Waarom lees je manga?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Waarom lees je manga?

Post by NeeNee »

Zet maar bij Anime. Of je kunt een nieuwe thread maken in Free Talk als je dat liever wilt.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Waarom lees je manga?

Post by Jarus »

Free Talk lijk mij een betere plek daarvoor omdat het wel met allebij te maken heeft.
Dus om dan geen dubbel topic te krijgen lijk free talk me dus beter
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by Brook500 »

Jarus wrote:Free Talk lijk mij een betere plek daarvoor omdat het wel met allebij te maken heeft.
Dus om dan geen dubbel topic te krijgen lijk free talk me dus beter
Ik zal hem op Free Talk zetten als ik de foto's heb.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by Brook500 »

Berserker500 wrote:Brook, met jouw collectie worden dat veel foto's. :D
Ik zal link gebruiken, anders duur 't voor de forumleden met traag internet veel te lang als de pagina aan het loaden is.
Image

User avatar
Riku
Posts: 30
Joined: Mon Aug 16, 2010 5:19
Contact:

Re: Waarom lees je manga?

Post by Riku »

Waarom lees ik manga? Goede vraag... ik denk dat ik manga begon te lezen, omdat ik het origineel achter de anime wilde zien. Zoiets denk ik. Verder spreekt de stijl mee erg aan, de verhaallijnen... Niet iedere stijl en iedere verhaallijn is trouwens goed. Ik ben vrij kieskeurig geloof ik.

Het is trouwens niet zo dat ik alleen maar manga lees, ik besteed net zo veel tijd aan het lezen van gewone boeken. Westerde strips lees ik op dit moment iets minder, maar ik lees de Donald Duck nog steeds trouw iedere week ^-^
"Until I can fly, Until I can fly HIGH, I'll try my best!"

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by pietel »

ik heb altijd graag strips gelezen en graag fantasy-boeken (hoewel ik daar de laatste jaren heel kieskeurig in ben geworden).

en manga is een combinatie van beiden. ik kijk graag naar de tekeningen en hou van een mooie stijl en ik ga ook graag op in lange verhaallijnen. het raakt gewoon de juiste snaar bij mij.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Waarom lees je manga?

Post by NeeNee »

Oh, heb ik hier nog niet gepost?

Ik hou gewoon van de stijl. :) Ik weet zeker dat je in manga en strips allebei goede verhalen kunt vinden, maar de manga met zijn sterke expressies ligt mij beter. Dat is tenslotte het voordeel van strips over boeken, dat je er mooie plaatjes bij krijgt.

Alhoewel ik ook nog graag boeken lees. Maar daar moet ik wat meer tijd voor hebben.

User avatar
flandrian15
Posts: 28
Joined: Sun Sep 05, 2010 11:55

Re: Waarom lees je manga?

Post by flandrian15 »

Vroeger keek ik, voor ik naar het scholeke ging altijd naar Dragonball Z. Toen ik wat ouder werd en op kot ging heb ik de serie herontdekt maar ik had nooit geweten dat er strips van bestonden. Ik ben altijd een stripfanaat geweest. Zoals de meeste begonnen met suske en wiske, jommeke, urbanis, guust flater, rode ridder maar het is eigenlijk verder gegroeid. Ik ben nog steeds een stripfanaat en dan voornamelijk de betere strip zoals ze het noemen. In ieder geval, manga dus.
Iemand die ik kende in de stad waar ik studeerde begon tegen mij over manga en DBZ en dergelijke en ik was verbaasd. Een nieuwe wereld ging open. Ik ben dus naar een stripwinkel geweest en een paar dingen gekocht van Dragonball en ik vond het zeer leuk om te lezen, eigenlijk ZEKER door de omgekeerde leesrichting. Ik vond de tekeningen mooi en het formaat handig en zwartwit had ik een tijdje voor nofdig om het gewoon te worden maar nu hou ik ervan. In mijn zoektocht op het interweb heb ik dan verschillende series gevonden die mij leuk leken en ik begon ze dan te lezen op Onemanga omdat in het Nederlands te weinig uitgaves waren om mijn immer groeiende nood aan manga op te vullen.
Ziezo, mijn levensverhaal

@ Pietel
als je graag fantasy leest, heb je dan het lied van Ijs en Vuur gelezen?
Ik ben er al even mee bezig en echt een magistrale reeks!
Als je het niet kent, zeker eens proberen.
Als je veel van magie overladen verhalen houdt is het misschien minder omdat Martin er nogal spaars mee omgaat maar zijn karaktervorming is omberschrijfelijk.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Waarom lees je manga?

Post by Weertangel »

Mooi verhaal Flandrian! maar wat zijn je favoriete series? en volg je ook amerikaanse comics?
En ik zal Lied van ijs en vuur ook eens opzoeken, een nederlandse serie eh? wordt eens tijd dat ik mij daar ook aan waag.(lees bijna alleen engels.)
maar qua oude strips ben ik een volger van Storm(heb de hele serie!!) en soms wat Agent 327(goede humor!) en heb ook een lading robbedoes & Kwabbernoot albums van mijn vader geérfd(hij wou ze al het huis uit) en die zijn ook soms nog leuk om door te lezen(die goede oude 70-80 sfeer ;) )

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Waarom lees je manga?

Post by pietel »

flandrian15 wrote:@ Pietel
als je graag fantasy leest, heb je dan het lied van Ijs en Vuur gelezen?
Aha natuurlijk, is mn favoriet. Het is alleen verschrikkelijk om zo lang te moeten wachten op het volgende deel.
Maar ik denk niet dat je ergens iets epischer vindt dan Ijs en Vuur. Goei spul.
Image

User avatar
flandrian15
Posts: 28
Joined: Sun Sep 05, 2010 11:55

Re: Waarom lees je manga?

Post by flandrian15 »

Weertangel wrote:Mooi verhaal Flandrian! maar wat zijn je favoriete series? en volg je ook amerikaanse comics?
En ik zal Lied van ijs en vuur ook eens opzoeken, een nederlandse serie eh? wordt eens tijd dat ik mij daar ook aan waag.(lees bijna alleen engels.)
maar qua oude strips ben ik een volger van Storm(heb de hele serie!!) en soms wat Agent 327(goede humor!) en heb ook een lading robbedoes & Kwabbernoot albums van mijn vader geérfd(hij wou ze al het huis uit) en die zijn ook soms nog leuk om door te lezen(die goede oude 70-80 sfeer ;) )
Strom was ik vergeten noemen maar net zoals jou heb ik ook de hele reeks. geweldige strip. Amerikaanse strips lees ik niet heel veel gewoonweg omdat ik er een superhelden DC vs Marvell in zie en ik ben geen superheldenfanaat. Ik heb wel Sin City en uiteraard watchmen maar voor de rest is het vanalles wat.

Cosa nostra
pema ling
samoerai
Okko
Kogaratsu
drakenbloed
Long John Silver
de verborgen geschiedenis
en ga zo maar door...

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Waarom lees je manga?

Post by NeeNee »

We hebben een thread over andere strips.
viewtopic.php?f=6&t=22

User avatar
Femke
Posts: 84
Joined: Mon Jul 05, 2010 17:22
Location: West Vlaanderen, België

Re: Waarom lees je manga?

Post by Femke »

Stripverhalen hebben me eigenlijk nooit echt geïnteresseerd. Ik las nu en dan een Suske en Wiske of een Kiekeboe en daar stopte het.
Maar tekenfilms daarentegen, dat vond ik de max. Ik kon echt laaaang kijken naar tv en dan het liefst naar tekenfilms waar magie en fantasie centraal stonden. Uiteindelijk stootte ik ook op Dragon Ball Z, net als Flandrian en een tijdje later begon Pokémon dan. Deze tekenfilms vond ik fantastisch, ook al had ik helemaal geen idee dat het anime was. Ik vond de tekenstijl veel mooier dan bij Westerse tekenfilms. En ook de erg fantasierijke en vergaande verhalen vond ik schitterend. Ik heb nog altijd tekeningen liggen van toen, ik zat dan voor tv met een tekenblok Goku's en Pikachu's te tekenen :D

Nuja, rond mijn 16de begon ik mij dan toch een keer in andere zaken te interesseren en vielen de tekenfilms helemaal weg. Pas rond mijn 22ste begon mijn anime/manga hobby. Ik ontdekte de tekenfilm Avatar en keer ernaar op internet. Dit was tijdens mijn stage. Na deze serie zocht ik naar iets anders om me mee bezig te houden na mijn lange avonden op mijn stage en ik vond een link naar Naruto... En hoppake, eindelijk begon ik me anime kijken. Manga kwam er pas 2 jaar later bij (Dus 22+2=24, jup, ik lees pas een jaar ofzo echt manga). Manga vind ik ook erg leuk, en opnieuw vooral door de tekenstijl. Uiteindelijk lees ik nu bijna geen verhalen meer waar fantasie en magie centraal staan. Ik focus me meer op realistische verhalen en romantiek. De leeftijd zeker :wink:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Waarom lees je manga?

Post by NeeNee »

Hola, nog een fan van Avatar! :D

Dat zijn er best wel veel, niet? Maar ze blijven behoorlijk onder de radar.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Waarom lees je manga?

Post by Weertangel »

NeeNee wrote:Hola, nog een fan van Avatar! :D

Dat zijn er best wel veel, niet? Maar ze blijven behoorlijk onder de radar.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de volwassen fans van die serie zich er een klein beetje voor schamen :?

Ikzelf heb niets tegen die serie, niet echt mijn ding(te voorspelbaar) maar tijdends de Maastricht meet zijn we wel naar de film erover geweest, en het was zeer amusant om langs een fan van de serie te zitten en haar de hele tijd horen klagen of mij uitleggen hoe het eigenlijk moest zijn :D

Post Reply