Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by NeeNee »

De vraag werd hier al eens eerder gesteld, maar ik vond het wel een eigen topic waard. Hoe zijn jullie voor het eerst geboeid geraakt door manga en anime en hoe is deze interesse dan geëvolueerd?

En hoe zie je die in de toekomst verder ontwikkelen?

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by barbapapa »

rond 5 jaar: Dragonball en vele anderen op Club Dorothé
19 jaar: eerste 2 Dragonball manga's in het Nederlands gekocht
21 jaar: Naruto anime, Love Hina manga
22 tot 24: honderden reeksen gelezen/gekeken
24 tot nu (27): Japanse taal beginnen leren

toekomst: alleen nog maar Japanse manga lezen, en hopelijk werk in die sector

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by Dauwdrupje »

Rond 11 jaar ben ik veel beginnen tekenen, en toen ik tekenboeken zocht vond ik ineens een manga-tekenboek van Christopher Hart... Ik vond de tekeningen prachtig, zag een tijd later een reclame voor Nana staan en heb die toen meteen gekocht. Pas op m'n 15de ben ik anime beginnen kijken door een vriendin die me een paar reeksen aanbeval (Ouran High School Host Club, Loveless en Gravitation), en sindsdien hou ik dus zowel van manga als anime. ^^

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by Tamara »

Mijn interesse is waarschijnlijk een gevolgje van mijn obsessie met Japanse RPG's en de grote lading strips die ik als kind verorberd heb. Katalysatoren waren waarschijnlijk Pokémon, Lunar: Silver Star Story (PlayStation RPG die overduidelijk Japans was), Dragonball, Neon Genesis Evangelion en Inu Yasha.

4-6 jaar - fan van series zoals Nathalie, Maple Town en De Familie Robinson, ook een beginnende interesse in games (Commodore 64, Game Boy)
8 jaar - strips en Japanse RPG's ontdekt
12 jaar - Pokémon! Een paar jaar daarna volgenden ook Dragonball, Sailor Moon en soortgenoten
14 jaar - eerste keer echt contact met andere animefans (Anime Paradijs, meetingen, samen op vankantie), aangepaste PlayStation gekocht om geïmporteerde RPG's op te spelen, trouwe koper van blauwe Dragonball-boekjes en een verminderde interesse in westerse strips.
15 jaar - Neon Genesis Evangelion marathon, mijn eerste Duitstalige manga en mijn eerste schrijfwerkjes voor een website (RPGzone)
16 jaar, op mijn verjaardag - mijn eerste eigen Duitstalige manga (vijftien stuks in totaal), trouwe N3-lezer
16-18 jaar - groeiende interesse in manga, actief voor website NG-Gamer
19 jaar - wat schrijfwerk voor de Kawaii (jongerenpagina van de krant De Gelderlander), voornamelijk over manga en games
20 jaar - grotere interesse in Engelstalige manga (ja, het Boekenfestijn hielp enorm)
21 jaar - eerste opdrachten voor [N]Gamer

Dus eigenlijk ben ik gewoon een dikke, vette geek. Figuurlijk, niet letterlijk. Mijn BMI is heel erg netjes ^_^

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by Koen »

Tamara wrote:Dus eigenlijk ben ik gewoon een dikke, vette geek.
http://www.youtube.com/watch?v=N9qYF9DZPdw ? :lol:
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by Tamara »

Deze video bevat inhoud van Vevo, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd voor je land.
:P

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by Koen »

Vevo blokkeert (nog) meer voor Nederland dan voor België? Wow, impressive! :) Het was dus white and nerdy van Weird Al Jankovic ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by Wimpuls »

0-12 (ongeveer): mij vergaapt aan Club Dorothé, ook al verstond ik er geen knijt van.
12-18 : de Grote Leegte. Vreemd, acheteraf gezien...
18-20 : Dragonball en Ranma geleend van een vriend (in't Frans). Massaal anime beginnen downloaden. Af en toe een gerelateerde manga gekocht.
21-nu : Massaal manga kopen, heel zelden nog eens een anime.

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by lloerdy »

- 5-13 jaar: Dragonball, City Hunter, Saint Seiya, Hokuto no Ken,... op Club Dorothée
- 13 of 14: in slaap gevallen voor de TV vlak voor een nachtvertoning van Akira op de BBC zou beginnen (om 3u 's nachts!!)
- 13 of 14: in slaap gevallen tijdens het bekijken een nachtvertoning van Roujin Z op BBC (wat een saaie film >_>)
- 16: Akira op BRT2 (of was het toen al Canvas?): een nieuwe wereld die voor mij open ging!
- 16: Aankoop eerste anime video: 3x3 eyes en meteen verkocht! Later volgen nog een paar serieuze miskopen zoals Tekken en de Street Fighter II anime film.
- 18-22: veel reeksen gezien, Ik leerde klassiekers zoals Cowboy Bebop, Trigun, de Ghibli films en dergelijke kennen.
Ik leerde manga ontdekken via Nekomimi in Leuven. Engelse manga waren toen nog te duur en mijn frans nog net niet goed genoeg om er evenveel van te kunnen genieten dus mijn aankopen waren beperkt.
- rond 20e: slechtste anime-aankoop ooit: Angel Cop! ik werd stilaan ook bewust van de grote hoeveelheid crap die er eigenlijk gemaakt wordt... (de Tekken-anime was nóg erger, maar die tel ik niet mee aangezien ik dat zelfs niet als anime wil beschouwen...)
- 23-24: De interesse begon wat te vervagen. Ik kan me ook geen nieuwe aankopen indenken in die periode.
- 25-nu (27): Herontdekken van Manga dankzij de NL Markt. 20th century boys houdt me tot vandaag in spanning. (Glenat kan de spanning in elk geval ook wel lang uitrekken :-[)
Ondertussen pronken zo'n 30-40tal anime films en reeksen in mijn kast (waaronder nog steeds die 3x3 eyes videoband, de enige VHS in mijn film/anime collectie :'( ) en ruwweg geschat zo'n 700 engelstalige, nederlandstalige en franstalige manga. Mijn voorkeur ligt toch nog steeds bij engelstalige manga.

Ik denk dat ik de komende tijd wel wat ga minderen met mijn manga en anime aankopen. Ik kan al een tijdje niet meer volgen :P[/quote]

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by pietel »

oh levensverhaaltjes!

prehistorie: jarenlang strips gelezen uit mijn vaders verzameling
15-17 jaar: DBZ en Samurai X op Vlaamse TV, eerste blauwe dragonball-boekjes, ook wel wat mangafiguurtjes getekend in mijn schoolboeken.
dan lange tijd niks, volledig opgegaan in mijn studententijd
22 jaar: herontdekking anime: plots op het internet tegengekomen en eens een afleveringske opgezet en ik was direct verslaafd aan Naruto.
- Favorietenlijstjes opgezocht en de populairste series één voor één een kans gegeven. ik vond alles geweldig: Death note, Elfen Lied, Evangelion, Bleach,..
- In de zomervakantie One Piece anime gemarathond; 300+ afleveringen op drie weken ofzo :shock:
23 jaar: iets minder dan een jaar na m'n anime-ontdekking, scanlation-sites ontdekt en manga beginnen lezen: One Piece, Claymore, Fairy Tail,..
vanaf dan ook de Nederlandse mangamarkt actief gevolgd en tot nu
25 jaar (nog eventjes): nog steeds actief consument van meer en meer series

volgens myanimelist zit ik aan 95 dagen anime en 67 dagen manga, dat vind ik een welbestede 5 maand van mijn leven.
Image

User avatar
Femke
Posts: 84
Joined: Mon Jul 05, 2010 17:22
Location: West Vlaanderen, België

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by Femke »

Ok, dit wordt een korte geschiedenis.

13 - 17 jaar: de jaren van Pokémon, Cardcaptor Sakura en even later DBZ. Ik genoot vooral van de unieke tekenstijl en andere humor. Ik tekende toen ook in mangastijl in mijn schoolboeken en in mijn schetsboekje thuis. Ooit zelfs nog een ep van DBZ opgenomen, zodat ik hem kon pauzeren en figuren natekenen :) Máár ik was er me helemaal niet bewust van dat ik anime keek.
17 - 22 jaar: studententijd. Mijn interesses lagen toen echt totaal elders. Uitgaan, vriendjelief, speelpleinwerking, kampen, festivals, etc. Ik keek zo goed als nooit tv en had geen interesse in computer/internet. Wel speelde ik nog steeds pokémon spelletjes op gameboy, haha :)
22 - 23 jaar: moeilijke stage en eenzaamheid troef tijdens de eerste zes maanden van mijn afstudeerjaar. Al mijn vrienden (en ikzelf) hadden het bijzonder druk en ik leerde het internet beter kennen als ontspanningsmiddel. Via een zoektocht naar Pokémon, kwam ik bij Avatar the last airbender terecht. En via deze weg botste ik ook op Naruto. Vanaf toen was het iedere avond anime time :D (en verklaarde mijn broer me zot). Vervolgens keek ik ook andere bekende series, zoals Elfen lied, Death Note, Bleach (maar was mijn ding niet), Claymore, enz.
23 - 25 jaar: verdere ontdekkingstocht. De verschillende genres binnen het anime gebeuren beginnen kennen (en een kleine shock bij yaoi :D ), actief deelnemen op forums, interessante sites doorspitten, eerste manga's kopen op boekenfestijn, enz. Ook van die mooi gemaakte kadertjes ontdekt (zoals anime season fall 2009), zodat ik ook de nieuwere series begon te volgen.

Enja, ondertussen al heel wat anime gekeken, manga minder. Ook al wat vrienden leren kennen met dezelfde interesse wat bijzonder leuk is ^^ En mijn eerste conventie is ook achter de rug :)

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by pietel »

pff naäper!
Image

User avatar
Femke
Posts: 84
Joined: Mon Jul 05, 2010 17:22
Location: West Vlaanderen, België

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by Femke »

ja, dat dacht ik ook toen ik het schreef :wink: Maar hé, ik heb nu eenmaal een soort van identieke ontdekkingstocht doorstaan. Alleen weet jij ondertussen al heel wat meer over dit onderwerp dan ik en heb je al veel meer ervaren (Japan reis bv.)

Edit: maar ik denk NIET dat jij Pokemonspelletjes speelde op je Gameboy? ACHA!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by Weertangel »

Pff, hoe heb ik het ondekt?
nou, anime voornamelijk via MTV, met cowboy Bebop voornamelijk. later ook Akira(de film) en had ook een copie van de Streetfighter 2: the animated movie, maar die is verloren gegaan :( (heeft iemand hem nog??)

Later via het internet manga gevonden(niet scanlation) en ze toen besteld, en toen kwam ik hier terecht en ging een wereld voor me open!!
is zelfs zo erg geworden dat ik zelfs geen webcomics meer lees(en die volg ik er veel.) maar ik ga ze weer oppikken, heb veel vrienden gemaakt met sommige van die artiesten.

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in manga/anime?

Post by noot »

-

Post Reply