Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Weertangel »

Nou, de grens tussen de genre's is voor mij nog altijd wazig(met uitzondering van Hentai) maar in ze algemeen denk ik dat het gewoon ligt aan de series zelf, er zijn series zat denk ik die goed zijn te lezen zijn door verschillende doelgroepen, dus met moet gewoon goed kiezen, series zoals To love Ru kunnen goed,nederlanders zijn nuchter op dat gebied, en er zijn meer dan zat NL strips waar ook naakt in voorkomt,(Aria, Franka,Storm) en die liggen ook gewoon tussen de Donald ducks en andere strips, dus moet kunnen.
Al ben ik Zelf nog onzeker over Hentai, die kan beter in de grote stripzaken blijven zodat alleen mensen die er echt naar op zoek zijn ze vinden.

Het punt? Laat alles maar behalve Hentai maar komen naar de normale winkels, mensen zoeken het toch zelf wel uit wat ze willen. zolang er een leeftijd waarschuwing opstaat(12 jaar en ouder enz) zullen de meeste mensen er geen problemen mee hebben.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Berserker500 »

Ik denk toch niet dat ze leeftijdswaarschuwingen gaan doen als ze zelfs bij Berserk er geen opzetten.
Hoewel het voor reeksen als Berserk wel zou mogen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by NeeNee »

^ Jup. Daar ging een vorige discussie over. :)
viewtopic.php?f=4&t=1143

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Brook500 »

Het is inderdaad onverantwoordt dat ze dat doen.
In ieder land wordt er rekening mee gehouden, maar natuurlijk hier niet.
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Jarus »

Ik vind dat er op het moment nog niet al te radicale series moeten uit komen.
Laten we maar gewoon even lekker mainstream houden om iedereen in eht wereldje te lokken.
Want zodra ze er een beetje in zitten zoeken ze verder toch wel info op op het net.
Maar dan ontopic we moeten niet zover gaan als in japan vind ik.
Want sommige van die lolicon hentai zooi hoeft voor mij niet.
Hoewel ik wel Kodomo no Jikan ( A Child's Time ) gelezen heb en dat toch wel een goeie manga vind.
Maar gaat mij soms wel iets te ver zeg maar maar er zit wel zeker een goed verhaal in.
Maar dat is iets wat hier eigenlijk gewoon niet kan en ook niet word toegestaan.
Ik denk dat hentai ooit misschien wel kan maar dan moet het gewoon basic blijfen.
Niet al die rare fantasien die de japaners op hol laten slaan hier uitgeven.
Dat zou niet goed zijn voor ons geliefde mangawereldje.
Maar dus de grens ligt bij de GEWONE hentai series denk ik.
Maar dan wel pas over een hele tijd wanneer het niet in zo een KLEIN hokje zit.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Berserker500 »

Ik denk verder al Berserk moet je volgens mij niet gaan.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Jarus »

Berserker500 wrote:Ik denk verder al Berserk moet je volgens mij niet gaan.
Ja op dit moment misschien.
Maar later als het geaccepteert is dan kunnen we verder voor de gene die het willen.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by aya »

ik begrijp niet al die discussie over hentai ,Yaoi deze manga's worden zo wie zo al verkocht in speciaal zaken zoals super dragon toy's of depoort .
ik lees nu wel yaoi en ik kijk af en toe een hentai (lezen dat niet ). Ik geef toe dat mijn man dat in begin raar vond maar .Maar hij heeft er nooit een probleem van gemaakt . Ik vind het gewoon spijtig dat sommige Vlamingen soms niet breed genoeg zijn met hun gedachten zijn en de manga al beoordeeld voor ze het kennen ik heb al verschillende mensen kunnen aan tonen dat ze een verkeerd beeld hebben over manga's hebben door gewoon een manga in hun hand te steken .
Ik lees zelf yaoi's op mijn werk en af en toe kijk mijn collega's er in .wat wel waar is het moet niet overal te koop zijn. ik heb een zoontje van 8 en ik zal ze we lezen thuis zelf als hij speel maar ik zal ze niet op tafel laten slingeren hij is nog te jong om in te kijken en als hij eens in een manga wil bekijken van boekenrek moet hij het eerst vragen en tonen aan mij en dan zeg ik ja of nee. Nu ik vind ook dat het niet zo extreem moet zijn als Japan dat alles mag en geen enkel taboe is . Nu de manga bitter virgin dat gaat over incest ik vind die gewoon goed maar het verhaal is eerbiedig getekend en geschreven .

voor de andere manga's zoals shojo seinen of shonen dat is al iets anders wij hebben een groot nadeel tegen over Frankrijk . De franse zijn er mee opgevoed en de Vlamingen niet .Dus om manga in Vlaanderen nog meer bekend te laten maken is nog al moeilijk het luk mondjes maat en het ga al beter dan over enkele jaren maar we hebben nog een lange weg af te gaan . De jongere generatie vind zijn weg er in .
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by NeeNee »

aya wrote:Nu de manga bitter virgin dat gaat over incest ik vind die gewoon goed maar het verhaal is eerbiedig getekend en geschreven .
Vind ik ook. Bitter Virgin staat blijkbaar gecatalogiseerd als seinen, maar ik zou er geen enkel probleem mee hebben om kinderen dat te laten lezen. Okee, het gaat over verkrachting, maar de manier waarop het gebracht wordt is niets ongepast aan. Je moet kinderen niet proberen verzwijgen dat er slechte mensen en verdriet bestaan, beter is ze te tonen hoe er op een hoopvolle manier mee om te gaan.

Maar de covers zien er wel een beetje fout uit. :mrgreen: Ik kan zien hoe dat een verkeerde indruk zou kunnen wekken.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Jarus »

NeeNee wrote:
aya wrote:Nu de manga bitter virgin dat gaat over incest ik vind die gewoon goed maar het verhaal is eerbiedig getekend en geschreven .
Vind ik ook. Bitter Virgin staat blijkbaar gecatalogiseerd als seinen, maar ik zou er geen enkel probleem mee hebben om kinderen dat te laten lezen. Okee, het gaat over verkrachting, maar de manier waarop het gebracht wordt is niets ongepast aan. Je moet kinderen niet proberen verzwijgen dat er slechte mensen en verdriet bestaan, beter is ze te tonen hoe er op een hoopvolle manier mee om te gaan.

Maar de covers zien er wel een beetje fout uit. :mrgreen: Ik kan zien hoe dat een verkeerde indruk zou kunnen wekken.
Ja de covers dat zijn me der wat maar goed.
Bitter virgin is zeer zeker een goed verhaal.
Iemand had hem een keer staan en ik had hem in 1 ruk uitgelezen elk deeltje achter elkaar.
En er zijn natuurlijk genoeg manga's met een mooie levens les er in :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by NeeNee »

Ja, maar de kunst is om die levensles zo te brengen dat het geen "en nu de moraal van het verhaal"-moment wordt. Sommige shonen hebben daar al eens moeite mee - vooral dat Power Of Friendship ding wordt er al eens met iets te veel enthousiasme ingehamerd.
TvTropes wrote:Almost every single episode of Yu-Gi-Oh!. Fans eventually grew so tired of how much they hammered on it that they took to calling the inevitable recitation of friendship's virtues "the Friendship Speech" and instinctively hit the mute button whenever Tea started talking.
Echt. Okee, de manga is iets minder erg, maar zelfs daar wens je regelmatig dat ze eindelijk eens hun kop zouden houden. Bij Bitter Virgin heb ik dat nooit, en dat plaatst het toch wel een niveau hoger qua uitwerking. :)

De genres zijn natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar over het algemeen mag je ervan uitgaan dat in een serie voor volwassenen de boodschap niet te sterk benadrukt mag zijn. Volwassenen hebben dat door, en ze appreciëren het meestal niet. Evenwichtskunstje dus.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Jarus »

NeeNee wrote:Ja, maar de kunst is om die levensles zo te brengen dat het geen "en nu de moraal van het verhaal"-moment wordt. Sommige shonen hebben daar al eens moeite mee - vooral dat Power Of Friendship ding wordt er al eens met iets te veel enthousiasme ingehamerd.
TvTropes wrote:Almost every single episode of Yu-Gi-Oh!. Fans eventually grew so tired of how much they hammered on it that they took to calling the inevitable recitation of friendship's virtues "the Friendship Speech" and instinctively hit the mute button whenever Tea started talking.
Echt. Okee, de manga is iets minder erg, maar zelfs daar wens je regelmatig dat ze eindelijk eens hun kop zouden houden. Bij Bitter Virgin heb ik dat nooit, en dat plaatst het toch wel een niveau hoger qua uitwerking. :)

De genres zijn natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar over het algemeen mag je ervan uitgaan dat in een serie voor volwassenen de boodschap niet te sterk benadrukt mag zijn. Volwassenen hebben dat door, en ze appreciëren het meestal niet. Evenwichtskunstje dus.
Ja dat klopt helemaal.
In dit soort series voor de volwassen krijg je meestal wel een levens les maar het verhaal blijft een verhaal en niet zoals je al zegt dat je op het eind krijgt van "en het moraal van het verhaal" dat zijn altijd wel de goed uitgewerkte verhalen waar tenminste over nadedacht word en niet zoals in je gemiddelde shonen met hun ik heb mijn vrienden en dan kom alles wel goed of iets in die trand soms stoor ik mij daar ook wel aan.
Maar ergens is het natuurlijk wel mooi dat ze in japan al hun kleine lezertjes toch graag aan vriendjes willen helpen.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by NeeNee »

Jarus wrote: Ja dat klopt helemaal.
In dit soort series voor de volwassen krijg je meestal wel een levens les maar het verhaal blijft een verhaal en niet zoals je al zegt dat je op het eind krijgt van "en het moraal van het verhaal" dat zijn altijd wel de goed uitgewerkte verhalen waar tenminste over nadedacht word en niet zoals in je gemiddelde shonen met hun ik heb mijn vrienden en dan kom alles wel goed of iets in die trand soms stoor ik mij daar ook wel aan.
Maar ergens is het natuurlijk wel mooi dat ze in japan al hun kleine lezertjes toch graag aan vriendjes willen helpen.
Ik denk niet dat het echt de bedoeling is om kindjes aan vriendjes te helpen. "Bij de groep horen" is gewoon iets wat jongeren heel erg bezighoudt, en de mangaka spelen daarom in.

En shonen hebben vaak ook goed uitgewerkte verhalen, maar de nadruk ligt op het plot, het avontuur. Als iemand je zou vragen om het plot van Bitter Virgin te beschrijven zou je moeten toegeven dat er eigenlijk heel weinig in gebeurt. De nadruk ligt hier niet zozeer op de gebeurtenissen zelf, maar wel op hoe de personages ermee omgaan. Dat is een heel andere manier van schrijven.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Jarus »

haha bedoelde ook niet zo zeer dat ze vriendje moeten maken had het beter moeten uitleggen maar goed.
Bedoel toch meer in de trand van vrienden zijn belangrijk tenmisnte dat is wat ik er altijd een beetje uitbegrijp.
Maar oke dan even dit kunnen we een verhaal zoals bitter virgin hier in het Nl uitgeven??
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie Nr.7 - Manga genre's Tot waar en niet verder?

Post by Weertangel »

Als uitgevers het iets vinden, waarom niet? alles is mogelijk, en de smaken verschillen ook sterk per regio, ik bedoel, ze denken heel anders over politiek in het noorden dan in het zuiden(waar ik woon, en politiek sucks!!) zo is het ook met boeken.

Post Reply