Weekly Shonen Jump

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Weekly Shonen Jump

Post by Hercule »

Ik probeer in dit topic zoveeel mogelijk de ranking bij te houden van de titels die in de Japanse Shonen Jump staan.
Het is leuk om te zien welke series populair zijn en soms iets minder leuk om te zien welke series minder populair zijn.

Nummer 13 ranking:
Magico (Cover & Lead Color) (Nieuwe reeks, vandaar dat die nummer 1 staat)
Naruto
One Piece
Gintama
Bleach
Meruhen Ouji Grim (Color Page)
Enigma
Kuroko no Basket
Bakuman (Color Page)
Dois Sol (Color Page)
Toriko
Beelzebub (Color Page)
Medaka Box
Inumaru Dashi
Reborn
Sket Dance
Kochikame
Nurarihyon no Mago
Oumagadoki Zoo
Hokenshitsu No Shinigami
Image

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Weekly Shonen Jump

Post by Hercule »

Erg terleurstellend dat Nurarihyon no Mago en Sket Dance zo laag staan. Op deze manier red Nurarihyon no Mago het niet tot het volgende seizoen van de anime.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weekly Shonen Jump

Post by NeeNee »

Ik hoop dat Enigma gauw vertaald wordt. Geweldige serie.

Als hij zo hoog scoort, moet daar wel kans toe zijn...

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Weekly Shonen Jump

Post by The Donkey »

is deze lijst nog up-to-date?
best interesant namelijk, cker aangezien ze de series schrappen die de lezers aangeven als minder leuk...

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Weekly Shonen Jump

Post by Hercule »

Meest recente lijst:
One Piece
Toriko
Beelzebub (Color Page, Results Popularity Contest)
Bakuman
Naruto
Gintama
Reborn!
Kochikame (Color Page, 35th Year Special Project)
Hanasaka Ikkyu
Magico
Sket Dance
Nurarihyon no Mago (Color Page)
Medaka Box
Kuroko no Basket

Inumarudashi
Bleach
Enigma
Sengoku Armors
Meruhen Ouji Grimm

Een iets oudere:

Toriko (Lead Color)
One Piece
Beelzebub
Naruto
Gintama (Cover)
Nurarihyon no Mago (Color Page, 31 pg. - New Saga)
Hanasaki Hikkyuu
Sket Dance
Bakuman
Medaka Box
Saiki ESP
Reborn! (Color Page)
Magico
Kochikame
Enigma (Color Page)
Kuroko no Basket

Bleach
Inumaru Dashi
Sengoku Armors
Grimm
Hokenshitsu no Shinigami

Opvallend is dat Nurarihyon no Mago al twee weken lange kleuren pagina's heeft en daarom niet bij de onderste 5 staat (manga met kleuren pagina's worden niet geranked)
Bleach heeft nu 2 keer in het onderste rijtje gestaan maar loopt geen gevaar om gecancled te worden omdat de manga nog steeds zeer goed verkoopt, ook zal de manga waarschijnlijk weer gaan stijgen als de favoriete personages van Japan (hitsugaya en rukia) terug komen.
Image

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Weekly Shonen Jump

Post by The Donkey »

haha, goed om te zien dat ik niet de enige ben die bleach wel aardig vind:P
damn zie echt niet hoe hij een grote titel als Naruto of One Piece kan matchen...
bedankt voor de nieuwe lijsten btw:D

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Weekly Shonen Jump

Post by Weertangel »

Ik snap nog steeds niet hoe Medaka Box erin blijft staan, de serie had en goed begin, maar halverwege werd het een rare stomme fantasy aktie shonen die echt niet meer intersant was.....

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Weekly Shonen Jump

Post by The Donkey »

ben eigenlijk wel best benieuwt of er nu de afgelopen 2 jaar nog echte toppers gestart zijn?
laatste series die nieuw waren voor ik een lange pauze nam, waren bakuman en kuro no basket.
nou ken ik lang niet alle series die in de lijst staan en aangezien ik toch wel echt van de avontuur/actie shonen's hou:P

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Weekly Shonen Jump

Post by Hercule »

Beelzebub, Nurarihyon en Sket Dance zijn erg leuk maar geloof ik al iets ouder als twee jaar
Image

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Weekly Shonen Jump

Post by The Donkey »

bedankt voor de tips, zal er vanavond even naar kijken;)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weekly Shonen Jump

Post by NeeNee »

Is dit een beetje een betrouwbare plaats om de rangschikking te volgen?
http://weeklyjump.livejournal.com

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Weekly Shonen Jump

Post by barbapapa »

Voor zover ik weet wel, een paar jaar terug postte ik ook geregeld de rankings daar; toen het me nog een zier scheelde.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weekly Shonen Jump

Post by NeeNee »

De huidige reeksen (van oud naar jong):

One Piece
My Hero Academia
Black Clover
Dr Stone
Jujutsu Kaisen
Yozakura Family
Agravity Boys
Undead Unluck
Mashle
Moriking
Ayakashi Triangle
Magu-chan
Hard-boiled Cop and Dolphin
Me and Roboco
Phantom Seer
High School Family
Our Blood Oath
Build King
Sakamoto Days

Alleen One Piece is nog hetzelfde. Na tien jaar is dat niet zo vreemd, maar wat wel verrassend is, is dat er maar 7 series over zijn in vergelijking met een jaar geleden.

2020
Image

2021
Image
https://mangahelpers.com/forum/threads/ ... st-5415954

18 series gestart/beëindigd in een jaar tijd, waaronder 7 'vaste waarden', met nu nog maar 5 langlopende series over... dat is sinds 1982 niet meer voorgekomen.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Weekly Shonen Jump

Post by Gurenn »

^ Tijden veranderen, en er zijn verschillende reden voor:
- Japan is zwaar aan het vergrijzen. Minder jongeren betekent dat er minder manga(tijdschriften) worden verkocht, en dus minder series die hoge verkoopcijfers halen.
- Weekly Shounen Jump is ook online gegaan via Jump Plus en de verkoop vindt ook steeds meer digitaal plaats. Minder verkoop van het tijdschrift zelf dus.
- Weekly Shounen Jump is in vergelijking met haar concurrenten altijd al repressiever opgetreden met het cancelen van series die niet populair genoeg zijn of niet genoeg verkopen. Nu manga in het algemeen minder verkoopt valt dat bij WSJ des te harder op.
- Anderzijds is Shueisha recentelijk relaxter geworden m.b.t. het de vrije keuze aan de mangaka laten om hun serie te beëindigen. In het verleden werden mangaka vaak gedwongen hun serie steeds te blijven verlengen zolang deze populair was, ook al was het verhaal al ten einde. Dragon Ball is een bekend voorbeeld. Hun huidige aanpak is positief voor het behouden van de kwaliteit van de series, maar vanuit zakelijk perspectief is het beëindigen van een serie die net populair geworden is allesbehalve ideaal. Hoe dan ook leidt deze policy er heden toe dat vaste waarden wegvallen en dat er niet snel vervangers in de plaats zullen komen die net zo lang blijven meegaan.
- Veel mangaka die er langer aan WSJ verbonden zijn zijn niet innovatief genoeg. Tropes die tien jaar geleden de norm waren zijn nu saai en verouderd. De meer experimentele series lopen exclusief online op Shounen Jump+. Omdat de innovatie dus buiten de vaste wekelijkse magazines plaatsvindt verschuift het lezersbestand.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weekly Shonen Jump

Post by NeeNee »

Gurenn wrote:
Wed Dec 23, 2020 22:40
^ Tijden veranderen, en er zijn verschillende reden voor:
- Japan is zwaar aan het vergrijzen. Minder jongeren betekent dat er minder manga(tijdschriften) worden verkocht, en dus minder series die hoge verkoopcijfers halen.
Ironisch genoeg is dat nu net niet het probleem. Een aantal WSJ-manga (en in het bijzonder Demon Slayer) hebben ENORM goed verkocht het voorbije jaar, met nooit geziene cijfers.

Maar die reeks is intussen afgelopen, en een hoop andere langlopende reeksen ook. Vervangers vinden blijft moeilijk (al hebben ze intussen wel een paar nieuwe series die bescheiden succesvol zijn).

- Weekly Shounen Jump is in vergelijking met haar concurrenten altijd al repressiever opgetreden met het cancelen van series die niet populair genoeg zijn of niet genoeg verkopen. Nu manga in het algemeen minder verkoopt valt dat bij WSJ des te harder op.
Die 7 vaste waarden zijn niet gecanceld (behalve die ene waarvan de schrijver gearresteerd werd voor het aanranden van schoolmeisjes :roll: ). Ze liepen gewoon toevallig allemaal rond hetzelfde moment op hun einde.

De nieuwe series hebben nu net veel meer kans om een plekje te veroveren, aangezien er amper concurrentie is.

- Anderzijds is Shueisha recentelijk relaxter geworden m.b.t. het de vrije keuze aan de mangaka laten om hun serie te beëindigen. In het verleden werden mangaka vaak gedwongen hun serie steeds te blijven verlengen zolang deze populair was, ook al was het verhaal al ten einde. Dragon Ball is een bekend voorbeeld. Hun huidige aanpak is positief voor het behouden van de kwaliteit van de series, maar vanuit zakelijk perspectief is het beëindigen van een serie die net populair geworden is allesbehalve ideaal. Hoe dan ook leidt deze policy er heden toe dat vaste waarden wegvallen en dat er niet snel vervangers in de plaats zullen komen die net zo lang blijven meegaan.
Jup.

- Veel mangaka die er langer aan WSJ verbonden zijn zijn niet innovatief genoeg. Tropes die tien jaar geleden de norm waren zijn nu saai en verouderd. De meer experimentele series lopen exclusief online op Shounen Jump+. Omdat de innovatie dus buiten de vaste wekelijkse magazines plaatsvindt verschuift het lezersbestand.
Hmm. Jump+ is in elk geval goed bezig.

Maar volgens wat ik gezien heb, zijn het vooral de onervaren newbies die reeksen schrijven die bol staan van de clichés. De veteranen doen het over het algemeen iets beter, al is dat natuurlijk nog geen garantie op succes.

Post Reply