Beste einde van een manga

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Beste einde van een manga

Post by NeeNee »

We hebben het begin gehad, nu het einde. Wat vind je de beste afsluiter voor een manga? Welke eindes zijn geweldig, welke zijn memorabel slecht? Wat voor soort conclusie hoop je typisch te zien, en wat gebeurt er als het totaal niet overeenstemt met je verwachtingen? (Dit kan over een hele serie gaan, maar ook over een bepaalde arc ervan.)

Aangezien dit over eindes gaat, VREES DE SPOILERS. Ik weet dat het niet altijd evident is, maar wees zo goed om belangrijke revelaties zoveel mogelijk op voorhand aan te kondigen met *spoiler* (kleine tekst) en zet de naam van de serie aan het begin van je post zodat mensen die kunnen overslaan als ze de serie nog willen lezen.
Last edited by NeeNee on Mon Jun 13, 2011 9:41, edited 1 time in total.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Beste einde van een manga

Post by Brook500 »

Beste einde:
Fullmetal Alchemist: wie de serie gelezen heeft, zal dit er in principe automatisch erbij zetten. ik had het wel niet echt verwacht wat Mustang ging doen. En waar de Elric-broers naartoe gingen, was ook een leuk & goede afsluiter van deze topreeks.
Death Note: Nog een topreeks waarvan ik het einde ongelofelijk spannend vond (en dan te denken dat ze het einde in de anime verknoeid hadden :( ). Er blijven wel nog een paar raadsels achteraf, maar als je DN How To Read hebt gelezen worden die duidelijk gemaakt door Ohba & Obata.
Boeddha: beste einde van de beste Tezuka-reeks. En een mooie afsluiter voor het hoofdpersonage.
De Herinneringen (Quartier Lointain): Blijft ik nog altijd de beste Taniguchi-reeks vinden over de hele lijn. Taniguchi-verhalen worden altijd wel mooi afgesloten, maar deze reeks had toch dat tikkeltje meer dan de rest.
Rave : Hoe meer je naar het einde ging hoe beter deze reeks van Mashima werd. Het einde was wel een beetje voorspelbaar, maar dat maakte de lezers toch wel blij dat het zo afliep.
21st Century Boys & Monster: Ik weet eigenlijk nog altijd niet welke van de 2 ik de betere vind. Beide einde zijn wel goed, maar de ene moment vind ik de ene reeks beter dan de andere & omgekeerd.
Slam Dunk: Blijft één van mijn favoriete eindes ooit (en vooral van de sportmangas). Na die sensationele match had ik 't als lezer niet echt verwacht hoe het einde ging zijn. :D

Slecht einde:
Buso Renkin: Eigenlijk was de hele serie niet echt om over te spreken & ook 't einde was zeer flauw, ik was blij dat ik de volledige reeks had uitgelezen.
Eyeshield 21: Ze hadden deze reeks het beste 3 delen eerder moeten stoppen, maar Shonen Jump besliste daar anders over. Als 't toch zo gebeurt was dan was deze serie evengoed geweest als het einde van Prince of Tennis (die een tikkeltje minder was dan Slam Dunk)
Biomega: Om eerlijk te zijn vond ik het meer een reeks die ik als goede artbook beschouw dan eigenlijk een manga met verhaal. Ik kon er moeilijk een plot in vinden, waardoor ik niet weet wat ik van het einde moest verwachten.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Beste einde van een manga

Post by NeeNee »

Brook500 wrote:Beste einde:
Death Note: Nog een topreeks waarvan ik het einde ongelofelijk spannend vond (en dan te denken dat ze het einde in de anime verknoeid hadden :( ). Er blijven wel nog een paar raadsels achteraf, maar als je DN How To Read hebt gelezen worden die duidelijk gemaakt door Ohba & Obata.
Eigenlijk vond ik het einde van de Death Note anime net beter. :) Maar dat was sowieso niet mijn favoriet qua ontknoping (alleen dat meisje in de manga vond ik nog wel een leuke toets). Ik had daar liever de conclusie van Lost+Brain gezien. :P

Spiral: the Bonds of Reasoning vond ik niets aan... wie wil weten waarom moet maar eens in Oververs kijken, we hebben er een tijdje geleden een discussie over gehad.
Het einde van Nausicaä van de Vallei van de Wind vond ik ook vrij teleurstellend. Te chaotisch. Dat gedoe met die zwarte doos was best wel vergezocht.
Black Cat was zo-zo. Na al die woede vond ik dat ze er beetje erg gemakkelijk mee ophielden. En het stopte ook veel te plots naar mijn smaak.

Het einde van Inuyasha was ik gelukkiger mee. Beetje random, maar wel mooi afgerond. Marmalade Boy was ook niet slecht (afgezien dan van een paar personages die ik graag nog had willen terugzien), net als Bitter Virgin.
Maison Ikkuko had een goede (zij het erg voorspelbare) ontknoping, al had die wat mij betreft wel 10 albums eerder mogen komen.
Dragon Ball zou goed geweest zijn als het niet midden in het verhaal eindigde (alhoewel ik best blij was met dat laatste stuk). Ik weet dat hij het beu was en zo, maar ik had echt graag nog verder willen lezen.
Rurouni Kenshin was okee, vooral als je de extra pagina's in het artbook meetelt. Alleen jammer dat we blondie niet meer teruggezien hebben. Dat laatste hoofdstuk met Yahiko had van mij trouwens niet gehoeven, beetje voorspelbaar.

En dat zijn dan meteen alle manga-eindes die ik ooit gelezen heb (one-shots niet meegerekend). Ik ben echt niet goed in het afronden van reeksen. ~_~

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Beste einde van een manga

Post by Brook500 »

Het einde van Inuyasha was ik gelukkiger mee. Beetje random, maar wel mooi afgerond. Marmalade Boy was ook niet slecht
Was die twee ook vergeten. Inuyasha was inderdaad random, maar het was wel voorspelbaar.
Marmalade Boy vond ik ook een zeer knap einde.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Beste einde van een manga

Post by NeeNee »

Brook500 wrote:
Het einde van Inuyasha was ik gelukkiger mee. Beetje random, maar wel mooi afgerond. Marmalade Boy was ook niet slecht
Was die twee ook vergeten. Inuyasha was inderdaad random, maar het was wel voorspelbaar.
Het uiteindelijke einde was voorspelbaar. De manier waarop ze daar kwamen was random. :lol:

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Beste einde van een manga

Post by Weertangel »

Dit is een harde vraag hoor, sinds het bijna altijd afhangt van de lezer of die het een goed einde vindt.
Ik zelf hem maar weinig boeken gelezen die een echt bevredigend einde hadden(Lord of the Rings trilogy en de Poort des Doods 2 van de weinige) maar als je wat titels met voorbeelden wilt. geef ik je er wel 2 :)

1. Becouse I'M the Goddess!!
zeer leuke 3-delige manga die vooral door de humor heerlijk wegleest.
In het einde zitten vooral een paar goede twisten die wat vragen oplossen waarna je een lekker goed-voelend "and they lived happy ever after" krijgt :)

2. Change 123.
Komische aktie manga die vooral dankzij het de 4-delige persoonlijkheid van de vrouwelijke hoofdpersoon enorm intersant blijft, al kwam het einde(waarin haar persoonlijkheden samensmelten) nogal half-hartig over, sinds er nog wel wat vragen overbleven(al werden de belangrijkste beanwoord) en ik het toch jammer vond dat de serie afgelopen was :( sinds hij toch nog langer geweest kon zijn, al kan het goed zijn dat er ooit nog een vervolg komt(maar dat weet je maar nooit)

maar zoals ik al zei, dat hangt puur van de lezer zelf af.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Beste einde van een manga

Post by NeeNee »

Weertangel wrote: maar zoals ik al zei, dat hangt puur van de lezer zelf af.
Daarom is dit ook geen officieel discussietopic. :wink: Het is veel te persoonlijk om echt over te kunnen discussiëren.

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Beste einde van een manga

Post by SilverOwls »

De meeste series die ik lees zijn eigenlijk nog niet compleet. oops :lol:

After School Nightmare: Vond ik een hele leuke serie. Dat einde was echt spannend en onvoorspelbaar.
Image

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Beste einde van een manga

Post by Britt_ »

Ik vond Suki, dakara suki en Wish, beide van clamp, geweldige eindes hebben. Je blijft niet echt met vragen zitten, en dan is het einde voor mij al dik in orde ^-^

Vooral bij wish vond ik het einde zo geweldig, omdat alles echt superslecht blijkt af te lopen. Toch blijf je uiteindelijk niet met een slecht gevoel zitten en daar kan ik me wel in vinden.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Beste einde van een manga

Post by NeeNee »

Britt_ wrote: Vooral bij wish vond ik het einde zo geweldig, omdat alles echt superslecht blijkt af te lopen.
Nou is mijn goesting al meteen over. :(

Waar heb ik dat topic...
viewtopic.php?f=4&t=1427

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Beste einde van een manga

Post by NeeNee »

NeeNee wrote:Eigenlijk vond ik het einde van de Death Note anime net beter. :) Maar dat was sowieso niet mijn favoriet qua ontknoping (alleen dat meisje in de manga vond ik nog wel een leuke toets). Ik had daar liever de conclusie van Lost+Brain gezien. :P

Spiral: the Bonds of Reasoning vond ik niets aan... wie wil weten waarom moet maar eens in Oververs kijken, we hebben er een tijdje geleden een discussie over gehad.
Het einde van Nausicaä van de Vallei van de Wind vond ik ook vrij teleurstellend. Te chaotisch. Dat gedoe met die zwarte doos was best wel vergezocht.
Black Cat was zo-zo. Na al die woede vond ik dat ze er beetje erg gemakkelijk mee ophielden. En het stopte ook veel te plots naar mijn smaak.

Het einde van Inuyasha ... Marmalade Boy ... Bitter Virgin (...)
Maison Ikkuko
Dragon Ball ... Rurouni Kenshin.

En dat zijn dan meteen alle manga-eindes die ik ooit gelezen heb (one-shots niet meegerekend). Ik ben echt niet goed in het afronden van reeksen. ~_~
Nog eentje vergeten: Peach Girl had ook een mooi einde. Niet wat ik verwacht had, maar ik was er wel blij mee. :)

Nu ik erover nadenk, ik ben nog maar weinig manga tegengekomen waarbij het einde als een verrassing kwam. Ligt dat aan mij of zijn de meeste gewoon erg voorspelbaar?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Beste einde van een manga

Post by NeeNee »

One Pound Gospel heeft een geweldig einde! :o Beste wat ik al gelezen heb. (Verwacht nou niets sensationeel vernieuwends of zo... ik vond het gewoon erg mooi gedaan.)

Ik vind die reeks trouwens in het geheel erg leuk. Een romantische komedie in onvervalste Takahashi-stijl, grappig maar niet onnozel en vooral niet eindeloos lang.

Aanrader. :)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Beste einde van een manga

Post by Weertangel »

Een aanrader voor wie een aktie-shonen zoekt met een redelijk goed einde is Change 123,goed verhaal en personages :)
En alleen verkrijgbaar buiten japan op zijn frans :cry: dus geschikt voor de meeste lezers hier.

Post Reply