Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Koen »

Kira wrote:Was Cyborg 007 ook niet een klassieker (in opleiding??)?
Cyborg 007 ken ik niet, de 009 versie is idd een klassieker als in 'bekende reeks uit het verleden'.

Bakuman zou ik op dit tijdstip ook nog helemaal niet als klassieker beschouwen, ik zie het eerlijk gezegd zelf niet echt uitgroeien tot klassieker.
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Berserker500 »

Misschien is Berserk wel een klassieker in wording

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Brook500 »

Kun je ook niet Nana erbij plaatsen bij Klassieker in wording?
Image

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Kira »

Koen wrote:
Kira wrote:Was Cyborg 007 ook niet een klassieker (in opleiding??)?
Cyborg 007 ken ik niet, de 009 versie is idd een klassieker als in 'bekende reeks uit het verleden'.

Bakuman zou ik op dit tijdstip ook nog helemaal niet als klassieker beschouwen, ik zie het eerlijk gezegd zelf niet echt uitgroeien tot klassieker.
Ik bedoelde 009.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by SilverOwls »

Chobits is ook redelijk oud en bekend, weet wel niet of het echt een klassieker is :P
Oh en Banana Fish :mrgreen:
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Berserker500 »

Ik zou Urasawa zijn toppers Monster,20th Century Boys en Pluto zeker niet mogen vergeten als mogelijke klassiekers.
Last edited by Berserker500 on Wed Jan 26, 2011 21:35, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Koen »

Urasawa, jup. En van Clamp zou ik dan eerder X meenemen ipv Chobits, of is X eerder cult en/of berucht ipv klassieker?
motivatiedip. help!

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Bart »

Koen wrote:En van Clamp zou ik dan eerder X meenemen ipv Chobits, of is X eerder cult en/of berucht ipv klassieker?
Cultklassieker?
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Koen »

Bart wrote:
Koen wrote:En van Clamp zou ik dan eerder X meenemen ipv Chobits, of is X eerder cult en/of berucht ipv klassieker?
Cultklassieker?
Dat vond ik net teveel eer voor die bende charlatans die nooit eindes schrijven aan hun reeksen :)
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Tamara »

Koen wrote:
Bart wrote:
Koen wrote:En van Clamp zou ik dan eerder X meenemen ipv Chobits, of is X eerder cult en/of berucht ipv klassieker?
Cultklassieker?
Dat vond ik net teveel eer voor die bende charlatans die nooit eindes schrijven aan hun reeksen :)
Tsubasa eindigde. Althans, je kunt een einde ontwarren in dat laatste deel. Het is alleen een beetje een grotere clusterbom van WTF dan Xenogears (en dat is een prestatie op zich). CLAMP is een mooi voorbeeldje van dat populair niet gelijk hoeft te staan aan klassiek.

Een klassieker is voor mij een serie die niet alleen nu nog goed leesbaar is, maar ook een bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van manga. Series die nieuwe elementen introduceren, tekenstijlen laten evolueren of op een andere manier grenzen verleggen. Daarom kun je nu nog niet bepalen welke recente reeksen klassiekers zijn. We weten nog niet welke impact ze zullen hebben op het medium en haar fans.

Akira is een klassieker, omdat het een grote invloed heeft gehad op hoe mangaka tekenen. Om maar een voorbeeld te geven: mensen worden op een minder abstractie manier getekend waardoor het ook mogelijk is om zonder overdrijving verschillende etniciteiten van elkaar te onderscheiden. Deze realistische stijl is door veel mangaka overgenomen. Het is zelfs doorgedrongen tot shoujo manga (Banana Fish!).

Banana Fish is een klassieker, omdat het grenzen verlegde van shoujo manga. Het is waarschijnlijk de meeste on-shoujo-achtige shoujo ooit, maar het werd (en wordt!) fantastisch goed gelezen door niet alleen de doelgroep, maar ook de mangaliefhebbers in het algemeen.

Saint Seiya zou ik ook een klassieker noemen, omdat het de fundering legde voor Shounen Jump-reeksen zoals we ze nu kennen. Of we daar blij mee moeten zijn is punt twee, maar het is duidelijk uit welke boom Bleach gevallen is. Bleach zal natuurlijk nooit een klassieker zijn, want eigenlijk doet die serie niets nieuws. Saint Seiya was bovendien nog eens zo hoffelijk om na 28 delen voorbij te zijn. Dat gezegd, Saint Seiya is nog best aardig om nu te lezen. Het bij verre na niet de meest intelligente reeks, maar het is wel pure, geconcentreerde Shounen Jump-manga. Je voelt de Cosmo branden als je het leest!

Het spreekt voor zich dat diverse werken van mangaka zoals Osamu Tezuka, Keiko Takemiya en Moto Hagio klassiekers zijn.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Hercule »

Klassiekers:
Dragon ball (Dr. Slump)
Death Note
Rurouni Kenshin
Astro Boy
Detective Conan
Fullmetal Alchemist
Akira

Klassiekers in wording
Bleach
Naruto
One Piece
Bakuman

Misschien:
kimi ni todoke

Pokémon adventures vind ik erg leuk maar ik weet niet of je die als klassieker zou kunnen bestempellen.
School Rumble had een klasieker kunnen worden als het einde beter zou zijn geweest.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Als Saint Seiya een klassieker is omwille van erfenis, dan is Pokemon dat absoluut ook. Als je ziet hoelang het ding al loopt en hoeveel kloonseries er op het concept gebaseerd zijn...

En Bakuman is veel te jong, het effect daarvan op lange termijn valt nu nog niet in te schatten.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Tamara »

De eerste Pokémonspellen zou ik klassiekers noemen. De anime en manga... nee, niet echt. Oh en Pokémon is niet het originele monster-verzamel-spelletje. dat is, naar mijn weten Megami Tensei. Die game is natuurlijk weer gebaseerd op een boek.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Hercule »

Bleach zal natuurlijk nooit een klassieker zijn, want eigenlijk doet die serie niets nieuws.
Ik denk dat iedereen een andere definitie heeft van een klassieker maar moet een serie iets nieuws doen om een klassieker te worden?
Bij films zijn de Godfather 1 en 2 klassiekers maar om eerlijk te zijn doen die niet heel erg veel nieuws. Terminator 2 is ook een klassieker maar heeft het genre niet veranderd, zelfs schindler's list is geen vernieuwende film maar toch ook zeker een klassieker.
Van de huidige Shonen titels denk ik dat One Piece, Naruto en Bleach over 20 jaar als klassiekers zullen worden bestempeld. De rest moet zich nog bewijzen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Hercule wrote:Van de huidige Shonen titels denk ik dat One Piece, Naruto en Bleach over 20 jaar als klassiekers zullen worden bestempeld. De rest moet zich nog bewijzen.
Mee eens. Ze zijn dan misschien niet superorigineel, maar wel bekend genoeg om nog heel lang in het collectieve geheugen te blijven hangen.

Iets als BeyBlade is nu misschien superpopulair, maar het is nog maar de vraag of iemand (behalve de 'ouderen' :P) over 10 jaar nog gaat weten wat het is. Alhoewel, je kunt nooit weten. De meeste mensen hadden ook niet verwacht dat Pokemon zo lang mee zou gaan.

Post Reply