All About Clamp

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

All About Clamp

Post by Britt_ »

Belofte maakt uiteraard schuld en ik beloofde meer op mangaheuvel te komen. Maar bij veel discussies over manga kan ik helaas niet volgens en ook anime kijk ik tegenwoordig veel minder. Dus bij deze open ik een discussie over Clamp, gezien ik van hen zowat alle series gevolgd heb (op twee uitzonderingen na). Ik wil dan ook wel eens jullie mening horen over deze 4 vrouwen en het geweldige, toch speciale werk dat ze leveren. Volgens mij moet je van Clamp houden, je kan het niet echt leren. Ze hebben vaak ‘speciale’ verhaallijnen en hier moet je net voor zijn uiteraard. Met andere woorden begrijp ik het als iemand hier een reactie zal posten waarin gezegd wordt dat hij/zij Clamp maar niets vind.

Maar dus bij deze enkele vraagjes om jullie op weg te helpen:

-Wat vinden jullie van Clamp als mangaka?
-Welke series kennen jullie van hen?
-Welk zijn jullie favoriete mangaseries van hen en waarom?
-Vinden jullie dat ze hun series goed uitbouwen? Zijn de verhalen leuk en origineel?
-Wat vinden jullie van de eindes? Zie je ze vaak aankomen ondanks de vele wendingen die Clamp wel eens durft maken? Of zijn ze steeds weer verrassend door de vele plottwisten die ze in hun manga steken?
-Welke serie die momenteel op hiatus staat moeten ze absoluut eens afwerken?
-Stoort het jullie dat ze series zo lang op hiatus zetten? Zo erg dat je niets meer van hen wil volgen om te voorkomen dat je een intressante serie mogelijk niet af kan maken?
-Wat vinden jullie van de crossovers? Is het origineel? Vind je het leuk en vertrouwd oude bekende karakters terug te zien komen en te weten wat je van hen kan verwachten of zijn jullie van mening dat je het op den duur wel gezien hebt en liever eens wat nieuwe karakters zou tegenkomen?
-Wat vinden jullie van de animes van Clamp?
-Wat is jullie Favoriete Anime van hen en waarom?
-Van welke serie van hen zouden ze absoluut nog eens in anime of OVA uit moeten brengen?
-Stoort het dat de anime vaak erg verschilt van de manga. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de vele fillers in Cardcaptor. De nog ergere fillers in Tsubasa, waarbij vaak enkele volumes van de manga weg worden gelaten en dan een ander volume in een OVA wordt gepropt, waarbij je niet te weten komt wat er eigenlijk gebeurd is in de vier vorige volumes.
-Welk zijn jullie favoriete karakters van Clamp en waarom?
-Wat vinden jullie van hun karakters? Goed/slecht uitgewerkt, veel diepgang of net niet, mysterieus, saai, te ingewikkeld, … (dit gaat echt enkel om de karakters en hun ‘eigenheid’, niet over de verhaallijn waar ze inzitten).
- ...

Even trouwens een korte opsomming van hun manga's:
- RG veda
- Man of many faces
- Tokyo Babylon
- Clamp school detectives
- Duklyon: Clamp school defenders
- Snow godess tales
- X/1999
- Legend of Chun Hyang
- Magic knight rayeart
- Miyuki-chan in wonderland
- The one I love
- Cardcaptor Sakura
- Wish
- Clover
- angelic Layer
- Suki: dakara suki
- Legal Drug
- Chobits
- XXXHolic
- Tsubasa reservoir Chronicles
- Kobato
- Gate 7 (hun nieuwste uitgave, er zijn huidig nog maar 3chapters geschreven)


Start die discussie maar ;)
Last edited by Britt_ on Sun Mar 20, 2011 20:09, edited 1 time in total.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: All About Clamp

Post by Weertangel »

Nou, om maar alvast de kick-off te geven, zal ik de serie die ik van ze volg maar even bespreken :)

Zoals sommige weten volg ik van CLAMP alleen xXxHolic,(wat ik trouwens nog steeds een rare titel vindt :? ) en die serie is een topper! tot ongeveer halverwege, dan wordt het verhaal nogal omgegooid met grote gevolgen voor de cast.
Vindt ook dat het einde van de serie meer vragen dan antwoorden geeft, waardoor je ergens in de toekomst al snel een vervolg ziet verschijnen...
Niettemin, de mooie setting,leuke personages en de mooie japanse mythelogie zorgen dat als je daar van houdt je volop aan je trekken komt :)
De enige fout die ze in mijn mening gemaakt hebben is dat de serie te erg met Tsubasa verweven is, want hoewel cross-overs altijd heel intersant zijn om te lezen,worden ze teveel voor de hoofdverhaallijnen van beide series gebruikt wat ervoor zorgt dat tenzij je beide series volgt, je op een gegeven moment niet meer weet wie nu de bad guy is of waarom iets is gebeurt... wat zeer jammer is, want ik heb beter gezien als het op cross-overs aankomt. :(

De Anime van de serie is de enige die ik tot nu toe van ze aankijk, en die stelt zeker niet teleur :)
Andere anime van ze die ik eens heb aangekeken is CardCaptor Sakura, maar daar moet ik denk ik nog eens goed voor gaan zitten en geduld hebben, sinds de serie soms nogal cliché overkomt(de manga dat is, anime nog maar 1 aflevering van aangekeken)

Voor de rest weet ik nog niet zoveel van CLAMP af, maar zolang ze met goede series komen zullen ze mij waarschijnlijk niet teleurstellen.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: All About Clamp

Post by pietel »

Voorlopig heb ik nog niets van Clamp kunnen volhouden.
Ik heb al geprobeerd om XXXHolic te lezen, en TRC, en in beide gevallen heb ik het snel opgegeven. Ik zal nog eens tijd vrijmaken voor een nieuwe poging zodat ik mij kan herinneren wat er mee scheelt. Maar ik vond het in elk geval helemaal niet zo geweldig.
Ook de anime van Chobits heb ik opgegeven na enkele afleveringen, die vond ik nog slechter dan vele van die goedkope romantische komedies omdat de personages zo'n grijze muizen zijn allemaal.
Image

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: All About Clamp

Post by Kira »

Clamp School Detectives, van waar ken ik dat toch?

Oh ja: Beez heeft hun rechten, niet? (De anime toch...) Het zeg er wel tof uit, maar het leek me niet echt te voldoen aan iets detective achtig.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: All About Clamp

Post by Gurenn »

^ Klopt...

^^ Chobits begint slechts als een romcom, naarmate de serie vordert focust de serie zich op het filosofische vraagstuk met betrekking tot potentiële liefdesrelaties tussen mensen en robots.

Ik wacht overigens nog een tweetal weken met het posten van mijn mening, dan heb ik alle anime van Clamp gezien.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: All About Clamp

Post by Koen »

Clamp zijn natuurlijk vier vrouwen, dus compleet onvoorspelbaar… ;) Ik ben nog altijd erg onder de indruk van Tokyo Babylon dat ik een sterke reeks vond. Maar al de rest wat ik van hen gelezen heb stelt wel op een of andere manier teleur en vind ik net helemaal niet speciaal, zoals Britt in de openingspost schrijft. Eigenlijk vind ik Clamp gewoon middelmaat waarvan ik niet goed begrijp hoe ze zoveel bekendheid hebben bereikt. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze in hun beginjaren misschien vernieuwend waren, althans in het westen, en dat ze daarom een zekere cultstatus hebben bereikt, maar along the way evolueer je dan naar ander… en beter. Meer kan ik daar niet echt over zeggen omdat zoals ik zeg ik niets recents meer van hen gelezen heb. Mijn interesse in hun werk is al lang vervlogen. Ga ik ooit nog het einde van X willen lezen als ze het ooit nog eens willen uitgeven? Twijfelachtig…
motivatiedip. help!

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: All About Clamp

Post by Hinote »

Sommige van hun titels vind ik heel goed andere dan echt heel slecht. xxxHolic, Tokyo Babylon en Card Captor Sakura zijn mijn 3 toppers. Tsubasa heeft me teleurgesteld, te veel plotwendingen en 'fanservice' en verwachtingen die niet werden ingelost. Waar ik me nogal aan erger is dat er heel veel personages van Clamp een oog verliest. Meestal hebben hun verhalen wel een goede opbouw vind ik.

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: All About Clamp

Post by Gurenn »

Koen wrote:Ga ik ooit nog het einde van X willen lezen als ze het ooit nog eens willen uitgeven?
Het is niet Clamps schuld dat ze geen shoujotijdschrift meer vonden dat X nog wou publiceren.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: All About Clamp

Post by Koen »

Gurenn wrote:
Koen wrote:Ga ik ooit nog het einde van X willen lezen als ze het ooit nog eens willen uitgeven?
Het is niet Clamps schuld dat ze geen shoujotijdschrift meer vonden dat X nog wou publiceren.

Ik zou als uitgeverij ook niet happig zijn om na tig jaren nog enkele hoofdstukken te publiceren van een serie die ze zolang in een schuif hebben weggestoken en die volledig uit the picture is verdwenen. Ma soit, je hebt een punt ;) Ma bon, dan kunnen ze nog altijd een einde breien aan al die andere series die hen niet meer interesseren in de tussentijd :)
motivatiedip. help!

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: All About Clamp

Post by Britt_ »

^Misschien een idee en primeur voor in het mangaheuvelmagazine, het einde van X :lol:

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: All About Clamp

Post by Gurenn »

Koen wrote:Ik zou als uitgeverij ook niet happig zijn om na tig jaren nog enkele hoofdstukken te publiceren van een serie die ze zolang in een schuif hebben weggestoken en die volledig uit the picture is verdwenen.
Ik geloof dat het probleem was dat het tijdschrift waar X eerst liep X niet meer wou publiceren omdat het te gewelddadig was voor hun doelgroep. In de komende jaren vond X nog steeds geen geschikt tijdschrift ervoor, ook al was het toen nog niet uit the picture.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: All About Clamp

Post by Koen »

Ik heb ook gehoord dat het einde dat Clamp uiteindelijk tekende te negatief was voor de uitgeverij, maar naar wat ik weet - maar ik ben geen Clamp-kenner - lag de serie wel jaren op z'n gat voor ze dat einde tekenden.

Britt, ik laat onze Japanse vrienden nu nog even bekomen van de pleiade aan rampen maar zodra ze weer wat op hun effen zijn stuur ik de Clampies een mailtje :lol:
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: All About Clamp

Post by Gurenn »

Mijn post heeft enkel betrekking op de anime gebaseerd op werken van Clamp.

-Welke series kennen jullie van hen? Magic Knight Rayearth, Clamp School Detectives, Cardcaptor Sakura, Angelic Layer, X, Chobits, Tsubasa Chronicle, Tsubasa Chronicle 2nd Series, xxxHolic, xxxHolic: Kei, Kobato.
-Vinden jullie dat ze hun series goed uitbouwen? Zijn de verhalen leuk en origineel? De Clamp-anime die ik minder vond zijn meestal te korte, incomplete adaptaties van de manga, dus dan kan ik de kwaliteit ervan niet op Clamp afschuiven. De enige volwaardige animeserie van Clamp die ik minder vond was Clamp School Detectives. Over het algemeen kan ik hier dus ja antwoorden. Bepaalde dingen komen alleen te vaak terug. Dat Clamp een fetisj heeft voor het verliezen van ogen weet ik onderhand wel.
-Wat vinden jullie van de eindes? Zie je ze vaak aankomen ondanks de vele wendingen die Clamp wel eens durft maken? Of zijn ze steeds weer verrassend door de vele plottwisten die ze in hun manga steken? Tja, de anime hebben vaak geen einde omdat het slechte adaptaties zijn of omdat de manga gewoon nog niet afgelopen was toen de anime stopte. De animeseries die een eigen einde hebben gekregen hebben meestal wel een goed einde.
-Welke serie die momenteel op hiatus staat moeten ze absoluut eens afwerken? Van de manga die op hiatus staan vond ik de anime van X de beste, die lijkt me aangewezen om af te werken. Van de animeadaptaties wil ik afgemaakte, volledige adaptaties van Tsubasa Chronicle en xxxHolic zien.
-Stoort het jullie dat ze series zo lang op hiatus zetten? Zo erg dat je niets meer van hen wil volgen om te voorkomen dat je een intressante serie mogelijk niet af kan maken? Het kan wel storen, maar zo erg is het niet.
-Wat vinden jullie van de crossovers? Is het origineel? Vind je het leuk en vertrouwd oude bekende karakters terug te zien komen en te weten wat je van hen kan verwachten of zijn jullie van mening dat je het op den duur wel gezien hebt en liever eens wat nieuwe karakters zou tegenkomen? Ik vind de crossovers wel leuk, alleen verwarrend dat je dan alles van Clamp moet gezien hebben om alles te begrijpen.
-Wat vinden jullie van de animes van Clamp? De meeste langdurige adaptaties zijn goed, de korte adaptaties schieten meestal wat te kort.
-Wat is jullie Favoriete Anime van hen en waarom? Tsubasa Chronicle: Tokyo Revelations, die OVA biedt zoveel drama en character development om zo'n korte tijd. En Kamui kwam erin voor. :mrgreen:
-Van welke serie van hen zouden ze absoluut nog eens in anime of OVA uit moeten brengen? Tsubasa Chronicle, om de gaten te vullen en het verhaal af te maken.
-Stoort het dat de anime vaak erg verschilt van de manga. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de vele fillers in Cardcaptor. De nog ergere fillers in Tsubasa, waarbij vaak enkele volumes van de manga weg worden gelaten en dan een ander volume in een OVA wordt gepropt, waarbij je niet te weten komt wat er eigenlijk gebeurd is in de vier vorige volumes.
Niet per se, X en Kobato. bijvoorbeeld hadden een goed einde. Cardcaptor Sakura's anime verrijkte de reeks alleen maar door veel meer kaarten toe te voegen. Tsubasa Chronicle had op zich goede adaptaties met fillers die niet veel onderdeden voor het verhaal uit de manga, maar het is zo'n zonde dat hele volumes worden overgeslagen in de OVA's. Bij de serie van Magic Knight Rayearth wijkte het tweede seizoen ook erg af van de manga, maar door de relaties tussen de personages was dit seizoen zelfs nog iets beter dan het eerste. De minder goede adaptaties zijn die waarin een manga in een OVA of film wordt gepropt zodat er veel te weinig tijd wordt besteed aan het uitwerken van het plot en de personages en je vaak niet eens weet wat er gaande is omdat geen achtergrondinformatie wordt gegeven.
-Welk zijn jullie favoriete karakters van Clamp en waarom? Yasha-O, Karura-O (RG Veda), Subaru Sumeragi, Seishiro Sakurazuka (Tokyo Babylon), Kamui Shiro, Arashi Kishu, Satsuki Yatoji, Daisuke Saiki (X), Umi Ryuuzaki, Lantis (Rayearth), Jabberwock (Miyuki-chan In Wonderland), Suoh Takamura (Clamp School Detectives), Shuichiro Kudo, Koryu (Wish), Tomoyo Daidouji, Syaoran Li, Yue, Spinel Sun (Cardcaptor Sakura), Suu, Gingetsu (Clover), Sai Jounouchi, Suzuka, Shirahime (Angelic Layer), Freya (Chobits), Kurogane, Fai D. Flowright (Tsubasa), Yuko Ichihara, Shizuka Domeki, Kohane Tsuyuri (xxxHolic), Shirahime, Shiro Asou, Rikuo Himura (Clamp In Wonderland), Kobato Hanato, Kiyokazu Fujimoto (Kobato.)
-Wat vinden jullie van hun karakters? Goed/slecht uitgewerkt, veel diepgang of net niet, mysterieus, saai, te ingewikkeld, … (dit gaat echt enkel om de karakters en hun ‘eigenheid’, niet over de verhaallijn waar ze inzitten). De meeste zijn wel goed uitgewerkt en hebben wel een zekere uniekheid. Er zitten erg complexe personages zoals Yuko bij.

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: All About Clamp

Post by Britt_ »

Oei, ik ga ook maar eens posten want ik start dan wel een 'discussie', ik zeg zelf niets. Foute boel :lol:

Wel allereerst zal ik maar aangeven dat ik Clamp niet de beste mangaka van het moment vind, maar ze komen toch wel op een mooie tweede plaats vind ik (voor mij dan uiteraard). Mijn favo mangaka zijn zowel op tekenstijl, als verhaallijn alsook humor en dialogen gebaseerd overigens. Clamp geeft mij persoonlijk heel wat herkenning. Hiermee bedoel ik dat als ik zelf mangaka zou zijn, of verhalen zou verzinnen, ik heel waarschijnlijk dezelfde richting als hen zou uitgaan (maar dan mijn verhalen wel afmaken uiteraard :lol: Misschien maar goed dat ik geen mangaka ben ^-^ ). Mogelijk hierdoor vind ik hen net heel speciaal ^-^ Ik ken ondertussen dan ook zowat alle series (doujinshi niet meegerekend) van Clamp en van het merendeel heb ik de manga dan ook gelezen.

Mijn meest favoriete series van Clamp blijven echter RG Veda, Suki: Dakara Suki, Wish, Cardcaptor Sakura en Tsubasa, al stoort het mij wel dat deze laatste zulk open einde meekreeg. Kobato was ook heel erg leuk trouwens, maar de manga zou een ander verhaal kennen dan de anime, dus hier kan ik nog niet voldoende over oordelen.

Ik vind de series van Clamp erg leuk uitgebouwd en ondanks hun grote hoeveelheid series die ze al hebben, zijn deze toch gevariëerd en telkens net wat ander. Er komen ook dingen terug, maar nog niet in zulke grote hoeveelheden dat het mij is beginnen storen. Hun manga hebben ook niet altijd een happy ending, en daar kan ik me wel in vinden. Niet alles kan goed aflopen, dus waarom moeten manga dan wel een leuk einde kennen, vraag ik me vaak af. Nuja ik moet toegeven, sommige manga van hen kennen helemaal geen einde :roll: en dat stoort soms wel, want van bijvoorbeeld x/1999 had ik onder andere wel graag geweten hoe deze was afgelopen. Het is ook wel fijn dat ze geregeld compleet van plot veranderen. Hierbij zie je bepaalde zaken nooit echt aankomen en blijft het altijd spannend wat er nog gaat gebeuren. Al kan ik begrijpen dat sommige mensen dit net iets minder leuk vinden ^-^

Wat ik altijd geweldig vind bij Clamp zijn hun crossovers. Ik vind het namelijk altijd sneu als een manga eindigt, net om het feit dat ik dan niet meer te weten kom hoe het de personages nu verder afgaat. Ja ik heb soms moeite met afscheid nemen van personages, vooral als het om langere series gaat (zoals RG Veda, Cardcaptor sakura, …) Bij Clamp hoeft dat afscheid nemen niet echt, want negen kansen op tien komen enkele personages wel in een latere serie terug, en dat geeft toch een zeker gevoel van herkenning en vertrouwen. Wat me dan wel stoort is hetgeen ze bij Tsubasa deden SPOILER en het heel erg open laten eindigen. Alsof ze de boodschap meegeven dat de personages nog wel in een volgende manga zullen opduiken. Dan voelt het alsof er nooit een einde aan die manga is gekomen, en dat vind ik erg jammer! Want hier hebben ze echt niet laten weten hoe het voor iedereen geëindigd is. Het uiteindelijke doel van deze manga is echter niet bekomen, alsof ze nog een deel of drie moesten schrijven om het effectief te laten eindigen. Ik had het liever zo gehad, maar heb niet te kiezen uiteraard.

Wat betreft de animes: ik ben gestopt deze te kijken omdat ze vaak te erg verschillen van de manga. Ik heb mezelf voorgenomen telkens maar één van de twee te volgen, want hier werd ik echt gek van. Uiteindelijk is het telkens de manga geworden, omdat deze vaak meer volledig is dan de anime (grote voorbeeld is Tsubasa, waar ze zowat het hele verleden van een van de hoofdpersonages wissen, in de plaats delen toevoegen die er niet toe doen, enkele gehele hoofdstukken die tussen Tokyo Revelations en de andere OVA komen eruit laten etc.).

Als laatste wilde ik nog toevoegen dat ik hun karakters wel goed uitgewerkt vind, vooral in de crossovers. Karakters blijven hun originele persoonlijkheid houden en dat vind ik echt super. De meeste karakters krijgen ook een heel diepe persoonlijkheid, al zijn er die wat oppervlakkig blijven. Misschien goed, want teveel uitgediepte karakters kan een manga wel zwaar maken vind ik, tenzij de manga veel delen telt en elk karakter echt de tijd krijgt te ontwikkelen.

Voor de mensen die geen series van hen kunnen volhouden: probeer eens een kleinere serie, zoals Suki of Wish. Beide zijn naar mijn mening echt twee pareltjes en tellen 3 tot 4 delen. Ik zou zeker ook X/1999 aanraden, maar helaas is het einde wederom toch niet in zicht :(

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: All About Clamp

Post by Weertangel »

Nou Britt, je geeft al een paar goede dingen aan waar ik het ook mee eens ben, maar je moet ook hun slechte eigenschappen niet vergeten.
Om even een ding te kiezen: Crossovers

Ze gebruiken dit voornamelijk bij xXxholic en Tsubasa, maar het pakt niet helemaal goed uit...
Als iemand die veel series heeft gelezen met crossovers kan ik je zeggen dat ze die 2 series te erg met elkaar hebben verwoven om ze nog los van elkaar te laten lopen,waardoor ze je in feite dwingen beide series te lezen.

Ook hun gewoonte om verhaallijnen te maken die eigenlijk alleen maar om de andere serie draaien kunnen voor veel verwarring zorgen wat gewoon niet leuk is..

Oh, en om het even te zeggen, het einde van xXxHolic is gewoon saai, je vraagt je echt af waarom je überhoubt de serie hebt zitten lezen en zo zorg je als mangaka er niet voor dat mensen nog wat van je willen lezen in de toekomst....

Post Reply