Beste begin van een manga

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Beste begin van een manga

Post by NeeNee »

De titel zegt het al. Wat vind je een sterke opening bij een manga? Val je graag midden in de actie, of zie je het liever langzaam opbouwen? Is er een verschil tussen shonen/shojo/verschillende genres? En welke serie zou je nomineren als je DE reeks met het beste begin moest kiezen?

Toe maar. :)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Beste begin van een manga

Post by Brook500 »

Is een moeilijke vraag eigenlijk. Ik heb manga gelezen met een heel goed begin, maar die daarna wel serieus wegzakken qua verhaal & plot. Ik verkies eigenlijk meer een serie die een potentieel goed begin heeft & zich daarna opbouwt. :wink:
Enkele series waarvan ik het begin het beste vind (en die dat ook later blijven volhouden) zijn oa: One Piece, Detective Conan, Monster, Death Note, Fullmetal Alchemist, Bakuman, Slam Dunk, Prince du Tennis, enz....
Er zijn nog andere serie maar deze schoten nu in mijn hoofd. :)
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Beste begin van een manga

Post by Weertangel »

Persoonlijk is goede opbouw toch de beste manier, sinds een serie starten die bij wijze van flashbacks het begin vertelt niet de meest duidelijke manier is, en kan voor behoorlijk wat verwarring zorgen.

Buiten series die Brook al opnoemde vind ik Negima!,Oh! My Goddess en To Love Ru ook goede openingen hebben.
Waarom? omdat ze hun tijd nemen om de belangrijkste personages voor te stellen en je een begin-indruk van de setting geven.
En dat vindt ik het belangrijkste als ik aan een nieuwe boekenserie begin(maakt niet uit welk type.) sinds het je (meestal) meteen in het verhaal gooit :)

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Beste begin van een manga

Post by PrIEsTER »

Bij veel series merk je dat de eerste volumes je warm moeten maken voor het universum waarin alles zich afspeelt. Meestal een korter avontuur waarin dan zoveel mogelijk coole personages en intriges gestopt worden. Eigenlijk starten veel series heel hard om daarna een versnelling terug te schakelen en alles in het lang en breed uit te leggen. Wat ik altijd leuk vind bij het begin van een serie, zijn korte op zichzelf staande verhaaltjes (zie Shaman King, Yu-gi-Oh,...) waarrond zich dan een groter verhaal vormt.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Beste begin van een manga

Post by NeeNee »

Weertangel wrote:Persoonlijk is goede opbouw toch de beste manier, sinds een serie starten die bij wijze van flashbacks het begin vertelt niet de meest duidelijke manier is, en kan voor behoorlijk wat verwarring zorgen.
Goh, ik weet niet. Ik vind het wel leuk als een verhaal midden in de actie valt. Neem nu Inuyasha: het start middenin is een flashback van 550 jaar geleden, springt dan naar het heden en gaat dan met de personages mee terug naar het verleden. Dat klinkt erg verwarrend, maar dat is het niet - het duurt wel even voor je die eerste flashback kunt plaatsen, maar dat maakt het juist interessant.

One Piece begint ook met een flashback en daar had ik ook nooit de indruk dat het verhaal onduidelijk was... alhoewel, eigenlijk is dat meer een tijdsprong. Voor zover er een verschil is dan, want technisch gezien kun je geen flashback hebben aan het begin van een verhaal.

En een verhaal waar belangrijke vragen door middel van flashbacks beantwoord worden kan net heel intrigerend zijn... als het goed gedaan is. Het is een heel moeilijke verhaaltechniek, dus zet er een prutser mee aan het werk en je krijgt chaos.

PrIEsTER wrote:Bij veel series merk je dat de eerste volumes je warm moeten maken voor het universum waarin alles zich afspeelt. Meestal een korter avontuur waarin dan zoveel mogelijk coole personages en intriges gestopt worden. Eigenlijk starten veel series heel hard om daarna een versnelling terug te schakelen en alles in het lang en breed uit te leggen. Wat ik altijd leuk vind bij het begin van een serie, zijn korte op zichzelf staande verhaaltjes (zie Shaman King, Yu-gi-Oh,...) waarrond zich dan een groter verhaal vormt.
Dat vind ik ook. Ik ben dol op die korte verhaaltjes aan het begin van een serie. :D Eigenlijk houdt ik nog het meest van series die dat format aanhouden, al moet er wel een overkoepelende verhaallijn inzitten.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Beste begin van een manga

Post by NeeNee »

YuYu Hakusho vind ik ook nog een leuke. :D

Nog steeds niet veel series tegengekomen die beginnen met "Oops, ben ik dood?" :lol:

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Beste begin van een manga

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:Nog steeds niet veel series tegengekomen die beginnen met "Oops, ben ik dood?" :lol:
Bij Gantz is er ook ongeveer zo'n begin. :wink:
Image

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Beste begin van een manga

Post by SilverOwls »

Het is te zien bij welke reeks. Bij een serie zoals Naruto vind ik een lange intro wel tof en gaat het zeker niet vervelen.
Het beste begin van alle mangas die ik heb gelezen vind ik nog altijd Fullmetal Alchemist. Vanaf de eerste pagina is het er al op.
Image

Post Reply