Hoe belangrijk is tekenstijl?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by NeeNee »

Manga (strips) = een verhaal met prentjes. Voor sommigen is vooral dat eerste belangrijk, voor anderen zit de waarde meer in de tekeningen.

In welke mate bepaalt de tekenstijl of je een manga wel of niet aankoopt? Beslis je soms alleen maar op basis van de tekenstijl, of is het een bijkomendheid? En welke stijlen wil je dan vooral wel/niet hebben?


Voor mij zijn de tekeningen redelijk belangrijk. Ik houd niet speciaal vast aan één bepaalde stijl, maar als de tekeningen te 'ruw' zijn, ga ik ze over het algemeen niet kopen. Ook overdreven chibi-tekeningen liggen mij minder. Eigenlijk hou ik wel van de typische manga-stijl met grote ogen. :mrgreen:

Ik heb een paar keer reeksen gekocht op de tekeningen alleen, maar over het algemeen probeer ik toch ook iets van het verhaal te lezen. Ik heb ook een aantal reeksen waarvan de tekenstijl mij oorspronkelijk niet aansprak, maar die ik toch gekocht heb omwille van het verhaal. Maar ik ga waarschijnlijk sneller een verhaal laten vallen omwille van de tekeningen dan omgekeerd.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Koen »

Ik merk dat de tekenstijl bij manga voor mij veel minder van belang is dan bij de franco-belge. In strips hou ik van wat realisme en ga ik zelden buiten die lijntjes lezen, bij manga kan en mag alles. Ik ga zelden iets niet kopen vanwege de tekenstijl, maar even zelden iets dankzij de tekenstijl...
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Berserker500 »

IK vind het heel leuk om reeksen met een goede tekenstijl te lezen zoals Berserk.
Maar als ik reeksen zou afkeuren op basis van tekenstijl dan zou ik nooit de werken van Tezuka ondekt hebben.
Goede tekenstijl is een pluspunt maar een goed verhaal vind ik het belangrijkste.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Brook500 »

Voor mij blijft een reeks met een goed verhaal de prioriteit. Een goede tekestijl is een leuke extra pluspunt.
Als je reeksen neemt zoals Berserk, Gantz, Air Gear, enz. dan vind ik de mindere Tezuka-tekenstijl, tegenover die reeksen, niet zo erg aangezien ik zijn reeksen vooral lees door zijn goede verhalen.
Als ik toch twijfel of het een goede verhaal en/of tekenstijl zou hebben, dan beslissen de covers of ik de reeks zou kopen.
Image

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Gilles »

Ik moet toch toegeven dat er al dingen geweest zijn die ik laten liggen heb op basis van de afstotelijke tekenstijl. Maar dit waren geen manga...

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Weertangel »

Tekenstijl heb ik altijd belangrijk gevonden, al kijk ik altijd eerst na het verhaal, als die intersant is dan ga ik er meer van bekijken, en dan pas beslis ik of ik het koop.
Maar als een serie gewoon al goed uit ziet is dat een groot plus punt :)
Aanrader qua tekenstijl is de Comic Crimson, was ook gedeeltelijk naar NL vertaald, super tekenstijl(echt heel goed!!) en een nog beter verhaal!! de serie is compleet, dus zoek de boeken op. hier een link naar de wiki.
Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Crimson_(Wildstorm)

User avatar
Femke
Posts: 84
Joined: Mon Jul 05, 2010 17:22
Location: West Vlaanderen, België

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Femke »

Ik kan behoorlijk struikelen over de tekenstijl. Het verhaal zou echt al zéér interessant moeten zijn, als de tekenstijl me totaal niet aanspreekt.
Zo hou ik er echt niet van als de ogen overdreven groot getekend worden, characters té schattig zijn of als de aaneenschakeling van de verschillende tekeningen onduidelijk/gewoon niet mooi is. In ieder geval kan de tekenstijl er inderdaad voor zorgen dat ik een mangareeks niet wil kopen.
Aan de andere kant zou ik ook nooit een manga kopen, gewoon omdat de tekenstijl prachtig is. Maar een mooie tekenstijl wekt wél zeker mijn interesse en zal ervoor zorgen dat ik de desbetreffende manga inkijk (ook indien de cover me eigenlijk het idee geeft dat ik het verhaal minder leuk zou vinden).

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by NeeNee »

Femke wrote: Aan de andere kant zou ik ook nooit een manga kopen, gewoon omdat de tekenstijl prachtig is.
Koop je dan ook nooit artbooks en zo? Of ligt het daar anders?

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Jarus »

Ik ga in eerste instantie op de tekenstijl af.
De tekenstijl is voor mij van groot belang want ik hou niet van te druk getekende manga's.
Dus dat echt elk hoekje en gaatje benut is om te tekenen dat vind ik echt niks.
Maar zodra de tekenstijl mij aanstaat kijken we hoe het verhaal is.
En als die allebij goed zijn dan is het een koop :D
Soms bekijken ik minder mooie tekenstijlen ook voor het verhaal want sommeige hebben echt goede verhalen afgezien van tekenstijl.
En dat is dan ook weer een punt met manga tekenstijl zegt over het algemeen niks over de HELE manga.
Je moet toch wel openminded zijn met manga vind ik.
Maar goed het oog wil ook wat he en een manga lezen waarvan je de tekenstijl echt verschrikkelijk vind is ook niet wat.
Maar goed tekenstijl op nr.1 en dan pas het verhaal.
Maar wel altijd in combinatie met elkaar.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:41, edited 1 time in total.

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by SilverOwls »

Ik hecht echt veel belang aan tekenstijl.
Als ik de tekenstijl niet mooi vind, mag het verhaal nog zo goed zijn.
Ik denk dat ik dan nog altijd zal twijfelen om te kopen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by NeeNee »

En om te herlezen? Is de tekenstijl daar dan belangrijker, of juist minder?

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Weertangel »

Dan is het verhaal juist belangrijker, als je iets herleest doe je het meestal voor het verhaal, niet de tekenstijl, want die beslissing heb je al genomen,anders deed je hem niet herlezen.

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:40, edited 1 time in total.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:En om te herlezen? Is de tekenstijl daar dan belangrijker, of juist minder?
Het is idd een rare reden om manga te kopen. De tekenstijl is bij mij een pluspunt & geen must. Het verhaal heeft voorrang.
Image

Post Reply