Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Weertangel »

Nou, op Mangatoshokan waren de forums toch ook heel vol, iets van 1100 of meer reacties in de thread erover, dus men was er niet blij mee, maar buiten dat, wat kan je doen? meeste zijn waarschijnlijk al naar andere sites gegaan nadat ze hun reactie hadden achtergelaten, dus men past zich in de meeste gevallen snel aan, en misschien willen andere sites het gewoon stilhouden om niet de volgende te zijn waar de uitgevers achteraan gaan.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

ergens ga ik me toch afvragen of het geen verdere gevolgen heeft.
En dan bedoel ik dus voor de kleine uitgevers met de niet zo bekende titels.
Want volgens mij zoeken veel mensen toch sites zoals onemanga en dergelijke op om aan een serie te beginnen.
Ik weet dat kan makkelijk opgelost worden doordat de uitgever zelf wat online zet.
Maar dan om uit eigen ervaring te spreken werkt dat niet.
Ik kijk nooit tot niet veel op de sites van uitgevers.
En ik denk dat dat misschien bij heel veel mensen het geval is.
En dan denk ik alweer dat veel mensen sites zoals onemanga endergelijke erder vinden als ze surfen dan tokyopop.
Want toets maar in op google manga.
de 4e en 5e link zijn alweer one manga en mangafox en tokyopop of viz??
laat ik zeggen bij pagina 6 was ik gestopt want het duurde mij al te lang.
dus ergens denk ik ook wel dat dit de uitgevers wat gaat kosten als ze ALLES dichtgooie.
want ergens is dit natuurlijk ook wel een beetje gratis reclame.
maar om op mijn punt te komen.
het gaat ze geld kosten denken jullie ook niet?? en dan bedoel ik dus verlies draaien.

ow en ps. R.I.P. onemanga en mangatoshokan en waarschijnlijk straks mangafox anymanga etc. etc. etc. en nog zo een 30 stuks dus haha
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Scanlations zijn inderdaad gratis reclame voor manga en specifieke mangareeksen. Maar dan wel gratis reclame die direct het product gratis aanlevert. Op welke manier levert dat de rechthebbenden (uitgeverij en mangaka) iets op? Mensen die het medium ontdekken via (gratis) scanlations gaan veel minder snel overgaan tot het aankopen van boekjes dan iemand die via de boekjes zelf in het mangawereldje rol, want zij die eerst beginnen met scans te lezen gaan veel minder het gevoel hebben dat ''n boekje in handen hebben toch prettiger leest'. [Mensen zoals wij, die de moeite doen ons op een minuscuul mangaforum als de Heuvel te registreren zijn uiteraard de uitzondering. Wij lezen misschien scans, maar kopen ook ettelijke boekjes. Voor elk van ons zijn er echter duizenden scanlezers die geen cent besteden aan hun hobby. Als je ziet dat Onemnga bij de top tien stond van populairste internetsites... Tja, mochten er zoveel mangakopers zijn dan was de mangamarkt niet al jaren aan het krimpen.]

Bovendien zullen de uitgeverijen ook binnen x aantal jaren zelf online mogelijkheden willen voorzien. Met al die iPads en dergelijke die verkocht worden is het een kwestie van tijd voor mensen liever strips op een scherm lezen dan op papier. En als je als uitgeverij nu niet ingrijpt zet je jezelf buitenspel voor de toekomst van het medium. En dat zou wel heel erg kortzichtig zijn en getuigen van weinig inzicht in de toekomst.

Ik zie niet in waarom uitgeverijen verlies zouden lijden door het sluiten van sites als Onemanga, anderzijds zie ik op korte termijn ook niet direct in waarom ze er grote extra winsten zouden uithalen, maar voor de toekomst is het gewoon noodzakelijk nu in te grijpen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

Jarus had het over kennismaking vooraleer aan een serie te beginnen. Hij suggereert dus (volgens mij) om slechts een paar hoofdstukken online te plaatsen i.p.v. de hele reeks, maar dan wel verzameld op één centraal punt en niet verspreid over de websites van de verschillende uitgeverijen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

In het Frans gebeurt dat al min of meer, via http://www.manga-news.com

Je hebt twee mogelijkheden om op de hoogte te zijn van aankondigingen van nieuwe reeksen... Ofwel op de site van de uitgeverij, ofwel op een nieuwssite. En in Frankrijk gebruiken bijna alle uitgeverijen bovenvermelde site als tussenpartner om hoofdstukken online te zwieren, meestal natuurlijk ook raadpleegbaar op hun eigen site.

http://www.manga-news.com/index.php/previews/

Dus ja, gebeurt al...
motivatiedip. help!

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Turvy »

Koen wrote:In het Frans gebeurt dat al min of meer, via http://www.manga-news.com
Tsk tsk Koen, het Nederlands zomaar vergeten!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Ja, maar das dan weer op een website van een uitgeverij... En met al die uitgeverijen die manga publiceren in het Nederlands! :P
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

Turvy wrote:
Koen wrote:In het Frans gebeurt dat al min of meer, via http://www.manga-news.com
Tsk tsk Koen, het Nederlands zomaar vergeten!
We hadden het over een verzamelpunt voor manga van alle uitgeverijen, Turvy, niet over individuele websites. Dat bestaat in het Nederlands nog niet (kan ook moeilijk, aangezien er maar één uitgever is die überhaupt previews publiceert :roll:).

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Weertangel »

Als jullie er ook een vinden voor engelse manga laat het mij dan even weten ;)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by NeeNee »

Wie weet, misschien wordt de opvolger van OneManga wel zoiets. Het is niet mogelijk dat ze nog niet met het idee gespeeld hebben.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

Ik vraag me nu eigenlijk iets af.
tot hoeveel hoofdstukken laten de uitgevers eigenlijk toe om online op een site te staan.
Laten we zeggen 10 hoofstukken.
dan zou een site als onemanga de eerste 5 en de nieuwste 5 online zetten.
En op die manier ben je min of meer toch gedwongen om de serie te kopen wil je weten hoe of wat allemaal.
want ergens lijkt het me sterk dat er helemaal niks online mag staan.
want stel koen zou bij zijn reviews wat paginas uit een manga er bij willen doen zou dat dan ook niet mogen??
er moet toch een midden weg zijn zonder gevolgen toch??

En koen ik had het zoals neenee zei over de kennismaking met manga.
je vind niet zosnel een uitgever op google als je manga intypt.
als je echt zowat niks weet van manga en je gaat even lekker googlen kom je snel bij onlinereaders.
maar goed dus de middenweg is die er zover hij bekend is bij iemand??
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Jarus wrote:want stel koen zou bij zijn reviews wat paginas uit een manga er bij willen doen zou dat dan ook niet mogen??
Nope... Enkel de cover mag gebruikt worden. Pols maar eens bij Aniway hoeveel moeite het hen kost een artikel met plaatjes goedgekeurd te krijgen door de Japanse rechthebbenden. Niet voor niets dat het artikel over Nana meer dan een jaar na de aankondiging pas gepubliceerd werd in het tijdschrift.

De Franse uitgeverijen klagen ook vaak dat de Japanse uitgeverijen het hen zo moeilijk maken om online (proef)hoofdstukken aan te bieden. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend.
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Scanlation in het nauw !?

Post by Jarus »

poe he wat een gedoe.
misschien als dat allemaal ietsje soepeler zou zijn was het misschien wel nu niet zo ver gekomen.
maar ja tijd zal het leren en laten we hopen dat er dan zo een mooie miden weg gaat komen met een hoofdstuk of 10 dat online mag staan :D
dan zouden er denk ik een stuk meer blije mensen online zijn.
en de midden weg zorgt denk ik wel voor een beter cashflow in het laatje voor de uitgevers.
maar goed ik hoop dat er toch wel iets over blijft want ik wil zo graag a town where you live blijfen lezen :cry:
want de kans dat die in het engels komt is klein en in het nederlands zo goed als niet denk ik.
maar o als hij uit komt zal hij van mij zijn. :twisted:
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Koen »

Merken jullie nu enige moeilijkheid in het vinden van scanlations? Het lijkt erop dat de storm alweer gaan liggen is en dat ze gewoon enkele sites geviseerd hebben zonder hun actie door te trekken...
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 0: Scanlation in het nauw !?

Post by Brook500 »

Eigenlijk hou ik mij met deze herrie eigenlijk niet veel bezig.
Ik volg enkele reeksen nog verder met scanlations & dat zijn ook reeksen waarvan ik ook de manga's van koop.
Image

Post Reply