Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by NeeNee »

Koen en ik hadden destijds in de Rurouni Kenshin-thread een discussie over of Kenshin al dan niet als een klassieker beschouwd moet worden. Koen is van mening dat de reeks overroepen is en dat "het feit dat de reeks een van dé toppers is uit zijn Shonen Jump periode vooral de toenmalige bloedarmoede in Jump aantoont", ik argumenteerde dat de reeks ondanks zijn ouderdom nog erg sterk staat en dat hij (zoals andere klassiekers) een belangrijke voortrekkersrol heeft gespeeld voor latere shonen.

Met dat onderwerp is verder niets meer gedaan en dat vind ik wel jammer, dus vandaar deze thread. :) Wat beschouwen jullie als klassiekers, en waarom? Is populariteit de belangrijkste maatstaf, of telt ook de erfenis op lange termijn? Kan een reeks die slecht verkoopt toch een klassieker worden, en omgekeerd? En wat zegt dat dan over de kwaliteit?
Last edited by NeeNee on Wed Jan 26, 2011 20:29, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga klassiekers

Post by NeeNee »

Voor mij is een klassieker per definitie oud, dus ik tel alleen series die al minstens 10 jaar afgelopen zijn en desondanks nog steeds een hoge bekendheid genieten (vertalingen en spin-offs maken dit een beetje moeilijk om in te schatten, maar het is ook geen exacte wetenschap). Over het algemeen, als je de naam noemt op een fora en vrijwel iedereen heeft ervan gehoord, dan is het een klassieker (in wording).

Klassiekers (alfabetisch)
Cowboy Bebop (anime)
Dragon ball
Gundam series (anime)
Nausicaä
Ranma ½
Rurouni Kenshin
Saint Seiya

Klassiekers in wording
Bleach
Death Note
Detective Conan
Inuyasha
Naruto
One Piece
Yu-Gi-Oh

Welke heb ik nog gemist en welke horen er volgens jullie niet bij? Ik ben zeer benieuwd naar hoe jullie dit zien. :) Wel redenen geven, graag.
Last edited by NeeNee on Wed Jan 26, 2011 20:29, edited 2 times in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga klassiekers

Post by Koen »

Ik ben het gedeeltelijk wel eens met je benadering van een klassieker. Zeker dat de reeks al een zekere leeftijd moet hebben, anders kan je niet inschatten hoe een reeks de tand des tijds doorstaat. Maar één sluitende definitie voor klassieker durf ik niet de wereld insturen. In dat topic over Kenshin hadden we het naar mijn weten ook over of die reeks een Shonen (Jump) klassieker was. Een echte. Soms kan een klassieker ook iets zijn dat een tijdsgeest/tijdsperk getekend heeft maar nu in de vergetelheid is geraakt door de nieuwe generatie fans. Dat is in zekere zin ook een klassieker.

Soit, om maar te zeggen dat ik je definitie wel begrijp maar je lijstje bijna van tafel moet vegen.

Cowboy Bebop en Gundam zijn helemaal geen mangaklassiekers. Anime oké, maar de papieren versie? Nausicaä vind ik een twijfelgeval. Een meerwaardeklassieker maar bon… Ranma ½ vind ik al helemaal naast de kwestie, ons Rumiko heeft met Maison Ikkoku volgens mij een grotere klassieker in haar broekzak dan met Ranma. En Saint Seiya is al helemaal geen mangaklassiekers, en is enorm verouderd en kan nauwelijks nog mee. De reeks is ook vooral een gekende naam/klassieker/cult dankzij de anime en niet door de prachtige pennentrekken van Kurumada. Hum. Maar ik ben het wel eens met Dragon Ball! En dan vind ik Kenshin nog een betere keuze dan al de rest eerlijk gezegd.

Je lijstje klassiekers in wording vind ik dan weer veel beter. Inuyasha natuurlijk uitgesloten. Geen idee wat die daarbij staat te doen. Yugioh vind ik twijfelgeval (ook weer doordat we hier spreken over ‘manga’klassiekers’).

Bon, moeilijk om een eigen lijstje samen te stellen, want ik denk ook dat de perceptie van een klassieker helemaal anders is in Japan, Frankrijk, Amerika… (Of door welke markt je volgt.)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga klassiekers

Post by NeeNee »

Koen wrote:Inuyasha natuurlijk uitgesloten. Geen idee wat die daarbij staat te doen.
Omdat, als je op een manga/animeforum "Inuyasha" zegt, vrijwel iedereen weet waarover je het hebt (zelfs al hebben ze de serie zelf niet gelezen). :)

Hetzelfde geldt voor Saint Seiya. Het kan nu niet meer mee, maar veel mensen kennen het nog. Dat geeft het een zekere status in mijn ogen.

Maar je hebt wel gelijk dat het in veel gevallen ook over de anime gaat, dus ik ga het topic opentrekken. Het is anders veel te moeilijk om een onderscheid te maken tussen de populariteit van de manga en die van de anime.

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by SilverOwls »

Is Fruits Basket eigenlijk een klassieker? :P
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga klassiekers

Post by Koen »

NeeNee wrote:
Koen wrote:Inuyasha natuurlijk uitgesloten. Geen idee wat die daarbij staat te doen.
Omdat, als je op een manga/animeforum "Inuyasha" zegt, vrijwel iedereen weet waarover je het hebt (zelfs al hebben ze de serie zelf niet gelezen). :)
Ja, dan kan ik natuurlijk ook Beyblade als klassieker aanschouwen :P

Ik vind het niet storend om het open te trekken naar anime, maar ik denk ook dat je prima mangaklassiekers apart kan beoordelen.

En Fruits Basket vind ik zeker een shojoklassieker. En als je typische shonenmanga als klassieker beschouwt moet dat ook kunnen met shojo, toch? Of niet? Is shojo minder 'algemeen' dan shojo?
motivatiedip. help!

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 28: Manga klassiekers

Post by Kira »

Koen wrote:En Fruits Basket vind ik zeker een shojoklassieker.
Stond in het Guinness Book For Records :wink:
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga klassiekers

Post by Koen »

Kira wrote:
Koen wrote:En Fruits Basket vind ik zeker een shojoklassieker.
Stond in het Guinness Book For Records :wink:
Als NL manga met het meeste aantal taalfouten? :o
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 28: Manga klassiekers

Post by NeeNee »

Koen wrote:
NeeNee wrote:
Koen wrote:Inuyasha natuurlijk uitgesloten. Geen idee wat die daarbij staat te doen.
Omdat, als je op een manga/animeforum "Inuyasha" zegt, vrijwel iedereen weet waarover je het hebt (zelfs al hebben ze de serie zelf niet gelezen). :)
Ja, dan kan ik natuurlijk ook Beyblade als klassieker aanschouwen :P
Nu je het zegt, Pokemon moet er zeker bij. :P

Klassiekers (alfabetisch)
Cowboy Bebop (anime)
Dragon ball
Gundam series (anime)
Maison Ikkoku
Ranma ½
Rurouni Kenshin
Saint Seiya

Klassiekers in wording
Bleach
Death Note
Detective Conan
Fruits Basket
Fullmetal Alchemist
Inuyasha
Naruto
One Piece
Pokemon
Yu-Gi-Oh

Al iets beter? Denk je dat Akira, Gunnm en Nausicaä zouden moeten meetellen of niet? (tegen iedereen)

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 28: Manga klassiekers

Post by Kira »

Koen wrote:
Kira wrote:
Koen wrote:En Fruits Basket vind ik zeker een shojoklassieker.
Stond in het Guinness Book For Records :wink:
Als NL manga met het meeste aantal taalfouten? :o
xD Goed geprobeerd ^^
BESTVERKOCHTE SHOJO
Fruits Basket, geschreven door Natsuki Takaya (Japan) en uitgegeven door Hakusensha (Japan), is de bestverkochte Shojo-serie ter wereld. Tussen januari 1999 en november 2000 zijn er 23 delen verschenen. In de VS werden in december 2006 twee miljoen exemplaren verstuurd van de eerste vijftien delen, gepubliceerd door Tokyopop (Japan). Shojo, Japans voor 'klein meisje', is de term die gebruikt wordt voor manga voor jonge vrouwen.
Editie 2008, pagina 174.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Koen »

NeeNee, ik wou Pokémon niet zeggen ipv Beyblade omdat die idd als klassieker kan beschouwd worden. Ook weer niet in manga, uiteraard, maar wel in je opengetrokken categorie.

Ik vind Akira en Gunnm net iets meer klassieker dan Nausicaä - puur manga dan, he. Want Akira is natuurlijk enorm veel klassiekerder dan beide als je het opentrekt. Dan komt het op Dragonball niveau bij wijze van spreken.

Vreemd dat niemand Slam Dunk vernoemd, toch voor One Piece de manga met de best verkopende volumes. Kimagure Orange Road lijkt me ook klassieker in de opengetrokken categorie. Toch iets meer dankzij anime dan dankzij manga. Maar Madoka is nog steeds een sekssymbool.

Of zaken als Doraemon, als we wat verder teruggaan in de tijd.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Koen »

Bedankt voor de info, Kira. Ik zou FB sowieso als klassieker beschouwd hebben maar je quote maakt het wel overduidelijk. In shojo kan je natuurlijk niet om het fenomeen Nana heen, een manga die wederom het medium overstijgt. Mediumoverstijgende reeks kan je ook als definitie van klassieker beschouwen trouwens.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Brook500 »

Bakuman.
Maak even de link met Death Note & dat zegt al genoeg.
Image

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by SilverOwls »

Bakuman is mss nog te jong :P
Image

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 28: Manga/anime klassiekers

Post by Kira »

Was Cyborg 007 ook niet een klassieker (in opleiding??)?
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Post Reply