Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Natuurlijk... in een wereld zonder scanlations zou je die series nooit ontdekt hebben en niet weten wat je mist ;) Er zijn waarschijnlijk nog talloze pareltjes die noch bij ons officieel verschijnen, noch beschikbaar zijn in scanlations. ;)
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by barbapapa »

Zie maar Piano no Mori, beste Koen. ;-)

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Britt_ »

Misschien onnuttige commentaar maar:
Zijn er hier nog die merken dat vooral mangafox steeds meer en meer series niet meer beschikbaar stelt, stopzet of verwijdert? (of ik wil gewoon net altijd die dingen bekijken die ze niet meer beschikbaar stellen, zou weer typisch ik zijn ^^). Met andere woorden blijken ze goed bezig te zijn de 'problemen' aan te pakken. Verder is er nu een heel gedoe rond 18+ series die niet meer beschikbaar mogen worden gesteld omdat kinderen en minderjarigen deze simpelweg via google konden vinden, wat niet de bedoeling was.
Verder merk ik dat op andere site's veel manga's wel weer beschikbaar blijven. Onlangs trouwens nog op een site gestuit die net is opgestart met scanlations van de niet bekende manga. Ik vraag me af of dit probleem ooit effectief aangepakt zal kunnen worden. Het lijkt naar mijn mening sterk op de alom bekende muziek- en filmpiraterij (hoe moeilijk ook, je zal het wel ergens gratis vinden?).

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

De vraag is in hoeverre je het probleem wilt aanpakken. Zelfs de uitgeverijen hebben ook wel door dat die scans een belangrijke vorm van gratis reclame zijn, plus een manier om risico's te beperken omdat ze daar al op voorhand al kunnen zien welke reeksen populair zijn. Dus tenzij ze van plan zijn om zelf massaal previews op hun site te gaan zetten moeten ze nog een beetje opletten wat ze doen. Je wilt de fans tenslotte ook niet teveel voor het hoofd stoten, en reeksen verbieden die je toch nooit uitbrengt zou wel eens een negatief effect kunnen hebben.

Dat is nog iets helemaal anders dan het gratis downloaden van muziek die ook in de winkel ligt, vind ik toch. Het is natuurlijk normaal dat je liever CDs verkoopt, maar alle scans compleet verbieden lijkt mij zoiets als zeggen dat je muziek niet meer op radio en TV gespeeld mag worden omdat mensen ze daar kunnen horen zonder ervoor te betalen. Het klinkt logisch, aanvankelijk, maar al wie het probeert zal gauw merken dat hij bijna niets meer verkoopt omdat niemand zijn muziek kent.

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Britt_ »

Met scans verbannen bedoelde ik eigenlijk meer de scans van manga die volledig op het internet staan. Ik ben er wel voor dat de uitgever zelf bijvoorbeeld enkele hoofdstukken als 'proevertje' op de website plaatst. Of om up to date te blijven de laatste nieuwe chapters en deze dan verwijdert als de manga zelf uitkomt ofzo. Ik bedoelde niet het volledige bannen (misschien heb ik wat ongelukkige woordkeuzes gemaakt) maar het tegengaan van volledige gratis 'boeken'. Nu ik eraan denk. Google post ook volledige boeken op internet die je dan kan lezen. Echter door auteursrechten etc zijn er telkens in het boek random pagina's uitgelaten. Misschien is dat wel een ideetje? Of toch niet? Ik weet niet, het heeft wel zijn voor- en nadelen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Ik heb die 18+ content problemen ook op Eénmanga gezien, Britt. Maar ik denk niet dat daar het probleem komt van de uitgeverijen maar van de webhost... Of zie ik het mis? Geen idee eigenlijk, puur gokje mijnentwege ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Britt_ »

Ik zei toch niet dat het van de uitgeverijen kwam ^^ Ik bedoelde er enkel mee dat er wel meer maatregelen door verschillende instanties komen (de 18+ regel zou in samenspraak zijn met google zelf als ik me niet vergis) waardoor scanlations 'in het nauw worden gedreven'. Of dat er met andere woorden mogelijk minder scans beschikbaar zullen zijn binnenkort.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

als ik het mij goed herinner is dat 18 plus verhaal nog wat dieper.
het ging ook om dat veel site google ads heeft ( weet neit percies wat dat is maar ach )
en die wil / wou niet geassocieerd worden met dat soort dingen.
en dan ging het voornamelijk om onze lieftallige loli's die in sexuele pose verschijnen.
dus met andere worden minderjarig iets met sexueel tintje.
En dan was er 1 of andere loli hater die google had ingelicht over die loli zaakjes.
dus waren/zijn er veel ecchi loli mangas niet te vinden.
hoewel ik dit bij sommige series absurt vind.
Kaichou wa Maid-sama! was dan 1 van die series als ik het goed heb.
dat was dan zo een beetje het verhaal daar achter.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Scanlation in het nouw !?

Post by NeeNee »

Wimpuls wrote:Mee eens! In het begin was het nog enigszins moeilijk om aan de juiste scans van de juiste reeks te geraken, maar nu smijten ze er gewoon mee.
Het is zelfs zo erg dat het veel moeilijker is om aan een review te geraken dan aan scans. Dat is de wereld op zijn kop. :?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Scanlations en fansubs hebben het medium mee groot gemaakt. Zeker, maar meer fans die niets besteden aan hun hobby, heb je die nodig? Creëert allesbehalve een gezonde situatie, me dunkt.
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Weertangel »

Hmm, ik heb net zelf het fenomeen Scanlation ondekt en vindt het wel leuk! tuurlijk koop ik de manga als het op zijn engels uit is maar sinds dit soms exstreem lang kan duren hou ik het voor sommige series wel bij die sites, en trouwens, zo bekend zijn manga nu ook weer niet(Warcraft manga meestal de uitzondering) dus als het helpt ervoor te zorgen dat meer ervan in de winkels komt, laat maar komen!

En ik heb zelf een exstreme lees verslaving en mijn ruimte thuis begint op te raken,dus kom maar met een legale manier.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by pietel »

Om even terug te koppelen waar het eigenlijk over gaat: OpenManga.
In de laatste blogpost wordt stilaan duidelijk hoe het zal werken.

om het duidelijk te houden, neem ik een paar voorbeelden.

1) niet gelicenseerde manga. Zoals ooit scanlation is gestart, wordt OpenManga een plaats waar vrijwillige vertalers Japanse manga vertalen om deze beschikbaar en bekend te maken bij het internationaal publiek. In tegenstelling tot vroeger, wordt de manga niet illegaal ingescand, maar verschaft door de mangaka en zijn publisher. De auteur krijgt inspraak in de mate waarin zijn materiaal beschikbaar wordt voor de lezers. (ik denk aan: alles gratis als promotie voor volledig onbekende series, gratis proefhoofdstukken of de enkel de laatste nieuwe hoofdstukken online. sommige dingen worden echter betalend als de auteur dit wilt.) Als er genoeg instroom is langs de japanse kant, kan ik mij inbeelden dat veel vertalers zich graag aansluiten bij dit project. hun vertalingen worden evengoed toegankelijk voor het publiek, maar deze keer zijn ze niet verantwoordelijk voor "de ondergang van de industrie".

2) gelicenseerde manga wordt naargelang de medewerking van de grote uitgevers, als digitale manga aangeboden, zoals Viz het momenteel doet.

3) vertalers, als ze mee aan boord springen, krijgen legale erkenning, krijgen zuivere digitale bestanden van de japanse uitgever en kunnen in de beste gevallen zelfs communiceren met de auteur en bijvoorbeeld de officiele transcribering van eigennamen en plaatsnamen bespreken. bijvoorbeeld Baggy of Buggy.


soit het is een groot als.. als.. verhaal. Als alle partijen meewerken, kan het wel eens een belangrijke stap worden
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Weertangel »

Alle 3 die voorbeelden staan me wel aan, ik zal wel altijd voor de boeken zelf gaan maar voor series die nog niet uit zijn vertaald of geen publisher hebben zou dit inderdaad een manier zijn, en ik wil er best wel iets voor neertellen, maar eerst zien dan geloven.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by barbapapa »

OpenManga is een grap. Mangaka/uitgevers gaan hun werken nooit toestaan aan zo een initiatief.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Hadden jullie nu meer of minder heisa verwacht rond de sluiting van sites als Onemanga? Op de site zelf (ik ben eens gaan loeren op het forum) loopt het storm maar op andere (manga)fora kom ik weinig buzz tegen. Enkel op 9lives een beperkt topicsken... Niks op Aniway bv. Was de zomer dan toch een goed moment om deze actie te laten losbarsten? ;)
motivatiedip. help!

Post Reply