Guest Review: Reborn

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Guest Review: Reborn

Post by Brook500 »

Reborn (Volledige naam: Katekyo Hitman Reborn) is een Shonenreeks die in Japan bij het magazine Shonen Jump uitkomt en een waardige (sub)topper mag genoemd worden.
Het is één van mijn favoriete shonenreeksen op dit moment.

Mangaka: Amano Akira
Genre: Shonen
Status: Nog lopend
Talen: japans (Shueisha - 36 delen), frans (Glenat - 27 delen), engels (Viz - 16 delen (stopgezet)), duits (Tokyopop - 19 delen), spaans (Planeta DeAgostini - 18 delen)
Covers (franse)
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage


Het verhaal gaat over de 15-jarige onhandige, geboren nul Tsunayoshi Sawada (bijnaam Tsuna).
Op een 'normale' dag zoals anders krijgt Tsuna een nieuwe priveleraar onder zijn hoede: Reborn.
Maar Reborn blijkt een kleine peuter te zijn dat als beroep een Hitman is.
Hij is gestuurd door de Vongola (de grootste maffiaorganisatie ter wereld) om Tsuna tot een echte maffiabaas te laten trainen. Want wat blijkt, dat Tsuna één van de uitverkorene is om de tiende Don van de Vongola te worden.
Wanneer Reborn met zijn speciaal pistool, een speciale kogel tegen Tsuna's hoofd schiet, komt er een vlam op zijn voorhoofd en is hij qua kracht en mentaal enorm (in zijn geval dan) sterk.
Hij krijgt later nog het gezelschap van andere leeftijdsgenoten die de capaciteiten hebben om zijn Gardiens (of Guardians in 't engels) te worden.

Na een 7-delige humorarc krijgen we (tot nu aan de scans) 4 battle-arcs die een enorme plotdevelopment creëren in de reeks.
Zoals de connectie tussen Reborn en de Arcobaleno, Het verleden van de Vongola, de speciale Bazooka van Lambo en nog veel meer.
Het is zeker een aanrader voor de shonenfans, maar voor diegene die het niet zo voor de humor hebben kunnen ze wel genieten vanaf deel 8 van zalige gevechten, enz.

Ik zal binnenkort maar eens beginnen met een herleesbeurt van deze reeks want bij de franse delen zijn ze nu dicht aan de final battles van één van mijn favoriete arcs. :D
Last edited by Brook500 on Thu Oct 20, 2011 14:22, edited 3 times in total.
Image

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Reborn

Post by pietel »

Ik vraag me eigenlijk af of het mogelijk is om de manga te beginnen lezen vanaf vol 8.
Ok zowat alle personages worden voorgesteld, maar qua verhaal gebeurt er eigenlijk niets, toch?
De eerste grote gevechtsronde tegen de Varia vind ik nog altijd het beste,
maar misschien is dat juist omdat personages die je al 10 volumes volgt, plots al hun potentie waarmaken.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Reborn

Post by Brook500 »

pietel wrote:Ik vraag me eigenlijk af of het mogelijk is om de manga te beginnen lezen vanaf vol 8.
Ok zowat alle personages worden voorgesteld, maar qua verhaal gebeurt er eigenlijk niets, toch?
De eerste grote gevechtsronde tegen de Varia vind ik nog altijd het beste,
maar misschien is dat juist omdat personages die je al 10 volumes volgt, plots al hun potentie waarmaken.
Eigenlijk kun je de eerste 7 delen als inleiding van de reeks beschouwen. Qua plot gebeurd er eigenlijk weinig & is humor de hoofdfactor. :?
Maar ik vind dat je manga altijd vanaf het eerste deel moet lezen. Het is niet zoals een strip die wij hier kennen. :wink:
Kunnen we over dit geen discussie maken, Neenee? :)
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Reborn

Post by NeeNee »

^ Zit wat in.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Reborn

Post by pietel »

Ik heb nog nooit bij een andere serie het idee gekregen dat het begin niet het begin was.
Het is echt typisch Reborn dat zulke gevoelens opwekt. Het voelt echt aan als twee verschillende series met dezelfde personages en een korte overgangsperiode.
De mangaka zou gemakkelijk de eerste 7-8 volumes in 1 volume kunnen distilleren en de serie zou veel sterker zijn. (volgens mijn mening dan toch)
Reborn is dan ook een manga die ik aan niemand ooit aanbeveel, hoewel ik het absoluut één van de toptitels in het genre vind.
De kans dat ze zich door die eerste volumes kunnen worstelen is helaas maar klein.

Misschien is dat bij deze dus wel een aanbeveling en uitdaging.
Hibari Kyouya is absoluut één van mijn favorietste shonen-personages ooit, zodat ik de mangaka zelfs die debiele baby's vergeef.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Reborn

Post by Brook500 »

pietel wrote:Ik heb nog nooit bij een andere serie het idee gekregen dat het begin niet het begin was.
Het is echt typisch Reborn dat zulke gevoelens opwekt. Het voelt echt aan als twee verschillende series met dezelfde personages en een korte overgangsperiode.
De mangaka zou gemakkelijk de eerste 7-8 volumes in 1 volume kunnen distilleren en de serie zou veel sterker zijn. (volgens mijn mening dan toch)
Kan ik eigenlijk een beetje op inkomen, maar aangezien ik de humor wel goed vind in deze serie, had ik eigenlijk meer problemen met het hoeveelheid tekst dan het verhaal zelf. :?
Hibari Kyouya is absoluut één van mijn favorietste shonen-personages ooit
Totaal mee eens. :)
, zodat ik de mangaka zelfs die debiele baby's vergeef
Totaal mee oneens. :mrgreen:

Die baby's zorgen voor DE grootste mysteries van de serie & ik hoop dat we er binnenkort meer te weten komen (voor zij die de scans uptodate volgen :wink: ).
Image

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Reborn

Post by barbapapa »

Zwakke reeks.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Reborn

Post by pietel »

barbapapa wrote:Zwakke reeks.
dat is het? zwakke comment?
in vergelijking met Bleach en D.Grayman, de meest populaire series met hetzelfde profiel, vind ik Reborn net iets beter.
ik zie ook een heleboel zwakheden, maar geen onoverkomelijke, uiteindelijk zit het vol opwindende gevechten en dat is de enige reden die ik nodig heb om verder te lezen.
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Reborn

Post by Wimpuls »

Als ik me niet vergis was Barba's definitie van Reborn: een veredelde visvijver voor Yaoi-fangirls 8) Die ouwe KEFI-tweedeling...
Soit, ik ben er amper 2 hoofdstukken ver in geraakt en geraakte niet in het minst geïnteresseerd. Ook omdat ik hoorde dat ik 8 volumes moest wachten eer het leuk zou worden.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Reborn

Post by barbapapa »

pietel wrote:
barbapapa wrote:Zwakke reeks.
dat is het? zwakke comment?
in vergelijking met Bleach en D.Grayman, de meest populaire series met hetzelfde profiel, vind ik Reborn net iets beter.
ik zie ook een heleboel zwakheden, maar geen onoverkomelijke, uiteindelijk zit het vol opwindende gevechten en dat is de enige reden die ik nodig heb om verder te lezen.
Zwak vergelijken met zwak. :p

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Reborn

Post by pietel »

barbapapa wrote:Zwak vergelijken met zwak. :p
:D relativerend is de correcte term.

Een visvijver voor fangirls is heel duidelijk één van de succesredenen van Reborn,
samen met D. Grayman heeft de manga gezorgd voor een nieuwe strategie bij shonentekenaars, waardoor er een heel aantal mindere klonen zijn ontstaan. Zelfs de meest populaire zoals Kuroshitsuji of Nabari no Ou, zijn zwakkere broertjes die schaamteloos yaoi-ondertonen gebruiken om te verkopen.
Relatief gezien heb ik dan direct een heel pak minder problemen met het legertje bishonen in Reborn.
Image

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Reborn

Post by Bart »

pietel wrote:Ik heb nog nooit bij een andere serie het idee gekregen dat het begin niet het begin was.
'Berserk'?
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

Post Reply