Hoe kies je nieuwe reeksen?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by NeeNee »

Iedereen begint af en toe wel eens aan een nieuwe reeks. Maar hoe beslis je welke series je gaat volgen? Ga je af op adviezen van vrienden, op fora? Ga je alle nieuw verschenen titels af op zoek naar iets dat je aanstaat? Klik je op willekeurige links op review sites in de hoop wat leuks aan te treffen? Of smijt je gewoon alles met een fraaie cover in je winkelmand? ;)

En wat is dan de doorslaggevende factor? Goede recensies? Tekeningen? Prijs?

Ik weet dat er hier een paar zijn die (vrijwel) alle Nederlandse uitgaven kopen... is dat dan de enige vereiste?

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by Wimpuls »

Ik check af en toe de sites van verschillende uitgevers waarbij ik lopende reeksen heb, om te zien wanneer ze uitkomen. Als er dan iets nieuws staat te knipperen, dan lees ik effe de korte inhoud, zeker als ik de naam hier al eens heb horen vallen (forum, review). En dan is het een kwestie van timing. Stel dat er juist een reeks afgerond is, dan zal ik sneller een paar nieuwe dingen proberen. Voor oudere reeksen (maar nieuw voor mij :wink: ) baseer ik me bij 100% op wat hier gezegd wordt. Als er pakweg 30 volumes in te halen zijn, is de kans eerder klein dat ik mij erachter zet.

Zoiets, dus. Maar er zijn ook banale dingen die invloed hebben. In een overvolle Dragontoys maak ik me liever snel uit de voeten met mijn ouwe getrouwe reeksen :)

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by pietel »

mijn koopgedrag en leesgedrag zijn heel verschillend.

Om te lezen ga ik af op recensies en puntenwaarderingen op sites zoals myanimelist. Daarbij heb ik natuurlijk voorkeur voor bepaalde genres.
Ik blijf de reeks verderlezen als de tekenstijl mij aanstaat en als er genoeg originaliteit is en de emoties van de personages realistisch genoeg zijn. tekenstijl is daarbij het minst belangrijk.

ik koop reeksen die ik graag lees.
behalve dan de nederlandse uitgaven, die koop ik veel sneller omdat ik de prille markt graag steun.
maar dan ga ik nog steeds eerst opzoeken wat de populaire mening is over deze reeksen en wat ik kan verwachten, want ik koop zowiezo niets dat ik niet ken.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by Weertangel »

Nou, sinds ik op deze forums terecht ben gekomen heb ik toch best wel wat nieuwe series uitgeprobeert(black Cat,To Love Ru,Highschool of the dead)
Maar ik kijk ook veel op scanlation sites, gewoon de lijst met series eens lezen tot een titel mijn intresse trekt(zo heb ik ook OMG! gevonden :) of ik kijk op verkoop sites waar ik wat beschrijvingen lees, als ik in een stripwinkel ben(wat zelden is) dan blader ik gewoon door wat boeken om een indruk te krijgen van de art en het verhaal.
Ik ben wel wat terughoudend van NL manga(weet niet waarom :? ) maar hou het toch het liefst bij engelse vertalingen.
Ik ga niet uitgevers nachecken, ik koop meestal wat er op dat moment is, pas als ik een serie echt volg ga ik ze een (heel)klein beetje in de gaten houden.
reviews check ik niet echt, weet meestal niet waar ik ze kan vinden(maar daar heb je google voor)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by NeeNee »

Nou, deze site heeft anders een hoop reviews, hoor. :wink:

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by Weertangel »

NeeNee wrote:Nou, deze site heeft anders een hoop reviews, hoor. :wink:
Klopt, maar ik wil Koen niet beledigen maar ik vind zijn reviews meestal nogal exstreem kort,maar ja, sinds het allemaal per volume is, beschrijft het de inhoud wel redelijk goed,(ervan uitgegaan dat je die serie kent anders snap je er niets van...)
Is ook de reden waarom ik mijn reviews wat uitgebreider doe zodat mensen die een nieuwe serie zoeken teminste een goede indruk krijgen en hopelijk intresse in de serie :)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by NeeNee »

Ik wil niet moeilijk doen, maar jouw reviews zijn niet langer dan die van Koen. :wink:

En ik heb nog nooit moeite gehad om de uitleg te snappen als ik de serie niet kende. Of heb je het nu over de mini-reviews? Je beseft toch dat ik over zijn recensies op de mainsite praat, he? Hier.

Als je daar niets tussen vindt wat je interesseert, dan vrees ik dat het een hopeloze zaak is. :wink:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by Koen »

Bij mij is het redelijk oppervlakkig... Ik volg de aankondigingen van nieuwe reeksen en kijk in eerste plaats naar covers en korte inhoud. Spreken die me aan dan belandt het eerste volume al snel in m'n winkelmandje. Natuurlijk kijk je ook naar bepaalde uitgeverijen. Als een uitgeverij een bepaalde lijn heeft dan kan je die beter inschatten... Natuurlijk zijn er ook andere criteria maar voorgaande zijn de voornaamste.
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by Berserker500 »

Gewoonlijk kijk ik naar de covers en lees ik de korte inhoud. Dat is voor mij in veel gevallen al genoeg om een reeks uit te proberen.
Ik kijk veel bij de uitgeverijen waar ik al reeksen volg. En als ik een reeks vind van een mangaka die ik al ken dan koop ik die waarschijnlijk meteen.
Soms durf ik wel eens een reeks te kopen als het een indrukwekkende tekenstijl heeft.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by Brook500 »

Ik hou eerst rekening met de reviews & de covers van een serie. Daarna kijk ik in een deel van de reeks/scanlations.
Wat ook de doorslag kan geven, dat het een reeks is van een bekende & een mangaka die bij in de smaak valt.
Zo zou ik zeker reeksen van Oda (ook al is de enige bekende One Piece) Urasawa, Oh!Great, Mashima, Kentaro Yabuki, Kentaro Miura, Obata, enz. kopen.
Naar de prijs kijk ik eigenlijk amper tenzij ik met een dure uitgever zoals tonkam, panini of casterman zit.

Edit: 600ste post
Image

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by barbapapa »

Beetje je neus volgen in het begin, daarna ook wel maar gerichter.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by NeeNee »

Ik pik meestal titels op waarvan de beschrijving mij aanstaat van fora of uit foldertjes/tijdschriften (soms durf ik ook wel eens op sites de lijst met titels afgaan, of in de winkels alle nieuwe covers bekijken). Vervolgens zoek ik of de reeks goede kritieken krijgt, en lees ik een stukje (op previews/scans of in de winkel). Als het mij dan nog steeds aanstaat, koop ik het eerste deeltje.

Natuurlijk doe ik ook wel eens impulsaankopen, hetgeen betekent dat de hele opzoekingsfase wordt overgeslagen en dat ik gewoon in de winkel iets meepak dat er leuk uitziet. Ik moet het boekje dan wel kunnen inkijken, een onbekende reeks kopen op de cover alleen zal ik niet rap doen.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by Weertangel »

NeeNee wrote:Ik wil niet moeilijk doen, maar jouw reviews zijn niet langer dan die van Koen. :wink:

En ik heb nog nooit moeite gehad om de uitleg te snappen als ik de serie niet kende. Of heb je het nu over de mini-reviews? Je beseft toch dat ik over zijn recensies op de mainsite praat, he? Hier.

Als je daar niets tussen vindt wat je interesseert, dan vrees ik dat het een hopeloze zaak is. :wink:
Mijn Exuses dan, ik heb ze ook wel eens eerder bekeken, maar dat gaat meestal puur over franse,japanse of NL releases. :?
Niets mis mee, maar de reden dat ik zelf reviews ben gaan schrijven is dat er ook wat kwam over engelse manga.

Natuurlijk kan Koen gewoon even erbij zetten of de serie ook in engels uitkomt, bespaart mij weer wat gezoek. :wink:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by NeeNee »

Ik vermoed dat de meeste ervan ook wel in het Engels verschenen zijn...

Behalve de korte reeksen en one-shots, misschien.

User avatar
Femke
Posts: 84
Joined: Mon Jul 05, 2010 17:22
Location: West Vlaanderen, België

Re: Hoe kies je nieuwe reeksen?

Post by Femke »

Er gebeuren grote selecties voor ik een nieuwe manga serie aanschaf!

Meestal zoek ik binnen mijn interesseveld (romantiek, humor, fantasie, ...) en het eerste dat mijn interesseert is eigenlijk de tekenstijl. Daarna lees ik de samenvatting van het verhaal. Ook zoek ik naar series afkomstig van een mangaka die me reeds wist te charmeren met zijn/haar verhalen. Eenmaal een goede titel gevonden, zoek ik deze eerst nog op op het internet, zodat ik de eerste pagina's kan lezen. Wordt ook dit goedgekeurd, dan schaf ik de manga aan. Ik wil zeker geen miskopen begaan.
Tijdens het boekenfestijn ben ik wel wat minder kieskeurig :)

Maar natuurlijk zijn er ook nog andere manieren waarop ik een mangaserie ontdek: ik lees erover op een forum, of lees er toevallig over op het internet...

Post Reply