Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by NeeNee »

Met de feestdagen in het verschiet, een geschenkentopic. :bday: :x-mas:

Welke zijn de beste manga om cadeau te doen? Aangenomen dat de persoon in kwestie niets van manga kent, waarmee kun je weinig verkeerd doen? En wat zijn de ideale reeksen voor de verschillende doelgroepen/leeftijden?

Ik weet dat Koen wild is van Yotsuba&, maar aangezien die maar niet in het Nederlands verschijnt, dacht ik dat we maar eens wat andere kandidaten moesten zoeken. ;)
Last edited by NeeNee on Fri Dec 03, 2010 20:56, edited 1 time in total.

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Dauwdrupje »

Ik heb een leerkracht voor het einde van het schooljaar eens Death Note gegeven. En hij vond het 'best aardig', dus... ik geloof dat je daar weinig kwaad mee kan doen. Al hangt het natuurlijk van persoon tot persoon af.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Berserker500 »

Monster is misschien wel een goede keuze.
Het speelt zich af in Europa en het heeft een goed verhaal.
Zo'n reeks kan toch aanslaan bij de mensen die manga niet kennen.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Brook500 »

Voor de volwassenen geef ik zeker Monster als manga-cadeau. Het verhaal & de personages zitten goed ineen & het is volledig te verkrijgen in 't nl.
Voor de jongvolwassenen zal ik zeker & vast Death Note aanbevelen. Ook zoals Monster volledig in 't nl & het verhaal & tekenstijl zijn zalig om te volgen.
Voor zowat alle leeftijden zou One Piece het beste zijn. Het probleem is dat er nog zoveel exemplaren van te krijgen zijn. Voordeel is wel dat mensen die manga niet graag een langa serie in marathon lezen nu wel in 't voordeel zijn.
Image

User avatar
Riku
Posts: 30
Joined: Mon Aug 16, 2010 5:19
Contact:

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Riku »

Ik ben het eens met Death Note, ik denk dat het zeker een redelijke indruk zal achterlaten wat manga is.
In het geval van iets jongere kinderen (10-14) zou ik mogelijk echter kiezen voor Naruto of InuYasha... (InuYasha gebaseerd op het feit dat mijn jongere broertje van 13 er compleet verslaafd aan is...)
En op een of andere manier heb ik het idee dat Detective Conan ook wel in de smaak kan vallen bij meerdere doelgroepen.
Als we weer over jongere meisjes spreken denk ik dat Fruits Basket bij mij in aanmerking zou komen als cadeautje

Ik denk eigenlijk toch dat het compleet van de persoon afhankelijk is. Van leeftijd, geslacht en interesses. Want als je dan toch iemand wil overhalen dat manga geweldig zijn, dan kun het beste de beste match kiezen. (en dat klinkt omslachtig)
"Until I can fly, Until I can fly HIGH, I'll try my best!"

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by pietel »

Aan mensen van mijn leeftijd geef ik Death Note. Veel series hebben een paar volumes tijd nodig om een intrigerende plot te ontwikkelen,
maar Death Note is op het einde van het eerste boekje al zo razend spannend, dat de kans groot is dat ze verder willen lezen.
Het is ook een goede kennismaking met manga. Het weerlegt de vooroordelen: niet voor kinderen, geen geweld of sex, geen extreme "grote-ogen-tekenstijl"
En het doet ook alles goed: de tekeningen zijn van hoog niveau, het verhaal ook en er zijn geen onbegrijpbare culturele verschillen.
Image

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by lloerdy »

Detective Conan, daar kan iedereen van genieten.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Bart »

Ik zou eerder voor een one shot dan een reeks opteren. 'Hana Booro' of 'White Clouds' van Hisae Iwaoka, bijvoorbeeld, komen bij me op.

Let wel, mijn doelpubliek is een beetje aan de oude kant. De enige personen onder de dertig wie ik een cadeautje zal schenken zijn 8 maanden en 2 jaar oud en zij zullen nog even moeten wachten aleer ze manga kunnen verteren.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Weertangel »

een vraagje, welke van de in nederlands uitgebrachte manga series is goed om niet-fans geintreseerd te maken in manga? zonder teveel op de stereo-type series de leunen.(daar bedoel ik shonen zoals dragonball en Naruto mee)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by NeeNee »

Weertangel wrote:een vraagje, welke van de in nederlands uitgebrachte manga series is goed om niet-fans geintreseerd te maken in manga? zonder teveel op de stereo-type series de leunen.(daar bedoel ik shonen zoals dragonball en Naruto mee)
Ik zou zo zeggen dat Death Note dan de beste optie is. Of misschien Monster of Nana, afhankelijk van wat voor persoon het is.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Koen »

Ik zou toch eerder naar Monster neigen dan naar Death Note...
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ik zou toch eerder naar Monster neigen dan naar Death Note...
Ik eerder naar Death Note. Maar het hangt een beetje van de leeftijd en de smaak af.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Koen »

Jup, en hoe gevoelig ze aan het medium strip zijn. Iemand die wat strips volgt zou ik eerder Monster geven, iemand die zelden een strip opent zou dan ms sneller overtuigd zijn door DN.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Brook500 »

Koen wrote:Jup, en hoe gevoelig ze aan het medium strip zijn. Iemand die wat strips volgt zou ik eerder Monster geven, iemand die zelden een strip opent zou dan ms sneller overtuigd zijn door DN.
Vooral voor stripbeginners is Monster misschien wel beter want die bevat het minste tekst. Dearh Note daarentegen.
Image

User avatar
Femke
Posts: 84
Joined: Mon Jul 05, 2010 17:22
Location: West Vlaanderen, België

Re: Discussie nr. 25: Beste manga om cadeau te doen

Post by Femke »

Veel heeft toch te maken met de persoon aan wie je de mange wilt cadeau doen..? Is het een jongen/meisje en welk karakter heeft hij/zij?

Ik persoonlijk zou niet echt gecharmeerd zijn met een manga als Monster, zeker niet als dit een kennismakingsmanga zou zijn. Death Note kan ik wel nog verstaan. Het verhaal kan iedereen aanspreken. De karakters in het verhaal spreken zowel jongens als meisjes aan en de spanning is vanaf het begin present. Ook een erg mooie tekenstijl en opbouw van verhaal. Ja, Deat Note vind ik een prima keuze.

Voor een eerste manga vind ik Skip Beat of Nana ook niet slecht, of toch voor een meisje.

Post Reply