Manga uitlenen

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Manga uitlenen

Post by NeeNee »

(Naar een idee van Wimpuls.)

De meeste mensen hier hebben een grote collectie manga, en zijn daar ook erg zuinig op. Maar hoe zit het met lenen? Zijn er voorwaarden, aan hoeveel mensen leen je uit, bij hoeveel mensen leen je, welke problemen heb je al gehad..?

Laat maar horen!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Manga uitlenen

Post by Brook500 »

Er is maar één persoon aan wie ik manga uitleen: Forumlid Berserker500.
Omdat hij ze met veel passie, zoals ik ook manga van hem leen, behandelt, vertrouw ik hem het meeste dan iemand anders.
Ook een reden is de afstand. Wij wonen een paar kilometers van elkaar.
Dus als ik of hij graag iets wil lenen spring ik even op de fiets & kom ik de delen halen.
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Manga uitlenen

Post by Wimpuls »

Neenee: eerste hulp bij luie gevallen :wink:

Ik leen vooral uit aan drie vrienden (en soms nog iemand, om ze te overtuigen van het Grote Gelijk van manga). Twee daarvan krijgen al een jaar of vijf boekjes toegestopt. Ze zijn redelijk verwend, aangezien ze van mij ongeveer verwachten waar ze al geraakt waren in de reeksen die ze volgen. De derde heeft ongeveer het spiegelbeeld van mijn collectie, dus met hem kan ik perfect ruilen in twee richtingen. Ik leg ze nooit een termijn op ofzo, maar als ik eens een opkuis doe en merk dat er gaten zijn, dan doe ik wel eens navraag. In die vijf jaar is er nog nooit eentje verloren gegaan, ook nooit scheuren ofzo, dus dat houdt me niet tegen. Ook is het leuk om zo in de directe vriendenkring wat mensen te hebben om mee te lullen over manga. Alles is beter dan die boekjes stof te laten vergaren in de kast.

Eén keertje wel een probleem gehad: ik zond ooit een paar volumes naar een Amerikaan om te helpen euh,... vertalen. De eerste drie kreeg ik mooi terug, de laatste drie liggen nu nog ergens in Californië. Laat het een les zijn ! :?

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Manga uitlenen

Post by Gilles »

Ik leen werkelijk niets meer uit. Ongeacht of dat nu strips, manga, dvd's of nog andere zaken mogen zijn.
Om een voorbeeld te geven, ik heb een aantal jaren geleden (2007 denk ik) de dvd van Batman Begins geleend aan een kameraad. Die heb ik nog steeds niet terug.
Toen ik een jaar of 12 was heb ik eens een aantal strips van Kiekeboe geleend aan een buur. Die kreeg ik terug maar heb ik toch opnieuw gekocht... de reden daarvoor hoef ik vast niet eens te vertellen.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Manga uitlenen

Post by pietel »

Ik heb nu één vaste leenvriendin die om de zoveel tijd een lading komt halen.
maar op de moment leen ik minder uit dan ik wel zou willen. Als ik mensen ermee kan overtuigen, dan leen ik graag series uit.
wel enkel aan mensen waarvan ik weet dat ze er niet respectloos mee omgaan, maar dat is bijna iedereen die ik ken.

ik heb nu 7 nieuwe huisgenoten, dus ik hoop tenminste 1of2 aan het lezen te krijgen.
ik hou wel een lijstje bij op de computer wie welke dvd van mij heeft, dus als er meer mensen manga lenen, dan ga ik dat systeem uitbreiden.

ikzelf leen van niemand omdat ik niemand ken om van te lenen :cry:
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Manga uitlenen

Post by Wimpuls »

pietel wrote:ikzelf leen van niemand omdat ik niemand ken om van te lenen :cry:
Da's lastig, inderdaad. Als je al een redelijke verzameling hebt en je vindt een kennis die ook manga heeft, dan zijn dat meestal klassiekers die je zelf al hebt. En ook: die vrienden die lenen, die kopen zelden zelf iets. Eén keer, toen ik Yakitate Japan beu was, heeft een van hen zelf de laatste zes gekocht en die dan bij mij in bewaring gegeven. Ge ziet, het levert op :wink:

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Manga uitlenen

Post by Tamara »

Mensen die ik vertrouw, mogen van me lenen. Of in elk geval lezen onder toezicht.

Op dit moment leent eigenlijk alleen Roderick (van de Aniway) regelmatig van me. De ene keer verzoekt hij iets, de andere keer geef ik hem gewoon iets interessants of ongewoons mee.

Uitlenen is bij mij één keer misgegaan. Ik zat slechts een paar meter verderop, maar ik was niet snel genoeg. Iemand vouwde zonder blikken of blozen mijn Sailor Moon 4 (Duits) door midden. Toen ze ermee klaar was stonden er vier diepe groeven in de rug.

Leuk weetje: mijn Sailor Moons heb ik jaren geleden verkocht, maar kwamen een paar maanden geleden toevallig weer in mijn handen. Op Abunai heb ik ze aan de Mangakissa gedoneerd. Nu kan iedereen ze lenen (en verantwoording afleggen aan de Mangakissa als je ze verder beschadigd!) :D

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Manga uitlenen

Post by SilverOwls »

Manga uitlenen doe ik eigenlijk heel zelden.
Omdat sommige mensen er echt niet voorzichtig bij zijn.
Als je ze dan terugkrijgt zit een meestal een plooi of een scheur in.
Ik kan me daar serieus kwaad in maken.
Ik snap ook niet dat sommige mensen een hoekje overplooien in hun boek, om te zien waar ze zitten.
Steek er dan gwn een boekenlegger tussen.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Manga uitlenen

Post by Koen »

Vroeger leende ik redelijk wat uit aan HeuvelKenny, maar tegenwoordig leen ik eigenlijk niet meer uit. Kopen, lezen en hop forever de kast in. Als ik iemand wil converteren koop ik wel een boekje als cadeau.
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Manga uitlenen

Post by barbapapa »

Ik heb maar 1 vriend die ook manga leest, de rest heeft er niet bepaald interesse in. Die leende ik soms wel wat, maar vaak kocht hij het gewoon blind ipv te lenen. :p Dito omgekeerd, als ik iets wil lezen, koop ik het liever direct. Als ik het wil "testen", is er het internet.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Manga uitlenen

Post by Weertangel »

Lenen in zijn algemeen doe ik redelijk vaak, meestal dvd's of (heel misschien) een boek, maar in mijn familie is bijna niemand die mijn smaak in boeken deelt, heb alleen mijn nichtje Angelique(waar ik het al een over heb gehad) maar voor de rest niemand, meeste neven en nichten zijn toch meer gamers, dus daar houden we ons meer mee bezig.

Is wel jammer :( , maar ja, wat doe je eraan??

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Manga uitlenen

Post by Jarus »

Er is niemand die van mij wilt lenen :lol:
Heb geen geintereseerde in manga om mij heen.
Dus al mijn manga word alleen aangeraakt door mijn handjes en blijfen allemaall erg mooi :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Manga uitlenen

Post by NeeNee »

Ik heb ook niemand om van/aan te lenen. :cry:

Ik heb mijn moeder er wel eens een paar toegestopt, maar da's niet echt een grote lezer, dus dat schoot ook niet op.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Manga uitlenen

Post by Jarus »

NeeNee wrote:Ik heb ook niemand om van/aan te lenen. :cry:

Ik heb mijn moeder er wel eens een paar toegestopt, maar da's niet echt een grote lezer, dus dat schoot ook niet op.
YEAH ik heb een soort van mangaziels maatje gevonden die ook niemand heeft om van/aan te lenen :D
Hand in hand kamaraden...
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Femke
Posts: 84
Joined: Mon Jul 05, 2010 17:22
Location: West Vlaanderen, België

Re: Manga uitlenen

Post by Femke »

Momenteel heb ik ook niemand om me heen waarbij ik een manga kan uitlenen. Geen geïnteresseerde mensen in mijn vriendenkring.

MAAR ik zeg wel momenteel :) Ik ga binnenkort namelijk samenwonen met een vriendin en ik weet gewoon dat ze er 'vatbaar' zou kunnen voor zijn. Dus zal ik nu en dan wel een boekje laten rondslingeren. Dus wie weet, wie weet...?

Post Reply