Hoe belangrijk is tekenstijl?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Berserker500 »

Ik denk dat de manga's van Tezuka een goed vb. zijn waar het verhaal belangrijker dan de tekenstijl.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Brook500 »

Volledig mee eens. Iedere mangareeks van Tezuka is goud waard.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Tamara »

Ik heb zelden problemen met een tekenstijl zolang de mangaka zijn eigen stijl maar beheerst. Hij/zij moet personages en omgevingen consistent kunnen tekenen. Als het even kan moet de stijl ook bij het verhaal passen. Tezuka kan ik veel vergeven, maar bijvoorbeeld Higurashi vind ik er belachelijk uitzien.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by pietel »

Een tekenstijl die me niet aanstaat, gaat mij initieel hard afschrikken, en het duurt misschien een tijdje voor ik het een kans geef.
maar als het een goede manga is, dan zal ik m uiteindelijk toch lezen

omgekeerd zal ik een manga met een mooie tekenstijl sneller beginnen lezen, maar ook even snel weer opgeven als het verhaal op niets trekt.

tekenstijl is ook wel subjectief,
want ik hou van de stijl van Soul Eater, die sommigen maar niets vinden, en ik hou niet zo erg van de stijl van Berserk.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Berserker500 »

pietel wrote:Een tekenstijl die me niet aanstaat, gaat mij initieel hard afschrikken, en het duurt misschien een tijdje voor ik het een kans geef.
maar als het een goede manga is, dan zal ik m uiteindelijk toch lezen

omgekeerd zal ik een manga met een mooie tekenstijl sneller beginnen lezen, maar ook even snel weer opgeven als het verhaal op niets trekt.

tekenstijl is ook wel subjectief,
want ik hou van de stijl van Soul Eater, die sommigen maar niets vinden, en ik hou niet zo erg van de stijl van Berserk.
Wat vind je dan niet goed aan de stijl van Berserk?
Ik vind de details in Berserk zeer indrukwekkend.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by pietel »

soms kan ik erg onder de indruk zijn van een tekening in berserk, maar de algemene stijl is te realistisch voor mij,
misschien gewoon te lelijk. dat past inderdaad perfect bij een grimmige manga als Berserk, maar toch spreken die tekeningen mij minder aan.
die gespierde geblokte lichamen, te veel lijnen, te veel detail...
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Wimpuls »

Same here. Het vormt een grote drempel voor mij, zo'n zwaarbeladen tekeningen. Een vriend van mij is er echt extreem in. Die bladert en beslist in één oogopslag of het hem aanstaat of niet. Dan mag ik nog zeggen dat het een superverhaal is, het heeft geen enkele zin (bvb. bij Vagabond).

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by NeeNee »

Idem, ik houd ook niet van te realistische stijl in manga. Urasawa is al op het randje, en alles wat nog 'echter' lijkt spreekt mij over het algemeen minder aan.

Ik ben meer fan van simpele tekeningen die toch de uitdrukkingen perfect weergeven.

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Dauwdrupje »

Ik vind tekenstijl erg belangrijk, al kan wat me er nu precies aantrekt nogal verschillen... Manga's waarin de personages tegen het einde van het volume een heel ander gezicht hebben gekregen zijn een reden om hard weg te rennen (behalve als ze tijdens het verhaal werkelijk plastische chirurgie ondergaan zijn, natuurlijk). Ik ga wel zelden een manga kopen enkel en alleen omdat ik de tekenstijl mooi vind- maar langs de andere kant ga ik ook geen manga kopen enkel en alleen omdat het verhaal er goed uitziet. Het is een combinatie van de beiden. ^^ Ik merk wel dat ik tamelijk realistisch aangenaam vind- ik kan me bijzonder ergeren aan sommige yaoi- of shojo-mangaka's wiens personages zowat allemaal hetzelfde gezicht hebben en allemaal om ter slankst zijn. Ik blijf om al die redenen Sahara Mizu's stijl gewoonweg perfect vinden... http://www.google.be/images?hl=nl&expId ... a=N&tab=wi

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Brook500 »

pietel wrote:soms kan ik erg onder de indruk zijn van een tekening in berserk, maar de algemene stijl is te realistisch voor mij,
misschien gewoon te lelijk. dat past inderdaad perfect bij een grimmige manga als Berserk, maar toch spreken die tekeningen mij minder aan.
die gespierde geblokte lichamen, te veel lijnen, te veel detail...
Tot hoever heb je eigenlijk Berserk gelezen? Ik moet toegeven dat de tekenstijl in 't begin tegenover de latere delen (spreek over delen 20 tot recente) beter zijn dan toen.
Te veel detail? Ik snap niet wat daar mis mee is.
Dat vind ik juist één van de interessante punten aan Berserk.
Image

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by barbapapa »

Als ik een reeks (of de mangaka) totaal niet ken, dan ga ik af op een look/tekenstijl ja. En dat is dan weer de basis van alles, want in het begin ken je geen enkele reeks (of mangaka). Dus eigenlijk is tekenstijl enorm veel, maar zonder een goed verhaal valt het allemaal in elkaar; en kom je nergens.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by barbapapa »

Ik was nu even aan het denken welke tekenstijlen mij het meest kunnen bekoren:
- Masakazu Katsura (I''s, Video Girl Ai, Zetman) gewoon the king of ecchi zelf al laat het genre op zich me koud. klassieke perfectie
- Shinkichi Katoh (Baka & Gogh, Ranman, National Quiz) veruit de beste manga tekenaar
- Daisuke Igarashi (Children of the Sea, Witches) de beste qua "sketchy art", uitzonderlijk mooie omgevingen
- Minoru Furuya (Ciguatera, Ping Pong Club, Boku to Issho) de koning van hilarische gezichtsexpressies

Ook nog in aanmerking: Katsuhiro Otomo (Akira) old school op zn best; en Kubonouchi Eisaku (Chocolat, Cherry) een soort mix van Katsura en Katoh

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Kira »

Brook500 wrote:Het is idd een rare reden om manga te kopen. De tekenstijl is bij mij een pluspunt & geen must. Het verhaal heeft voorrang.
Mooi gezegd ^^ Al moet ik wel zeggen dat van die druppeltjes of schaamteschaduwen op het gezicht toch wel tof zijn om te zien. Of bij anime dat ze zo'n ballon worden en wegvliegen als iemand de hoop opgeeft. :mrgreen:

[quote=''Brook500'']Als ik toch twijfel of het een goede verhaal en/of tekenstijl zou hebben, dan beslissen de covers of ik de reeks zou kopen.[/quote]

Ik wacht dan op deel 2 als dat er nog niet zou zijn en lees dan wat er gebeurde in deel 1. Hoeveel je ook van samenvattingen hebt gelezen, ik vind dat dat het beste beeld geeft van de manga. Zo weet je ook of er veel gebeurd per deel.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by yatagarasu »

noot wrote:Even gekopieerd van het hokjes topic:

Voor mij is de tekenstijl in eerste instantie het belangrijkst, of deze mij aanspreekt of niet. Het soort verhaal is in het begin ietsje meer van ondergeschikt belang, want ik houd zowel van serieuze als wat meer luchtigere verhalen.

Een bepaalde tekenstijl is vaak de reden waarom ik begin met het lezen van een manga. Maar meestal is het de combinatie van verhaal en tekenstijl die ervoor zorgt dat ik een manga blijf lezen. Eigenlijk is het voor elke serie die ik onder ogen krijg weer anders.
Ik sluit me hier bij aan. Het is een combinatie van beide. Als de stijl niet irritant is, heb ik wel een redelijk hoge tolerantie-grens. Als het verhaal het waard is durf ik wel een oogje dicht te knijpen. Over het algemeen ga ik wel voor de best mogelijke combinatie. En goeie tekenstijl En goed verhaal :lol:
Image

User avatar
Kinlyu
Posts: 11
Joined: Wed Dec 27, 2006 21:34
Location: Beerse
Contact:

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Kinlyu »

Ik hou van de Tezuka-stijl. En stiekem ook wel van sommige 70s stijlen. Ze hebben zoiets heerlijk in hun komische momenten, want tegenwoordig meestal in chibi-vorm wordt gedaan. Niks tegen een chibi hier en daar though, maar het is toch ànders XD

Tekenstijl is wel het eerste wat je ziet, maar 'you can't judge a book by its cover' geldt ook voor manga; hoe mooi het ook is, als 't verhaal nergens op slaat is het eerder zonde van de tijd en moeite die de tekenaar gedaan heeft, denk dan. Ik heb vaak dingen vast gehad vanwege de cover, en ze terug gezet vanwege het verhaal. Of omdat de cover veel mooier is dan wat binnenin staat. Of ik heb ze wel gekocht. Wat ook belangrijk is, is dat de stijl werkt met het verhaal. Een shoujo artist lijkt zich meer vrijheid te kunnen permitteren dan een shounen artist, lijkt mij, bv op vlak van achtergronden, omdat de personages belangrijker zijn dan de actie. Maar verder ga ik zelf niet echt in op 'goede art'... als ik iets leuk vind, is dat zo, zelfs als het niet super hoogstaand is oid.

Post Reply