Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Weertangel »

ok, hier, dit werkt misschien wat beter voor sommige mensen.


tieners(+-12 en up)
1 van de grote 3(one piece,Naruto en Bleech) "poof"

Tieners(18+)/volwassenen.
Rosario+Vampire,Gantz,Claymore als je aktie wilt.
Death note,Bloody monday,Gunsmith Cats voor thrillers.
en Oh! My Goddess,.Ouran high school host club en Saint Oniisan voor romantiek en/of humor ;)

Gamers +12
WoW: Sunwell Trilogy,Ghost in the Shell,WoW: Death Knight.
en Starcraft: Ghost Academy.

dat is wat ik zover ken van series of oneshots die ik mensen zou aanraden.
Last edited by Weertangel on Wed Jul 27, 2011 22:25, edited 1 time in total.

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Drazic »

Ik zie niet in waarom Death note niet al bij 12+ kan? Death Note 18+ noemen is echt enorm overdreven.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Koen »

Ik zie niet goed in waarom Ichigo 100% en Rosario+Vampire niet in dezelfde categorie van 12+ zitten. En sowieso lijkt die 12+ me eerder 10+.
motivatiedip. help!

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Britt_ »

Ouran High School Host Club lijkt me wel een leuke instapmanga voor veel leeftijden. Goede humor, makkelijk te volgen verhaal maar niet te cliché, herkenbaar verhaal maar toch ook origineel etc. EN hij is zowel voor jong als oud. Oké iets meer voor vrouwen, maar mannen weten hem ook wel te smaken.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Weertangel »

Koen wrote:Ik zie niet goed in waarom Ichigo 100% en Rosario+Vampire niet in dezelfde categorie van 12+ zitten. En sowieso lijkt die 12+ me eerder 10+.
Ik het het neergezet vanuit het oogpunt dat ze tegen die tijd engels kunnen en dat ze het snappen zonder dat het problemen veroorzaakt bij ouders.
En sinds ik met kinderen van 7-11 jaar werk op scouting kan ik zo'n indruk rustig met redelijk gemak maken.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Koen »

Ze moeten maar Nederlands lezen zoals iedereen! :)
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Berserker500 »

Koen wrote:Ze moeten maar Nederlands lezen zoals iedereen! :)
Amen. :D

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Hercule »

Koen wrote:Ik zie niet goed in waarom Ichigo 100% en Rosario+Vampire niet in dezelfde categorie van 12+ zitten. En sowieso lijkt die 12+ me eerder 10+.
Lijkt me gezien het cultuur verschil een logisch besluit. Op de engelse versie van beide reeksen staat niet voor niets "geschikt voor 16 plus".
En 10 vind ik echt veels te jong, ik had geluk dat mijn moeder niet preuts was maar ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die hun kinderen van 10 geen Dragon Ball laten lezen.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Koen »

Mja, Engels is Amerikaans... Op een titel als Rosario+Vampire moet toch helemaal geen leeftijdsaanduiding. Een kind dat dat nog niet mag lezen is daar ook nog gewoonweg niet in geïnteresseerd. Mij ging het trouwens voornamelijk om het verschil dat Weerty maakt tussen Ichigo100% en Rosario+Vampire... Ik vind Rosario net meer voor kinderen dan Ichigo100% dat toch echt meer op de kleffe puberromance is gefocust...
motivatiedip. help!

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Kira »

Hercule wrote:
Koen wrote:Ik zie niet goed in waarom Ichigo 100% en Rosario+Vampire niet in dezelfde categorie van 12+ zitten. En sowieso lijkt die 12+ me eerder 10+.
Lijkt me gezien het cultuur verschil een logisch besluit. Op de engelse versie van beide reeksen niet voor niets "geschikt voor 16 plus".
En 10 vind ik echt veels te jong, ik had geluk dat mijn moeder niet preuts was maar ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die hun kinderen van 10 geen Dragon Ball laten lezen.
Neen, maar toch bijvoorbeeld wel Detective Conan en dergelijke? Ik las het al op mijn elf, net als een klasgenoot van me die ik heb kunnen overtuigen.

Niet dat Detective Conan het enige mangareeks is voor rond de 10, maar het is wel iets zonder geweld en seksueel gedoe waaraan zo'n reeksen moet aan voldoen volgens hun ouders. (en hunzelf natuurlijk)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Weertangel »

Koen wrote:Mja, Engels is Amerikaans... Op een titel als Rosario+Vampire moet toch helemaal geen leeftijdsaanduiding. Een kind dat dat nog niet mag lezen is daar ook nog gewoonweg niet in geïnteresseerd. Mij ging het trouwens voornamelijk om het verschil dat Weerty maakt tussen Ichigo100% en Rosario+Vampire... Ik vind Rosario net meer voor kinderen dan Ichigo100% dat toch echt meer op de kleffe puberromance is gefocust...
Sorry, maar wist even niet zo snel een andere serie dat niet alleen aktie was, en ik vind dat er zat verschil zit tussen die 2, al is ie inderdaad denk ik wat te jong voor de meeste.

Niet dat iemand behalve misschien ouders naar leeftijd aanduidingen kijken....

zal hem in ieder geval even deleten.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by NeeNee »

Kira wrote:Neen, maar toch bijvoorbeeld wel Detective Conan en dergelijke? Ik las het al op mijn elf, net als een klasgenoot van me die ik heb kunnen overtuigen.

Niet dat Detective Conan het enige mangareeks is voor rond de 10, maar het is wel iets zonder geweld en seksueel gedoe waaraan zo'n reeksen moet aan voldoen volgens hun ouders. (en hunzelf natuurlijk)
In het eerste hoofdstuk wordt een man onthoofd, met bloed dat metershoog spuit. Ik weet niet wat jouw definitie van "zonder geweld" is, maar ik kan me voorstellen dat veel ouders daardoor afgeschrikt worden.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Kira »

NeeNee wrote:
Kira wrote:Neen, maar toch bijvoorbeeld wel Detective Conan en dergelijke? Ik las het al op mijn elf, net als een klasgenoot van me die ik heb kunnen overtuigen.

Niet dat Detective Conan het enige mangareeks is voor rond de 10, maar het is wel iets zonder geweld en seksueel gedoe waaraan zo'n reeksen moet aan voldoen volgens hun ouders. (en hunzelf natuurlijk)
In het eerste hoofdstuk wordt een man onthoofd, met bloed dat metershoog spuit. Ik weet niet wat jouw definitie van "zonder geweld" is, maar ik kan me voorstellen dat veel ouders daardoor afgeschrikt worden.
Ow ja, dat was ik alweer vergeten mee te tellen. :lol:

Nee, met geweld bedoel ik dat de hoofdpersonage zich inzet om fysiek geweld te gebruiken bij maakt-niet-uit-wat. Bij Detective Conan is dit niet het geval, dus vele ouders van nu zullen het niet erg vinden als hun kind het leest denkik.

Ook beschouwen kinderen (waaronder mezelf) altijd vrij direct iemand als een ''slechterik'' en een ''goeie''. Bij sommige manga is dit niet gemakkelijk. Sommige kinderen worden liever niet uitgedaagd een mening te scheppen over of Bunchu in Hoshin Engi nu slecht of goed is. Hetzelfde bij Light en andere uit Death Note. Andere kinderen daarentegen wel, maar meestal toch zeker 11 of ouder. (Plus als ze jonger zijn vinden hun ouders het weer niet goed vanwege het geweld)

Maar weer is dit hoe ik erover denk, mijn ouders hebben zelfs nooit in een manga gebladerd, maar toch stel ik zoiets vast uit andere ouders. ('vaststellen', wat een volwassen woord :p)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Hercule »

Death Note vind ik een twijfel geval. Het is een manga die ongewtijfeld alle leeftijden zal aanspreken maar als instapmanga vind ik het meer geschikt voor iemand die al iets ouder is en ook eens kennis wil maken met het manga genre.

Voor jongeren (12 t/m 15) denk ik dat manga als Bleach, Dragon Ball, Naruto en One Piece betere keuzes zijn.
Image

User avatar
Saki
Posts: 610
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Discussie nr. 30: Ideale instapmanga

Post by Saki »

Voor de ouderen; Usagi Drop (Bunny Drop) net nieuw in Japan, maar al gelicensed door Yennpress
Going to Atsusacon!

Post Reply