Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Koen »

We gebruiken ook in het westen vaak de woorden shonen, shojo, seinen… Maar is dat wel goed? Uiteraard zal het ego van de fans gestreeld worden omdat zij die woorden vaak inhoudelijk kunnen invullen, maar de doorsnee lezer (laat staan de leek) weet totaal niet wat die woorden inhouden. Bovendien is het ook niet eenvoudig om bepaalde series onder te verdelen in de gekende categorieën.

Wat moeten wij in het westen dan doen? Moeten we op basis van ons eigen gevoel de series onderverdelen in een soort leeftijdscategorieën of gewoon vertalingen van shonen/jongens; shojo/meisjes… Of moeten we misschien het systeem omgooien en onderverdelen in genre zoals hier de gewoonte is? One Piece niet labelen als shonen maar als actie/avontuur?

Maar wat dan met meisjesmanga? Of de categorie ‘romantiek’? Zowel Ichio 100% als Nana zouden bij romantiek horen terwijl er toch een immens verschil tussen bestaat?

Hoe zou jij het aanpakken?
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Weertangel »

Nou, zoals het nu in het met engelse manga wordt gedaan vindt ik eigenlijk wel het beste, die zetten ze gewoon in westerse catagorieén om, zo is OMG! een humor, Hellsing een horror en Gunsmith cats een action/crime serie en allemaal met de standaard leeftijd beperkingen.(OMG! heeft er geen,Hellsing is +13 en GSC is +18)

Het is waar ouders na kijken als ze erbij zouden zijn, en helpt mensen om te zien wat voor soort boek het is zonder erin te kijken.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Berserker500 »

Ik vind het huidige shonen,shojo,seinen wel een goede onderverdeling. Zo heb je toch voor het grootste gedeelte een onderverdeling voor de verschillende doelgroepen: Shonen: jongens, shojo:meisjes, seinen: volwassenen. Volgens mij is heel belangrijk dat er een duidelijk onderscheid is tussen de gewone avonturen reeksen en de meer volwassenen reeksen zoals bv. Berserk. In het Engels waar ze op elke volume een leeftijdsaanduiding op zetten vind ik wat overdreven.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Weertangel »

Berserker500 wrote: In het Engels waar ze op elke volume een leeftijdsaanduiding op zetten vind ik wat overdreven.
Het is puur om de engelse en amerikaanse huismoeders gerust te stellen, anders krijg je daar ook non-stop gezeik mee.
En trouwens, ik vind het wel passen bij de echte harde series zoals Berserk, maar ze moeten het niet zetten op series die het niet verdienen.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Berserker500 »

Weertangel wrote:
Berserker500 wrote: In het Engels waar ze op elke volume een leeftijdsaanduiding op zetten vind ik wat overdreven.
Het is puur om de engelse en amerikaanse huismoeders gerust te stellen, anders krijg je daar ook non-stop gezeik mee.
En trouwens, ik vind het wel passen bij de echte harde series zoals Berserk, maar ze moeten het niet zetten op series die het niet verdienen.
Dat ze op series zoals Berserk en Gantz een leeftijdsaanduiding opzetten daar kan ik nog inkomen maar dat zelfs reeksen uit Shonen Jump een leeftijdsaanduiding krijgen gaat er over.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Koen »

Waarom mogen shonen reeksen geen leeftijdsaanduiding krijgen? Alle westerse kinder- en jeugdboeken krijgen bij ons een leeftijdsaanduiding... Bibliotheken en boekhandels hebben niet liever. Niet om met het vingertje te wijzen als iemand iets boven zijn leeftijd wilt kopen, gewoon om het te kunnen classifiëren... Leeftijdsaanduiding hoeft ook helemaal niet te betekenen dat je ze niet mag kopen onder die leeftijd he... het is gewoon een 'aanduiding', richtlijn...
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Brook500 »

Bij shojo vind ik de gang van zaken wel oke. Er is bij de reeksen die ik ken (zijn er nog niet zoveel) toch geen harde series.
Bij shonen hangt het er een beetje van af: bij ecchi-reeksen zoals To Love Ru vind ik een leeftijdcategorie wel belangrijk omwille van het zware ecchi-gehalte.
Of je kunt het ook verpakken zoals ze bij seinen-reeksen zoals Berserk & Gantz doen.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Koen »

Berserker500 wrote:Ik vind het huidige shonen,shojo,seinen wel een goede onderverdeling. Zo heb je toch voor het grootste gedeelte een onderverdeling voor de verschillende doelgroepen: Shonen: jongens, shojo:meisjes, seinen: volwassenen.
Nu werkt dat nog in het NL omdat er weinig wordt uitgegeven, maar wat als je ook josei gaat uitgeven? Zou je dat dan onderverdelen bij seinen (foutief maar eenvoudig) of zou je met josei een extra categorie 'aanmaken'? En hoe meer er wordt uitgegeven, hoe onduidelijker het allemaal gaat worden. Nu beginnen ze in het Frans ook met young of shonen up, de categorie tussen shonen en seinen uit de young magazines... Je kan zo bezig blijven...
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Brook500 »

Koen wrote: Nu werkt dat nog in het NL omdat er weinig wordt uitgegeven, maar wat als je ook josei gaat uitgeven? Zou je dat dan onderverdelen bij seinen (foutief maar eenvoudig) of zou je met josei een extra categorie 'aanmaken'? En hoe meer er wordt uitgegeven, hoe onduidelijker het allemaal gaat worden. Nu beginnen ze in het Frans ook met young of shonen up, de categorie tussen shonen en seinen uit de young magazines... Je kan zo bezig blijven...
Met young kun je hier best nog niet beginnen. In Frankrijk is manga bekend, maar hier zouden beginners van 12 à 14 jaar misschien ook ernaar grijpen want ze zien er het woordje "young" op staan.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Tamara »

Wat doen ze met andere strips? Zitten daar eigenlijk wel leeftijdsindicaties op?

Ik ben niet tegen het gebruik van de woorden shoujo, shounen, seinen en josei. Dat werkt best als je ze aan een label verbindt en consistent toepast. Dat kan iedereen doorgronden. Hoe verschrikkelijk ik het ook vind, die roze shoujo-labeltjes zijn erg duidelijk.

Als ik tegen een leek over manga praat, heb ik het meestal wel over meidenmanga en jongensmanga.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Koen »

Interessant dat je ze met strips vergelijkt, Tamara. In mijn ogen heb je eigenlijk twee soorten strips, de wat volwassener reeksen die voor jongvolwassenen of volwassenen zijn, of de kinder/familiestrips. Echt veel diversiteit heb je niet in de strip. Dus in de 'betere' strip werken ze eerder met genres - als er al een onderverdeling is. Meestal is dat zo niche dat het publiek wel weet wat het koopt.

Daarmee ook mijn vergelijking met boeken, daar heb je een grotere diversiteit en kiezen ze voor aanduidingen per leeftijd, eerder dan geslacht.

Oké, roze is voor meisjes. Maar wist jij dat bruin voor volwassenen is en groen voor jongens? En de andere uitgeverijen hebben dan weer iets helemaal anders, duistere labels...
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Brook500 »

Ik weet niet of het veel helpt als ik zeg dat je van (de meeste covers) kunt afleiden voor welke doelgroep de manga bedoeld is.
Image

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by lloerdy »

Ik vind het nog altijd duidelijker om te gaan indelen in genres zoals wij die kennen. Horror, sci-fi, romance, comedy, drama,... met eventueel een aangeraden minimumleeftijd.
Die opdeling in shounen/seinen/shoujo/josei heb ik altijd al vrij overbodig en onduidelijk gevonden. Een onderverdeling per genre geeft je niet alleen meer duidelijkheid over de inhoud, het voedt ook niet de verkeerde indruk dat een bepaalde reeks niet voor jou is.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Bart »

lloerdy wrote:Die opdeling in shounen/seinen/shoujo/josei heb ik altijd al vrij overbodig en onduidelijk gevonden. Een onderverdeling per genre geeft je niet alleen meer duidelijkheid over de inhoud, het voedt ook niet de verkeerde indruk dat een bepaalde reeks niet voor jou is.
Zoals een manga met roze shoujo-sticker zien en denken: 'Oei. Voor meisjes... Ik ben een man, dus niets voor mij.' ?
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 20: Shonen vs. genre?

Post by Koen »

Brook500 wrote:Ik weet niet of het veel helpt als ik zeg dat je van (de meeste covers) kunt afleiden voor welke doelgroep de manga bedoeld is.
Maar dan moet je de covers al zien... Een bibliotheek die manga's wilt bestellen. Hoe begint die daaraan? Onze bibliotheek heeft nu raad gevraagd aan de boekhandel hier. Ja, daar kennen ze dus niet meer van manga dan in de bibliotheek zelf he ;) Duidelijke categorieën zouden enorm verhelderend zijn voor leken, en het zijn nog altijd die leken die manga tot bij ons moeten brengen; is het nu de distributiesector, het warenhuis, de boekhandel of zelfs de stripspeciaalzaak waar ze meestal wel veel van strips kennen maar ook zeker niet altijd van manga's.

Je hebt ook het nu al legendarisch voorbeeld van Narutaru. Glénat (France) ging op zoek naar iets Pokémonsachtigs... voor de kids... Ze zien de eerste covers van Narutaru en kopen de rechten. Hopsake, na één volume moeten ze de reeks stopzetten want in volume 8 of zo wordt er daar een tentakel in een klein meisje gestopt waar op die leeftijd nog helemaal niets hoort te zitten laat staan een tentakel. Covers kunnen vaak verduidelijking scheppen, maar kunnen evenzeer enórm misleidend zijn - dat voorbeeld dat ik geef willen we hier liever niet herhaald zien.
motivatiedip. help!

Post Reply