Discussie nr. 18: Fan Stuff

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
reira
Posts: 9
Joined: Tue Sep 21, 2010 19:36

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by reira »

Weertangel wrote: En Reira, heb je een boek over WoW of zo geschreven?
of heb ik de verkeerde Blizzard in gedachten??

wil wel eens zien wat het is :)

Ik moet nog beginnen, in November is het National Novel Writing Month ( http://www.nanowrimo.org/ ), dan probeer je minstens 50.000 woorden te schrijven in 30 dagen. Ben van plan om dit jaar een boek te schrijven over een tiener meisje die verslaafd raakt aan WoW. :lol:


@ Axcushate: ik heb een paar Japanse harry potter yaoi doujins liggen 8)


ik ben het eigenlijk oneens met jullie als het gaat over publiceren. Ok, true dat mensen geen dingen moeten gaan publiceren als ze geen rechten hebben op de serie, want dat is idd diefstal, maar zolang als de persoon die auteursrechten heeft toestemming geeft, vind ik dat het moet kunnen

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by Koen »

Oké, ik heb ooit wel een parodie-achtig ding gelezen dat officieel werd 'verkocht', nl. Love Nana... (zie recensie op de site). Ik heb zo persies geen al te beste indruk van de manga, maar ik herinner me wel dat er redelijk wat buzz was op de Franse markt toen een uitgeverij deze wou uitgeven. Alleen weet ik niet meer of de boze reacties van Japan kwamen, of van de Franse uitgeverijen die de echte manga's uitgaven... En de uitgeverij gaf ze ook uit via een 'spook'uitgeverij of zo... Soit, seniel als ik ben herinner ik me de details niet echt meer :cry:
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by Weertangel »

Hmm, dat wordt zeker een intersant boek! dat weet ik nu al! :mrgreen: doe je best en verbaas ons allemaal!

@Bart, dat filmpje(of hoe je het ook noemt) is best wel geinig, al ben ik denk ik ook scarred for life ben!! :shock:

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by Gurenn »

reira wrote:Ok, true dat mensen geen dingen moeten gaan publiceren als ze geen rechten hebben op de serie, want dat is idd diefstal, maar zolang als de persoon die auteursrechten heeft toestemming geeft, vind ik dat het moet kunnen
Dat ligt zo simpel niet als er per regio andere rechthebbenden zijn door middel van licensing e.d. Japan staat positief tegenover fanwork, maar Amerika heeft dan weer heel wat te zeiken.

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by SilverOwls »

reira wrote: @ Axcushate: ik heb een paar Japanse harry potter yaoi doujins liggen 8)

:shocked!: *is jaloers* :-P
Image

LukeVonPerrywinkle
Posts: 178
Joined: Tue Aug 29, 2006 19:12
Contact:

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by LukeVonPerrywinkle »

NeeNee wrote:Fans creëren graag, dat is algemeen bekend. Of misschien is het correcter om te zeggen dat ze graag nadoen.

Van elke populaire reeks zijn er tegenwoordig karrenvrachten fan stuff te vinden. Doujinshi, tekeningen, fanfiction, AMV’s en noem maar op. Wie er naar op zoek gaat, ziet vaak al gauw door de bomen het bos niet meer.

Hoe zit dat bij jullie? Maken jullie zelf zulke dingen? Gaan jullie er actief naar op zoek, en met welk doel? Of hebben jullie genoeg aan het officiële materiaal alleen?

En wat vinden jullie van dit soort werk gebaseerd op bestaande reeksen? Dieverij? Een geweldige expressie van eigen interpretatie? Of gewoon een gemakkelijkheidsoplossing voor luieriken die niet genoeg fantasie hebben om hun eigen universum en personages te bedenken? :P

Last but not least, wat met copyright? Je eigen creaties op het internet zetten is één ding, maar zouden fans het recht moeten krijgen om hun werk ook officieel te publiceren? Onder welke voorwaarden? Een vergoeding betalen aan de oorspronkelijke auteurs? Moet er voor elk geval apart een contract opgesteld worden? Of horen dat soort praktijken gewoon bij definitie verboden te zijn?

Laat je gaan. 8)
Ik ben helemaal voorstander van 'fan stuff'.

Ik denk dat zo goed als elke beginnende tekenaar/artiest begint met datgene na te tekenen waar hij fan van is. Dit helpt vaak om later een eigen stijl te vinden, al dan niet gebaseerd op de stijl van de originele artiest. Dit is niet enkel uniek aan anime maar gebeurt evengoed bij Disney films en series, comics, europese strips, etc...

Sommige fans maken gewoon een paar lelijke tekeningen van hun favoriete reeks en laten het daarbij. De meer getalenteerde fans daarentegen gaan steeds verder en worden alsmaar beter. Uiteindelijk maken ze ook originele characters en eigen verhaallijnen. Tijdens het natekenen van bestaande manga of anime figuren leren ze ook hoe de anatomie in elkaar zit, alsook hoe ze haar, de ogen, het kleding en de achtergronden kunnen tekenen.

Hetzelfde met bestaande figuren gebruiken in eigen verhalen. Zoiets kan er voor zorgen dat de fan leert hoe een interessant verhaal op te bouwen.

Natuurlijk zit er sowieso veel brol tussen en ik vind ook niet dat de fan geld zou moeten vragen wanneer hij iets maakt met bestaande characters. Ik ga zelf ook niet echt actief op zoek naar fan made verhalen ofzo. Op Deviantart zie ik al meer dan genoeg fanart.

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by Gurenn »

Ik verkies pixiv.
Last edited by Gurenn on Mon Feb 06, 2023 11:52, edited 1 time in total.

User avatar
Riku
Posts: 30
Joined: Mon Aug 16, 2010 5:19
Contact:

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by Riku »

Ik ben tegenwoordig niet meer zo actief met AMV's. Er was een tijd dat ik er veel bekeek en er zelfs elke produceerde. (Tja, de kwaliteit daarvan) De enige stukken film waar ik echt trots op ben zijn de MV's die ik heb geproduceerd. Voornamlijk mijn MV van de Bleach Musical vind ik nog steeds vreselijk goed gelukt. (voornamelijk voor het feit dat het mijn 3e werkje was ofzo: http://www.youtube.com/watch?v=RJiz6nBftac)

Doujinshi vind ik eigenlijk helemaal geweldig, voornamelijk vanwege de humor. Helaas vind ik dat er in het Nederlandse taalgebied maar weinig goed werk te vinden valt op het moment. Ik ben daarom nogal afhankelijk van mensen die zo lief zijn de dojinshi te scannen en te delen met de rest van de wereld. Ik kan namelijk niet iedere dag naar Japan vliegen om nieuwe dojinshi in te slaan.

Fanfictie... ik ga er niet naar op zoek, maar af en toe kom ik wel dingen tegen die me interesant lijken. Als ik dan tijd over heb, dan heb ik er behoorlijk wat plezier aan om het te lezen.

Ik heb verder eigenlijk geen problemen met dit soort dingen. Het is een creative uiting en zolang er verder geen geld aan wordt verdient, dan zie ik het probleem niet. Ik vind het ook onzin om te zeggen dat de oorspronkelijk eigenaren verlies lijden aan zulk soort dingen. Het zijn vaak maar fragmenten, die uiteindelijk juist interesse kunnen wekken bij de kijker om de volledige reeks aan te schaffen om erachter te komen hoe het nu precies in elkaar zit. (Dat geld voornamelijk voor AMV's. Een coole AMV kan iemand overtuigen om de complete serie te kijken)
"Until I can fly, Until I can fly HIGH, I'll try my best!"

User avatar
Abyssal One
Posts: 1
Joined: Sat Oct 09, 2010 10:53
Location: Bredene~

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by Abyssal One »

Hmmm, ik lees af en toe wel wat fanfiction (vooral van Glee dan de laatste tijd XD ), vroeger "verzamelde" ik wel fanart van bepaalde anime/manga maar nu dus (gelukkig) niet meer :p .
Oh, en ik heb vroeger ook genoeg AMV's gekeken, eentje gemaakt ook :) Met doujinshi heb ik me nooit echt beziggehouden.

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by Dauwdrupje »

Mijn liefde voor fanfictie is erg wisselvallig :lol: Van mijn favoriete reeksen heb ik wel al wat fanfics gelezen, maar het meeste laat ik wel aan me voorbijgaan. Doujinshi is allemaal wel leuk enzo, maar ik geef m'n geld liever uit aan volwaardige manga- of anime-series.

User avatar
Riku
Posts: 30
Joined: Mon Aug 16, 2010 5:19
Contact:

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by Riku »

@Dauwdrupjes:
Ik ben het er niet mee eens dat je doujinshi laat voorkomen als onvolwaardig manga werk. In definitie is een doujinshi het werk van een amateur mangaka, maar de kwaliteit die je krijg is vreselijk wisselend.
Ik bezit meerder doujinshi waarvan sommige totaal niet de kwaliteit leveren die een professionele manga reeks levert, maar ik heb ook doujinshi die dezelfde kwaliteit leveren als de orginele reeks.
Ik denk dat je iets te weinig waarde toekent aan doujinshi.
"Until I can fly, Until I can fly HIGH, I'll try my best!"

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Discussie nr. 18: Fan Stuff

Post by Dauwdrupje »

Riku wrote:@Dauwdrupjes:
Ik ben het er niet mee eens dat je doujinshi laat voorkomen als onvolwaardig manga werk. In definitie is een doujinshi het werk van een amateur mangaka, maar de kwaliteit die je krijg is vreselijk wisselend.
Ik bezit meerder doujinshi waarvan sommige totaal niet de kwaliteit leveren die een professionele manga reeks levert, maar ik heb ook doujinshi die dezelfde kwaliteit leveren als de orginele reeks.
Ik denk dat je iets te weinig waarde toekent aan doujinshi.
Ik verwachtte zo'n reactie eigenlijk al. x'D Ik heb me niet bijzonder goed uitgedrukt, geloof ik. Ik wil niet zeggen dat de kwaliteit van doujinshi per sé minderwaardig is aan die van professioneel gemaakte manga's, want dat is natuurlijk niet waar. Maar voor mij persoonlijk is doujinshi toch een categorie apart; naast andere mangareeksen koop ik wel af en toe eens een doujinshi, maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik over het algemeen gewoon liever de professionele reeksen dan de doujinshi lees. xD Da's alles. (Ik ben gewoon veel te kritisch.) En hierbij dus mijn excuses als ik iemand beledigd zou hebben. :?

Post Reply