Tezuka

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Tezuka

Post by kolemijn »

Ik had het nu onlangs ook zien liggen bij het boekenfestijn, voor 10 euro, wel een beetje stom, had ik effe 5 euro kunnen besparen, maar ja :)

Ik had the book of human insects besteld met TPD, maar die is nooit toegekomen, heb gelukkig wel mijn geld teruggekregen. Ben nu aan het nadenken of ik hem opnieuw ga bestellen of niet, dus ik heb ook wel interesse om te weten of iemand hem hier al gelezen heeft.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Tezuka

Post by The Donkey »

ik ben nu nogal terug houdend kwa tezuka, heb het altijd geweldig gevonden en veel gelezen, maar van de laatste lading (6 delen van zijn werken) heb ik er volgens mij niet 1 uitgelezen:S njaa is niet dat ik het niet meer ga doen, maar ze blijven liggen als er ook One Piece of Naruto ongelezen staan (damn schaam me nu als ik het zo zie:P) maarja zeker nu niet meteen, weer wat maanden niet gelezen (kan de rust nooit vinden voor manga in een doorsnee week) en dan moet ik rustig aan weer beginnen:P

TBD is idd wat vreemd met pre-orders, heb ooit one piece 59 en color walk 2 besteld, die zijn vervolgens opgestuurd met de release maar kwamen weken later aan... nu is dat niet super vreemd, maar het ging bijna om een maand! njaa prijzen zijn goed en ik kan het gedult hier gelukkig mee opbrengen:P

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Tezuka

Post by Bart »

The Donkey wrote:wat is trouwens de status omtrent the book of insects en princess knight? zijn er al mensen die ze gekocht/gelezen hebben? mooie uitgave?
Heb delen een en twee van 'Princess Knight' besteld, maar nog niet ontvangen.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Tezuka

Post by barbapapa »

kolemijn wrote:Ik had het nu onlangs ook zien liggen bij het boekenfestijn, voor 10 euro, wel een beetje stom, had ik effe 5 euro kunnen besparen, maar ja :)

Ik had the book of human insects besteld met TPD, maar die is nooit toegekomen, heb gelukkig wel mijn geld teruggekregen. Ben nu aan het nadenken of ik hem opnieuw ga bestellen of niet, dus ik heb ook wel interesse om te weten of iemand hem hier al gelezen heeft.
Book of Human Insects vond ik heel goed, zit zelfs in mijn top 3 qua Tezuka werken. Mijn andere 2 favorieten zijn Ayako en Ode aan Kirihito. (Just FYI, ik heb ook Buddha, Apollo's Song, MW, Adolf, en losse delen van Phoenix gelezen).
Ik had er een post over geschreven in Ovenvers 2011, misschien die eens raadplegen want ik weet niet meer van buiten wat mijn verse impressies toen waren.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Tezuka

Post by Tamara »

wat is trouwens de status omtrent the book of insects en princess knight? zijn er al mensen die ze gekocht/gelezen hebben? mooie uitgave?
The Book of Human Insects is wederom een nette hardcover editie, heel geschikt voor liefhebbers van Ode to Kirihito, MW, Adolf en andere gekiga-achtige verhalen van Tezuka.

De twee Princess Knight albums zijn softcover en de verhouding tussen prijs en kwaliteit klopt. Het is een ouder werk, dus vrij oubollig met zéér duidelijke Disney-invloeden. Het geeft zeker inzicht in Tezuka's invloeden en manier van werken, maar oprecht van het verhaal genieten is niet voor iedereen weggelegd.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Tezuka

Post by The Donkey »

zijn er hier nog mensen die actief tezuka lezen? Kwam in het verleden hier en daar eens iemand tegen die zo goed als alles van hem las. Ik ben de laatste tijd druk bezig om Black Jack nog compleet te krijgen, echt onvoorstelbaar hoe snel het is gegaan dat ze nu al OOP zijn. Heeft iemand Unico gekocht? Ik vind hem nogal prijzig (rond de 20 euro, als je hem normaal weet te vinden) in verhouding tot wat je krijgt. Een 400 pagina softcover, dan heb ik liever 2 delen van 200 pagina's hardcover voor een 10tje per stuk. En hoe is de uitgave van Picturebox's "The mysterious underground men"? Ben daar wel benieuwt naar, net uit (nja eind 2013), nieuwe uitgever op dit gebied en een hardcover voor 14 euro is niet mis.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Tezuka

Post by Bart »

The Donkey wrote:zijn er hier nog mensen die actief tezuka lezen?
Ik heb in de voorbije jaren mijn moeder de volledige 'Boeddha' cadeau gegeven en ben deze nu traagjes aan 't lenen/lezen.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Tezuka

Post by The Donkey »

haha, ja als ik me niet vergis is dat ook de reeks waarmee ik aan tezuka ben begonnen en dan te bedenken dat ik deel 8 nog altijd moet kopen (nederlandse manga koop ik tegenwoordig niet meer, dus vergeet het steeds als ik in een winkel ben:P). Leuke serie aan het begin, vond het op den duur wat minder worden. Maar het is ook een werk over het tot stand komen van boeddha, wat opzich niet echt een licht verhaaltje is. En aangezien mijn deel 7 uit 2008 stamt, was ik 14 en jonger toen ik de reeks las, genoeg laten liggen dus:P maarja te veel dat ik wil herlezen atm. Denk trouwens dat de enige reeks die ik nooit zal herlezen naruto is, heb de anime tot 4 jaar terug bijgehouden, speel zo goed als alle games voor de ps3, en lees natuurlijk trouw de manga. Dus die ken ik te goed om te herlezen (en One piece ook, maar die zie ik mezelf wel opnieuw lezen). Dus tja, dan ga ik toch vaak naar nieuwe reeksen/delen kijken voor ik herlees.

Weet niet of je de stijl van tezuka leuk vind of de manier van vertellen, anders kan ik je nog wel een paar titels van hem aanraden:) (al is het wel vaak vechten om een te pakken te krijgen, ze gaan binnen het jaar soms OOP).

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Tezuka

Post by Bart »

The Donkey wrote:Weet niet of je de stijl van tezuka leuk vind of de manier van vertellen, anders kan ik je nog wel een paar titels van hem aanraden.
Bedankt, maar ik ken Tezuka al een tijdje.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Tezuka

Post by kolemijn »

The Donkey wrote:En hoe is de uitgave van Picturebox's "The mysterious underground men"? Ben daar wel benieuwt naar, net uit (nja eind 2013), nieuwe uitgever op dit gebied en een hardcover voor 14 euro is niet mis.
Ik heb deze. Het is een mooie uitgave in "kleur", heel verzorgd met een essay achterin. Op dat vlak wel waar voor je geld, maar het is natuurlijk een heel vroege Tezuka, het verhaal op zich is niet echt super te noemen. Eerder interessant als inzcht in de roots van Tezuka, eentje voor de liefhebbers dus.
Heb zelf juist Ayako voor een goed prijsje kunnen kopen, maar zou eerst eens Ode aan Kirihito moeten lezen.
Wel een tijdje geleden Atomcat gelezen, wat afwisseling van het zwaardere Tezuka-werk.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Tezuka

Post by The Donkey »

^
kwam hem in London tegen, moet zeggen dat die "kleur" me nogal tegenviel, maarja weet ook niet waarom ik de moderne kleur had verwacht:P Maar idd eentje voor de tezuka fans. De uitgave van Triton zag er trouwens erg goed uit, denk dat ik die binnenkort maar eens ga bestellen:)

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Tezuka

Post by Edward »

Ik heb zelf afgelopen jaar een aardige hap van Tezuka gelezen. Ik heb in hoog tempo Black Jack verzameld en daarmee nog eens het geluk gehad dat ik hem compleet heb weten te krijgen. Delen 7, 8 en 9 waren nergens meer te krijgen. De Eppo in eindhoven had echter van alle 3 nog een 1e druk staan. M.u.v. de eerste 5 delen zijn het ook nog eens allemaal 1e druk exemplaren. Veel geluk dus.

Black Jack
Met Black Jack ben ik nu bij deel 10. Het bevalt mij goed. Ik lees de serie vooral tussendoor, dat is het voordeel van korte verhalen.

Triton
Deze heb ik afgelopen jaar ook aangeschaft. Een nette paperback uitgave. Het koste mij bij deze wat meer moeite om deze door te komen. Ik heb er meer tijd voor genomen. Soms vond ik het verhaal wat traag en veel van het hetzelfde. De tekenstijl is echter prettig en mooi (as always) en het verloopt loopt prettig. Een uitblinker van Tezuka zou ik het niet noemen, maarja, de lat licht dan ook hoog.

Mysterious Underground Men
Deze uitgave heb ik uit Amerika geimporteerd. De uitgever stopte met uitgeven van manga (tja, er komt dus niet meer in die 5ct lijn) en verkocht ze voor de helft op de site. Ik heb hem in 1 ruk uitgelezen. Ondanks de leeftijd en de eerste 'pauperige' indruk vond ik het een leuk, bijzonder en prettig boek. Je bent er vlot door, maar het verhaal verloopt op een leuke manier. Een mooie kijk in de beginjaren van Tezuka geeft het zeker. Ik zag dat deze laatst de 'Eisner award' heeft gewonnen voor 'best US edition of international material - asia'. Wat mij betreft is dit echt een aanrader om te kopen

Verder heb ik een boel tezuka staan, zoals ode aan kirihito (NL), MW (NL), Ayako (US), Boeddha (NL), Princess Knight (US), Twin Knight (US), Atomcat (US), Dororo (US), Unico (US), Barbara (US), Book of Human Insects (US), Message to Adolf (US), Swallowing the Earth (US).

Overigens al ik dan een 'beste' moet kiezen uit al deze Tezuka, dan zou ik voor Unico gaan (een zeker aanschaf). De insteek is veel simpeler dan de meeste Tezuka verhalen, maar juist die insteek raakt diepere lagen binnen het verhaal. De editie is volledig ingekleurd. Ronduit prachtig gedaan.

Phoenix is de enige die echt ontbreekt tussen deze rij met boeken. De uitgaves van VIZ zijn oud en veelal OOP. Als je ze tegenkomt zijn ze vaak flink versleten. Ik hoop op een nieuwe uitgave. Digital MAnga Publishing (die van barbara, swallowing the earth, triton etc) heeft de licentie op het GEHELE OEUVRE van Tezuka. Ik hoop dat die nog weer delen in print gaan doen.

Dus bij vragen, geef maar een gil;)

EDIT: Overigens toen ik DMP natrok net vond ik dit:

Captain Ken Kickstarter has been funded!

On June 3rd, 2014 we announced that volumes one and two of Captain Ken by famous manga artist Osamu Tezuka will be fully translated into English through our Kickstarter. We are happy to announce that we have finally reached our first goal of 13,000 as of June 18th, 2014. Now both volumes of Captain Ken will officially be translated into English by DMP Platinum through our Kickstarter and be shipped onto western shores for Kickstarter backers to receive in February 2015.

http://www.dmpbooks.com/

Captain Ken is the first of the 250 titles in Tezuka’s manga backlist to be published in English by DMI.

Post Reply