Hoe belangrijk is tekenstijl?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by kolemijn »

Voor mij is tekenstijl toch wel redelijk belangrijk. De stijl hoeft voor mij zeker niet 'mooi' te zijn, maar ze moet mij op een bepaalde manier aanspreken, dit kan zowel een heel getaileerde of een veel eenvoudigere stijl zijn. Het heeft toch zeker een bepaalde invloed, als ik gewoon tussen de rekken in een winkel aan het kijken ben, dan is de tekenstijl een van de dingen waar ik nogal sterk op afga, zeker als ik niet echt iets vast op het oog heb en de series niet ken. Maar als ik wat opzoekwerk heb gedaan over een serie en het verhaal spreekt mij aan, maakt het voor mij niet veel meer uit hoe de tekeningen eruit zien. Ik zie wel graag variatie in tekenstijlen, dus ik heb het wel graag als tekenaars afwijken van de typische mangastijl (en ik weet ook wel dat er niet één stijl is, maar ge weet wel wat ik bedoel) en een eigen stijl ontwikkelen, dat maakt hun werk des te intressanter.
Kinlyu wrote:Ik hou van de Tezuka-stijl
Ik moet zeggen dat ik de stijl van Tezuka toch ook heel graag ziet, het is niet de 'mangastijl' die we vandaag kennen, maar het heeft een zekere rauwheid, een puurheid(?), die je tegenwoordig toch niet vaak meer ziet. En dat spreekt mij enorm aan. Wat ik ook sterker vindt aan oudere reeksen is dat die grafisch gezien meer zwart-wit waren, terwijl nieuwere mangas eerder grijs zijn (ik hoop dat ik hier duidelijk mee maak wat ik bedoel). Dit maakt de beelden op zich toch wel sterker vindt ik persoonlijk. Dat resulteerd misschien in minder detailering, maar ik hou wel een zekere abstractie, eenvoud.
Wat mij wel niet aanspreekt zijn bepaalde Shojo stijlen, met gewoon te grote ogen en wat er nog allemaal bijhoord. Wat mij ook minder aanspreekt is wat ik voor mijzelf 80's stijl noem (al weet ik helemaal niet of die benaming klopt :P ).

Nu ik erover nadenk, als er iets is dat mij stoort, dan is het meestal gezichten, de rest maakt mij precies minder uit.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by Weertangel »

Heh, die overgrote gezichten is iets waar ik ook niet van hou, maar gelukkig kom ik dat niet tegen in de series die ik leuk vind :)
Wat de jaren 80 betreft, de series van die tijd hadden altijd al iets apart(zowel strips als manga's) maar die behalve de Transformers kan het me nu niet echt meer aanspreken..

Wat mij wel opvalt is dat steeds meer artiesten 3d animatie in manga verwerken, iets soms goed uitpakt en soms niet.
Voor een voorbeeld zoek de serie Negima! maar eens op, die gebruiken het op een manier waardoor het perfect samensmelt met de getekende delen :)

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Hoe belangrijk is tekenstijl?

Post by barbapapa »

Ik kan me wel vinden in wat kolemijn zegt, vooral over dat van Tezuka (contrast, pagina-indeling etc).
Enkel ben ik ook best te vinden voor series uit de 80's-90's. Iets klassiek gelijk City Hunter is gewoon genieten qua tekenstijl.

Post Reply