Discussie nr. 16: Censuur in manga

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by NeeNee »

Zoals jullie wel weten wordt er – vooral in Amerika – flink gecensureerd in manga en anime. Blote borsten, bloed, maar ook sigaretten en drank worden veelvuldig ‘met de mantel der liefde bedekt’ (al gebeurt dat niet altijd even nauwkeurig. In de Engelse versie van Hikaru no Go wordt Kaga op een bepaald moment verweten dat hij zijn kauwgom heeft uitgedoofd op een go-bord). :roll:

Het heeft weinig zin om te vragen wat jullie hiervan vinden, maar kennen jullie voorbeelden waar ze dit op een betere manier hadden kunnen oplossen? Hoe dan? En zijn er gevallen waarin jullie censuur wél aanvaardbaar vinden?

Laat maar horen. :)
Last edited by NeeNee on Tue Jun 21, 2011 20:50, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by Koen »

Borsten, tepels, bloed, drank, sigaretten,... hoeven voor mij allemaal niet gecensureerd worden. Er is dus geen betere oplossing dan gewoon niet censureren. Ook leuk vroeger was die opa in Ranma die zakdoeken verzamelde ipv slipjes. Er werd zelfs gecensureerd in Captain Tsubasa (voetbal!). Maw, Amerika censureert maar ten tijde van Club Dorothée konden ze er in Frankrijk ook wat van.

En uiteindelijk komt het er dan op neer dat je je publiek beter moet cibleren. Is je manga wat aangebrand? Zet er dan een leeftijdsaanduiding op. Is je anime wat aangebrand? Zend het dan niet uit in een kinderprogramma maar op een jeugdzender.

Censuur is eigenlijk voor mij niet nodig. Is een manga écht ongepast dan zou ik die reeks niet uitgeven. In Frankrijk heeft Soleil bv. één plaatje gecensureerd in Welcome to the NHK. Hierin maken de hoofdpersonages een soort pedo-game en gaan ze op zoek naar prentjes van jonge meisjes. Tja, pedofilie is hier nu eenmaal bij wet verboden dus logisch dat daar gecensureerd wordt. Maar als ik een uitgever was zou ik zo'n manga gewoon niet in m'n catalogus willen.

Er is natuurlijk ook het probleem van 'merken'. De latere series van Captain Tsubasa zouden moeilijkheden geven in Frankrijk om te worden uitgegeven omdat er stadia, truitjes, spelers van de UEFA worden gebruikt die té gelijkaardig zijn aan de echte. Hier zou censuur ook begrijpelijk zijn, maar beter is een overeenkomst te vinden met UEFA, lijkt me ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by Brook500 »

Als ik iets gecensureerd zie, dan krijg ik er kippevel van.
Ze moeten gewoon ervan af blijven.
Toen ik een paar jaar terug van Berserk de engelse versie nog kocht, stond er een sticker op volume 13 geplakt op de plaats waar de naakte Casca was.
I.p.v. die sticker gewoon op het plastieke omhulsel te plakken. Dan heb je er toch geen last van.
Ik heb ook gelezen dat de ondertussen failliete CMX Tenjho Tenge zwaar censureerd werd & door aandringen van oa de fans van de serie werden de latere delen minder gecensureerd.

Ik ben iemand die graag van originele dingen houd, dus censuur is gewoonweg belachelijk.
Er bestaan toch manieren om de mensen te verwittigen dat er blote borsten, zichtbare ingewanden, en dergelijke, in te voorschijn komen.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by Tamara »

Ik heb ook gelezen dat de ondertussen failliete CMX Tenjho Tenge zwaar censureerd werd & door aandringen van oa de fans van de serie werden de latere delen minder gecensureerd.
De Japanse uitgever wilde dat CMX de serie richting tieners zou marketen. Om dat te doen, besloot CMX de serie te censureren om met een T+ labeltje weg te kunnen komen. De aanpassingen zijn goedgekeurd door de maker, Oh! Great.

Maar goed, ik heb ook niets met censuur, al kan ik het in sommige gevallen wel begrijpen. Denk aan merknamen en dergelijke. Sigaretten? Alcohol? Dat lijkt me niet echt iets waar je je zorgen om hoeft te maken, tenzij je kind dom genoeg is om in zand te stikken omdat hij denkt dat hij een ninja is. Oh wacht... De rest? In plastic verpakken en een stickertje op steken.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by Berserker500 »

IK heb censuur in manga nooit gesnapt. Dat brengt toch alleen veel meer werk met zich mee.
Als de manga te gruwelijk of te veel bloot bevat kan je toch veel beter een plastiekje rond doen en er een sticker op plakken met een leeftijdsaanduiding.
Maar merknamen dat kan ik nog begrijpen maar voor de rest heb ik het liefst zo orgineel mogelijk.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by Turvy »

Koen wrote:Censuur is eigenlijk voor mij niet nodig. Is een manga écht ongepast dan zou ik die reeks niet uitgeven. In Frankrijk heeft Soleil bv. één plaatje gecensureerd in Welcome to the NHK. Hierin maken de hoofdpersonages een soort pedo-game en gaan ze op zoek naar prentjes van jonge meisjes. Tja, pedofilie is hier nu eenmaal bij wet verboden dus logisch dat daar gecensureerd wordt. Maar als ik een uitgever was zou ik zo'n manga gewoon niet in m'n catalogus willen.
Doet me terugdenken aan Narutaru.
"Oh kijk, iets leuks met kinderen die aliens tot vriend maken! Dat moeten we licensen!" *paar delen verder* *verkrachting, bestialiteiten, bloed, gore* "Euh... Shit..."

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by Weertangel »

Censuur hoeft echt niet voor mij, het veroorzaakt meestal alleen maar chaos en verwarring.
Ik heb vorige week vol 2 van Rosario+Vampire s2 binnen gekregen en daar zag ik tot mijn verbazing dat Kurumu's borsten(Doppelganger hoofdstuk) gecensureerd waren terwijl de online versie die ik had gelezen dat niet was!
Ga nu eens nachecken wat ze nog meer in die serie weggewerkt hebben....

User avatar
flandrian15
Posts: 28
Joined: Sun Sep 05, 2010 11:55

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by flandrian15 »

Ik heb gehoord dat de funi dub van de anime van One Piece in Amerika Sanji's sigaret had proberen te verplaatsen door een lolly. Wat vrij hilarisch was omdat sanji voor een gevecht dus zijn lolly uit zijn mond zou nemen, een wolk rook uit het niets zou uitblazen en dan de lolly op de grond smijt en er op stapt.

Ik heb de dub zelf nooit gezien dus hoeveel hiervan waar is kan ik niet zeggen maar dit toont aan dat censuur niet werkt. Stel je Berserk eens voor met sencuur. ik denk dat er maar 4 pagina's zouden zijn per volume ipv de plus minus 200

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by Turvy »

flandrian15 wrote:Ik heb gehoord dat de funi dub van de anime van One Piece in Amerika Sanji's sigaret had proberen te verplaatsen door een lolly. Wat vrij hilarisch was omdat sanji voor een gevecht dus zijn lolly uit zijn mond zou nemen, een wolk rook uit het niets zou uitblazen en dan de lolly op de grond smijt en er op stapt.

Ik heb de dub zelf nooit gezien dus hoeveel hiervan waar is kan ik niet zeggen
Deze en vele andere youtube links geven een goed idee.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by NeeNee »

^ Zelfs rijstballen zijn niet toegestaan? :lol:

Die laatste is de beste.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by Tamara »

Turvy wrote: Doet me terugdenken aan Narutaru.
"Oh kijk, iets leuks met kinderen die aliens tot vriend maken! Dat moeten we licensen!" *paar delen verder* *verkrachting, bestialiteiten, bloed, gore* "Euh... Shit..."
Ik heb de oude Super Manga Blasts waarin de manga voor het eerst in het Engels verscheen. Dark Horse promootte het als een shoujo manga uit het magical girl genre, maar dan wel een beetje Digimon-achtig. Oeps.

Als ik het me goed herinner hebben ze de serie via Iron Cat bemachtigd toen er net vier delen uitkwamen in Japan. Ze hadden het dus niet helemaal kunnen zien aankomen, al waren er wel wat hints.

Oude Super Manga Blasts zijn leuk om door te lezen, omdat Dark Horse eigenlijk nog geen flauw idee had wat ze aan het doen waren. Goede bedoelingen hoor, dat wel :)

Oh, en nog wat te lachen: Higurashi 4Kids-stijl.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by NeeNee »

flandrian15 wrote:Ik heb gehoord dat de funi dub van de anime van One Piece in Amerika Sanji's sigaret had proberen te verplaatsen door een lolly. Wat vrij hilarisch was omdat sanji voor een gevecht dus zijn lolly uit zijn mond zou nemen, een wolk rook uit het niets zou uitblazen en dan de lolly op de grond smijt en er op stapt.
Tv Tropes heeft ook nog een paar goede voorbeelden. ;)
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/M ... lyFirearms

Tamara wrote: Oh, en nog wat te lachen: Higurashi 4Kids-stijl.
"Als we hier een lolly op het scherm plakken, dan merken ze het gigantische slagerswerktuig vast niet op. Maakt niet uit dat je het eigenlijk nog gewoon kunt zien, kinderen kunnen toch maar aan één ding tegelijk denken."

Origineel.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 16: Censuur in manga

Post by NeeNee »

Hier zijn nog een paar leuke (van Aniway). :)

http://www.animenewsnetwork.co.uk/house ... 2013-01-03

Die sterretjes vind ik nog wel geslaagd... voor diegenen die het anders gemist hadden. :lol:

Post Reply