Kenshin de Vagebond

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Voor diegenen die verder zitten dan de Nederlandse versie. :wink:

(Ook gekend als Kenshin le Vagabond, Rurouni Kenshin, Samurai X.)


Kenshin 11-12
Het 'eerste gevecht om Kyoto'. Shishio heeft het plan opgevat om de stad in lichterlaaie te zetten en het is aan Ken & Co om hem te stoppen.

De laatste nummers van deze reeks die ik nog niet gelezen had. Het stuk met Kenshins meester was verhelderend (ik vroeg me al af waar die opeens vandaan kwam). En Sano is geweldig, als altijd. Zelfs als hij voor shut wordt gezet komt hij gewoon dubbel zo hard terug. Die scene in de gevangenis is echt iets voor hem. :lol:

Nu de rest herlezen.
Last edited by NeeNee on Thu Oct 28, 2010 13:46, edited 7 times in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Kenshin 13-17
Veel vechten. Maar wel echt leuk. In tegenstelling tot de meeste andere shonen hebben de gevechten in Kenshin mij nooit tegengestoken.

Enkel de manier waarop Aoshi en Saiko het onderspit dolven in het laatste gevecht ging mij net iets te gemakkelijk. Ze zijn normaal bijna even sterk als Kenshin, waarom is het onderscheid hier dan opeens zo groot? "Omdat hij de held is" telt niet.

(Maar goed, in elk geval zijn ze op het einde nog wakker en klaar om er weer tegenaan te gaan als het nodig mocht zijn. Dat maakt veel goed. Verhalen waarbij al de rest eerst zo goed als dood gemept wordt en de held dan helemaal alleen overblijft zijn zo afgezaagd.)
Last edited by NeeNee on Sat Sep 18, 2010 9:01, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Kenshin 18-23
Wat een triest verhaal, die geschiedenis met Tomoe. Wat niet wegneemt dat Enishi een irritant ettertje is. Arme Kenshin, het is geen gemakkelijk probleem waar hij mee worstelt.

(Het verbaast mij wel dat anderen niet afkwamen met “Dat is jouw schuld toch niet!”. Het zou waarschijnlijk niet veel geholpen hebben, maar toch, dat zou mijn eerste gedachte zijn.)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Kenshin 24-25
Enishi wil wraak nemen, maar niet op Kenshin zelf. Hij wil hem immers laten lijden...

Een erg ontroerend stuk, en prachtig in beeld gebracht. Kenshins reactie is geloofwaardig en mooi opgebouwd. En ik weet dat sommigen er anders over denken, maar ik ben blij met de afloop.

Nog steeds een erg goede reeks. Zeker de moeite waard om te herlezen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Zeg Koen, in welke taal staat de reeks eigenlijk bekend als Battusaï? Want die staat ook tussen de alternatieve titels op de mainsite, maar ik vind er nergens iets over terug.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kenshin de Vagebond

Post by Koen »

Gerrit heeft zich indertijd eens volledig laten gaan bij het toevoegen van Kenshin aliassen... En je kan geen aliassen wissen zonder de volledige entry te wissen...
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Kenshin 26
Het verhaal van Sanosuke. Eén van mijn favoriete stukken uit de hele reeks. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, nietwaar. :D

Als er iemand is die ik graag nog een keer terug had willen zien dan is het deze familie wel. Ik had gehoopt dat we die kleine nog bij de dojo Kimaya zouden zien verschijnen, maar helaas. Het blijft een geweldig nummer.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kenshin de Vagebond

Post by Brook500 »

Ah ja, dat was eeuwen geleden dat ik het gelezen had. Dat stuk was goed & de vader van Sano is leuk om te volgen.
Ik dacht dat het veel vroeger in de manga gebeurde. Rond deel 23 of zo.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Kenshin 27 (+ begin 28)
Het finale gevecht. Hoewel ik mij kan voorstellen dat sommige mensen misschien teleurgesteld waren met de uitkomst (of eerder het gebrek daaraan), vond ik het wel bevredigend. Het enige dat mij stoorde was Yahiko's gevecht. Hoewel ik moet toegeven dat zijn 'oplossing' goed gevonden is, heb ik moeite te geloven dat een tienjarig jochie een dergelijk spierbonk kan tegenhouden op fysieke kracht alleen. Ik bedoel, als die kerel eens flink doorduwt dan ligt hij toch gewoon omver? Daarmee is het gevecht natuurlijk nog niet gewonnen, maar dan hadden we tenminste nog wat andere moves gezien.

En dat van die zenuwen was natuurlijk volstrekt onrealistisch, maar he, zulke uitvindingen horen erbij. Ik had daar minder last van dan van het bovenstaande.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Kenshin 28
Ik hou wel van een beetje epiloog na het laatste gevecht, maar 3/4 boek? Nou ja, het is natuurlijk altijd leuk om te zien wat er van de personages geworden is. Al moet ik zeggen dat ik dat laatste stuk met Yahiko persoonlijk minder interessant vond. Ik weet niet wat er aan scheelde, te voorspelbaar waarschijnlijk. Ik had veel liever Sano nog eens teruggezien.

Zijn die extra verhaaltjes in het tweede artbook trouwens nog een beetje de moeite (en het artbook in het algemeen)? Want ze maken er een hoop reclame voor, maar ik wil geen heel boek kopen enkel voor een paar bladzijden extra strip.


Dat bonusverhaaltje "Meteor Strike" vond ik aanvankelijk om dicht te plakken (letterlijk), tot ik besefte dat je het beter op een ander niveau kunt lezen (allegorisch). Dan is het te doen. Een meesterwerk zal het nochtans nooit worden, ik begrijp wel waarom Watsuki er niet bovenmatig trots op was. Je kunt er wel al duidelijk het hoofdpersonage van zijn latere reeks Buso Renkin in zien; dat had ik bij de oudere Yahiko trouwens ook een beetje (vanaf volume 25 of zo).

Het extra Yahiko-verhaaltje voor de Franse versie was leuker, hoewel het ook geen records zal breken. Ik vraag me af of dat ook in de Nederlandse versie zal staan. Het zal wel, zeker, het zou al raar zijn als ze het opeens zouden weglaten.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kenshin de Vagebond

Post by Brook500 »

Speciaal voor Neenee eens in de 2 franse guidebooks gekeken van Kenshin.
Prachtige uitgaves.
Het overloopt zoals iedere guidebook de personages, belangrijke situaties (gevechten in dit geval tot 't meeste).
Alle gevechten worden gedetailleerd uitgelegd met de plaats & het resultaat van dat gevecht.
Maar ook belangrijke historische personages & gebeurtenissen worden er in verklaard.
Een tijdlijn in 't begin van de eerste guide.
De tweede guide is nog zelf beter. Daar krijg je de laatste grote arc voorgeschoteld & een korte samenvatting van alle arcs ervoor.
Op 't einde kom je nog leuke weetjes tegen zoals 'Hoeveel keer Kenshin oyo zegt in de serie in 't totaal & per volume' (& dat zijn er best veel). Of 't aantal keer dat Saito Soba aan 't eten is.
Het mochten 't wel wat meer zijn dan maar 1 bladzijde.

In ieder geval: het is een serieuze aanrader.
Alsjeblief, Neenee. Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Ik heb wel wat moeite met artbooks in het Frans. Om de één of andere reden gaat manga lezen een stuk vlotter dan blokken tekst. :?

Staan er ook stukjes strip in, of alleen maar omschrijvingen?

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Kenshin de Vagebond

Post by Hercule »

De Viz bigs zijn ook een aanrader. Daarin staan ook de extra chapters.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kenshin de Vagebond

Post by NeeNee »

Hercule wrote:De Viz bigs zijn ook een aanrader. Daarin staan ook de extra chapters.
Welke extra chapters bedoel je? Uit de artbooks?

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Kenshin de Vagebond

Post by Hercule »

Ik weet niet welke chapter dat precies is maar alle extra Kenshin chapters die Nobuhiro Watsuki heeft getekend staan in de laatste big.
Ook de twee pilot chapters staan in de Big uitgave
Image

Post Reply