Manga Fora

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Manga Fora

Post by NeeNee »

Tamara wrote:
So true. Dat vind ik echt een nadeel aan aniway. Zeker in die verkooptopics. Meestal moet het van Holland komen. Dat word dan meestal zo duur :cry:
Wat wil je dan, dan Nederlanders stoppen met het aanbieden van hun tweedehands spullen? :/ De meesten hebben er geen probleem mee pakketten naar België te verzenden. Ik heb zelf ook dikwijls met pakketten/betalingen die kant opgestuurd.

En meets, tja, mensen organiseren die in een stad waar ze in de beurt van wonen. Als je bij Utrecht woont, ga je niet iets in Maastricht organiseren.
Wat wil jij dan, dat Vlamingen stoppen met het hebben van hun eigen forums? :/

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Niemand zegt dat Aniway slechter is; voor veel Nederlanders is het wellicht een ideale plek. Maar sommige Vlamingen voelen zich hier nu eenmaal wat meer thuis. Dat wil niet zeggen dat Aniway iets verkeerd doet, het is gewoon de reden dat er meerdere fora zijn.

Ik vind Aniway erg handig voor als je de grotere community wilt bereiken, maar als thuisbasis vind ik Mangaheuvel toch nog iets gezelliger. :wink: Je kunt hier ook echt het hele forum volgen.
Last edited by NeeNee on Sun Jul 10, 2011 3:37, edited 3 times in total.

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Post by Britt_ »

^En je snapt op mangaheuvel tenminste iets van de gesprekken over politiek..
Ofja eigenlijk dan ook weer helemaal niet XD Maar dat ligt aan onze regering zelf vrees ik dan ^-^

Maar inderdaad, vooral onderwerpen die Nederland aangaan zijn er moeilijk te volgen (actua, zaken die er tussengegooid worden omtrent de wetgeving daar etc). Als ik bij iemand iets wil posten moet ik soms gaan uitleggen dat het in België helemaal anders zit als ik een snauw terugkrijg. Ik kan zulke dingen ook niet rieken en je antwoord met je beste bedoelingen. Ik ben dan ook gestopt met superactief te zijn daar (niet dat ik dat eigenlijk ooit was) en ben er meer een lurker geworden. Soms worden er ook dingen over België geïnsinueerd die niet kloppen en dan moet je dat ook weer gaan 'verdedigen'. Over douanekosten bijvoorbeeld die hier heel anders berekend worden dan in Nederland, maar die dan wel over dezelfde kam worden geschoren.

Ik voelde me in ieder geval meteen meer thuis hier op Mangaheuvel, wat niet wil zeggen dat ik Aniway geen tof forum vind. Het is gewoon.. ja anders van gevoel zeg maar. Ik lees er ook erg graag de topics over manga, anime etc. Maar zal er minder snel durven posten dan hier.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Manga Fora

Post by Tamara »

Wat wil jij dan, dat Vlamingen stoppen met het hebben van hun eigen forums? :/
En hoe zou dat jullie je meer welkom laten voelen op Hollandse forums?

Sorry, maar ik zie het probleem gewoon niet. Ik zit op zoveel fora waar de meerderheid uit bijvoorbeeld Amerika komt. De Britten, Australiërs en Canadezen zitten dan in hetzelfde schuitje als de Vlamingen op Nederlandse forums. Ik heb echt alleen nooit gemerkt dat dit een probleem is. Iedereen zit nu eenmaal op die forums omdat ze dezelfde dingen leuk vinden. Waar je vandaan komt is bijzaak.

Of moet ik me hier soms niet thuis voelen, omdat jullie het steeds over boekenketens hebben die ik niet ken en geen vaste boekenprijzen hebben? Sorry, maar daar kan ik me niet echt druk om maken...

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Manga Fora

Post by Hinote »

Het is niet omdat je je overal thuis kan voel dat de anderen dat ook kunnen.

Trouwens velen hebben al gezegd dat het niet ging om het Hollands-Vlaams maar eerder om de grote.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Manga Fora

Post by Koen »

Ik heb geen problemen met Aniway (de grootte is relatief aangezien zoals Tamara zegt het nogal gesegmenteerd is wie waar post), maar ik vind het ook aangenaam op een Vlaams forum te kunnen posten. Net zoals ik het leuker vind op Aniway/Mangaheuvel doordat we Nederlands kunnen spreken en niet in het Engels/Frans moeten posten. Terwijl Franse fora dan weer leuker zijn omdat er veel meer reeksen zijn waarover gediscussieerd kan worden. En zo heeft elk forum wel zijn voordeel tov. anderen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Manga Fora

Post by NeeNee »

Tamara wrote:
Wat wil jij dan, dat Vlamingen stoppen met het hebben van hun eigen forums? :/
En hoe zou dat jullie je meer welkom laten voelen op Hollandse forums?
Ik weet niet. Is het echt nodig dat ik mij thuis voel op een Hollands forum?

Maar om mij welkom te voelen zou het helpen als men er meer rekening zou houden dat er Belgen/buitenlanders tussen de leden zitten, en als er meer verkoop/meetings dichter bij huis zouden zijn. Jammer genoeg kan de organisatie van het forum daar zelf heel weinig aan doen, dus het valt niet zomaar 1-2-3 te verhelpen.

EDIT: Dit is een mooi voorbeeld. Als je zelfs op een Belgisch forum alleen verzendkosten binnen Nederland krijgt...
viewtopic.php?f=14&t=1448
Sorry, maar ik zie het probleem gewoon niet. Ik zit op zoveel fora waar de meerderheid uit bijvoorbeeld Amerika komt. De Britten, Australiërs en Canadezen zitten dan in hetzelfde schuitje als de Vlamingen op Nederlandse forums. Ik heb echt alleen nooit gemerkt dat dit een probleem is. Iedereen zit nu eenmaal op die forums omdat ze dezelfde dingen leuk vinden. Waar je vandaan komt is bijzaak.
Op Amerikaanse forums heb ik hetzelfde gevoel. Zolang je het over de reeksen zelf hebt maakt het niet uit, maar bij discussies over beschikbaarheid/conventies/politiek is het soms wel vervelend. Niet voldoende om er niet meer te gaan of zo, maar toch.
Of moet ik me hier soms niet thuis voelen, omdat jullie het steeds over boekenketens hebben die ik niet ken en geen vaste boekenprijzen hebben? Sorry, maar daar kan ik me niet echt druk om maken...
Ik kan me voorstellen dat sommigen daar wel wat moeite mee zouden hebben. Al is het meer de houding van bepaalde mensen die mij irriteert (zoals Britt al zei, je krijgt soms heel onaangename reacties als je onwetend iets zegt wat in Nederland niet geldt).

En de grootte, natuurlijk. Nogmaals, een groot forum (elk groot forum) voelt echt anders. En dat is geen verwijt, maar een vaststelling.

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Manga Fora

Post by Gilles »

Voor manga lees ik enkel nog hier. Mijn interesse is sowieso gedaald daar ik veel meer American comics ben beginnen lezen. Aniway is me te druk om allemaal te lezen...
Dan heb je nog het manga-subforum van de getekende reep (stripforum.be) maar dat is ook op sterven na dood.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Manga Fora

Post by Tamara »

NeeNee wrote:
Maar om mij welkom te voelen zou het helpen als men er meer rekening zou houden dat er Belgen/buitenlanders tussen de leden zitten, en als er meer verkoop/meetings dichter bij huis zouden zijn. Jammer genoeg kan de organisatie van het forum daar zelf heel weinig aan doen, dus het valt niet zomaar 1-2-3 te verhelpen.
Jij redeneert vanuit jezelf, zij redeneren vanuit zichzelf. De beste manier om een meeting in de buurt te krijgen, is om er zelf eentje te organiseren. Dat doen Nederlanders ook. Of waarom denk je dat het noordelijke BAGGER is ontstaan? Omdat ze het zat waren dat alle grote dingen in midden-Nederland gebeurden.
EDIT: Dit is een mooi voorbeeld. Als je zelfs op een Belgisch forum alleen verzendkosten binnen Nederland krijgt...
viewtopic.php?f=14&t=1448
Dit is geen kwestie van geen rekening houden met jullie... De verzendkosten binnen Nederland kennen we uit ons hoofd. Die voor België moeten eerst opgezocht worden... nadat het pakket is gewogen.
Op Amerikaanse forums heb ik hetzelfde gevoel. Zolang je het over de reeksen zelf hebt maakt het niet uit, maar bij discussies over beschikbaarheid/conventies/politiek is het soms wel vervelend. Niet voldoende om er niet meer te gaan of zo, maar toch.
Daar heb ik eigenlijk ook geen problemen mee. Ik lees/hoor/zie genoeg om wat discussies redelijk te kunnen volgen. En zo niet, ach, dan kan ik het gewoon negeren. Dat ik op een forum zit, betekent niet dat ik overal aan deel moet nemen.
Ik kan me voorstellen dat sommigen daar wel wat moeite mee zouden hebben. Al is het meer de houding van bepaalde mensen die mij irriteert (zoals Britt al zei, je krijgt soms heel onaangename reacties als je onwetend iets zegt wat in Nederland niet geldt).
Tja, maar die mensen heb je overal. Je kunt ze zelfs nog tegenkomen in je eigen land.
En de grootte, natuurlijk. Nogmaals, een groot forum (elk groot forum) voelt echt anders. En dat is geen verwijt, maar een vaststelling.
Ik blijf erbij, Aniway is niet echt groot. Bij groot denk ik aan de Penny Arcade-forums, InsideGamer enzovoorts.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Manga Fora

Post by NeeNee »

Tamara wrote:
NeeNee wrote: Maar om mij welkom te voelen zou het helpen als men er meer rekening zou houden dat er Belgen/buitenlanders tussen de leden zitten, en als er meer verkoop/meetings dichter bij huis zouden zijn. Jammer genoeg kan de organisatie van het forum daar zelf heel weinig aan doen, dus het valt niet zomaar 1-2-3 te verhelpen.
Jij redeneert vanuit jezelf, zij redeneren vanuit zichzelf. De beste manier om een meeting in de buurt te krijgen, is om er zelf eentje te organiseren. Dat doen Nederlanders ook. Of waarom denk je dat het noordelijke BAGGER is ontstaan? Omdat ze het zat waren dat alle grote dingen in midden-Nederland gebeurden.
Precies, ja. En daarom heeft BAGGER ook een eigen forum opgericht, zodat ze een plek hebben om met mensen uit hun eigen omgeving te praten.

Net als wij hier.

Wat was het probleem ook weer?
EDIT: Dit is een mooi voorbeeld. Als je zelfs op een Belgisch forum alleen verzendkosten binnen Nederland krijgt...
viewtopic.php?f=14&t=1448
Dit is geen kwestie van geen rekening houden met jullie... De verzendkosten binnen Nederland kennen we uit ons hoofd. Die voor België moeten eerst opgezocht worden... nadat het pakket is gewogen.
Je moet voor allebei het gewicht kennen. En ik zeg niet dat men dat doet met de bedoeling om ons achter te stellen (dat zou maar mooi wezen), maar het effect is hetzelfde.
En de grootte, natuurlijk. Nogmaals, een groot forum (elk groot forum) voelt echt anders. En dat is geen verwijt, maar een vaststelling.
Ik blijf erbij, Aniway is niet echt groot. Bij groot denk ik aan de Penny Arcade-forums, InsideGamer enzovoorts.
Tja, we vergelijken met hier, he. :mrgreen:

Aniway is nu niet meteen een gigant, maar naar mijn maatstaven toch behoorlijk groot. Hetgeen ook weer een voordeel is, want zoals ik al zei, ik vind de site enorm handig als je de grotere community wilt bereiken.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Manga Fora

Post by Tamara »

Precies, ja. En daarom heeft BAGGER ook een eigen forum opgericht, zodat ze een plek hebben om met mensen uit hun eigen omgeving te praten.
Dat BAGGER een forum heeft, heeft vooral te maken met de activiteiten die ze organiseren. Grappig genoeg komen er ook mensen uit andere provincies, want BAGGER-activiteiten zijn best wel populair :)
Wat was het probleem ook weer?
Je laat het klinken alsof er een probleem is door te zeggen dat er geen rekening met jullie gehouden wordt. Hoe moeten we dan rekening met jullie houden? Aniway organiseert geen meetingen, dat doen de leden. Aniway post de verkooptopics niet, dat doen de leden. Je bent zelf ook een lid, dus waarom probeer je de situatie zelf niet te verbeteren? Of zeg ons op z'n minst hoe we rekening mee jullie kunnen houden.

Dat Vlamingen ondervertegenwoordigd zijn, heeft vooral te maken met het feit dat jullie niet zo veel zin lijken te hebben om te vertegenwoordigen. Dat de redactie van Aniway volledig Nederlands is, komt omdat er geen Vlamingen zijn die mee willen werken. Natuurlijk krijg je dan een meer Nederlands perspectief. We kunnen moeilijk doen alsof we uit Vlaanderen komen, toch?

Of is het misschien dat veel mensen er standaard vanuit gaan dat mensen in Nederland wonen tenzij het tegendeel bewezen wordt? Daar is niet zoveel aan te doen, jullie zijn nu eenmaal een minderheid. Het is net zoals dat meisjes op gameforums automatisch voor mannelijk aangezien worden als ze een geslachtsneutrale gebruikersnaam kiezen. Je kunt je locatie vermelden in je profiel. Zou je graag willen dat er een BE- of NL-icoontje achter elke gevulde locatie verschijnt, of iets in die richting?

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Manga Fora

Post by The Donkey »

kwam BAGGER trouwens niet uit groningen?
volgens mij ben ik daar een keer voor uitgenodigt:P

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Manga Fora

Post by Koen »

Ik denk dat er hier ietwat overgereageerd wordt op een post uit 2009. Ik denk niet dat hier veel problemen hebben ten opzichte van Aniway. En ik denk zelfs dat de meeste die hier posten niet hier komen omdat Aniway te Nederlands of te groot is, maar omdat het mangaforum van Aniway een hele poos echt wel doods was, en dat er hier veel meer aandacht wordt geschonken aan NL en FR releases.
motivatiedip. help!

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Manga Fora

Post by The Donkey »

manga forum mag nu dan iets minder dood zijn, is nog vooral veel starters waar je niet echt lekker kunt praten over series die iedereen gelezen heeft.
en tjaa dit mag dan miss een belgs forum zijn, ik vind het hier veel relaxter dan op aniway, gaat hier tenminste vol over manga:P

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Manga Fora

Post by NeeNee »

Tamara wrote:
Wat was het probleem ook weer?
Je laat het klinken alsof er een probleem is door te zeggen dat er geen rekening met jullie gehouden wordt.
Nee, Tamara, jij bent degene die op een post van twee jaar geleden reageerde alsof het een directe aanval was. Ik heb al twee keer gezegd dat er niets ergs is aan het feit dat sommige Vlamingen zich hier wat meer thuis voelen. Op Aniway wordt meer rekening gehouden met de Nederlanders, op MH meer met de Belgen; dat is nu eenmaal zo en dat is normaal.

Waarom wil je per se dat we Aniway leuker vinden? Waarom mogen we niet gewoon MH verkiezen? Ik snap niet waarom je het zo erg vindt dat sommige Belgen net iets liever op een Belgisch forum zitten. :?
the donkey wrote:manga forum mag nu dan iets minder dood zijn, is nog vooral veel starters waar je niet echt lekker kunt praten over series die iedereen gelezen heeft.
en tjaa dit mag dan miss een belgs forum zijn, ik vind het hier veel relaxter dan op aniway, gaat hier tenminste vol over manga:P
En dat ook, natuurlijk. :wink: Dat is het belangrijkste.
Hoe moeten we dan rekening met jullie houden? Aniway organiseert geen meetingen, dat doen de leden. Aniway post de verkooptopics niet, dat doen de leden. Je bent zelf ook een lid, dus waarom probeer je de situatie zelf niet te verbeteren? Of zeg ons op z'n minst hoe we rekening mee jullie kunnen houden.

Of is het misschien dat veel mensen er standaard vanuit gaan dat mensen in Nederland wonen tenzij het tegendeel bewezen wordt? Daar is niet zoveel aan te doen, jullie zijn nu eenmaal een minderheid. Het is net zoals dat meisjes op gameforums automatisch voor mannelijk aangezien worden als ze een geslachtsneutrale gebruikersnaam kiezen. Je kunt je locatie vermelden in je profiel. Zou je graag willen dat er een BE- of NL-icoontje achter elke gevulde locatie verschijnt, of iets in die richting?
Ik heb al eens gezegd dat de mentaliteit voor een groot deel van de leden komt en dat er vrij weinig is dat de organisatie daaraan kan doen. Je hebt gelijk, zolang er niet meer Belgen komen zal er weinig veranderen. Langs de andere kant houdt de huidige situatie misschien ook sommige Belgen weg; al denk ik zelf dat het probleem meer ligt aan het feit dat er gewoon veel minder Belgen actief zijn.

Maar als je dan toch op zoek bent naar manieren om het forum Belg-vriendelijker te maken: een symbooltje waarmee verkopers in Verkoop kunnen aangeven of ze in België of Nederland gesitueerd zijn zou niet gek zijn (en als je toch bezig bent, doe meteen ook maar iets waarmee ze kunnen aangeven of ze naar conventies gaan, of schrijf in de richtlijnen dat het aangeraden wordt om dat erbij te zetten in de openingspost. Vind ik persoonlijk erg handig). Hetzelfde in Meetings. Vermeld in het sticky "Bespaar op verzendkosten" ook de tarieven naar België (voor zover dat topic nog actueel is dan). Verander "Dutch Doujinshi Circles: De Nederlandse doujinshi circles die minimaal één boekje hebben geproduceerd" in "De Nederlandse & Vlaamse/De Nederlandstalige doujinshi circles die minimaal één boekje hebben geproduceerd" (ik weet niet of er Vlaamse zijn, maar dat doet er niet toe. Het gaat om het idee).

Het zijn allemaal details, maar zulke dingen kunnen helpen om te tonen dat er ook Belgen vertegenwoordigd zijn. Misschien dat alleen al een iets hogere zichtbaarheid een kleine mentaliteitswijziging teweegbrengt. Al weet ik natuurlijk niet in hoeverre de forum staff zich geroepen voelt om zich daarmee bezig te houden.
Dat Vlamingen ondervertegenwoordigd zijn, heeft vooral te maken met het feit dat jullie niet zo veel zin lijken te hebben om te vertegenwoordigen. Dat de redactie van Aniway volledig Nederlands is, komt omdat er geen Vlamingen zijn die mee willen werken. Natuurlijk krijg je dan een meer Nederlands perspectief. We kunnen moeilijk doen alsof we uit Vlaanderen komen, toch?
Met het tijdschrift zelf heb ik ook nooit problemen gehad... of misschien een beetje met het feit dat Frans niet als een verstaanbare taal beschouwd wordt en dat manga die alleen nog maar in die taal vertaald zijn daarom in de Importhoek moeten. Voor de rest merk ik weinig van dat Nederlands perspectief; je houdt er natuurlijk wel een beetje rekening mee dat je een Nederlands tijdschrift aan het lezen bent, maar over het algemeen stoort het mij niet.

En wat die redactie betreft, goh, misschien later eens als ik meer tijd heb. :wink:

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Manga Fora

Post by Tamara »

Nee, Tamara, jij bent degene die op een post van twee jaar geleden reageerde alsof het een directe aanval was. Ik heb al twee keer gezegd dat er niets ergs is aan het feit dat sommige Vlamingen zich hier wat meer thuis voelen. Op Aniway wordt meer rekening gehouden met de Nederlanders, op MH meer met de Belgen; dat is nu eenmaal zo en dat is normaal.
Sorry, maar omdat de laatste twee posts actueel waren, dacht ik dat de eerste dat ook was. Verkeerd gekeken, sorry, maar hé, de wereld bestaat nog, dus zo'n ramp zal het wel niet zijn.

Ik vraag me gewoon af waarom jullie je niet thuisvoelen op Aniway. Waarom Aniway niet goed genoeg is als mangaforum. Je laat het klinken alsof we jullie buitensluiten, maar dat is echt niet de bedoeling.
Maar als je dan toch op zoek bent naar manieren om het forum Belg-vriendelijker te maken: een symbooltje waarmee verkopers in Verkoop kunnen aangeven of ze in België of Nederland gesitueerd zijn zou niet gek zijn (en als je toch bezig bent, doe meteen ook maar iets waarmee ze kunnen aangeven of ze naar conventies gaan, of schrijf in de richtlijnen dat het aangeraden wordt om dat erbij te zetten in de openingspost. Vind ik persoonlijk erg handig). Hetzelfde in Meetings. Vermeld in het sticky "Bespaar op verzendkosten" ook de tarieven naar België (voor zover dat topic nog actueel is dan). Verander "Dutch Doujinshi Circles: De Nederlandse doujinshi circles die minimaal één boekje hebben geproduceerd" in "De Nederlandse & Vlaamse/De Nederlandstalige doujinshi circles die minimaal één boekje hebben geproduceerd" (ik weet niet of er Vlaamse zijn, maar dat doet er niet toe. Het gaat om het idee).
Daar kunnen we best wat mee. Wij willen de verkooptopics ook graag zo overzichtelijk mogelijk. Al kunnen we het meeste natuurlijk niet verplichten. Het is uiteindelijk aan de potentiële kopers om contact op te nemen met de verkopers en de verzendopties te bespreken. Als je meer informatie wilt, kun je daar altijd om vragen.

Wat betreft het Nederlands in de tekst van het subforum, dat moet je zien als een verwijzing naar de taal en niet naar de nationaliteit.
Met het tijdschrift zelf heb ik ook nooit problemen gehad... of misschien een beetje met het feit dat Frans niet als een verstaanbare taal beschouwd wordt en dat manga die alleen nog maar in die taal vertaald zijn daarom in de Importhoek moeten. Voor de rest merk ik weinig van dat Nederlands perspectief; je houdt er natuurlijk wel een beetje rekening mee dat je een Nederlands tijdschrift aan het lezen bent, maar over het algemeen stoort het mij niet.
De veruit de meeste lezers verkiezen Engels boven Frans en dat zijn dan ook de releases die we in de gaten houden. Dat wil niet zeggen dat de Franse markt helemaal geen aandacht schenken. We hebben bijvoorbeeld eens de Franse manga editie van Versailles no Bara besproken. Als zou blijken dat Franse manga gewild is onder de lezers, zouden we het vaker bespreken. Maar hé, je hebt datzelfde met Duitse manga. Dat wordt best gelezen door Nederlanders, vooral door de mensen die in de buurt van de grens wonen (zoals ik!), maar de algehele interesse is gewoon te laag om er echt over te schrijven.

Post Reply