Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by pietel »

kinder-anime zoals beyblade moet minstens meer dan één generatie hebben weten entertainen voordat het een klassieker wordt.
Over 5 jaar kijkt niemand nog naar beyblade, dan zijn er al lang verschillende soortgelijke vervangseries. Vervangbaarheid is zeker geen eigenschap van klassiekers.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Koen »

Beyblade bestaat natuurlijk wel al zo'n tien jaar, dacht ik :P Als ze binnen vijf jaar aan Beyblade Metal Double Ero Fusion aangekomen zijn, zullen we eindelijk de knoop kunnen doorhakken!
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Beyblade is intussen ook al veel van zijn populariteit kwijt. In de winkels is het vervangen door Baguman.

Ik weet zelfs niet of de kinderen van vandaag de dag het nog wel kennen. De grote wel, natuurlijk, maar de kleintjes...

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Weertangel »

Hoewel ik nog te kort manga lees om een echt goed beeld te kunnen krijgen van alles zijn er wel altijd een paar namen die ik altijd hoor op straat zowel als op sommige (non-manga)forums.

Klassiekers
Sailor Moon.
Cowboy Bebop(Anime)
Death Note.
Akira.(anime)

Klassiekers in Wording
Oh! My Goddess(gaat al 22 jaar mee en is nog steeds leuk om te lezen)
Pokemon.(Spreekt voor zich)
Ghost in the Shell.
Hellgirl(anime)

Ik heb echter meer ervaring wat betreft Comics, dus zal er ook een klein lijstje van maken, voornamelijk series die ik zelf gelezen heb.

Comic Klassiekers
X-Men.
Batman.
Spiderman.

Comic-Klassiekers in wording
WitchBlade.
The Darkness.
Marvel Zombies.

Twijfelgeval
Exiles.
Last edited by Weertangel on Thu Jan 27, 2011 18:26, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Koen »

Metal Fusion komt toch nog steeds op VT4, dacht ik, dus onpopulair zal het wel niet zijn.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Weertangel wrote:Hoewel ik nog te kort manga lees om een echt goed beeld te kunnen krijgen van alles zijn er wel altijd een paar namen die ik altijd hoor op straat zowel als op sommige (non-manga)forums.

Klassiekers
Sailor Moon.
Cowboy Bebop(Anime)
Death Note.
Akira.(anime)

Klassiekers in Wording
Oh! My Goddess(gaat al 22 jaar mee en is nog steeds leuk om te lezen)
Pokemon.(Spreekt voor zich)
Ghost in the Shell.
Hellgirl(anime)
Sailor Moon is inderdaad wel een goeie (net als de andere klassiekers trouwens). Oh! My Goddess komt vrees ik niet in aanmerking want zelfs de meeste mensen hier hadden er nog nooit van gehoord voor jij aan je advertentiecampagne begon (toch?). Hetzelfde geldt voor Hellgirl, al heb ik er minder zicht op hoe bekend die is.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Weertangel »

Nou, ik vind Oh! my goddess gewoon eentje omdat ie al zolang meegaat en al kennen jullie hem niet echt, er moet toch een reden zijn waarom ie nog steeds loopt niet? ;)

Hellgirl is vooral in japan zelf populair, als je bedenkt dat er ook een live drama serie van is.
En de anime is gewoon superb. :)

Zoals Koen al zei, iedereen heeft zijn eigen kijk op wat klassiek is.en ik kijk voornamelijk naar wat ik er van kan vinden en in welke andere vormen je zo'n serie vind.
En natuurlijk hoe lang ze al lopen(als ze nog lopen dat is)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Tamara »

Hercule wrote:
Bleach zal natuurlijk nooit een klassieker zijn, want eigenlijk doet die serie niets nieuws.
Ik denk dat iedereen een andere definitie heeft van een klassieker maar moet een serie iets nieuws doen om een klassieker te worden?
Bleach is Saint Seiya met zwaardjes en de lengte van een Amerikaanse soap. Het wordt zo'n serie die lang draait, maar na een tijdje geen nieuw publiek meer zal vinden. Gewoon zo'n serie die ergens begin deze eeuw populair was. Net zoals Oh! My Goddess een serie was die in de jaren '90 populair was, om maar een voorbeeld te geven.

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Britt_ »

Is Jungle Taitei (Kimba the white lion/Jungle Emperor, ge weet wel die manga/anime waar de leeuwenkoning een rip-off van is) ook geen klassieker? Of zie ik dat nu zo verkeerd ^-^

Edit: en niet dat ik Clamp wil opkrikken, maar RG Veda had wel een degelijk einde en de art zou toendertijd zoveel besproken geweest zijn vanwege de vele details wat toen wat ongewoon was. Clamp heeft hiermee in elk geval toch wel een nog steeds bekende tekenstijl gelanceerd. Nuja dat laatste is dan mogelijk niet helemaal een klassieker maar het voelt voor mij wel zo een beetje aan.. Kan verkeerd zitten.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Britt_ wrote:Is Jungle Taitei (Kimba the white lion/Jungle Emperor, ge weet wel die manga/anime waar de leeuwenkoning een rip-off van is) ook geen klassieker? Of zie ik dat nu zo verkeerd ^-^

Edit: en niet dat ik Clamp wil opkrikken, maar RG Veda had wel een degelijk einde en de art zou toendertijd zoveel besproken geweest zijn vanwege de vele details wat toen wat ongewoon was. Clamp heeft hiermee in elk geval toch wel een nog steeds bekende tekenstijl gelanceerd. Nuja dat laatste is dan mogelijk niet helemaal een klassieker maar het voelt voor mij wel zo een beetje aan.. Kan verkeerd zitten.
Er is geen 'goed' of 'fout' antwoord hier, dus daar moet je je niet druk om maken.

Ik kan wel aannemen dat men Jungle Taitei als een klassieker zou kunnen zien. Clamp kan ik niet echt iets van zeggen, daarvoor weet ik te weinig over de geschiedenis of impact van hun werk.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Bart »

Bij mij telt vooral het tijdloze aspect van een 'klassieker'.

Dat men bepaalde titels nu nog steeds in de mond neemt of verkoopt, zou toch een sterke aanwijzing moeten zijn dat zij op z'n minst consideratie verdienen als klassieker.

Hoewel het misschien een beetje haaks slaat op mijn vorige statement denk ik toch niet dat populariteit alleszeggend is; ook al is iets niet erg gekend, zolang het bijvoorbeeld door een nieuwe generatie herontdekt kan worden en goed bevonden telt het voor mij als 'klassieker'.

Zolang iets maar 'leeft'... Zij het doordat het integrale werk wordt herlezen of herbekeken of verder overleeft door adaptatie of hommage.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Hercule »

Bleach is Saint Seiya met zwaardjes en de lengte van een Amerikaanse soap. Het wordt zo'n serie die lang draait, maar na een tijdje geen nieuw publiek meer zal vinden. Gewoon zo'n serie die ergens begin deze eeuw populair was

Naruto is Dragon ball met ninja's, One Piece is Dragon ball met piraten en Bleach is Dragon ball met zwaarden ;)

Nee even serieus, ik denk dat Bleach te kort wordt gedaan. Bleach is misschien niet zo goed als een Dragon ball of Kenshin maar "De grote drie" worden niet voor niets "De grote drie" genoemd. Zelfs als Bleach morgen zou stoppen dan heeft de serie genoeg succes, prijzen, aanhang en goed verkopende spellen gehad om een klassieker te worden.

Waar ik trouwens benieuwd naar ben is welke nieuwe Shonen titel een klassieker zal worden.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Weertangel »

Heh. een reden waarom ik de "Grote 3" niet lees is omdat ik ze te voorspelbaar vindt, en omdat de meningen over de series enorm varieren, wat het lastig maakt om een idee te krijgen welke van de 3 mij nou het meest aanspreekt...
Trouwens, als je buiten de mainstream kijkt kom je toch ook goede en intersante series tegen(XxXholic, Negima!) die mij op de een of andere manier meer aanspreken dan de die 3.

Trouwens, ik heb mijn Ninja/piraten periode allang gehad, daar had je de Teenage mutant ninja turtles voor.(en anderen ;) )

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Weertangel wrote:Heh. een reden waarom ik de "Grote 3" niet lees is omdat ik ze te voorspelbaar vindt, en omdat de meningen over de series enorm varieren, wat het lastig maakt om een idee te krijgen welke van de 3 mij nou het meest aanspreekt...
Trouwens, als je buiten de mainstream kijkt kom je toch ook goede en intersante series tegen(XxXholic, Negima!) die mij op de een of andere manier meer aanspreken dan de die 3.
Jij houdt gewoon niet van actieshonen, Weertangel. Dat zullen de grote drie je waarschijnlijk alledrie niet liggen.

Maar als je er toch eentje wilt proberen zou ik One Piece aanraden. Qua inhoud is die waarschijnlijk nog net iets gevarieerder. Alhoewel ik de sfeerschepping in Bleach dan weer beter vind.

(Edit) Daar had ik trouwens nog een topic over...
viewtopic.php?f=4&t=1328

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Britt_ »

Weertangel, er is niets mis met voorspelbaarheid etc. En ik weet niet of je jezelf wel uit kan spreken over de grote drie als je er nog geen enkele van gelezen/gekeken hebt (ik zal me bijvoorbeeld niet makkelijk over Bleach uitspreken want die ken ik niet). Je moet er gewoon eens eentje proberen en misschien zoals NeeNee zegt One Piece? Maar één ding wil ik je echt wel meegeven: hoe voorspelbaar Naruto ook is en hoeveel fillers er ook in de anime zitten.. Die Ninja"s zijn wel 1000x cooler dan de TMNT (en ik was als kind gek op de TNMT dus het is niet dat ik ze afkraak omdat ik niets van ze moet hebben). Ik zou zeggen geef één van de grote drie een kans, en als je voor Naruto kiest moet je wel bereid zijn of serieuze fillers te doorstaan of een episode of tien te skippen soms ^-^

Edit: XXXholic behoort wel tot de mainstream hoor ^-^ Net als Tsubasa en Chobits

Post Reply