City Hunter

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

City Hunter

Post by Gilles »

Na wat te surfen op het net vandaag kwam ik weer een nostalgisch beeld tegen dat me terugbrengt tot de Club Dorothée-tijd toen ik nog geeneens kon lezen en alles veel simpeler leek...

Image

Nu ik weer in een comic-periode gekomen ben, is de stap nu een stuk kleiner om ook eens een volledige mangareeks in het Engels aan te schaffen. Thebookdepositry heb ik net bekeken en het eerste deel blijkt er al niet meer beschikbaar te zijn. Archonia biedt ze aan in het Frans (en niet goedkoop), en m'n Frans is niet om over naar huis te schrijven.

Om een lang verhaal kort te maken. Hoe zit het met de beschikbaarheid van deze reeks? Het bestaat uit 35 delen, en eraan beginnen zonder dat ik weet dat ik ze ooit volledig krijg zie ik echt niet zitten.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: City Hunter

Post by Ash Ketchum »

Er zijn slechts 5 delen uitgegeven in de Verenigde Staten door Raijin (en misschien dat er nog wat ongebundelde hoofdstukken in Raijin Comics vertaald waren). De Amerikaanse uitgave is dus sowieso incompleet.

In Frankrijk wordt overigens volgens mij nu een versie uitgebracht gebaseerd op de Japanse luxe aizouban versie, vandaar dat-ie wat duurder is (deze serie telt dacht ik 32 delen, iets meer bladzijdes per deel dan de originele tankoubon uitgave).

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: City Hunter

Post by Brook500 »

Ben van plan om deze serie nog dit jaar aan 't schaffen in 't frans. Aangezien Hojo's recentste werk Angel Heart daar blijkbaar een spin-off van is.

Hier alvast een link naar de franse deluxe editie van CH.
http://www.manga-news.com/index.php/ser ... ter-Ultime
Image

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: City Hunter

Post by barbapapa »

City Hunter is geweldig. Maar omdat de reeks niet volledig te lezen valt in het Engels, raad ik de anime aan. Die is wel gemakkelijk te verkrijgen via onofficiële kanalen, en is ook lekker 90's.
Angel Heart is trouwens ook heel goed. Ik heb de eerste 14 volumes gelezen op scanlations, in een paar dagen tijd.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: City Hunter

Post by Turvy »

barbapapa wrote:City Hunter is geweldig. Maar omdat de reeks niet volledig te lezen valt in het Engels, raad ik de anime aan. Die is wel gemakkelijk te verkrijgen via onofficiële kanalen, en is ook lekker 90's.
Of je kunt de DVDs ook kopen.
Er is een mooie Franse box van alle seizoenen, en er zijn zelfs een paar seizoenen engels gesubd door wijlen ADV die je redelijk goedkoop kunt vinden tweedehands.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: City Hunter

Post by Ash Ketchum »

barbapapa wrote:City Hunter is geweldig.(...) en is ook lekker 90's.
Hoewel eigenlijk alleen City Hunter '91 en de specials en zo echt uit de jaren '90 komen ;P
Angel Heart is trouwens ook heel goed. Ik heb de eerste 14 volumes gelezen op scanlations, in een paar dagen tijd.
Ik vind het begin van Angel Heart wel een stuk leuker dan later, tenminste, ik heb tot anderhalf jaar geleden gelezen (27~28?), maar toen begon het wat stroefjes te lopen. Als het allemaal op rolletjes loopt, is het makkelijk beter dan City Hunter, maar ik heb soms moeite om me door de kleinere verhalen te slaan, omdat ze net te melodramatisch zijn.
Turvy wrote:en er zijn zelfs een paar seizoenen engels gesubd door wijlen ADV die je redelijk goedkoop kunt vinden tweedehands.
ADV heeft alle TV seizoenen uitgebracht (eigenlijk alles van de City Hunter anime op de '99 special na). Misschien dat ADV's City Hunter (2 boxen) en City Hunter 2 (2 boxen) nog goedkoop op te pikken zijn, maar heck, City Hunter 3 en City Hunter '91 zijn bijna onmogelijk voor een normale prijs te vinden!

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: City Hunter

Post by Gilles »

Bah, wel een beetje teleurstellend dat de Engelstalige uitgave niet volledig is. Anime kopen zie ik niet zitten (heb enkel de eerste box van Death Note gekocht tot nu toe) en nog iets in het Frans zie ik al helemaal niet zitten.
Ochja, aan de pluskant laat ik weer een dure reeks links liggen.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: City Hunter

Post by barbapapa »

Ash Ketchum wrote:
barbapapa wrote:City Hunter is geweldig.(...) en is ook lekker 90's.
Hoewel eigenlijk alleen City Hunter '91 en de specials en zo echt uit de jaren '90 komen ;P
Mja, dat is de luiheid van niet op te zoeken ;p
Ik was vrij zeker dat de manga 80's is, maar ik dacht dat de anime toch nog een stuk later begonnen was.

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: City Hunter

Post by lloerdy »

In het begin miste ik de sfeer van de animereeks, die geweldige muziek heeft en enorm passende 80's sfeer weet te creëren, maar de manga heeft echt wel nog meer te bieden. City Hunter is de enige manga in mijn hele collectie waar ik echt van durf zeggen dat ze volume na volume beter wordt. De humor evolueert en wordt ieder volume weer beter, Tsukasa Hojo's tekenstijl is uniek en is naar het einde toe soms oogverblindend mooi (Tsukasa Hojo is één van de weinige mangaka die sterke emoties kan laten overkomen zonder dat de ogen van zijn personages groter moeten zijn dan een normaal menselijk hoofd...) , de verhalen worden spannender,...

Vooral de vijf laatste volumes waren een hoogtepunt met de introductie van een aantal personages die wat mij betreft veel vroeger hun intrede hadden mogen maken (Mick Angel, Ryo's vader) en de beste verhaallijnen van heel de manga (die handelen over Ryo's verleden).

Het enige dat me op de duur stoorde was dat Ryo echt softer wordt (en dat hij ook een superman wordt, daar waar hij in het begin toch wel duidelijk zijn beperkingen had). In heb begin heeft hij er geen problemen mee om de echte schurken uit te schakelen, maar gaandeweg sterven slechteriken nog zelden, hoe erg hun misdaden ook waren en Ryo hoort eigenlijk toch wel een "Tueur à gages" (huurmoordenaar) te zijn.
Briljante reeks verder en ze had gerust nog een volume of tien langer mogen duren. Het enige jammere is dat ze de beste stukken van de manga nooit tot anime gegoten hebben :'(.
De kwaliteit van de franse "Deluxe" edition is trouwens super, één van de mooiste reeksen in m'n hele collectie. Ik zou in jouw geval dus wat aan mijn frans werken, want deze reeks is het echt waard :P (en frans lezen en begrijpen is echt niet zo moeilijk als frans praten hoor)

Ik ga binnenkort beginnen met Angel Heart te verzamelen, maar een universum waarin Kaori er niet meer is lijkt mij zo droef :'(
Edit: het zou me ook niet verbazen moesten een aantal "fans" deze reeks vertaald hebben naar het engels... Normaal zou ik het niet aanraden, maar CH is een must :P

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: City Hunter

Post by Ash Ketchum »

Vooral de vijf laatste volumes waren een hoogtepunt met de introductie van een aantal personages die wat mij betreft veel vroeger hun intrede hadden mogen maken (Mick Angel, Ryo's vader) en de beste verhaallijnen van heel de manga (die handelen over Ryo's verleden).
Ach, sowieso liep de anime toch al wat anders dan de manga; Red Pegasus (i.p.v. de Union Teope), Mick kende een analoog in CH2's Robert Harrison etc.). Hoewel het goede, zeer goede verhalen zijn, zou het minder in het verhaal van de anime passen, denk ik.

Het eerste verhaal van Mick Angel is overigens wel ge-radio-drama'd (op de CD City Hunter Sound Collection - X). :D En mocht je pachinko vinden; op een of andere City Hunter pachinko automaat hebben ze geanimeerde versies van o.a. het gevecht met Ryou's vader en het allerlaatste verhaal!
Het enige dat me op de duur stoorde was dat Ryo echt softer wordt (en dat hij ook een superman wordt, daar waar hij in het begin toch wel duidelijk zijn beperkingen had). In heb begin heeft hij er geen problemen mee om de echte schurken uit te schakelen, maar gaandeweg sterven slechteriken nog zelden, hoe erg hun misdaden ook waren en Ryo hoort eigenlijk toch wel een "Tueur à gages" (huurmoordenaar) te zijn.
Er is inderdaad een shift in verhaaltype, maar dat gebeurt al redelijk vroeg, tenminste, in de anime lijkt het later pas te komen. De focus op human drama (waarbij Ryou eigenlijk meer iemand is die anderen doet groeien, waarbij hij slechts soms echt geweld moet gebruiken) is er eentje die ik wel kan waarderen en het gaat eigenlijk op dezelfde toon door met Angel Heart. Overigens is Ryou technisch gezien geen huurmoordenaar, maar een Sweeper, dat in CH niet alleen moord inhoudt, maar ook bodyguard en detective spelen en zo. Precies wat hij voornamelijk in de latere verhalen doet.

Post Reply