Hoeveel geef je uit aan manga?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Hoeveel geef je uit aan je hobby? (anime/manga/merchandise)

Minder dan €10 in de maand
4
17%
€10-30
8
33%
€30-50
1
4%
€50-100
3
13%
€100-200
6
25%
Meer dan €200
2
8%
 
Total votes: 24

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by NeeNee »

Naar een idee van Wimpuls.

Hoeveel geven jullie zoal uit aan je hobby? Is dat meer dan je zou willen, of heb je er geen problemen mee om je budget onder controle te houden? En gaat dat geld dan vooral naar manga/anime of naar andere zaken zoals merchandise en collector's items?


Ik koop alleen manga... zo'n €30 in de maand, soms wat meer als er beurzen of conventies zijn. Ik heb geld genoeg dus ik hoef niet te sparen, maar ik zie wel altijd waar ik het het goedkoopst kan krijgen.

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by SilverOwls »

Ik geef ongeveer een 30-50 euro uit aan manga per maand.
Soms is dat iets meer of iets minder.
Engelse manga koop ik meestal maar 4 keer per jaar op Archonia.
Als het aan mij afhangende zou ik wat meer kopen, maar je moet ook de centjes dan hebben :P
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by Brook500 »

Ik probeer altijd onder €200 te blijven per maand als ik naar de winkel ga. Op beurzen of cons kan het wel wat meer zijn.
Nederlandse koop ik altijd in de winkel.
Bij de franse zijn 't de meest recenste zoveel mogelijk in de winkel, maar volledige reeksen koop ik liever online.
Het is makkelijker omdat je bijna zeker weet of ze het hebben of niet.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by Weertangel »

Ik bestel meestal een stuk of 10 manga's tegelijk via ISBN codes, soms elke maand iets, soms voor maanden niets, sinds ik ook gewone boeken koop om te lezen(bestel ze ook op dezelfde manier) altijd engelse boeken en manga trouwens.
ik ga ook 2 of 3 keer per jaar na Eindhoven of Den Bosch om daar eens te gaan shoppen naar comics(en misschien ook manga) dan ben ik meestal 150 a 200 euro kwijt, sinds comic verzamelalbums niet goedkoop zijn (30euro per stuk meestal)

Maar dat ligt allemaal aan hoe ik me voel, als er geen goede games uit zijn om te spelen dan val ik meestal op mijn boeken terug, en dan kan het snel gaan, al let ik wel erop dat ik niet teveel uitgeef.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by Tamara »

Ik reserveer €150 per maand voor 'leuke dingen'. De ene keer geef ik het vooral aan manga uit, de andere keer gaat meer op aan games, boeken of kleding.

Manga komen voornamelijk van Archonia en ik koop ook wel boekjes tweedehands en op conventies (budgetbakken <3). Oh, en ik ruil soms met iemand uit de UK. Ik zoek zeldzame manga die hij zoekt, hij zoekt zeldzame manga die ik zoek en zo voorkomen we dat we nieren moeten verkopen om onze hobby te bekostigen. Op die manier hebben we ieders al 5+ series compleet gekregen ^_^

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by Britt_ »

Momenteel ga ik proberen mijn uitgaven qua manga wat in te perken want die waren serieus wat de laatste tijd ^^.
Al bij al denk ik dat ik max 20 tot 50 euro uitgeef om het half jaar. Manga is overigens mijn goedkopere hobby, agility vraagt meer geld, net als mijn tekenen en schilderen (verf, schildersdoeken en penselen alsook degelijke potloden en professionele stiften kosten handenvol geld). Ook mijn nieuwe BJD-hobby vraagt handenvol geld, en dan vooral de stofjes voor de kleertjes, dus als iemand hier stofjes of oude kleren teveel heeft :wink: .
Misschien daarom ook dat ik zo wienig mogelijk tracht uit te geven aan manga. Ik zie wel dat ik wat geld opzij laat staan voor het geval ik een once in a lifetime chance krijg (zoals de volledige en oop card captor sakura reeks in één koop over kunnen kopen).
Ik zoek momenteel ook geen nieuwe reeksen meer te beginnen maar slechts mijn huidige eerst af te maken.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by Wimpuls »

Ik heb niet echt een budget, ik koop gewoon de reeksen die ik volg, en af en toe iets nieuw. Gemiddeld is het zo'n 50 à 70€ per maand. Soms 'doe ik ne keer zot' om me in een reeks in te kopen, maar da's dan meestal in een maand dat er weinig uitkomt.
Mijn budget is al een jaar of 3 stabiel. Ik let eigenlijk nooit op de prijs (Madarame style 8) ), pas achteraf merk ik soms dat een bepaalde reeks een stuk duurder is (zoals de nieuwe versies van Dr. Slump :shock: )

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by Koen »

Ondanks serieuze inspanningen de laatste jaren geef ik nog steeds 100 à 150 euro per maand uit aan manga. Ik zou het liever rond de 100 zien schommelen, maar das project op lange termijn blijkbaar. In principe kijk ik ook niet op de prijs van een boekje, maar als er twijfelgevallen tussen zitten durf ik de prijs wel eens de doorslag laten geven tegenwoordig.

Qua anime komt er soms wat bij, maar merchandise probeer ik niet meer te kopen. Anime is moeilijker te berekenen omdat ik die in blok koop bij Archonia en geen boekhouding van bijhoud.
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by barbapapa »

Voorlopig ist ongeveer 60€ per jaar.
Als ik één keer aan die Japanse collectie serieus ga beginnen, zal het wel ferm oplopen; zeker de eerste maanden.

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by aya »

ik geef tussen de 100 euro a 130 euro per maand aan manga's .
en dan mag ik niet vergeten de cadau's bon of boeken zelf die ik krijg van familie en vrienden . verjaardag kerst ...
en een maal per jaar heb ik een buget van 250 voor de japan expo in parijs .
Nu nog afwachten wat japan expo belgie gaat doen he
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

User avatar
Femke
Posts: 84
Joined: Mon Jul 05, 2010 17:22
Location: West Vlaanderen, België

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by Femke »

Eigenlijk geef ik niet zoveel uit aan manga en anime. Ik ben denk ik een beetje zoals Britt. Manga en anime is niet mijn voornaamste hobby, maar ik vermaak me er zeker mee :) En ik heb ook geen maand budget. Als ik plots zin heb om iets te kopen, dan koop ik dit. Meestal koop ik slechts 4 keer per jaar ofzo een beetje manga bij :)

User avatar
flandrian15
Posts: 28
Joined: Sun Sep 05, 2010 11:55

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by flandrian15 »

ik weet niet wat ik spendeer per maand. Ik koop geen Engelse of Franse uitgaves, enkel en alleen Nederlandstalige en ik ben nu up to date met One Piece, Berserk en heb Death Note volledig. Geen idee wat het me gekost heeft en dat is ook niet belangrijk als ik er plezier aan beleef. Ik wil binnenkort wel Monster deel 1 - 5 kopen en 20th century en 19th century boysvolume 1 -5.
Ik koop een reeks die ik niet ken altijd tot en met deel 5 zodat ik een idee heb waar ik me in de toekomst aan kan verwachten en of het de moeite loont de reeks te blijven volgen.
Oh ja, Rurouni Kenshin staat natuurlijk ook op het verlanglijstje!

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by lloerdy »

Ik schat dat ik gemiddeld 150 euro aan manga uitgeef.
100-140 euro aan engelstalige manga, 20-40 euro aan NL manga en soms ook wat aan FR manga.

Voor anime ligt dat wat moeilijker omdat ik niet iedere maand Anime koop, dus voor Anime zijn mijn uitgaven vrij variabel. Ruw geschat voor een heel jaar gok ik op een 300-400 euro. (aan echte films en series geef ik dan weer veel meer uit :P)
Ik koop zelden nog NL anime aangezien ik ontevreden ben over de kwaliteit van de vertaling. Soms koop ik UK anime, maar meestal importeer ik uit de US.

User avatar
Riku
Posts: 30
Joined: Mon Aug 16, 2010 5:19
Contact:

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by Riku »

Eens zien, ik denk dat ik 2009 ongeveer 30-50 euro per maand uitgaf, maar sinds het begin van 2010 lagen de Nederlandse uitgeverijen overhoop, dus toen lag eigenlijk ook mijn complete aankoopschema overhoop.

Het schooljaar 2008-2009 ging ik eigenlijk iedere maand 1 of 2 keer naar de stripwinkel in Leiden om alle nieuwe Nederlandse releases te halen van de series die ik volgde. En dan af en toe nog een bestelling naar Archonia tussendoor voor wat Engelse manga.
Maar sinds begin 2010 heb ik eigenlijk nauwelijks manga gekocht. Geen Nederlandse en geen Engelse. Steeds weer bleek ik niet uit te komen met mijn geld. Naast manga weet ik namelijk nogal wat geld te besteden aan Japanse CD's en DVD's. En die krengen zijn vaak vreselijk duur. Ik betaal uiteindelijk vrij gemakkelijk 60 euro voor een bepaalde DVD. (en die zijn dan al 2e hands vaak en dus goedkoper dan de 1e hands versie) En binnenkort moet er ook nog wat geld naar m'n cosplay voor Tsunacon. (maar ik hoop een deel gesponserd te krijgen van mijn ouders, bij wijze van verjaardagscadeautje.
Verder gaat eigenlijk al mijn geld uit naar manga. Met uitzondering van Gibli films (of soortgelijk) koop ik eigenlijk geen anime, das allemaal veel te duur. En aan merchandise doe ik eigenlijk ook niet. Ik heb het één en anders staan, maar niets om me echt druk over te maken.

Op het moment ligt het dus allemaal nog steeds een beetje overhoop, maar ik hoop uiteindelijk weer terug te komen op een schema waarbij ik zo'n 30-50 euro per maand uitgeef aan manga.
"Until I can fly, Until I can fly HIGH, I'll try my best!"

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Hoeveel geef je uit aan manga?

Post by barbapapa »

Ik heb net even mn Archonia geschiedenis doorlopen:

2010 - 26,34€
2009 - 130,85€
2008 - 130,12€
2007 - 619,91€
2006 - 1142,54€
2005 - 1477,33€
2004 - 144,78€

2005 was echt een beetje ziekelijk :p toen kocht ik gewoon alles wat ik maar een beetje goed vond

Post Reply