Waarom lees je manga?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Waarom lees je manga?

Post by NeeNee »

Simpele vraag. Waarom lees je manga en geen boeken of andere strips? Is het de stijl, de settings, de manier van vertellen?

Of lees je gewoon alles en is manga slechts een onderdeel? Wat is dan het grote verschil tussen manga en de rest?

Spui maar raak!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Waarom lees je manga?

Post by Jarus »

Waarom ik manga lees.
Poe ben er gewoon van in de ban.
De prachtige art soms en dan gewoon bij sommige manga's de japanse setting.
En dan gewoon ook dat het zo een wijd genre keuze heeft wat per genre dan ook weer erg uiteen kan lopen.
Die humor van daar is ook gewoon anders als hier misschien vind ik het ook wel zo leuk.
En dan gewoon het hele zwart wit trekt mij ook gewoon erg aan.
Ben niet zo van dat alles in kleur is de eerste paar pagina's is niet zo erg maar niet alles.
En dan ook gewoon dat het over het algemeen niet van hier is en de hele wereld die er dan nog om heen draait.
Anime games cosplay conventies wat een manga allemaal wel niet te weeg kan brengen :D :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by Brook500 »

Over het algemeen vooral voor de mooie tekenstijl & het verhaal.
Maar als je manga goed leest dan kom je interessante dingen tegen van het dagelijkse leven.
Eigenlijk zijn manga ook een beetje encyclopedies.
Het is ook zo dat je van manga echt alles kunt vinden: WOII, tennis, voetbal, piraten, ninjas, detectives, ...
Buiten manga's zijn er nog één soort boeken die ik nog graag lees & dat zijn kookboeken.
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Waarom lees je manga?

Post by Wimpuls »

Zo'n existentiële vraag...

Ooit mee begonnen via een paar vrienden, altijd graag strips gelezen. Het is me blijven boeien, dus daarom lees ik manga :)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Waarom lees je manga?

Post by Tamara »

Ik lees sowieso veel. Soms lees ik jaren veel literatuur, dan weer veel manga en ik heb als kind belachelijk veel strips gelezen. Dat ik nu veel manga lees, heeft vooral te maken met de series die ik volg. Veel series gaan nogal lang mee en via die series kom ik weer in aanraking met andere series en het houdt maar niet op en nu heb ik 1500+ manga in de kasten staan. Oeps.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Waarom lees je manga?

Post by Weertangel »

heh, ik heb net zoiets als Tamara, ik heb altijd al veel gelezen, zolang het verhaal intersant was maakt het mij niet uit wat het is, heb een grote verzameling strips(van mijn vader gekregen voor het grootste deel) comics/graphic novels en mijn steeds groter wordende kollectie manga, en een nog grotere lading leesboeken dan de rest bij elkaar!
Manga's zijn gewoon leuk! ze lezen lekker weg en de humor en tekenstijl spreken mij meer aan dan de huidige stripseries of comics(Witchblade/The darkness zijn de uitzondering) en sommige zijn zo lang dat ik mij zelden zorgen hoef te maken dat ik er op hoef te wachten, je vind ze toch wel ergens!

en ja, ik lees Scanlations, maar dat is meer om te zien of de serie de moeite waard is om te kopen of omdat ie niet op zijn engels verkrijgbaar is, en natuurlijk om mijn leesverslaving te voeden, want die is weer behoorlijk heftig geworden!!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Waarom lees je manga?

Post by Koen »

Ik heb sowieso altijd graag gelezen. Als klein Heuveltje speelde ik bibliotheek… ;)

Dat ik nu zoveel manga lees heeft echter ook te maken met het anime- en mangabad dat ik gevolgd heb. Niet in Spa maar gewoon via de Franse televisie. Het voelt allemaal erg natuurlijk aan. Ook vond ik in manga onderwerpen die ik niet vond in de westerse strip (romantische shonen in de eerste plaats).

Maar ik lees dus niet uitsluitend manga. Ik lees nog altijd redelijk wat (jeugd)boeken en ook gewone strips blijven hier aangekocht worden. Alleen ben ik daarin gewoon wat selectiever.
motivatiedip. help!

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Waarom lees je manga?

Post by Gilles »

Ik lees al m'n hele leven strips.
Enfin lezen, 't is ooit begonnen met naar de plaatjes van Jommeke te kijken en telkens 'Flip' te lezen. De rest liet ik over omdat ik het simpelweg nog niet kon lezen.
Af en toe eens een goed boek gaat er ook wel in, al is dat veel minder dan de rest. Ik moet er ook bijzeggen dat ik veel minder snel een roman zal kopen dan een strip of manga. Het is niet goedkoop en wat herlezen betreft, dat doe ik zelden of nooit.
Verder was manga gewoon een logische stap na het bekijken van anime op club dorothee toen ik nog een klein manneke was. Ze speelden in die tijd trouwens ook al Power Rangers op Club, een jaar later kwam het bij ons op Kanaal 2 op de buis. Dat verklaart dan weer mijn interesse in Amerikaanse versies van Japanse Sentai en consoorten. Ah, good old 1993... Het jaar dat leven nog rozengeur en maneschijn was omdat ik nog geloofde dat de boze monsters werden gedood door gekleurde ventjes en Saiyens met zwart haar dat blond werd :mrgreen:

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by Brook500 »

Tamara wrote:Ik lees sowieso veel. Soms lees ik jaren veel literatuur, dan weer veel manga en ik heb als kind belachelijk veel strips gelezen. Dat ik nu veel manga lees, heeft vooral te maken met de series die ik volg. Veel series gaan nogal lang mee en via die series kom ik weer in aanraking met andere series en het houdt maar niet op en nu heb ik 1500+ manga in de kasten staan. Oeps.
Whoa, Tamara. Mer dan 1500 manga's dat zijn er nog meer als mij. Kun je ze eens voor een nieuwsgierige mangafan eens tellen als je er tijd voor hebt?
En je kunt er een post op deze topic voor maken. viewtopic.php?f=4&t=51
Ik ben van plan, als ze niet uitverkocht zijn dit weekend, nieuwe extra planken voor mijn Billy-boekenkasten van de Ikea te gaan kopen. Dan ga ik, zoals ik eerder op de topic al vermeld heb, foto's van mijn complete collectie maken.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Waarom lees je manga?

Post by Weertangel »

Klinkt als een gaaf plan Brook! een leuk idee om ons een indruk te geven hoe groot sommige kollecties zijn tegenwoordig.
nu moet ik nog een digitale camera kopen en dan kan ik dat ook doen lolz :?

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by Berserker500 »

Ik heb altijd graag strips gelezen. En toen ik de nl Naruto in de winkel zag liggen vond ik de cover wel leuk en ben zo beginnen lezen.
En zo begon mijn tocht naar steeds meer manga.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by Brook500 »

Weertangel wrote:Klinkt als een gaaf plan Brook! een leuk idee om ons een indruk te geven hoe groot sommige kollecties zijn tegenwoordig.
nu moet ik nog een digitale camera kopen en dan kan ik dat ook doen lolz :?
Ik ga niet alleen van mijn manga maar ook van mijn DVD's & figuren foto's maken. Dus ik ga meteen voor het groot geschut. Hopelijk gaan er nog meer leden hetzelfde doen, want ik zie ook graag andere collecties.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by Berserker500 »

Brook, met jouw collectie worden dat veel foto's. :D

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Waarom lees je manga?

Post by NeeNee »

Collecties in de "Mijn reeksen"-topics graag.

Er is er eentje in Manga en eentje in Anime.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:Collecties in de "Mijn reeksen"-topics graag.

Er is er eentje in Manga en eentje in Anime.
Waar kan mijn merchandise-collectie dan zetten?
Image

Post Reply