Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by WizardOfOss »

het succes van Kimetsu no Yaiba blijft me toch verbazen. Niet zozeer dát het succesvol is, maar vooral de omvang van het succes. De manga heb ik niet gelezen, de anime vond ik weliswaar een van de betere series van afgelopen jaar maar ook niet meer dan dat. Waarbij ik toch altijd het gevoel had naar een degelijk maar niet heel bijzonder shonen-verhaal te kijken dat door Ufotable naar grotere hoogten werd getild. Dus hoe goed is het bronmateriaal eigenlijk? Dus dat de serie momenteel zo'n beetje alle records breekt, ik kan daar nog steeds niet bij.

Maar eens met Tamara: time will tell. Ik ben vooral ook heel benieuwd hoe ze dit verder zullen gaan uitbuiten om het succes voort te laten duren. De manga is afgelopen, dus hoe nu verder als straks iedereen de hele reeks heeft? Is er nog ruimte voor een vervolg? Of anders spin-offs? Gaat er überhaupt nog een 2e seizoen van de anime komen, of verder alles in film-vorm? En als het materiaal "op" is, blijft de aandacht dan ook? Iets is naar mijn idee pas een klassieker als het ook relevant blijft op het moment dat er even niks nieuws is.

Zie als duidelijkste voorbeeld Evangelion: er zit zometeen 9 jaar tussen twee films, maar gedurende al die jaren is de franchise nooit uit het straatbeeld verdwenen. Van kleinschaliger acties bij de 7-Eleven of Yoshinoya tot hele attracties in FUji-Q Highlands of de JR West die enkele jaren een EVA-shinkansen liet rijden, altijd was er wel iets. Zet dat eens af tegen Bleach: nog niet zo lang geleden een van "de grote drie", maar na het beëindigen van de manga lijkt het nu toch oorverdovend stil rond die franchise. Ik ben heel benieuwd hoe we over, zeg, een jaar of tien zullen terugkijken op Kimetsu no Yaiba.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Tamara »

het succes van Kimetsu no Yaiba blijft me toch verbazen. Niet zozeer dát het succesvol is, maar vooral de omvang van het succes. De manga heb ik niet gelezen, de anime vond ik weliswaar een van de betere series van afgelopen jaar maar ook niet meer dan dat. Waarbij ik toch altijd het gevoel had naar een degelijk maar niet heel bijzonder shonen-verhaal te kijken dat door Ufotable naar grotere hoogten werd getild. Dus hoe goed is het bronmateriaal eigenlijk? Dus dat de serie momenteel zo'n beetje alle records breekt, ik kan daar nog steeds niet bij.
Ik denk dat het drie pluspunten heeft die tegenwoordig erg belangrijk zijn:
- Leuke, makkelijk herkenbare personages
- Een adaptatie die door de juiste mensen is gemaakt
- Meme-potentie

Vooral dat laatste lijkt tegenwoordig belangrijk te zijn. Hoe meer memes, hoe zichtbaarder het is, hoe meer mensen het kijken/lezen, hoe meer het besproken wordt. JoJo had zich nooit zo ver kunnen verspreiden zonder memes en NGE plukt er natuurlijk ook de vruchten van.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by WizardOfOss »

Zit wat in, maar dat gaat naar mijn idee toch net zo goed op voor bijvoorbeeld MHA. Wat weliswaar een van de grootste franchises van de afgelopen paar jaar is, maar nog niet bijna op deze schaal.

En wat me bij Kimetsu no Yaiba toch ook opvalt is dat het succes van de manga pas echt is begonnen bij de anime. In 2019 was het uit het niets de best verkochte manga-serie, en dit jaar hebben de losse volumes de verkopen totaal gedomineerd en het altijd onaantastbaar geachte One Piece compleet weggedrukt. Ik ben nog eens even terug gaan kijken, maar in de voorgaande jaren kwam de serie überhaupt niet eens voor in de lijsten. Dat een serie door een anime-adaptatie een boost krijgt is niet vreemd. Maar ook hier weer: het is vooral de ongekende mate waarin die verbazing opwekt.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Ash Ketchum »

Wat betreft het meme-gehalte, dat Kimetsu no Yaiba echt wel groter is dan 'die nieuwe populaire serie voor animefans' bleek maar weer toen bij een groots speciaal, avondvullend sketch programma in Japan een paar dagen geleden een van de belangrijkste sketches Waribiki no Yaiba (Discount Slayer!) was van de hand van Ucchan (een van de belangrijkste comedians/TV-persoonlijkheden die echt wel aan de top van de Japanse televisieketen staat). Dit is gewoon een programma dat door 'gewone' mensen wordt bekeken, maar kennelijk hadden ze er gewoon genoeg vertrouwen in dat de meeste kijkers de verwijzingen en zo gewoon door zouden hebben. Dus het is echt heel algemeen bekend.

(Discount Slayer ging over een oni in een supermarkt die maar geen kortingen gaf op beperkt houdbaar eten hoewel het al na zevenen was en Warijiro die met z'n stickergun-zwaard kortingen op de sushipacks en zo ging 'snijden')

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

WizardOfOss wrote:
Thu Dec 24, 2020 14:39
het succes van Kimetsu no Yaiba blijft me toch verbazen. Niet zozeer dát het succesvol is, maar vooral de omvang van het succes. De manga heb ik niet gelezen, de anime vond ik weliswaar een van de betere series van afgelopen jaar maar ook niet meer dan dat. Waarbij ik toch altijd het gevoel had naar een degelijk maar niet heel bijzonder shonen-verhaal te kijken dat door Ufotable naar grotere hoogten werd getild. Dus hoe goed is het bronmateriaal eigenlijk? Dus dat de serie momenteel zo'n beetje alle records breekt, ik kan daar nog steeds niet bij.
Ik snap het ook niet. Ik had de manga oorspronkelijk na een paar hoofdstukken laten vallen omdat het mij niet aansprak. Toen de reeks opeens populair begon te worden heb ik nog wat verder gelezen, maar het heeft mij nooit echt kunnen boeien. De uitleg die fans mij geven (Tanjiro toont zoveel compassie! Ze zijn zo dapper! Het is zo herkenbaar!) helpt mij ook niet verder, want ik heb dus helemaal niets met de personages en dat zijn toch allemaal dingen die je in andere reeksen ook ziet?

Dus ofwel zijn er ongewoon veel mensen bij wie de serie een persoonlijke noot weet te raken, ofwel is het toch een kwestie van een paar enthousiaste fans en dan heel veel mensen die het ding gaan kopen om te zien waar de hype over gaat en omdat ze zich steendood vervelen nu de helft van de wereld platligt.

En dan is er natuurlijk Jujutsu Kaisen, die andere WSJ-serie over demonenjagers die net een anime kreeg en waarvan de verkoopcijfers intussen ook door het dak gaan. En Chainsawman, die andere andere WSJ-serie over demonenjagers die net een anime-aankondiging kreeg (de anime is er dus nog niet eens) en die nu ook al aan het stijgen is. Ik vermoed dat die nieuwe Kimetsu-fans (waarvan er een deel voorheen geen manga kochten) nu massaal op zoek zijn naar the next populair thing en andere manga beginnen ontdekken...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by WizardOfOss »

NeeNee wrote:
Thu Dec 24, 2020 20:38
(Tanjiro toont zoveel compassie! Ze zijn zo dapper! Het is zo herkenbaar!)
Die eerste twee is inderdaad gewoon typisch shonen, het laatste punt beangstigd me daarentegen wel een beetje: demonen met zwaarden te lijf gaan omdat je zusje er ook een is geworden, nee, niet iets wat ik als herkenbaar beschouw :lol:
(en ook het beste personage uit de serie, Inosuke, beschouw ik niet als "herkenbaar" en dat wil ik ook graag zo houden....)

Maar je noemt ook Jujutsu Kaisen, ik heb de manga niet gelezen, maar afgaand op de anime lijkt me dat vooralsnog misschien nog wel de interessantere van de twee. In ieder geval qua verhaal en personages. Mappa is alleen geen Ufotable, in dit geval het verschil tussen prima en fenomenale animatie.

Maar ergens wel interessant: Jujutsu Kaisen was op voorhand ook duidelijk een van de meest gehypte series van dit seizoen. Nu weet ik niet of het in Japan wellicht anders was, maar ik heb daar vanuit de westerse anime-wereld destijds met Kimetsu no Yaiba nauwelijks iets vooraf van gemerkt. Tuurlijk, het is Ufotable en daarom altijd iets om in de gaten te houden, maar als het geen Fate is is ook dat geen garantie voor succes. Ook even teruggekeken in het seizoensdraadje op het oude Aniway-forum, niemand die de serie vooraf noemde, en de eerste reacties waren (temidden van wat sowieso een zeer matig seizoen was) ook maar gematigd positief. En ook even door de "what will I be watching" van The Animeman heen geskipt, zoals altijd gaat hij uit van een overzicht gesorteerd op populariteit, Kimetsu no Yaiba was daar slechts 7e, nog achter een paar ietwat bedenkelijke series. Het lijkt echt pas gaandeweg volledig te zijn geëxplodeerd, en met de anime dus ook de manga.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

WizardOfOss wrote:
Thu Dec 24, 2020 21:32
Maar ergens wel interessant: Jujutsu Kaisen was op voorhand ook duidelijk een van de meest gehypte series van dit seizoen. Nu weet ik niet of het in Japan wellicht anders was, maar ik heb daar vanuit de westerse anime-wereld destijds met Kimetsu no Yaiba nauwelijks iets vooraf van gemerkt. Tuurlijk, het is Ufotable en daarom altijd iets om in de gaten te houden, maar als het geen Fate is is ook dat geen garantie voor succes. Ook even teruggekeken in het seizoensdraadje op het oude Aniway-forum, niemand die de serie vooraf noemde, en de eerste reacties waren (temidden van wat sowieso een zeer matig seizoen was) ook maar gematigd positief. En ook even door de "what will I be watching" van The Animeman heen geskipt, zoals altijd gaat hij uit van een overzicht gesorteerd op populariteit, Kimetsu no Yaiba was daar slechts 7e, nog achter een paar ietwat bedenkelijke series. Het lijkt echt pas gaandeweg volledig te zijn geëxplodeerd, en met de anime dus ook de manga.
Aflevering 19. Die had een indrukwekkende gevechtsscene, is beginnen trenden op twitter, en toen moest opeens iederéén de anime zien, en de manga lezen, en in de rij gaan staan voor nieuwe volumes want een reeks die constant uitverkocht is moet iets goed doen, nietwaar?

Anderhalf jaar later staat de Kimetsu movie op het punt om Spirited Away voorbij te steken als meest verdienende film ooit in Japan.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_h ... s_in_Japan


(Als je er tijd en interesse voor hebt, dit forum volgt de evoluties in Japan op de voet. Je kunt in real time volgen hoe de mentaliteit evolueert van "oh kijk, het krijgt wat aandacht, hoe schattig" over "dit is best wel indrukwekkend voor een anime boost" tot "HET IS EEN MONSTER O_o"

2019 https://mangahelpers.com/forum/threads/ ... k.3012423/
2020 https://mangahelpers.com/forum/threads/ ... k.3015155/
2021 https://mangahelpers.com/forum/threads/ ... k.3017861/)

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by WizardOfOss »

Tsja, zo werkt het inderdaad in Japan (of überhaupt in Azië) wel: rij = goed. En ik moet toegeven: die paar keer dat ik voor een restaurant een half uur of zo in een rij heb gestaan (als het langer gaat duren haak ik toch bij voorbaat al af....) werd dat ook waargemaakt, zowel in Japan, Taiwan als Singapore. Maar in de rij staan voor een boek? Daar heb je toch pre-orders bij webshops voor? :roll:

Bij de voorspellingen voor 2019 werd Kimetsu no Yaiba daar wel een paar keer genoemd, maar werd ook daar het nog zwaar onderschat. Ik zie iemand hopen dat een succesvolle anime de manga wellicht naar 500k exemplaren per volume zou kunnen boosten. Nou, da's best wel gelukt :lol:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Ash Ketchum »

Het was trouwens nog wel eventjes een power move toen vorige week werd aangekondigd dat met die tijdelijke showing van oude Ghibli films in de Japanse bioscopen eerder dit jaar de omzet van Spirited Away weer wat was gestegen, net voordat de Kimetsu no Yaiba film het zou inhalen :P

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Ash Ketchum wrote:
Fri Dec 25, 2020 8:58
Het was trouwens nog wel eventjes een power move toen vorige week werd aangekondigd dat met die tijdelijke showing van oude Ghibli films in de Japanse bioscopen eerder dit jaar de omzet van Spirited Away weer wat was gestegen, net voordat de Kimetsu no Yaiba film het zou inhalen :P
Goh ja, altijd nog beter dan de "Wat zeg je? Kimetsu heeft ons voorbijgestoken? Hah, NOPE! Verrassing, suckers! :gaybanana:"-indruk die ze gemaakt zouden hebben als ze die cijfers de week erna bekendgemaakt hadden.

Nu wachten tot ze volgend jaar nog wat extra voorstellingen geven om de aantallen verder te doen stijgen.

EDIT:
't Is gebeurd.
https://twitter.com/Franspeech/status/1 ... 2793039873

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »


User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by yatagarasu »

NeeNee wrote:
Thu Dec 24, 2020 20:38
WizardOfOss wrote:
Thu Dec 24, 2020 14:39
het succes van Kimetsu no Yaiba blijft me toch verbazen. Niet zozeer dát het succesvol is, maar vooral de omvang van het succes. De manga heb ik niet gelezen, de anime vond ik weliswaar een van de betere series van afgelopen jaar maar ook niet meer dan dat. Waarbij ik toch altijd het gevoel had naar een degelijk maar niet heel bijzonder shonen-verhaal te kijken dat door Ufotable naar grotere hoogten werd getild. Dus hoe goed is het bronmateriaal eigenlijk? Dus dat de serie momenteel zo'n beetje alle records breekt, ik kan daar nog steeds niet bij.
Ik snap het ook niet. Ik had de manga oorspronkelijk na een paar hoofdstukken laten vallen omdat het mij niet aansprak. Toen de reeks opeens populair begon te worden heb ik nog wat verder gelezen, maar het heeft mij nooit echt kunnen boeien. De uitleg die fans mij geven (Tanjiro toont zoveel compassie! Ze zijn zo dapper! Het is zo herkenbaar!) helpt mij ook niet verder, want ik heb dus helemaal niets met de personages en dat zijn toch allemaal dingen die je in andere reeksen ook ziet?

Dus ofwel zijn er ongewoon veel mensen bij wie de serie een persoonlijke noot weet te raken, ofwel is het toch een kwestie van een paar enthousiaste fans en dan heel veel mensen die het ding gaan kopen om te zien waar de hype over gaat en omdat ze zich steendood vervelen nu de helft van de wereld platligt.

En dan is er natuurlijk Jujutsu Kaisen, die andere WSJ-serie over demonenjagers die net een anime kreeg en waarvan de verkoopcijfers intussen ook door het dak gaan. En Chainsawman, die andere andere WSJ-serie over demonenjagers die net een anime-aankondiging kreeg (de anime is er dus nog niet eens) en die nu ook al aan het stijgen is. Ik vermoed dat die nieuwe Kimetsu-fans (waarvan er een deel voorheen geen manga kochten) nu massaal op zoek zijn naar the next populair thing en andere manga beginnen ontdekken...
Kimetsu no Yaiba is geweldig. Er zitten gewoon heel interessante personages in. Ik kom nu niet op hun namen maar, de gast die enkel 1 Thunderform Breath aanval kan en ze dan eigenlijk enkel kan als hij in een slaapstaat is. De Beast Breath gast die met momenten heel manisch overkomt alsof hij zijn pilletjes is vergeten. En van de pillars is Shinobu Kocho, the insect hashira, een heel interessant personage. (Al vind ik alle hashiras interessant :lol: )
Infinity Train was ook geweldig.

That time I reincarnated as a slime ben ik nu aan het bekijken, ziet er veelbelovend uit.
Jujutsu Kaisen en Hunter x Hunter staan op mijn lijst. Ik zou ook eens moeten kijken Naar One punch man season 2.
Darwins Game 1e seizoen uitgekeken. Ik hoop dat er een 2e seizoen van komt ? :turn-l:
Image

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by WizardOfOss »

yatagarasu wrote:
Fri Aug 20, 2021 22:15
Ik kom nu niet op hun namen maar, de gast die enkel 1 Thunderform Breath aanval kan en ze dan eigenlijk enkel kan als hij in een slaapstaat is.
Zenitsu? Die komt er juist in de anime toch vrij beroerd vanaf, met een enkel badass momentje maar voor de rest vooral bloedirritant.... Inosuke daarentegen is toch wel mijn held.

Maar dat is naar mijn idee ook met alle personages een beetje zo: het draait grotendeels om één enkele eigenschap die ze karakteriseert. Op zich niet ongebruikelijk in shonen uiteraard, maar daardoor toch ook niet heel uniek. En dat is ook het hele punt: Kimetsu no Yaiba is naar mijn idee gewoon een prima serie, maar in geen enkel opzicht uitzonderlijk. We noemden eerder al Jujutsu Kaisen, een in veel opzichten vergelijkbare shonenserie met eveneens uitstekende animatie, maar met naar mij idee aanzienlijk interessantere personages. Maar waar JJK op zichzelf weliswaar ook behoorlijk succesvol is is het nog niet bijna op het niveau van KnY. En zo zijn er nog wel meer uitstekende shonenseries die in de verste verte niet zo gehyped worden.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by yatagarasu »

WizardOfOss wrote:
Sat Aug 21, 2021 23:01
yatagarasu wrote:
Fri Aug 20, 2021 22:15
Ik kom nu niet op hun namen maar, de gast die enkel 1 Thunderform Breath aanval kan en ze dan eigenlijk enkel kan als hij in een slaapstaat is.
Zenitsu? Die komt er juist in de anime toch vrij beroerd vanaf, met een enkel badass momentje maar voor de rest vooral bloedirritant.... Inosuke daarentegen is toch wel mijn held.

Maar dat is naar mijn idee ook met alle personages een beetje zo: het draait grotendeels om één enkele eigenschap die ze karakteriseert.
Ik kan zien waarom Zenitsu zo'n beroerde indruk maakt :lol: Maar als ik naar z'n geschiedenis kijk en hij getraind werd door een vorige hashira (zijn opa) die uiteindelijk sepuku heeft gepleegd omdat een van z'n studenten een demon werd. Heb ik hoge verwachtingen voor hem. Hopelijk maakt hij wat karaktervooruitgang en wordt het geen running joke. :?
Image

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by WizardOfOss »

Ik heb de film nog niet gezien, maar van wat ik me zo herinner zat toch niets van die achtergrond in de serie? En dan heb je dus onuitstaanbare jankerd die welgeteld één badass moment had om dat te compenseren. Voor een 2-cour serie is dat gewoon matig. Het optimaal benutten van de beschikbare tijd was sowieso niet het sterkste punt. Na die episode 19 kabbelde het toch een beetje naar het einde toe waardoor ook de hashira er toch vrij bekaaid vanaf komen.

Post Reply