Discussie nr. 40: Opvolgers van de grote 3

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Koen »

De Grote Drie zijn zowel een zegen als een gesel voor WSJ. Ze zorgen voor de grote geldinstroom (OP in Japan, Naruto in het westen) maar door hun grote succes staan ze nieuwkomers ook wat in de weg. Je hebt die grote drie en een groot deel mangafans kijkt niet verder dan die enkele reeks(en) dat ze lezen. Waardoor nieuwkomers nooit zo big kunnen worden als de Grote Drie. Tot er daar eentje van stopt. Maar zal Shueisha dat riskeren zonder de zekerheid op opvolging? Vicieuze cirkel, me dunkt. ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Kira »

Opvolger van De Grote 3 kunnen vanalles zijn, zolang het maar langdradig zijn en vol actie zitten. En als ze er een anime vol met fillers van maken, is de kans vrij groot dat het er eentje van wordt.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Gurenn »

Van de grote drie is Naruto de enige die momenteel naar een conclusie toewerkt (en met wat padding en dragging kan dat nog jaren gerekt worden). Bleach is net met een nieuwe arc begonnen en volgens Kubo zouden er na die van Aizen nog twee komen. Hij wil nog tien jaar verdergaan met Bleach, zijn editor hield het zelfs op dertig jaar. Bij One Piece zitten ze nog maar halverwege, ze zijn New World nog niet eens in. Die houdt het dus nog wel een vijftiental jaar vol.

Ik zie Toriko nog wel als een vervanger voor Naruto. Het haalt hogere kijkcijfers dan Naruto en Bleach in Japan, al is het in het westen nog vrij obscuur en vind ik het persoonlijk een stuk minder goed dan Naruto, Bleach en One Piece.
Last edited by Gurenn on Fri Mar 22, 2013 0:23, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by NeeNee »

(quote komt uit een andere thread, maar het paste hier beter)
Marv wrote:Nu ja, ik krijg met de jaren minder en minder geduld voor shounen reeksen. Bij de nieuwere reeksen zie je zo goed dat alle verhaal-elementen volgens de conventies geschreven worden en zelfs de hoofdpersonages bitter weinig originaliteit bevatten (om maar te zwijgen over de verplichte stereotypes in nevenfiguren). Het uitzicht van de manga mag dan wel veranderen, het blijft dezelfde rommel in een ander jasje. Dat is wel hard gezegd natuurlijk maar het is dan ook een genre voor kinderen dus dan valt dat te vergeven. En ondanks het doelpubliek zijn er toch een pak kwalitatieve reeksen imo.
Ik ben het volledig met je eens... behalve dat ik net gemerkt heb dat ik het mis had. :mrgreen:

Ik ben tegenwoordig ook snel uitgekeken op de meeste shonen. Ik dacht dat het kwam omdat ik er al teveel gezien had en ze allemaal zo'n beetje hetzelfde zijn... overal dezelfde cliche's, gelijkaardige opbouw, overlappende elementen...

Ik bedoel, toen ik de eerste keer het verhaal van Blue Exorcist probeerde samen te vatten, ging het ongeveer zo:
"Rin is een nogal opvliegende jongen die vaak in gevechten verzeild geraakt (waar heb ik zoiets nog al geschreven? O ja, Psyren). Wanneer hij op een dag aangevallen wordt door een groepje delinquenten, merkt hij dat één ervan hoorns en een staart heeft (waar heb ik dat nog al gezien? O ja, YuYu Hakusho) en daarna kan hij opeens overal demontjes zien (idem). Wanneer een demon zijn familie aanvalt en hij leert dat hij over bijzondere krachten beschikt (net als in Bleach... en Rave Master, Buso Renkin, Cat Paradise, ...), besluit hij om naar een speciale school voor exorcisten te gaan (D. Gray-Man) en hard te trainen om de beste te worden (elke shonenmanga ooit)."

Het verhaal hangt aaneen van de clichés, de meeste personages zijn terug te brengen tot archetypes, en ongeveer alle afzonderlijke elementen heb ik al eens eerder gezien...

... en raad eens? Ik vind hem geweldig! :lol: Ik had echt gedacht dat deze reeks mij gauw zou tegensteken zoals al die andere standaardshonen, maar in plaats daarvan ben ik na drie albums al volledig fan. Echt fan, zoals ik al lang niet meer geweest ben.

Ik moet dus wel concluderen dat het probleem niet noodzakelijk aan de herkenbaarheid ligt en ook niet aan mijzelf... maar ook aan het feit dat de meeste shonen gewoon minder goed zijn. De eerste keer werkt het nog omdat het origineel is, en verder heb ik in het begin vooral de toppers gelezen heb... dan schieten tweederangsreeksen algauw tekort.

Hetgeen niet wegneemt dat gewenning wel een rol speelt, natuurlijk. Maar het is dus niet zo dat ik vanaf nu alle shonen saai en repetitief ga vinden. Dat is best wel een opluchting. :mrgreen: :lol: :Fade-color

(Ter vergelijking: bij Psyren heb ik dit totaal niet. Het verhaal is interessant maar niet echt beklijvend, en de personages zijn functioneel en niet onsympathiek, maar ze missen diepgang... dit is een reeks van een lager niveau. Ik zou hem ongeveer gelijkstellen aan Shaman King...)

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Marv »

NeeNee wrote:
Ik moet dus wel concluderen dat het probleem niet noodzakelijk aan de herkenbaarheid ligt en ook niet aan mijzelf... maar ook aan het feit dat de meeste shonen gewoon minder goed zijn. De eerste keer werkt het nog omdat het origineel is, en verder heb ik in het begin vooral de toppers gelezen heb... dan schieten tweederangsreeksen algauw tekort.
Zoals jij het beschrijft, ligt het helemaal aan jou. Ik wil niet zeggen dat Blue Exorcist niet goed is en ook al zijn de afzonderlijke elementen nogal standaard, the whole is greater than the sum of its parts. Zoiets ja? Maar jij lijkt buitenproportioneel fan van een reeks na 3 delen al (wat voor een shounen vroeg is, ze zitten net voorbij de expositie, eerste confrontatie misschien achter de rug,...) en ik denk dat de manga de juiste elementen heeft die jouw persoonlijke smaak bevalt ofzo.

Misschien snap ik je punt niet goed. Maar wat ik wil zeggen is dat je voor de objectieve kwaliteit van een bepaalde manga lijkt te pleiten door te zeggen dat het inderdaad lijdt onder bovenstaande punten: clichés, stereotypen (niet archetypen trouwens ;) ),... maar dat je hem persoonlijk enorm goed vindt wat louter een subjectieve ervaring is. Botst een beetje imo. Ik bedoel, je spreekt mij niet tegen ofzo dus het lijkt alsof je je favoriete reeks wilt verdedigen gewoon.

Ik heb de eerste 2 eps gezien van Blue Exorcist en vond het inderdaad heel basic. Eerst en vooral moest ik al denken aan Supernatural (nooit gezien maar zelfde premise, 2 broers die demonen ed bestrijden) toen ik doorhad dat die broer ook naar True Cross Academy ging gaan. En daarnaast vond ik de parallellen met Naruto vooral opvallend (Psyren enzo ken ik niet, DGrayman vergelijking is wel overduidelijk): hoe de buurtmensen over hem roddelen en zeggen akuma (=>kyuubi). Zelfs dat shot was hetzelfde, je ziet de schaduw van de mensen op de grond terwijl Rin/Naruto wegloopt in de zonsondergang. Zoiets is mss eerder een hommage? :P
Het gevecht in ep2 vond ik wel cava maar ik ben niet echt overtuigd door heel de Bijbelse inslag. Ik zie nu al voor me hoe die spreuken, summons, wapens,... namen gaan hebben van heiligen, bijbelfiguren ofzoiets.

Nu uiteindelijk maakt het niet zoveel uit dat het een 13-in-een-dozijn-verhaal/personages/... zijn, het is de uitvoering die belangrijk is. Jij lijkt overtuigd te zijn. Ik zal het nog een paar eps de kans geven (2 eps is wat weinig mss) en dan zal ik wel beslissen.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Weertangel »

Heh, iedereen heeft zo zijn meningen over Blue exorcist ,maar het neemt niet weg dat de serie potentie heeft om een topper te worden(als ie dat nog niet was heh :wink: )
Ikzelf ben het ook met NeeNee eens over de serie, hij is zijn cliche's en stereo-types maar op de een of andere manier spreekt het me toch meer aan dan andere series met hetzelfde thema..

Een andere serie die ik al eens eerder genoemd heb die ook potentie heeft is Drifters ,dus ga die ook maar eens opzoeken :)

En Marv, mag ik je aanraden ook de manga te lezen van Blue Exorcist? zijn altijd wel verschillen.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Marv »

Ik wil me niet uitspreken over het potentieel van Blue Exorcist. Ik ga af op hetgene ik al gezien heb en dat was niet al te schitterend. Zelfs het verhaal zelf, de vaderfiguur in de tweede ep al mollen dient louter en alleen om de plot vooruit te helpen. Tis niet alsof je echt meeleeft met wat er gebeurt (wat spijtig is) dus ik zat daar zo van "jaja, tragisch, get the show on". Je hebt geen tijd gehad een band er mee op te bouwen of niets, het verschaft alleen een goede reden waarom hij toch maar zijn demonenkant zou ontwaken.

Drifters even opgezocht. Premise klinkt beetje saai maar mss ooit eens proberen. Blue Exorcist lezen zal er wss nooit van komen. Heb nog genoeg manga liggen en ben geen fan van scanlations. Koop me alleen nog Nederlandstalige manga en de Franse reeksen die ik wil voltooien zoals Beck.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Weertangel »

Ieder zijn ding, ik lees scans voornamelijk van series die ik nog niet kan kopen op zijn engels of als ik eerst wil kijken wat het is, dus neem ik je niet kwalijk hoor.

Maar ik ben van mening dat je bij de meeste manga series altijd verder moet gaan dan de eerste hoofdstukken simpelweg zodat je tot de kern komt van de serie en DAN zou kunnen beslissen of je het nog verder leest of niet.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Kira »

Ik begon me af te vragen of ik de enige op het forum ben die niet houdt van series waarin de hoofdpersonage ergens de beste in wil worden. Ik heb het gevoel dat iedereen er (ooit) wel eentje leuk vond.

Ik neem het niemand kwalijk dat ze het wel leuk vinden, maar zelf heb ik gewoon een heel andere smaak. Gevechten zijn toch niet spannend als er niet iets vreselijks gebeurd als de hoofdpersonage verliesd? Wat is er dan nog zo tof aan bv. Naruto? Waarom zie je trouwens het leven van degene die waarschijnlijk ooit de beste gaat worden, en niet van iemand anders? (Geen retorische vragen)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Marv »

Meestal gebeurt er toch iets vreselijks als het hoofdpersonage verliest? Er moet iets op het spel staan, anders zit je naar het equivalent van sparring matches te kijken. Ofwel sterven ze, of de wereld staat op het spel, een vriend of geliefde,... Bij Naruto is dat toch niet anders, of begrijp ik je verkeerd?

En de meeste verhalen gaan toch over iemand die de beste in iets wilt worden, in boeken, films, manga,... vind je dat. Ik draai de vraag om voor je: wat is er spannend aan het leven volgen van iemand die middelmatig wordt in wat ie wilt bereiken?
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Weertangel »

Marv wrote: Ik draai de vraag om voor je: wat is er spannend aan het leven volgen van iemand die middelmatig wordt in wat ie wilt bereiken?
Nou, je kunt het met je eigen leven vergelijken, of beter gezegdt, met een normaal persoon.
Iedereen vraagt zich altijd af hoe het zou zijn als je superkrachten(of iets in die trend) zou hebben, dus hoe zouden de superhelden zich voelen als ze als "normale"mensen zouden zijn??

Intersant genoeg voor mij in ieder geval heh ;)
Last edited by Weertangel on Sun Aug 14, 2011 10:26, edited 1 time in total.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Kira »

Ik zie eigenlijk niet in wat dààr zo saai aan zou zijn. Taikobo uit Hoshin Engi was ook niet de beste doshi. Voordat ik ermee stopte, was Goku ook niet bekend uit Dragonball Z. InuYasha volgens mij ook niet. Het is dus niet dat een goede shonen moet gaan over iemand die de beste wordt.

En ik ken eigenlijk geen enkel niet-japans boek waarin de hoofdpersonage de beste in iets zal worden op het einde. *benieuwd*
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by NeeNee »

Kira wrote:Voordat ik ermee stopte, was Goku ook niet bekend uit Dragonball Z. InuYasha volgens mij ook niet. Het is dus niet dat een goede shonen moet gaan over iemand die de beste wordt.
Euh, echt wel. Omdat ze toevallig niet op het nieuws komen wil nog niet zeggen dat ze niet keihard proberen om de beste te worden. Zeker Goku, die liet zijn vijanden gewoon lopen zodat hij later een nog sterkere tegenstanders zou hebben om te verslaan. :roll:

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Marv »

De beste worden hoef je niet zo letterlijk op te vatten. Het hoofdpersonage van elke shounen zal zich altijd onderscheiden van de rest. Hij bezit een talent of item dat hem speciaal maakt, maar bovenal is hij sterk van geest en blabla... Je weet toch wat ik bedoel? Dat is gewoon een van die shounenelementen. Dat in vraag stellen is hetzelfde als je afvragen waarom er altijd gevochten moet worden?
Aan de andere kant zijn er evenveel verhalen waar het hoofdpersonage een doorsnee kerel is maar dan zijn het externe gebeurtenissen die er een verhaal van maken. Zoals Video Girl Ai of praktisch elke school/ecchi/harem/.... serie. Het laat de lezer/kijker identificeren met het hoofdpersonage met in het achterhoofd 'it could happen to me" logica. In shounen is er die identificatie via de waarden van het personage (vrienden zijn belangrijk, recht moet zegevieren, ...) of zijn eigen emotionele obstakels (je eigen angst overkomen,...).

Hoshin Engi heb ik nooit gelezen maar dit haal ik van de wiki:
The story is set in legendary China. A beautiful female fox spirit named Dakki (妲己)?) is controlling the emperor Chu-o (紂王 Chū-ō?) and the ruling In (殷) dynasty, and is using her power over him to do evil in the nation. An immortal-in-training named Taikobo (太公望 Taikōbō?) is chosen by the great immortal sages for the Houshin Project (封神計画) — to seal away or destroy the evil demons that infest the world. In the course of his adventures, Taikobo gathers other powerful companions and sets out to seal away the demons and eventually destroy Dakki herself.
I rest my case. :P

@ Weertangel: Je mist een beetje mijn punt. Die verhalen die jij beschrijft van gewone mensen die superhelden spelen of krachten hebben, is toch al massas veel gedaan: Kickass, Watchmen, Defendor, Super, ... Gewone mensen die superheld gaan spelen. Of bedoel je superhelden die hun krachten verliezen en ineens normaal worden? Elke comic heeft wel zo'n arc: superman, spiderman,...
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Opvolgers van de grote 3

Post by Weertangel »

Marv wrote: @ Weertangel: Je mist een beetje mijn punt. Die verhalen die jij beschrijft van gewone mensen die superhelden spelen of krachten hebben, is toch al massas veel gedaan: Kickass, Watchmen, Defendor, Super, ... Gewone mensen die superheld gaan spelen. Of bedoel je superhelden die hun krachten verliezen en ineens normaal worden? Elke comic heeft wel zo'n arc: superman, spiderman,...
Klopt, maar er zijn ook series waar zoiets de basis van een serie is, of meer precies, het feit dat ze een normaal leven willen hebben zonder dat ze weer eens worden aangevallen door vijand x..
Witchblade is hier een goed voorbeeld van.
En je punt(van de laatste paar posts) was toch wat er intersant is aan (hoofd)personages die niet tot het uiterste gaan?
Nou, ik vindt dat zulke verhalen ook intersant en leuk zijn, meestel wel ingewikkelder, maar niettemin zeer intersant.

Post Reply