Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Berserker500 »

In One Piece heb je natuurlijk het voordeel dat er niet zo extreem veel fillers zijn zoals in Naruto en Bleach hoewel in One Piece de fillers zelfs goed zijn.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Tamara »

Hercule wrote:
Bleach is Saint Seiya met zwaardjes en de lengte van een Amerikaanse soap. Het wordt zo'n serie die lang draait, maar na een tijdje geen nieuw publiek meer zal vinden. Gewoon zo'n serie die ergens begin deze eeuw populair was

Naruto is Dragon ball met ninja's, One Piece is Dragon ball met piraten en Bleach is Dragon ball met zwaarden ;)

Nee even serieus, ik denk dat Bleach te kort wordt gedaan. Bleach is misschien niet zo goed als een Dragon ball of Kenshin maar "De grote drie" worden niet voor niets "De grote drie" genoemd. Zelfs als Bleach morgen zou stoppen dan heeft de serie genoeg succes, prijzen, aanhang en goed verkopende spellen gehad om een klassieker te worden.

Waar ik trouwens benieuwd naar ben is welke nieuwe Shonen titel een klassieker zal worden.
De series lijken zoveel op elkaar dat het moeilijk voor me was om ze uit elkaar te houden toen ik ze door elkaar las. Wie was ook alweer in welke onderwereld met wie aan het vechten om welk meisje te redden?

Ik denk niet dat ik Bleach tekort doe, zeker niet nu de serie is zoals 'ie is. Tite Kubo heeft er een ongelooflijke rotzooi van gemaakt door allerlei personages te introduceren en ze vervolgens rond te laten slingeren. Ja, de gevechten zijn heel leuk, maar ze duren momentaal te lang. De serie is in een sleur belandt. De eerste tien delen zaten nog vol met humor, waar is dat gebleven?

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Weertangel »

Ik heb niet echt iets tegen AktieShonen, maar dat gedoe vroeger met die dragonball z anime hebben mij wel een beetje wantrouwig ervoor gemaakt, en al zijn manga's bijna altijd anders dan hun anime tegenhanger, ik ben er toch secuurder in geworden wat betreft series kiezen.

En dat van TMNT was meer een grap, tuurlijk kunnen die niet op tegen de huidige generatie ninja manga/comics ;)

Ik zal over een tijdje eens een van de drie proberen(waarschijnlijk One Piece) en kijken wat ik ervan vindt, maar voor nu stort ik me op Gantz,die ik gisteravond eens geprobeerd heb, en totaal voor gevallen ben!(en niet om de Ecchi erin.) sinds Brook mij nieuwschierig had gemaakt ervoor.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Britt_ wrote:Weertangel, er is niets mis met voorspelbaarheid etc. En ik weet niet of je jezelf wel uit kan spreken over de grote drie als je er nog geen enkele van gelezen/gekeken hebt (ik zal me bijvoorbeeld niet makkelijk over Bleach uitspreken want die ken ik niet). Je moet er gewoon eens eentje proberen en misschien zoals NeeNee zegt One Piece? Maar één ding wil ik je echt wel meegeven: hoe voorspelbaar Naruto ook is en hoeveel fillers er ook in de anime zitten.. Die Ninja"s zijn wel 1000x cooler dan de TMNT (en ik was als kind gek op de TNMT dus het is niet dat ik ze afkraak omdat ik niets van ze moet hebben). Ik zou zeggen geef één van de grote drie een kans, en als je voor Naruto kiest moet je wel bereid zijn of serieuze fillers te doorstaan of een episode of tien te skippen soms ^-^
We hadden het voornamelijk over de manga, dus van fillers zal hij wel niet zoveel last hebben.

Ik heb zelf ook best problemen met voorspelbaarheid. Als ik alles al van te voren kan zien aankomen is het niet meer de moeite dat ik het lees. Maar daar heb ik bij de Grote 3 eigenlijk niet zoveel last van, 't is vooral de repetitiviteit die het 'm doet.

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Ginrai »

blasfemie....


"iedereen" zit er DB&de huidige big 3 van jump op te noemen(alhoewel imo one piece zijn vermelding verdient),maar het geniale jojo bizarre adventures vermelden doet niemand dan buiten mezelf.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Ginrai wrote:blasfemie....


"iedereen" zit er DB&de huidige big 3 van jump op te noemen(alhoewel imo one piece zijn vermelding verdient),maar het geniale jojo bizarre adventures vermelden doet niemand dan buiten mezelf.
Dat zegt wel iets over de bekendheid, hm. :P

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Hercule »

Toevallig las ik vanavond een chapter van "Sayonara zetsubou sensei" en het overschaduwen van dingen.
Ik denk dat, dat voor "De grote 3" ook wel opgaat :lol:

Jojo bizarre adventures ken ik eigenlijk alleen van de 2 Jump spellen maar ik wist niet dat er al meer dan 100 volumes van zijn.
Maar ook andere Shonen manga als Hunter X Hunter, Gintama en Hitman Reborn hebben nadeel van de populareit van de Grote 3.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Brook500 »

Hercule wrote: Maar ook andere Shonen manga als Hunter X Hunter, Gintama en Hitman Reborn hebben nadeel van de populareit van de Grote 3.
Eigenlijk hebben alleen Gintama & Katekyo Hitman Reborn er last van.
Hunter X Hunter tel ik er niet bij omdat de mangaka nog wat overdreven lui is.
Image

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Hercule »

Dat is jammer maar toch vind ik het best knap van die mangaka dat het hem gelukt is om met drie series in Shonen Jump te komen die ieder best populair waren/zijn (Yu Yu Hakusho, Level E en Hunter X hunter)
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Brook500 »

Hercule wrote:Dat is jammer maar toch vind ik het best knap van die mangaka dat het hem gelukt is om met drie series in Shonen Jump te komen die ieder best populair waren/zijn (Yu Yu Hakusho, Level E en Hunter X hunter)
Maar bij Hunter X Hunter mag hij best wel eens een tandje bijsteken, want zo is het niet meer plezant om te lezen. :(
Als hij buiten HXH nog met andere dingen bezig is, dan kan ik het best begrijpen waarom dat die serie constant met haitus zit. :|
Maar ik weet eigenlijk niet of dat zo het geval is. :?
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Koen »

Met zijn kindjes? Ik heb toch niet minder respect voor iemand die tijd gunt aan z'n familie dan voor iemand die met oogkleppen 24/7 achter z'n tekentafel zit, ook al is dat dan voor ons vertier ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Wimpuls »

Inderdaad, bij Togashi is het fijn om te weten dat het 'ne gewone mens' is, die bvb een break neemt omdat de nieuwe Dragon Quest uitkomt.

alkatar4
Posts: 9
Joined: Wed Mar 09, 2011 19:07

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by alkatar4 »

klasieker in wording:
shaman king!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

We hebben een interessant geval.

https://twitter.com/Josu_ke/status/1339268985557295105

Dat zijn de verkoopcijfers van een paar van de meest beroemde manga ter wereld.

Daaronder (tweede grafiek) staan de verkoopcijfers van Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba. Of tenminste, een deel van de verkoopcijfers, want de grafiek is te klein.

We zitten dus met een manga die momenteel populairder is dan.. alles, en die in een goed jaar tijd meer heeft verkocht dan alle verkochte exemplaren van Bleach, ooit.

Is dit nu een klassieker? Een klassieker in wording? Of gewoon een rage? We weten nog niet wat de erfenis op lange termijn zal zijn... maar kun je überhaupt verdedigen om het géén klassieker te noemen als het in de top 10 van best verkopende manga aller tijden staat?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Tamara »

maar kun je überhaupt verdedigen om het géén klassieker te noemen als het in de top 10 van best verkopende manga aller tijden staat?
Ik denk dat dit best te verdedigen is afhankelijk van je definitie van klassieker. Als de status van klassieker niet alleen wordt bepaald door de directe impact, maar ook op de culturele impact en leesbaarheid op lange termijn, blijkt het misschien uiteindelijk geen klassieker te zijn. Die langdurige culturele impact en blijvende leesbaarheid zijn namelijk nodig om ervoor te zorgen dat de serie niet wordt vergeten.

Wat ook kan, is dat het een plaatselijke klassieker wordt. Een serie als Saint Seiya heeft in Zuid-Europe en Zuid-Amerika een compleet andere status dan hier. Detective Conan is alleen echt groot in Japan en Duitsland. En Jojo's Bizarre Adventure was een van Viz' slechtst verkopende series (niveautje Saint Seiya en Firefighter Daigo) totdat de nieuwe animeadaptatie grip kreeg op het Engelstalige fandom.

Post Reply