Wat is je favoriete genre en waarom ?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply

Wat is je favoriete genre

action
3
11%
mystery
3
11%
psychological and/or horror
4
15%
adventure
4
15%
romance
0
No votes
comedy
4
15%
school life
0
No votes
sci-fi and/or mecha
1
4%
drama
1
4%
ecchi
2
7%
fantasy
2
7%
harem or reverse harem
0
No votes
slice of life
1
4%
yaoi and/or yuri
1
4%
Een niet genoemd genre
1
4%
 
Total votes: 27

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by yatagarasu »

Wat is jullie favoriete genre en waarom ?

In dit topic mag je een manga beschrijven met maximum 3 genres en zeggen waarom je er in geïnteresseerd bent.
Daarnaast mag je je 3 minst geliefde genres opnoemen en eventueel zeggen waarom je daar geen voeling mee hebt.
Als definitie voor de verschillende genres heb ik deze site gebruikt: http://www.mangaupdates.com/genres.html

De bedoeling van dit topic is ook om in te gaan op de subtiliteiten van ieder genre dus als je bijvoorbeeld een favoriete manga hebt die aan die genres voldoet, kan je een bepaald voorbeeld geven uit de manga, waarbij een bepaald genre duidelijk naar voor komt.

Daarnaast kan er ook een discussie optreden van wat iemand onder een bepaald genre verstaat of juist niet verstaat en misschien nog belangrijker : is iedereen het eens met hoe de genres op de site afgebakend worden.

Of zijn er mensen die een manga kennen die het genre beter naar voor brengt, of juist omgekeerd. Is er een manga die de bal volledig mis slaat en het genre geen eer aan doet? :idea:
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by Brook500 »

Comedy:
En met comedy bedoel ik echte comedy zoals die in One Piece, Yotsuba, Fairy Tail, enz. in voorkomt. Niet zoals Bleach waar er 1000 personages rondlopen & er maar een paar echt voor dat genre zorgen.

Action:
Een goede actie-shonen zit er bij mij altijd wel eens in om mij te vermaken in manga. Maar ook bij seinen-manga als Berserk, Gantz, Gunslinger Girl vind ik de actie geweldig.
Toch heb ik naast de actie ook wel eens zin in een serieuzer reeks zoals die van Urasawa, Taniguchi, Tezuka.

Ecchi:
Mooie art is het sleutelwoord bij bijna alle ecchireeksen. Dat is één van de punten waarom ik af & toe eens zo'n reeks wil lezen.

Dat zijn zowat de belangrijkste genres voor mij, maar ik ben zowat een all-rounder in manga. Ik vind ieder genre wel eens leuk om te lezen (buiten een Yaoi-manga).
Image

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by Kira »

Weet er iemand bij wat de Urasawareeksen als Monster, Pluto, enz... horen? Want het is nu niet bepaald horror.

Verder denkik dat ik voor Adventure, Mystery (Detective dan vooral) en Fantasy ga kiezen, maar kben nog niet zeker. Heb mij eigenlijk nooit bezig gehouden met genres.

Ik heb alleszins een hekel aan Ecchi en Romance. Ook heb ik het niet voor yaoi/yuri, maar gewoon omdat ik het niet voor het verhaal heb. (Ik ben geen homohater hoor)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by Brook500 »

Kira wrote:Weet er iemand bij wat de Urasawareeksen als Monster, Pluto, enz... horen? Want het is nu niet bepaald horror.
Mystery & Psychological
Image

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by SilverOwls »

Historical:
Series zoals Cantarella, Godchild-Count Cain vind ik altijd wel leuk om te lezen.
Ik hou ook van manga met een beetje een victoriaanse setting zoals Emma.

School life:
Dan denk ik aan Hikaru no Go en eigenlijk elke manga die een beetje in een school afspeelt.

Romance:
Mangas zoals Vampire Knight, Skip Beat zijn ook tof. Yaoi manga vind ik ook leuk :P

Manga genres waar ik totaal geen voeling mee heb zijn ecchi en harem.


Edit: Ik moet echt dringend men bril aan doen. Heb blijkbaar misklikt in de poll Oo :lol:
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by Berserker500 »

Adventure
Series zoals One Piece, Rave , Fairy Tail zijn altijd leuk om te volgen.
Zeker Luffy uit One Piece die altijd opgewonden is om op avontuur te gaan.

Action
Met een goede actie reeks kan ik mij ook altijd wel mee vermaken.
Zeker reeksen zoals Gantz, Berserk, Hellsing, One Piece.

Drama
Hier denk ik meteen aan reeksen zoals Gunslinger Girl en Monster die ik zeer goed vind.

Voor de rest lees ik buiten Yaoi zowat alles dus zijn er niet echt veel genres die ik niet graag lees.

User avatar
Ornitier
Posts: 14
Joined: Sun Jan 02, 2011 22:12
Location: Nederland

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by Ornitier »

Action
Actiegerichte shounen of seinen zoals Kekkaishi, Gantz en Vagabond genieten onder andere mijn voorkeur.

Comedy
Slapstick humor zoals in One Piece doet me soms gewoon hardop gieren van het lachen, maar Yotsubato en School Rumble vind ik ook super.

Psychological
Zoals in Monster waarin het verhaal echt ontzettend spannend is lees ik graag. M'n vriendin heeft ook enkele volumes van 20th Century Boys, maar die lees ik wel als ze die compleet heeft.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by Brook500 »

Ornitier wrote:M'n vriendin heeft ook enkele volumes van 20th Century Boys, maar die lees ik wel als ze die compleet heeft
Ik hoop dat 't de nederlandstalige zijn want anders moet je nog lang wachten.
Image

User avatar
Ornitier
Posts: 14
Joined: Sun Jan 02, 2011 22:12
Location: Nederland

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by Ornitier »

Ja, toevallig zijn ze dat wel, maar het zal vast ook nog wel even duren voordat alle Nederlandse volumes uit zijn. :)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by Brook500 »

Ornitier wrote:Ja, toevallig zijn ze dat wel, maar het zal vast ook nog wel even duren voordat alle Nederlandse volumes uit zijn. :)
Als we in 2015 aan 't einde zitten dan mogen we van een mirakel spreken.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Wat is je favoriete genre en waarom ?

Post by Weertangel »

Comedy
Humor vindt ik belangrijk in alle series die ik lees,maakt niet uit wat voor humor! :twisted:

Ecchi
Dit vindt ik gewoon een subgenre dat goed samengaat met Comedy, dus dat maakt keuze maken makkelijker, en sinds bijna alle Ecchi series heel geod getekend zijn is het alleen maar beter!

Fantasy
Fantasy verhalen hou ik al van sinds dat ik een kind was, en sinds bijna alle goede manga wel een fantasy thema of elementen hebben, kan ik bijna niet mis kiezen! zolang de setting maar niet te overdreven of te cliche is can ik mij er wel in vinden :)

Ik hou ook nog erg van School life en Harem series samen met actie maar dat ligt voornamelijk aan de serie.
hetzelfde gaat op voor romance series, heb er niets op tegen(ben een fervent Oh My Goddess! lezer) zolang het niet te landradig wordt, dan haak ik snel af...

Andere genres boeien mij niet al te veel, maar als all-rounder sta ik er wel altijd voor open, ik vindt bijvoorbeeld Death note gewoon goed! :)

de min 3
Detective.
Door al die crime series op tv is mij de zin vergaan om hier ook boeken over te lezen, en je ziet al zoveel slecht nieuws op tv dus tenzij er een fantasy element in zit kan het mij niet echt boeien..

Psychological
Van dit soort manga's moet ik meestal ook niet echt iets hebben, maar dat is zoals met alles afhankelijk van het verhaal en andere elementen die erin zitten.

Historical
Ik hou van geschiedenis, maar niet in manga, vooral sinds het meestal toch japanse geschiedenis is en daar weet ik niet veel van, en ook omdat ik niet iemand iets wil vertellen wat toevallig een fictief feit is,dus toch liever documantaires kijken(ben nu verslaafd aan het History channel lol)

Met Yaoi en zo heb ik niet echt ervaring, al spreken series met alleen maar mannen erin me toch niet aan, en drama series hebben de kans me depri te maken, dus die lees ik liever niet..

Post Reply