés waardoor het net die uitwerking is die ze verschillend maakt. Ene Bleach heeft het van zijn hippe jongerencultuur combineren met traditionele samurai esthetiek en structuur. Naruto met Ninja's en Japanse legendes. One Piece maakt er een knotsgek piraten avontuur van dat voor zover ik weet zijn eigen ding doet echt (kan zijn dat er voorgangers zijn ofzo?).
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Koen »

Traditioneler dan Harry Potter kan toch niet? (weeskind dat bij moeilijke pleegouders terechtkomt, een gave ontdekt, tovenaars, das zelfs niet eens een mengelmoes van eerder werk, das gewoon gestolen van decennialange traditie lol) Iets typisch Brits zie ik daar helemaal niet in buiten dat het zich daar afspeelt. Ook Naruto heeft nauwelijks typisch Japans elementen die doorslaggevend zijn, buiten dat Naruto graag noodles eet. En piraten, moeilijk om een universeler onderwerp te vinden voor de jeugd. Ik denk dat de piraat zelfs de ridder zou kloppen qua wereldwijd verspreid thema.

Maar je kan idd niet alles incalculeren. Het go-spel is wel typisch Japans en toch was Hikago een groot succes in Frankrijk (geen idee voor Amerika). Dus je kan inderdaad niet alles inplannen of uitstippelen. Das juist.
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by MrXarnus »

Koen wrote:Traditioneler dan Harry Potter kan toch niet? (weeskind dat bij moeilijke pleegouders terechtkomt, een gave ontdekt, tovenaars, das zelfs niet eens een mengelmoes van eerder werk, das gewoon gestolen van decennialange traditie lol) Iets typisch Brits zie ik daar helemaal niet in buiten dat het zich daar afspeelt. Ook Naruto heeft nauwelijks typisch Japans elementen die doorslaggevend zijn, buiten dat Naruto graag noodles eet. En piraten, moeilijk om een universeler onderwerp te vinden voor de jeugd. Ik denk dat de piraat zelfs de ridder zou kloppen qua wereldwijd verspreid thema.

Maar je kan idd niet alles incalculeren. Het go-spel is wel typisch Japans en toch was Hikago een groot succes in Frankrijk (geen idee voor Amerika). Dus je kan inderdaad niet alles inplannen of uitstippelen. Das juist.
Viz heeft het in ieder geval de serie volledig uitgegeven en sommige delen zijn al eens herdrukt. (Redelijk recent nog...)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by NeeNee »

Update: Naruto is zojuist geëindigd in Japan. Bleach is (nog altijd) aan de laatste arc bezig.

En er zijn nog altijd geen gedoodverfde opvolgers, of tenminste niet voor zover ik kan zien. Fairy Tail doet het niet slecht, maar het haalt het niet bij de populariteit van de Grote 3. Blue Exorcist is teruggekeerd naar de ruime subtop na het einde van de anime en de film. Attack on Titan is een tijdje erg populair geweest, maar moet zich nog bewijzen op de lange termijn. Bovendien is dit ook weer in een ander tijdschrift.

Het ziet ernaar uit dat we inderdaad een hiatus krijgen bij SJ... of misschien is het met het idee van een 'Grote 3' wel helemaal afgelopen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Koen »

Grote 'Drie', das idd verleden tijd. Het zou al moeten lukken dat het er net weer drie zijn ;) Sowieso komen de écht grote enkel uit WSJ, maar met Naruto en Bleach out of the way zal er hopelijk wel 'ruimte' zijn voor een nieuwe klepper... Waarschijnlijk iets avontuurlijks maar dan wat edgier (voor WSJ normen dan), want de doorsnee avonturenshonenliefhebbers hebben nog altijd hun OP natuurlijk. Ofwel gewoon iets very basic dat gewoon op het juiste moment komt ;) Of misschien eindelijk nog eens een pure sentimentele shonen? Of iets à la City Hunter? Soit, legio opties als ik het zo bekijk lol. Onvoorspelbaar ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Gurenn »

^ Attack on Titan is momenteel groter dan alles uit WSJ op One Piece na hoor. :wink:

En dan zeggen dat Isayama Attack on Titan eerst aan een editor van WSJ had voorgelegd, die het afwees omdat het hem niks voor Jump leek. Zou me niks verbazen als die nu z'n baan kwijt is. :mrgreen:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Koen »

Wow, ik wist wel dat Titan big was maar niet dat het aan bijna 3 miljoen exemplaren per volume zat. Zalig.
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Post by Weertangel »

Als Bleach en Naruto geeindigt zijn dat wordt het inderdaad moeilijk om te zien welke andere series de schoenen van die 2 kan vullen.
Attack on Titan is zowiezo 1 die daar wel in lukt, maar een tweede serie? geen idee om eerlijk te zijn.

Post Reply