Guest Review : Muhyo to Roji

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Guest Review : Muhyo to Roji

Post by Wimpuls »

Hm, als ik reviews zie, kan ik niet achterblijven :wink:

Muhyo to Roji (no Mahōritsu Sōdan Jimusho)
(Muhyo & Roji - Bureau of Supernatural Investigation)

Auteur: Yoshiyuki Nishi
Albums: 18 (2004-2008, compleet)
Frans: 15 (Kana)
Engels: 15 (Viz)

Ik kwam nog nooit dichter dan twee meter van een Harry Potter-boek en toch raakte ik verknocht aan deze magische reeks. Muhyo en Roji leiden een luizenleventje in hun detectivebureau. Muhyo is een jonge, begaafde Rechter die met zijn wetboek demonen naar de onderwereld kan sturen. Roji, zijn assistent, is een klungelig, aandoenlijk ventje met een enorm minderwaardigheidscomplex. Samen proberen ze bovennatuurlijke misdadigers tot recht te brengen. Aanvankelijk zijn het onschuldige opdrachten, maar al gauw blijkt dat Muhyo’s studiegenoot Enchu met grote overtuiging op het slechte pad is gegaan.

De tekenstijl van Muhyo oogt nogal kinderlijk, maar is zeer levendig. De demonen zijn best origineel en dienen zich aan in alle maten en gewichten. Wat me aansprak is de timing waarmee Yoshiyuki Nishi ze weet op te voeren. Zeker Tiki, de grote boeman naast Enshu, is een akelig bazeke. De scènes blijven ook overzichtelijk als de strijd losbarst (i.t.t. pakweg D.Gray-man). De verhaallijn is alweer typisch shounen (ik kan al verklappen dat op het einde de vriendschap wint :) ). Vanaf de jacht op Enchu is het ook lekker rechtlijnig en de niet al te talrijke randpersonages komen het verhaal ten goede. Enkel het begin en het slot bevatten elementen van een detectivereeks, dus laat je niet misleiden door de titel.

Ik denk dat dit een alles-of-niets-manga is. Of je bent gecharmeerd door de aandoenlijke stijl, of je vindt het een bende kinderlijke bleitsmoelen. Laat je dus niets op de mouw spelden en check het zelf eens!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Guest Review : Muhyo to Roji

Post by Weertangel »

Nou! dat lijkt me een intersante serie de manier waarop je het vertelt hebt Wimpuls! dus die zal ik zeker eens checken als zoals je zegt de tekenstijl me ook bevalt :)

En een goed geschreven review! petje af! :bday:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review : Muhyo to Roji

Post by NeeNee »

Ik heb er een stuk van gelezen. Het is niet slecht, maar toch niet helemaal mijn ding. Vooral het feit dat hij altijd lijkt te weten wat te doen vond ik op den duur een beetje saai (en het is ook gewoon iets te veel horror genre voor mij).

Post Reply