Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Berserker500 »

Ik nog geen problemen ondervonden maar gewoon een paar grote sites weghalen heeft volgens mij weinig nut.
Als de mensen die de manga's scannen en vertalen nog altijd actief zijn dan komt het gewoon op een andere site.
Maar alles wat ik volg in scans koop ik ook wel.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

Ik heb nog geen problemen gehad, behalve met het soort obscure series dat ik anders ook al niet vond. :roll: (Ik ben van een hoop titels de eerste hoofdstukken aan het opzoeken geweest om te zien of het iets voor mij was.)

Wel irritant dat je nog elke keer OneManga als eerste link krijgt. Ik hoop dat die snel een beetje wegzakt, want er is niets zo irritant als een link die scans belooft en ze dan niet heeft.

Opvallend is ook dat ik nooit officiële previews tegenkom. Ofwel bestaan ze niet (de meeste reeksen die ik zoek zijn eerder oud, dus mogelijk bestond het systeem toen gewoon nog niet) of ze ontsnappen volledig aan de Google search...

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Weertangel »

Ik denk eerder dat je geen previews vind behalve in het japans of misschien engels, en dan nog zullen weinig mensen ze lezen want ja, je hebt toch scanlations?? en die laten je meteen doorlezen zonder onnodige reclame of andere verplichtingen...

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Drazic »

Weertangel wrote:Ik denk eerder dat je geen previews vind behalve in het japans of misschien engels, en dan nog zullen weinig mensen ze lezen want ja, je hebt toch scanlations?? en die laten je meteen doorlezen zonder onnodige reclame of andere verplichtingen...
Dark horse heeft voor al hun manga een aantal preview pagina's op hun site staan. Dit zal voor veel mensen niet genoeg zijn om te kijken of ze het geld waard vinden maar het is er wel!

Viz heeft ook iets interessants on shonensunday.com, Van een aantal manga plaatsen ze de nieuwste chapters online. Zodra er een volume van uitkomt worden ze er weer afgehaald. Dus je kan daardoor sneller dingen lezen die nog niet zijn uitgegeven in volumes. Is niet echt een manier om de manga uit te proberen maar ik vind het wel een goed idee van Viz om op deze manier de kopers die helemaal bij zijn met de manga te belonen =). Al zal ik het zelf niet gebruiken want ik wacht wel op de normale uitgave =P.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

^ Staan de eerste hoofdstukken van de reeks er normaal ook niet bij?

Bij RINNE in elk geval wel, daar heb je de eerste twee hoofdstukken van de serie en dan telkens het eerste hoofdstuk van elk uitgebracht volume, plus alle chapters die nog niet verschenen zijn. Vind ik best wel een goed systeem eigenlijk, al kun je natuurlijk de hele reeks lezen zonder ze te kopen als je het een beetje opvolgt.

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Drazic »

NeeNee wrote:^ Staan de eerste hoofdstukken van de reeks er normaal ook niet bij?

Bij RINNE in elk geval wel, daar heb je de eerste twee hoofdstukken van de serie en dan telkens het eerste hoofdstuk van elk uitgebracht volume, plus alle chapters die nog niet verschenen zijn. Vind ik best wel een goed systeem eigenlijk, al kun je natuurlijk de hele reeks lezen zonder ze te kopen als je het een beetje opvolgt.
Voor zover ik kan zien staat RINNE erop vanaf hoofdstuk 29, dus de hoofdstukken van vol. 1-3 staan er dan niet meer op denk ik. (Geen idee hoeveel hoofdstukken er in vol. 1-3 zitten aangezien ik de manga zelf niet heb ^^).

edit: je hebt gelijk, bij volume 1 staan linkjes naar hoofdstuk 1 en 2 =).

En je kan inderdaad zo de reeks lezen zonder te kopen maar dat soort mensen zouden de manga toch al niet kopen waarschijnlijk en als je perse alles gratis wilt zullen er wel makkelijkere manieren zijn. Het is zo meer een leuk extratje voor de mensen die het wel gewoon kopen =).

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Ik denk dat officiële previews eerder via uitgeversites moet zoeken dan via google.

Hoe gebruiken jullie die previews trouwens? Om het verhaal te oordelen voor aankoop gebruik ik eerder de samenvatting, de preview lees ik niet, die bekijk ik enkel om de tekenstijl en vertelstijl te beoordelen. Maar blijkbaar zien jullie dat anders en hebben jullie graag echt een uit de kluiten gewassen preview die je ook al iets van het verhaal laat beoordelen...?

Of verdient dit een eigen topic?
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

Ik denk dat dat alweer een eigen topic verdient.
Maar dat denk ik en wie ben ik :lol:
Erg moeite met scanlation te vinden is er nog steeds niet.
Want volgens mij zijn alleen mangahelpers en onemanga gesloten.
Al het andere doet het nog gewoon.
Ik weet er denk ik wel nog zo een stuk of 10 van die online readers die trouwens erg mooi werken op een ipad 8)
Maar goed zoals al gezegt was de storm is gaan liggen.
Ik houd dat een beetje in de gaten en alles lijkt stil.
Er was wel pas nog 1 site gesloten dan dat was bleach7.com daar kon je hoge kwaliteit scans vinden maar die zijn dus gestopt.
Verder gaat alles nog gewoon door zoals het was.

En dan koen zijn vraag over previews.
IK zoek meestal een stukje tekst waar het over gaat en een plaatje van de cover voor de art.
Als het me wat lijkt zoek ik de eerst paar hoofdstukken om te lezen.
En als ik dan helemaal happy ben met alles koop ik het of iemand die ik ken moet het hebben dan lees is het van die persoon :D
En nogmaals is mischien beter voor een eigen topic.
Misschien leuk om te lanceren hier een nieuw elememt zoals de discussie topics.
Zoiets als vragenvuur ofzo met vragen zoals deze.
Om maar iets te zeggen
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Weertangel »

Een goed idee, krijgt iedereen ook eens te zien hoe andere mensen manga opzoeken/beoordelen voordat ze gekocht worden.
+1 voor nieuw discussie topic erover.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

Nog een stem voor een eigen topic over hoe je beslist welke reeksen je gaat kopen.

Het zal wel geen officieel discussietopic worden, want zoiets komt neer op persoonlijke smaak en daar kun je niet echt over argumenteren. Vind ik toch.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

... Is daar nou verder nog iets van gekomen?

Ik bedoel, OneManga ligt plat, maar voor de rest is er weinig veranderd, toch? Ik heb nog steeds geen moeite om scanlations te vinden...

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Weertangel »

Ik heb niets meer opgevangen van het anti-scanlation gedoe van begin dit jaar, ik lees ook nog altijd zonder moeite de meeste series online(degene die niet op zijn engels uit zijn) en die vind je ook zonder problemen.
Ben verbaasd dat Mangafox nog steeds zonder problemen draait, dacht dat die er ook aan zou gaan.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by pietel »

Alle manga-streamsites zijn al lang in handen van de cybermaffia.
Russen en Chinezen en weet ik veel wie, die geld verdienen aan de advertenties en spybots die ze op die sites zetten.
Zulke mensen hebben niet alleen manga-sites, maar ook andere downloadsites, en verdienen geld aan een product waar ze niet voor betalen.

Daar kan de internetpolitie niet veel tegen doen, vroeger werd OneManga gewoon uitgebaat door mangafans, met een naam en een adres,
maar nu draaien die sites op buitenlandse servers als kleine bedrijfjes.
Mangafox is overgenomen door één van die louche internetbedrijven.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Ik zie dat er nu zelfs apps voor zijn in de App Store van Apple (ik denk dat het van Mangafox is). Hoe kan dit? Zijn die dan legaal als Apple ze goedkeurt? Worden ze nu volledig gedoogd? Dragen ze iets bij aan uitgeverijen dat ze met rust gelaten worden? Ik snap er niks meer van. Zoals het nu geëvolueerd is was dit gewoon een vete tegen onemanga want al de rest doet gewoon lustig voort. Straf.
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by MrXarnus »

Koen wrote:Ik zie dat er nu zelfs apps voor zijn in de App Store van Apple (ik denk dat het van Mangafox is). Hoe kan dit? Zijn die dan legaal als Apple ze goedkeurt? Worden ze nu volledig gedoogd? Dragen ze iets bij aan uitgeverijen dat ze met rust gelaten worden? Ik snap er niks meer van. Zoals het nu geëvolueerd is was dit gewoon een vete tegen onemanga want al de rest doet gewoon lustig voort. Straf.
Apple kijkt dat zelfs niet na wat mensen op de App Store gooien, je kan eender wat op de Store gooien, ze worden (bijna) nooit verwijdert ookal heeft het copyrighted materiaal, triest gewoon.

Post Reply