Wachten erger bij beëindigde reeksen?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Wachten erger bij beëindigde reeksen?

Post by NeeNee »

Onderwerp van Koen. Niemand vindt het leuk om lang te moeten wachten op het volgende deel van een manga, maar soms moet het wel. Wordt dit wachten dan erger of net minder erg eenmaal de serie officieel is afgerond in Japan?

---
Ik vind het erger. Zolang een serie nog loopt heb ik zoiets van "ach ja, ik moet waarschijnlijk toch een keer wachten" omdat ik weet dat het vervolg nog geschreven moet worden. Maar als ze al volledig is, dan weet ik dat het einde bestaat en dan wil ik het ook liefst zo snel mogelijk lezen. Daarmee bedoel ik niet dat ik niet kan wachten tot het vertaald wordt, maar als ik dan zie dat de reeks in een bepaalde taal erg traag gaat of heel ver achterstaat terwijl ze in andere talen al volledig in de winkel ligt, dan wordt de verleiding wel erg groot. Bovendien blijven lopende series ook langer 'vers', waarmee ik bedoel dat er op fora en zo nog over gepraat wordt. En je hoeft niet bang te zijn dat iemand het einde gaat verklappen. ;)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Wachten erger bij beëindigde reeksen?

Post by Koen »

Ik snap helemaal het belang niet of een serie al dan niet gedaan is. Sowieso ben ik best wel geduldig als het op uitgaveschema's aankomt, en dat verandert niet naarmate het aantal volumes (voorsprong) of indien de serie al dan niet beëindigd is. Ik vind snelheid belangrijk als er weinig te lezen valt in een boekje. Reeksen als Slam Dunk, Life, Gantz... die nauwelijks tekst hebben heb ik liever sneller dan als de tekst naarstig aanwezig is zoals in Death Note, Conan, Bakuman... Dat is voor mij eerder een reden dan een eventueel reeds neergepend einde.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Wachten erger bij beëindigde reeksen?

Post by Brook500 »

Ik ben iemand die veel geduld heb. Voor mij maakt het eigenlijk niet uit dat ik moet wachten op een reeks die wel of niet gedaan is. Maar je hebt wachten & wachten.
Ik wil gerust pas een deel om de 3 à 4 maanden, maar als ik ieder jaar moet zitten tot er weer een nieuw deel tevoorschijn komt, dan erger ik er mij wel serieus aan.
Het voordeel bij mij is dat ik vele genres van manga graag lees (bijna alles :P ) dat ik ondertussen wel een andere reeks vind om mij mee bezig te houden. :wink:
Gelukkig is de franse markt zo goed geevolueerd dat ik mij daar op kan richten. :D
Image

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Wachten erger bij beëindigde reeksen?

Post by PrIEsTER »

Ik ben eigenlijk ook wel iemand die kan wachten. Eigenlijk zorgt het ervoor dat ik geinteresseerd blijf in een reeks.
Ik heb al gemerkt dat als ik van éénzelfde serie 10 tot 20 volumes na elkaar lees, ik de serie ook sneller moe wordt en
gewoon doorlees om toch maar het einde te kennen.

Plus... als je geduld hebt, heb je ook steeds iets om naar uit te kijken! (Maar net zoals iedereen mag het inderdaad geen 6 maanden duren tot het volgende volume.)

PS: Ik heb ook steeds genoeg manga staan om tijdens het wachten gewoon een andere serie te lezen. :-D

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Wachten erger bij beëindigde reeksen?

Post by Berserker500 »

IK ben ook altijd wel bereid een tijd te wachten op een nieuw deel maar volgens mij is het belangrijkste dat de series regelmatig uitkomen.
Het gebeurd regelmatig dat ze een reeks snel uitgeven en daarna kan je een paar jaar wachten op het volgende deel.
Maar op de Franse markt zitten de reeksen allemaal zo ver dat ik van wachttijden niet veel last heb. :lol:

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Wachten erger bij beëindigde reeksen?

Post by Weertangel »

Ik doe hetzelfde als Brook, ik lees een andere serie tot daar weer een deel van uitkomt of ik krijg weer een epilepsie aanval waardoor mijn geheugen weer een knal krijgt.... :cry:

niettemin, beide werken(en nee ik forceer geen aanvallen.)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Wachten erger bij beëindigde reeksen?

Post by Brook500 »

Weertangel wrote: of ik krijg weer een epilepsie aanval waardoor mijn geheugen weer een knal krijgt.... :cry:
Heb er soms ook wel eens last van. :lol:
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Wachten erger bij beëindigde reeksen?

Post by Weertangel »

Brook500 wrote:
Weertangel wrote: of ik krijg weer een epilepsie aanval waardoor mijn geheugen weer een knal krijgt.... :cry:
Heb er soms ook wel eens last van. :lol:
Ja,maar bij mij is dat echt zo... geen grapje..

Post Reply