Hecht je waarde aan je manga?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Hecht je waarde aan je manga?

Post by Kira »

Wat ik me afvroeg: hechten jullie hier waarde aan je manga? Staat er een hele zooi in je kast die je nevernooit hebt gelezen, en wat je ook niet van plan bent te lezen? Of is dat nu net helemaal niet het geval?

Ik was ervan verbaasd dat er mensen waren bij wie dit het eerste geval was, op het Aniway Forum. Zelf zou dit nooit bij mij waar zijn. (Slechts één manga (Hoshin Engi 6) en één animedvd (Detective Conan Film 4) heb ik nog niet gelezen/bekeken, maar daar komt deze vakantie verandering in ^^) Volgens mij zou je dan gewoon evengoed niks moeten kopen en alles via internet lezen. (Of bekijken als het om anime gaat, maar volgens mij is zoiets vooral het geval bij manga) Maar dat is natuurlijk mijn mening.

Zo, wat denken jullie? :mrgreen:
Last edited by Kira on Tue Dec 07, 2010 22:38, edited 1 time in total.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by Berserker500 »

Ik hecht heel veel waarde aan mijn manga.
Normaal koop ik nooit meer dat ik gelezen krijg maar de uitzondering op de regel zijn reeksen die beperkt verkrijgbaar zijn of wat ik nu net heb gedaan, een grote bestelling geplaatst omdat de prijzen volgend jaar omhoog gaan.
Ik zie het nut niet van volumes te kopen om ze dan pas maanden nadien te lezen.
Het gedacht alleen al dat ik een berg ongelezen manga zou hebben wordt ik niet goed van.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by Brook500 »

Ik hecht enorm veel waarde aan mijn manga.
Nadat ik een groot deel van mijn engelstalige manga heb verkocht ben ik, ben ik begonnen met het kopen van franstalige.
't probleem is bij mij vooral dat ik niet altijd tijd kan vrijmaken voor franse manga, maar daar wil ik binnenkort wel verandering in brengen.
Ik probeer nu in de week en/of in 't weekend zoveel mogelijk franse manga te lezen & één dag per week volledig aan anime kijken.
Ik hoop dat ik zo heel wat minder ongelezen manga zal krijgen in de toekomst.
Maar als ik nl-manga koop wil ik die wel eerst lezen alvorens ik verder ga met de franse.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by NeeNee »

Ik heb op dit moment een stuk of 50 (?) ongelezen manga in mijn kast staan, allemaal koopjes en/of OOP reeksen. Daar moet je niet mee wachten om ze te kopen, want dan zijn ze weg.

Maar over het algemeen hecht ik wel veel waarde aan mijn manga. Ik ga er heel voorzichtig mee om, en als er spul tussen staat dat niet goed genoeg bevonden wordt dan gaat het de deur uit (verkoop ik het, of geef het weg). Ik koop ook alleen reeksen waarvan ik denk dat ik ze nog meerdere keren ga herlezen.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by Wimpuls »

Sinds kort heb ik ook enkele ongelezen manga staan. Een paar doodsaaie Mushishi's, repetitieve Gouttes de Dieu,...
Met te gaan werken bleef ik al eens makkelijker een reeks bleef aankopen, zelfs al was ik niet meer geboeid. Maar nu pas ik al iets beter op.

En ik waardeer mijn manga, in die zin dat ik ze niet in brand steek. Ze staan mooi in een kast of liggen bij een vriend.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by pietel »

Kira wrote:Volgens mij zou je dan gewoon evengoed niks moeten kopen en alles via internet lezen.
Juist omdat ik waarde hecht aan manga koop ik bijvoorbeeld uitgaves die ik al via het internet had gelezen. Soms duurt het dan heel lang voor ik die opnieuw lees, maar op dat moment vind ik het belangrijker om mijn favoriete series te sponsoren dan om ze daadwerkelijk te lezen.
Maar als ik tijd heb probeer ik toch alles te lezen, een papieren versie is gewoon ook veel aangenamer om te lezen en een goeie reden om een serie te herlezen.

Als regel koop ik nederlandse manga als ze goed genoeg zijn om te blijven lezen, en engelse manga als ze goed genoeg zijn om meermaals te herlezen.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by Tamara »

Natuurlijk hecht ik waarde aan mijn manga! Ik ben er zuinig op, al helemaal op de manga die veel emotionele waarde hebben. Dat zijn dan vaak zeldzame exemplaren waar ik of anderen veel moeite voor hebben gedaan. Oh, en natuurlijk de manga die zijn voortgekomen uit mijn mangaruils met mensen uit GB en de VS ^_^

Eén of twee keer per jaar zoek ik mijn kasten uit en dan wordt dat waar ik geen interesse meer in heb verkocht of gedoneerd aan de Mangakissa.

Ik heb een backlog van ongeveer 20 stuks, maar die bestaat vooral omdat ik geen manga lees als ik er geen zin in heb. Die backlog bestaat overigens voornamelijk uit Ranma 1/2

User avatar
Riku
Posts: 30
Joined: Mon Aug 16, 2010 5:19
Contact:

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by Riku »

Tja, wat valt hier nog over te zeggen... ik sleep geen 100 manga volumes mee uit Japan als ik er geen waarde aan hecht. En het lezen gaat ook wet lekker vlot. Mijn 5 Sinterklaascadeautjes waren binnen 1 dag allemaal uitgelezen. Ik moet echter wel toegeven dat er eigenlijk een behoorlijk stapel ongelezen manga in m'n kast staat, maar dat komt voornamelijk door het feit dat ze Japanstalig zijn en Japanstalige manga net even wat extra tijd vragen om te lezen. Tijd die ik over het algemeen niet heb. (helaas)
Ik hoop dat ik de komende kerstvakantie (voor zover dat een vakantie wordt) wat tijd ga vinden om ook mijn Japanstalige mangavolumes door te spitten.
"Until I can fly, Until I can fly HIGH, I'll try my best!"

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by Dauwdrupje »

Ik hecht ook enorm veel waarde aan m'n manga's... Ik bestel meestal zo om de twee of drie maanden een vijftal manga's, die ik dan spreid over die paar maanden om ze te lezen. Nu heb ik net een bestelling geplaatst en staan er nog twee ongelezen manga's in m'n kast... waar ik me schuldig over voel- ik zou er toch echt eens aan moeten beginnen. Maar bibliotheek-manga's gaan nu even voor- die kan ik maar drie weken houden.

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by lloerdy »

MY.... PRECIOUSSSSS!!!!!!!!!!!! :twisted:

De vriendin zaagt regelmatig wel 'ns dat ik er vroeg of laat wat van zal moeten verkopen >_>
Tot dusver zonder resultaat :-]

Ik heb een aantal manga gekocht destijds op het boekenfestijn die ik nooit gelezen heb. Maar daarbuiten is er niet meer zoveel dat ik nog moet lezen. Een aantal manga heb ik zelfs al voor de derde keer herlezen (GTO blijft nu eenmaal grappig, hoe vaak je het ook leest)
Tamara wrote: Die backlog bestaat overigens voornamelijk uit Ranma 1/2
Heiligschennis!! >_<

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by Kira »

Wat zijn jullie voorbeeldige mangafanaten ^^ Maar NeeNee: 50 manga is nu toch wel veel hé... (Vind ik toch)

Ikzelf koop 7 manga in april, en 7 in december. (Ongeveer toch) Dus het is niet zo raar dat ik bij zowat niks achtersta.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by Tamara »

Heiligschennis!! >_<
Ik houd van Ranma 1/2, maar ik kan ze niet snel achter elkaar lezen. Af en toe een boekje, zo kan ik ervan genieten. De backlog wegwerken alleen maar om een kleinere backlog te hebben, daar doe ik niet aan.

Zie het zo, die manga in mijn backlog staan te rijpen als een voortreffelijke wijn. Ze te snel openen zou de smaak geen goed doen ;)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by NeeNee »

Kira wrote:Wat zijn jullie voorbeeldige mangafanaten ^^ Maar NeeNee: 50 manga is nu toch wel veel hé... (Vind ik toch)
Dat komt omdat ik mijn doctoraat aan het schrijven ben en daarom wat minder tijd heb om manga te lezen. Maar als ik een goede aanbieding zie, blijf ik die wel kopen, dus het stapelt zich nu een beetje op.

Normaal gezien heb ik een voorraadje van 5-10 manga die ik nog niet gelezen heb (plus wat latere nummers die wachten op de rest van de reeks). Die laat ik dan zoals Tamara een beetje rijpen, :wink: en als ik opeens erg veel zin heb om een nieuwe manga te lezen heb ik er altijd eentje bij de hand. :)


PS. De poll is een beetje eenzijdig. :P

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by lloerdy »

Tamara wrote:
Heiligschennis!! >_<
Ik houd van Ranma 1/2, maar ik kan ze niet snel achter elkaar lezen. Af en toe een boekje, zo kan ik ervan genieten. De backlog wegwerken alleen maar om een kleinere backlog te hebben, daar doe ik niet aan.

Zie het zo, die manga in mijn backlog staan te rijpen als een voortreffelijke wijn. Ze te snel openen zou de smaak geen goed doen ;)
Wanneer je het zo mooi stelt voel ik me die alcoholicus die naar de barman roept dat hij hem niet moet vertellen wanneer hij genoeg op heeft :P

Zo ben ik momenteel enorm aan het genieten van een bepaalde manga en ik ga er echt veel te vlug door. Nog maar drie boekjes te gaan en het is afgelopen...

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Hecht je waarde aan je manga?

Post by Kira »

NeeNee wrote:PS. De poll is een beetje eenzijdig. :P
Wat bedoel je daarmee? Geen idee wat je ermee bedoelt...
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Post Reply