Tezuka

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Tezuka - God of Manga

Post by Koen »

Zoals algemeen geweten (denk ik toch :wink: ) wordt Osamu Tezuka de God van de Manga genoemd. Dé grootste mangaka aller tijden in Japan, en in Frankrijk (en dus ook op de Heuvel) zal 2004 zeker in het teken van Tezuka staan. Meer hierover verder in deze post. Maar wat zijn jullie ervaringen met Tezuka?

'L'histoire des 3 Adolf' vond ik een schitterende manga. Prachtig verhaal en deze vierdelige manga staat dan ook hoog in mijn persoonlijk klassement van beste manga.

De kortverhalen in 'Cratère' en 'Phénix' vond ik ook goed, maar zijn toch af en toe wat zwaar. Tezuka geeft er veel kritiek en doorspekt de manga met zijn persoonlijke zienswijze. Vooral Phénix wordt dan ook zijn meest persoonlijke werk genoemd. Maar waar 3 Adolf je nog doet meeslepen in een mooi avontuur, vind ik de ontspanningsgraad in deze twee werken veel minder waardoor ik ze toch minder hoog inschat omdat ik nu eenmaal ontspanning zoek tijdens mijn lectuur.

Ik las ook nog 'Le roi Léo' maar dit is duidelijk van mindere kwaliteit als je het vergelijkt met voorgaande titels.

Om over Ayako te oordelen wacht ik liever tot ik de volledige reeks heb gelezen, maar het is nu reeds duidelijk dat dit samen met 3 Adolf mijn favoriete Tezuka zal worden.

Vaak hoor je mensen die het tekenwerk van Tezuka 'lelijk' vinden en hierdoor niet eens aan zijn manga's beginnen. Ik vind Tezuka's stijl net erg aangenaam. Ok, het is niet zo 'gelikt' als een Katsura, een Hojo, of zelfs een Taniguchi, maar er zit gewoon echt snelheid in zijn stijl die zelden zo goed gebruikt wordt als door Tezuka. Wel kan ik begrijpen dat sommige mensen er nog niet klaar voor zijn, ik ben immers zelf ook pas later met Tezuka begonnen.

Tezuka is echter nooit een groot verkoopsucces geweest. Vergeet niet dat Glénat de publicatie van 'Astroboy' en 'Black Jack' stopzette wegens een teleurstellende verkoop. Delcourt/Akata beweert echter dat Ayako één van hun bestverkopende manga's is, en de uitgeverijen zijn terug volop op Tezuka gesprongen.

In 2004 zullen we titels van de God van de Manga vinden bij Tonkam, Végétal/Soleil, Delcourt/Akate en de nieuwe uitgeverij Asuka zal zijn catalogus zelfs afstemmen op het werk van Tezuka. Een kort overzicht.

Bij Tonkam is er de langverwachte heruitgave van Bouddha die in een deluxe uitgave zal verschijnen. Ook 3 Adolf wordt heruitgegeven wegens de nu reeds beruchte problemen met de rechten op hun eigen vertalingen bij Tonkam (de vertaler vertrok immers). Maar Tonkam kondigt ook nieuw werk van Tezuka aan. MW en Hidamari no ki zullen in de loop van 2004 verschijnen.

Bij Asuka (ontstaan uit ex-medewerkers van Tonkam) gaan ze Black Jack heruitbrengen en zullen ze ook Nanairo Inko uitbrengen. Meer titels zouden volgen...

Végétal kondigt Princesse Saphire aan, en bij Delcourt/Akata hebben ze ook aangekondigd meer tezuka uit te brengen nadat ayako volledig verschenen is (nog een deeltje te gaan).

Kortom, de markt gaat overstelpt worden met werk van Tezuka die toch niet zo'n brede aanhang heeft. Hopelijk kan zijn schare fans volgen. Ze zullen immers misschien niet meer al zijn werken kunnen kopen.

En daarmee kom ik bij mijn vraag. Naar welke werken van Tezuka kijk jij het meest uit?

Voor mezelf kan ik zeggen dat ik zeker MW zal kopen (het is immers een korte reeks en wat ik weet over het verhaal staat me zeker aan). En dat is eigenlijk de enige reeks waarvan ik zeker ben dat ik zal volgen. Er staan immers zoveel goede manga aan te komen... Ook dicht bij een aankoop staan Bouddha Deluxe en Black Jack. Princesse Saphire zou ik ook wel willen omdat het de eerste keer zou zijn dat ik Tezuka als shojo artiest zou kunnen zien. Maar nanairo Inko, en Hidamari no ki zullen me toch maar met moeite kunnen overtuigen. Over de titel(s) van Delcourt/Akata is nog niets bekend dus daar kan ik niet over oordelen. Maar ik heb wel vertrouwen in de goede neus van Dominique Véret.
motivatiedip. help!

User avatar
Dejiko
Posts: 37
Joined: Tue Jan 20, 2004 10:08
Location: De Noordelijke Nederlanden
Contact:

Post by Dejiko »

Ik ben zelf ook helemaal weg van Adolf (ik heb de US versie van Cadence books in hardcover) en ben hem nu weer voor de vierde maal aan het lezen. Jammer dat ook de NL versie van Astroboy door Standaard gestopt lijkt te zijn, ik genoot er altijd erg van :(

Het liefst zou ik in dit belangrijke jaar een overzichtsartikel over Tezuka en zijn werk in AniWay plaatsen, maar daaarvoor heb ik nog te weinig van hem kunnen lezen. Wel heb ik me in zijn carriere als geheel verdiept, waarvoor ik ook naar het Osamu Tezuka Manga Museum in Takarazuka ben geweest. Het moet echt een uitermate gedreven persoon zijn geweest, wat hij allemaal voorelkaar heeft gekregen, ongelooflijk! :shock:
Mr. Underhill, welcome back. We've... missed you.

User avatar
herbert
Posts: 11
Joined: Thu Nov 13, 2003 15:02

Post by herbert »

Ik heb alleen nog maar Ayako gelezen en ook ik vind deze reeks subliem. Vorige week heb ik het eerste deel van 'L'histoire des 3 Adolf' gekocht. Dit wordt iets voor dit weekend. Ik hou ook van de tekenstijl. 'Perfecte' tekeningen zijn mooi om naar te kijken, maar tekenaars als Tezuka brengen bezieling in hun tekeningen en dat is m.i. veel belangrijker.

User avatar
Gerrit
Administrat0r
Posts: 198
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:30
Location: I am where I'm at.
Contact:

Post by Gerrit »

Black Jack
Geweldige uitgave, formaat I love it!!!!!!!!!!

Ben ik de enige of lijkt deze manga kwa tekenstijl enorm overeen te komen met...Nero?
Gerrit
http://www.shellac.be
-= I ain't gettin' in no plane fool! :BA: =-
-= Boards don't hit back! :karateka: =-
-= Women are like mushrooms. Good ones make you trip, bad ones give you a headache :little: =-

User avatar
herbert
Posts: 11
Joined: Thu Nov 13, 2003 15:02

Post by herbert »

Gerrit wrote:Ben ik de enige of lijkt deze manga kwa tekenstijl enorm overeen te komen met...Nero?
Ik heb die Blackjack gisteren gekocht en al eens doorbladerd. Ik vind eigenlijk ook wel dat het iets weg heeft van de vroege Nero (en dat is natuurlijk positief).

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Ik heb gisteren MW gelezen (uitgegeven bij Tonkam, driedelige reeks) en dat was weer een voltreffer van formaat. Iedereen die een goede Tezuka weet te appreciëren kan blindelings overgaan tot de aankoop. Voor de prijs moet je het ook niet laten, iets meer dan vijf eurokens.
motivatiedip. help!

User avatar
herbert
Posts: 11
Joined: Thu Nov 13, 2003 15:02

Post by herbert »

ik heb hem ook gekocht, zonder er op voorhand iets over gelezen te hebben - blijkbaar geen verkeerde gok
ook gekocht: het tweede deel van L'Histoire des 3 Adolf.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Heb net het eerste deel van Tezuka's biografie (uitgegeven bij Casterman in de collectie Ecritures) gelezen. Toch wel erg interessant alhoewel het natuurlijk enkel de fans van Tezuka zal interesseren. Dit deel gaat bij momenten wel meer over insecten dan over manga's ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Mystburn
Posts: 44
Joined: Sat Sep 20, 2003 17:08
Location: Lifecod

Post by Mystburn »

Wel, mijn Tezuka-ervaring is nog vrij beperkt:

* Astroboy en Princesse Saphir gezien als kind op TV.
* Een maand of drie geleden heb ik MW gelezen.

Ik zal proberen om ooit eens de hand op Phenix te leggen. Mijn broer heeft ook de film Metropolis, naar een werk van Tezuka. Maar ik heb het nog niet bekeken.
"The universe we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil and no good, nothing but blind pitiless indifference."
-- Richard Dawkins

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Princesse Saphir zou deze maand nog uitkomen bij Végétal/Soleil ;)
motivatiedip. help!

User avatar
rinosseros
Posts: 321
Joined: Wed Oct 01, 2003 15:33
Location: Schilde
Contact:

Post by rinosseros »

Tegenwoordig onder label Soleil Manga...zonder Vegetal dus...en verbetering?
Koen wrote:Maar ooit worden we groter dan Aniway!
(16/01/2006)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

vermits de laatste manga's van végétal, beter waren dan toen ze zijn beginnen samenwerken met soleil... let's wait and see!
motivatiedip. help!

User avatar
rinosseros
Posts: 321
Joined: Wed Oct 01, 2003 15:33
Location: Schilde
Contact:

Post by rinosseros »

Nu zijn we tenminste wel van dat oerlelijke logo verlost :lol:
Koen wrote:Maar ooit worden we groter dan Aniway!
(16/01/2006)

timhardt
Posts: 24
Joined: Wed Mar 03, 2010 19:44

Tezuka

Post by timhardt »

De mangagod wordt hij wel eens genoemd. Hij heeft dan ook in zijn 70-jarige leven zowat 150.000 (!!!!!) bij elkaar getekend.
Deze draad om eens een overzicht te geven wat daarvan allemaal de moeite is, want er is zoveel verschenen.

timhardt
Posts: 24
Joined: Wed Mar 03, 2010 19:44

Re: Tezuka

Post by timhardt »

Ode to Kirihito (NL & E)

In dit lijvige werk tast Tezuka de grenzen van de medische wetenschap af. Het moment waarop ziekte en waardigheid elkaar tegenkomen is een grijze zone, zo blijkt. Een thriller, een meesterwerk en zeker een boek dat iedereen zal aangrijpen en moet gelezen hebben.
Last edited by timhardt on Mon Mar 08, 2010 14:08, edited 1 time in total.

Post Reply