Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Weertangel »

Het verschilt dan per filliaal denk ik, ik ken de gasten in de Weerter vesting best goed, en ze geven altijd goede service.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Tamara »

Ik heb ervaringen met die in Utrecht, Arnhem en Doetinchem. Echt zeldzaam zal het dus wel niet zijn :/

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by NeeNee »

Maar op beurzen staat er toch altijd veel volk rond de koopjesbakken? Waarom zou een winkel het dan minder goed doen? Op voorwaarde dat de prijzen goed zijn natuurlijk.

Wat vinden jullie zelf redelijke prijzen voor inkoop en verkoop? De Gizmoxia deed het ongeveer zo:

Voor Nl/Frans:
Inkoop €1 (contant) of €2 (aankoopbon)
Verkoop €4

Voor Engels:
Inkoop €2 (contant) of €3 (aankoopbon)
Verkoop €5

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Tamara »

Koopjesbakken ontstaan op natuurlijke wijze. Je koopt nieuwe manga in, een deel blijft te lang liggen en die manga prijs je dan uiteindelijk af. Voor tweedehands manga moet je veel meer je best doen als je het financieel interessant wilt maken.

Je zit met het aanbod. Wat stripspeciaalzaken kunnen aanbieden is afhankelijk van de mensen die in de buurt wonen. Zoveel mangafans zijn er niet in Nederland, dus dat schiet niet echt op. De meeste fans weten ook dat ze meer zullen krijgen als ze de manga zelf verkopen. Winkels worden dan gebruikt voor de restanten, de dingen die niemand wil.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by NeeNee »

Misschien zou het dan wel een idee zijn om op conventies aan te kopen? Normale tweedehandswinkels hebben het nadeel dat de verkoper en de potentiële klanten in dezelfde omgeving wonen en elkaar dus ook rechtstreeks kunnen bereiken (of dat er gewoon weinig potentiële kopers zijn), maar als je telkens op een andere plaats gaat staan heb je telkens een nieuw publiek om aan te slijten.

Volgens mij zou het best nog te doen zijn. In plaats van de gebruikelijke Bring & Buy een standje dat de manga aankoopt aan een vaste prijs, en ze dan weer verkoopt aan een iets hogere prijs. Je zult er uiteraard niet van kunnen leven, maar dat is bij de meeste (niet-professionele) standhouders ook niet de bedoeling. En ik denk dat veel mensen best bereid zullen zijn om hun manga op te geven voor €3 als dat betekent dat ze niet moeten zitten wachten of ze ze in de B&B kwijtgeraken of niet.
Last edited by NeeNee on Mon Feb 20, 2012 19:50, edited 1 time in total.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by barbapapa »

Als Belgen even zorgzaam voor hun spullen zouden zijn als Japanners, dan zou ik er wel heil in zien. :bday:

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by The Donkey »

geen verkeerd idee NeeNee:)
maar het gaat er idd wel om wat voor staat ze zijn, 3 euro krijgen voor een compleet versleten manga en 3 euro krijgen voor 1 in perfecte staat is wel een probleem:P
mjaa, lijkt me wel dat je dan toch met delen blijft zitten die je niet kan verkopen doordat er geen vraag naar is.
En als je dit als particulier doet is dat toch best wel een groot probleem lijkt me:S

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by NeeNee »

The Donkey wrote:geen verkeerd idee NeeNee:)
maar het gaat er idd wel om wat voor staat ze zijn, 3 euro krijgen voor een compleet versleten manga en 3 euro krijgen voor 1 in perfecte staat is wel een probleem:P
mjaa, lijkt me wel dat je dan toch met delen blijft zitten die je niet kan verkopen doordat er geen vraag naar is.
En als je dit als particulier doet is dat toch best wel een groot probleem lijkt me:S
Uiteraard neem je alleen relatief onbeschadigde manga. Je kunt eventueel de prijs ook nog aanpassen.

En tja, ermee blijven zitten is een risico. Daarom dat ik ook zei dat een professionele handelaar er niet van zou kunnen leven. Langs de andere kant, als ik zie hoeveel interesse er normaal is voor koopjesbakken is het volgens mij wel een goede publiekstrekker.

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Fakie »

zijn er dan zoveel tweedehands zaken in Belgie ?

Ik heb enkel weet van enkele zaken in Brussel.

Little Nemo, Bibliopolis, Pêle Mêle, ...

Fakie
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by NeeNee »

^ Zoveel tweedehandswinkels ziin er niet, nee. Daarom willen we er ook meer. ;)

Er zijn wel behoorlijk veel stripwinkels, maar vooral voor Engelse manga zijn die vaak nogal duur.

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Fakie »

is er nergens een overzicht op dit forum te vinden,
over de tweedehandszaken?
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by NeeNee »

Op dit moment ken ik er eigenlijk geen enkele. Gizmoxia heeft een tijdje tweedehandsmanga verkocht, maar die zijn gestopt.

Zijn er nog tegenwoordig?

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: Discussie nr. 24: Meer tweedehandswinkels?

Post by Fakie »

ik zal eens een overzicht maken van de winkels die ik weet liggen in Brussel ...
al moet ik de adressen eens terug op zoeken
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

Post Reply