Ovenvers 2008

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Ovenvers 2008

Post by NeeNee »

De eerste delen van Yu-Gi-Oh waren voor mij nogal dubbel. Langs de ene kant vond ik het allemaal wel erg duister, langs de andere kant wilde ik toch telkens weer verder lezen.

Ik zou eerst lezen tot nummer 3... maar toen wilde ik toch nog graag weten wat die Death-T was... en toen wilde ik Kaiba nog weer zien wakker worden... en toen wilde ik nog lezen tot het einde van de Duel Kingdom Arc... maar daarna moest ik toch nog nr. 16 eens bekijken, want dat duel tegen die andere spelfanaat was wel leuk in de anime... en in nr. 17 begint de volgende grote Arc alweer...

Ik heb mij er inmiddels officieel bij neergelegd dat ik toch niet ga stoppen. :mrgreen:


Suidoken III 3-8
Deze had ik al een tijdje liggen, en ik heb ze uiteindelijk vlak voor de FACTS gelezen.
Knappe tekeningen, maar misschien was ik beter met nummer 1 begonnen. In Volume 3 komen zo veel verschillende groepen en personages aan bod dat het echt wel moeilijk te volgen is. Twee stammen die oude vijanden zijn, een derde volk dat één van beide aanvalt en beide wil veroveren, twee groepen huurlingen, een kasteelheer en nog een handvol losse reizigers… Het is niet dat ze (qua uitzicht) moeilijk uit elkaar te houden zijn, het zijn er gewoon erg veel, en het verhaal springt voortdurend over en weer tussen de verschillende locaties.
Nummer 4-5 focussen meer op één verhaallijn (veldslag) en zijn makkelijker te volgen. Pas tegen nr. 6 zat ik echt in het verhaal, maar net dan beginnen ze weer te springen.

Het scenario is op zich best wel interessant; er zijn veel nieuwe ontwikkelingen, en elke groep heeft zijn eigen agenda. Toch blijft het moeilijk om je in het verhaal in te leven, ik weet niet waarom. Ik heb de indruk dat de mangaka net iets te hard geprobeerd heeft om het verhaal boeiend te houden, of te veel verhaal in te weinig boekjes heeft willen stoppen.

Geen slechte manga, maar iets te complex en te hak-en-takkerig om echt vlot te lezen. Ik wil de reeks wel graag afwerken. Jammer genoeg hadden ze hem dit jaar niet op de FACTS.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Ovenvers 2008

Post by NeeNee »

Inuyasha 13-15 en 26-34
De jacht op Naraku gaat onverminderd door. En door. En door.

Deze reeks is in zekere zin zo repetitief dat ik amper kan zeggen of ik nu in deel 13 of 33 van het verhaal zit, maar toch kan ik absoluut niet stoppen met lezen. Ik vind de personages gewoon erg leuk. Vooral Sesshomaru’s karakterevolutie en zijn wel erg dubbele relatie met Inuyasha zijn interessant. Wolfdemon Koga (vol. 14) is ook een goede aanwinst, ik hou wel van Wild Cards. Jammer dat er in de latere albums niet zo veel ‘good guys’ meer bijkomen. Naraku, aan de andere kant, blijft maar demonen spuien, maar heeft een beetje moeite om zijn ondergeschikten onder zijn controle te houden.

Het verhaalconcept ‘in het wilde weg rondhollen op zoek naar aanwijzingen’ ligt mij wel. Het doet een beetje denken aan de Namek saga in DBZ, en laat ik dat nou net één van de beste stukken uit die serie vinden.

Het gedeelte met de ‘bende van zeven’ was ook sterk. Goede karakteruitwerking voor personages die maar een paar albums meegaan. Vooral onze Inuyasha-lover vond ik op zijn manier best wel sympathiek. :twisted:

En ik ben weg van het niemendalletje (15 pag.) in vol. 34 waarin Inuyasha enkele van Kagome’s schoolvriendinnen ontmoet. Hij staat echt heel goed met een zakdoek. :wink:


YuYu Hakusho 6-9
In het eerste deel van vol. 6 moeten Yusuke en Kuwabara een Ice Maiden bevrijden. ’t Arme schaap werd namelijk vastgehouden door slechte mensen die haar lieten huilen omdat haar tranen dan in edelstenen veranderen. Dient meer als inleiding voor het volgende deel dan iets anders.

Daarna gaan Yusuke & team meedoen aan een groots toernooi (waarom ben ik absoluut niet verbaasd?) tegen een nest supersterke demonen. Dankzij hun intensieve training, bereidheid om te Strijden voor de Goede Zaak, en Bovenmenselijke Wilskracht, yadda yadda yadda, ze zitten dus in de halve finale. Wel een paar goede technieken gezien daar.

Ik weet niet of het zo bedoeld was, maar ik heb de neiging om YuYu Hakusho als een parodie te beschouwen. Daarom stoort het mij ook niet dat ze gebruik maken van zowat elk Shonen cliche ooit vertoont. De gevechten zijn mooi uitgewerkt, het verhaal zit al bij al goed in elkaar, en er zit zeker de nodige humor in. Toch vind ik de iets serieuzere stukken met Kurama en Hiei (en dan vooral de interactie tussen de twee) nog het beste. Het valt trouwens op dat in de populariteitspoll (vol. 7) Yusuke verslagen wordt door Hiei in Japan, en door zowel Hiei als Kurama in de VS. Ik vraag me af of de schrijver voorzien had dat zijn hoofdpersonage zou moeten onderdoen voor de helft van zijn ‘sidekicks’.
Last edited by NeeNee on Mon Oct 27, 2008 12:20, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2008

Post by Koen »

Angel Heart 23
Het was alweer een goeie week geleden dat ik nog eens een manga vastgepakt had en deze AH wist me volledig te bekoren! Echt genieten... van de emoties en de gevoeligheid die Hojo hier overbrengt naar de lezer. Prachtig verhaaltje. En het voordeel van al m'n leesachterstand is dat ik hier ook nog volume 24 heb liggen ;)

Ulala 2
Je zou dit kunnen bestempelen als een pure hentai als je het oppervlakkig bekijkt, maar ik vind de gevoelens dan toch iets meer uitgewerkt dan de doorsnee 16/18+ manga. Niets speciaals deze manga maar ik ben er wel ietwat fan van. Ik heb een voorkeur voor dit genre manga dat de nadruk legt op de gevoelens meer dan op de humor.
motivatiedip. help!

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Ovenvers 2008

Post by Ginrai »

shamo v18-19

het hele gedoe met toma de danser gaat verder en ryo is amper aanwezig in deze volumes wat eigelijk iets meer in het voordeel van de manga werkt,maar aangezien hier de reeks ophoudt in het frans zullen de fans wel gefrustreerd zijn!

dorohedoro v01

goed weglezende seinen die toch wel enorm bizar is qua uitwerking van de personages en atmosfeer!kaiman&shin zijn al twee van mijn favoriete personages uit de reeks.

gals v01
vervloekte glenat,nu heb ik bijna elke nieuwe reeks gecheckt en incl 2 waar ik oorspronkelijk geen intresse in had en gals was hier 1 van!(end of sarcasm!)
ok op zich een zeer goede meevaller die wel op alle aspecten goed overkomt en vrij vlot leest!en zover ik me herinner geen enkele typo(en tevens vermelden de aanwezigheid van de orginele japanse sound-effects)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2008

Post by Koen »

Angel Heart 24
Dans, dans, dans! Murakami is er niets tegen ;) Leuk volume zonder het vorige te evenaren.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2008

Post by Koen »

Berserk 27
Guts probeert een nieuw jasje en dat slaat aan. Hij gaat ook langs bij de kapper voor een zilveren bles. Staat em niet onaardig.

Nés pour cogner 5
Enkele stoere gevechten en een Tanker die in overdrive gaat.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2008

Post by Koen »

Maka-Maka 2
Laatste volume dat in het verlengde lag van het eerste, spijtig dat er niet echt een conclusie is...

Saru Lock 13
Gezapig volume maar het surfverhaal wist me slechts matig te boeien en dan heb je natuurlijk een probleem aangezien dat 3/4 van het boekje uitmaakt.

Claymore 9
Eén van die weinige manga's die meer panache vertoonden in de anime. Ik ben benieuwd hoe ik de manga ga ervaren als er 'nieuw materiaal' aankomt...
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2008

Post by Koen »

Vanmorgen even een mangathon gehouden...

Zetman 9
Leuke ontwikkelingen maar de vaart waarmee dit alles naar voren gebracht wordt ligt echt wel enorm laag.

Homunculus 9
Het wordt er niet minder vreemd op maar ook niet minder boeiend...

Alive Last Evolution 4
Beetje een slabakkend volume. Na een sterk begin is dit een reeks die kan wegzakken, had ik de indruk na dit vierde volume.

Life 1 & 2
Tja, deze reeks blijf ik enorm sterk vinden. Had het eerste volume al in het Engels gelezen en het tweede blijft volledig overeind. M'n vrees is wel dat de reeks repetitief en/of enerverend kan gaan worden. Ik erger me nogal snel als het allemaal té veel tegenzit voor iemand en als er nergens eens een lichtpuntje aangeboden wordt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Deze shojo komt op een ideaal moment nu Nana en C'était nous een trager tempo gaan aannemen in de Franse uitgave.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2008

Post by Koen »

Claymore 10
Het blijft een manga met een enorm potentieel maar dan krijg ik toch weer de indruk dat dat potentieel beter benut werd tijdens de anime. De actiescènes verliepen daar duidelijker en vlotter... En toch kijk ik uit naar het vervolg want hack 'n' slash vind ik wel fun in manga ;)

Beck 25
Ik blijf een enorme fan van Beck maar je moet gewoon toegeven dat er dipjes zitten in de reeks, en dit volume wist me maar matig te boeien. Op naar het volgende? Ben toch niet ontevreden dat de reeks is afgelopen in Japan.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2008

Post by Koen »

Spirit of the Sun 13
Op één of andere manier blijf ik hier enorm geboeid door. De politieke intriges en de setting blijven interessant en ik hoop dan ook dat Tonkam het vervolg ook zal uitbrengen want de serie scoort blijkbaar niet bijster goed.

Girlfriend 2
Weer een erg leuk volume waarin vooral dat verhaal met die lange, blonde, kortgekapte stoot me boeit.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2008

Post by Koen »

C'était nous 12
Wederom een prachtig volume. Vooral als het rond Nanami en Yano draait... Hopelijk geneest de mangaka snel zodat ze verder kan werken aan deze topshojo!

Cross Game 8
Adachi laat Kou en Aoba onder een ander daglicht zien in dit volume. Ze hebben meer met elkaar gemeen dan op het eerste zicht leek!
motivatiedip. help!

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Ovenvers 2008

Post by Ginrai »

shamo v20-23

vanaf v20 komt de reeks over als een groot reset-scenario die in mijn mening niet zo zeer in de smaak valt!het hele gedoe dat ryo al zijn kracht is verloren zonder er aan reden te geven is vrij hard bespottend in mijn mening!

dorehedoro v02

blijft de kwaliteit van zijn eerste volume verder zetten en houd een goed tempo aan imo!

yu-gi-oh v03
het blijft vermaken de manga versie van YGO,het niet zo brave imago van bepaalde personages geef wel een doorduwen naar zijn voordeel.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Ovenvers 2008

Post by Wimpuls »

Eyeshield 21 - 21

De grote remonte van Deimon is ingezet, aapmens Monta moet nu voor een heroische doorbraak zorgen. Ik schat dat dat wel zal lukken. Go Devil Bats!

Muhyo et Roji 4

Ik was even in de war met de hele historie in de gevagenis: wie was nu wie? Feit is: die Sophie was lekker akelig. Meer!

Genshiken 7

Ah, prachtige scènes. Sasa x Ogi, de Amerikaanse otaku's en überkluns Kuchi. Genshiken stelde mij nog niet teleur.

Kekkaishi 16

Ook nooit teleurstellend. Yoshimori's ma komt effe een draak droppen, intriges, intriges, en ook een leuke zijsprong met de mannenverslindster.

Yotsuba 7

Eindelijk! Alweer een bundeltje gelukzaligheid.

Nu nog Devil Blues, Les Gouttes, Bokurano en Evangelion (brr!)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2008

Post by Koen »

Oppassen met Devil Blues want dat rood gaat lelijk af :o
motivatiedip. help!

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Ovenvers 2008

Post by Wimpuls »

Merci, redhanded Koen :wink:

Locked