Ovenvers 2021

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Na Ultraman een andere Umezu gelezen: Kowai Hon 7 (Een eng boek) is een verzamelreeks van allerlei losse horrorverhalen van Umezu, die onlangs opnieuw is uitgebracht. Niet dat dat echt relevant is, want die versie heb ik niet eens. Ik had ooit een paar losse delen van de oude uitgave gekocht... en nooit gelezen. Deel 7 heeft als ondertitel Shinbatsu (Hemelse bestraffing) en heeft een aantal verhaaltjes die op zich wel okay waren, maar die ik over een paar maanden wel ben vergeten. Vond de setting van de verhalen wel interessant, omdat ik die nog niet echt eerder had gezien in Umezu werken (veel historische werken, zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog en twee in de vijftiende/zestiende (?) eeuw).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Ultraman 2 (het laatste deel) bevat wederom drie verhalen, al lijken deze verhalen wel meer op de respectievelijke afleveringen in de televisieserie (als ik zo de samenvattingen van de afleveringen met die aliens lees) vergeleken met de verhalen in het eerste deel. Het verhaal met Dodongo en de bevroren mummie uit de ijstijd lijkt qua verhaal erg op de aflevering, net als die met de komeet Tsuifon en Red King, Dorako en Guigass. Het laatste verhaal, met Mefilas heeft wel verschillen als het gaat om specifieke gebeurtenissen, maar de basis lijkt wel hetzelfde. Overigens merk je soms hier en daar ook wel dat het Umezu werk is: de verhalen met Dodongo en Mefilas hebben ook duidelijk horror-trekjes, en sowieso gaan de verhalen vaker over de mensen dan over Ultraman zelf, dus een groot deel van de verhalen heeft sowieso een mens vs alien horror-toontje, totdat de reus Ultraman verschijnt die het monster van de week weet te verslaan.

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Ovenvers 2021

Post by ChronicVillainy »

Laatst eerste de van Frieren: Beyond Journey's End opgepakt. Speelt zich af nadat de helden de Big Bad hebben verslagen. Onderdeel van de groep was elf Frieren, die daarna rond gaat reizen. Haar perceptie van tijd is echter anders dan die van haar vroegere kameraden, en wanneer ze weer langskomt zijn ze bejaard. Wanneer een van haar kameraden sterft van ouderdom wordt ze geconfronteerd met haar veel langere levensverwachting en de sterfelijkheid van anderen. Hele interessante insteek, en ik vraag me af waar de serie heen gaat.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Oeh, dat klinkt inderdaad wel interessant. Even gegoogled, en het is nog verrassender dat het een Shonen Sunday manga is :P

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2021

Post by Tamara »

Ik heb toevallig gisteravond ook het eerste deel van Frieren gelezen. Dat wordt een blijvertje voor mij, denk ik. De setting is heel herkenbaar, echt standaard JRPG-spul, maar het gaat over iets wat je nooit in de spellen ziet: de jaren, decennia en mogelijk zelfs eeuwen erna. Een het is op een mooie manier pijnlijk om te lezen. Frieren beseft te laat dat ze haar bondgenoten, bij wie ze tien jaar lang een belangrijk deel uitmaakte van hun leven, eigenlijk niet echt heeft leren kennen. Dat ze door haar apathie kansen heeft laten liggen en deze nooit meer terug zal krijgen. Nu gaat ze op reis om dat goed te maken en de mensen die ze nu om zich heen heeft beter te leren begrijpen. Dat is mooi, maar het gaat gegarandeerd weer pijn doen, want: hoe beter ze mensen begrijpt en hoe dieper haar band wordt, hoe pijnlijker het onvermijdelijke afscheid zal zijn. Ze ziet het zelf nog niet, maar haar apathie is in zekere zin een zelfverdedigingsmechanisme en dat mechanisme wil ze nu ontmantelen. Ik heb The Last Unicorn gelezen en gezien. Ik weet waar dit heen zal gaan. Arme Frieren, dit zou best een gevecht kunnen zijn dat ze eigenlijk niet kan winnen...

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Ovenvers 2021

Post by The Donkey »

Zombie Powder 1-4
Het korte werk van Tite Kubo voor dat hij Bleach schreef. Naar Zombie Powder zaten er 3 one-shots in de delen. Het was tof om te zien wat hij voor Bleach heeft gedaan, maar qua inhoud is Zombie Powder niets om over naar huis te schrijven (en de one-shots ook niet). Het verhaal is nogal all over the place en het einde is ook echt geen einde te noemen. Ik snap dat het moeilijk is om in een paar hoofdstukken je serie te moeten eindigen als je de bijl krijgt in WSJ, maar dit was erg unsatisfactory. Het gegeven had zeker potentie, maar de manier van vertellen had hier echt nog werk nodig. Ook vielen de erg rechte lijnen bij het tekenen van personen op. Hier voelt het als luiheid of zelfs onkunnen, waar ik bij Bleach altijd heb gedacht dat het een artistieke keuze was en ik het wel kon waarderen.


Ral Ω Grad 1-4
Een serie die al sinds de release op mn lijstje heeft gestaan, maar nooit genoeg prioriteit heeft gekregen om daadwerkelijk aan te schaffen. Nu de eerste 3 spot goedkoop van amazon gehaald en veel te veel betaald voor het laatste deel op marktplaats, maar oke, de set is compleet. Het verhaal was dan weer verrassend leuk, dus dat maakte veel goed over de prijs. Het heeft iets te doen met de game Blue Dragen die ooit voor de Xbox is uit gekomen. Nu had ik geen Xbox en heb ik de game ook nooit kunnen spelen, dus wat precies de relatie is weet ik niet.

De manga gaat over “Shadows” die zich aan mensen kunnen binden en samenwerken, maar ook de mensen kunnen overnemen en als een soort monster de controle over het lichaam over nemen. Het verhaal gaat over Ral die de schaduw Grad aan zich gebonden heeft en op avontuur gaat om boobies te vinden. Euh. Om de slechte schaduwen te verslaan en zo de vrede van de wereld te herstellen. Dit gaf een echte avontuur vibe ondanks dat de serie zo kort was, dus erg blij dat ik het toch nog heb kunnen lezen. De tekenstijl van Takeshi Obata is natuurlijk ook altijd genieten.

EDIT: Ik had trouwens een week of 2 terug een hele lap tekst geschreven over de laatste series die ik gelezen had in november/december, maar heb de pagina toen open laten staan en was het dus kwijt. Was even wennen, maar misschien dat ik het nog een keertje schrijf en post.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Zombie Powder had ik alleen deels (1 en 2?) gelezen, maar vond ik inderdaad ook niet echt memorabel. Waarschijnlijk alleen leuk als je er via Bleach komt. En ha, ik heb Blue Dragon ook nooit gespeeld, maar het spel zag er best leuk uit! Het was destijds nog best nieuws volgens mij, een game van de originele bedenker van Final Fantasy, exclusief voor de XBox 360.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Ovenvers 2021

Post by The Donkey »

Blame! - Master Edition 3
Hier had ik eerder een hele review over geschreven die ik toen heb weten kwijt te raken, dus ik hou het nu wat korter. Maar deze serie is echt subliem! Het heeft bar weinig tekst, maar de tekening zijn geweldig. De world building is ook echt uniek, ik ben de helft van de tijd weer aan het wennen over hoe de realiteit in het verhaal nu weer is. Heel vet hoe ze de mysterie combineren met een super snel lopend verhaal, zonder dat je echt snel dingen over het mysterie te weten komt. Deze serie en schrijver zijn echt een grote vonst voor mij, want een paar maanden geleden las ik Planetes van Makoto Yukimura en bedacht ik me dat ik een beetje vergeten was hoe leuk ik scifi vind. Dus had ik Knights of Sidonia Master Edition 1 gehaald en was meteen verkocht. Nu was Blame! Master Edition 1 in de aanbieding, dus heb ik die erna gehaald, wat echt een totaal andere manier van verhaal vertellen is en ben daar helemaal weg van. Ik wil zeker de rest van Knights of Sidonia ook nog halen, maar deze is zo uniek. For that matter, ik ben sowieso heel benieuwd naar de andere werken van Tsutomu Nihei, want er is vrij veel in het Engels beschikbaar.

Dream Fossil: The Complete Stories of Satoshi Kon
Was erg benieuwd naar Satoshi Kon als mangaka ipv regisseur en ik was erg blij verrast met deze short stories. De verhalen lopen onwijs uiteen, maar er zitten genoeg leuke tussen en zijn tekenkunst is echt geweldig. Een verhaal over iemand die een auto steelt en daarbij per ongeluk het busje van een kidnapper steelt en dus ineens met een kindje zit. Een verhaal over een soort Matrix achtig senario waarin de probleem jongeren naar een afkick kliniek worden gestuurd waar ze in van die matrix simulaties worden gestopt om ze daarmee te veranderen. Nog een ander verhaal gaat over een stuk of 5 samurai die achtervolgd wordt door een vijandige fractie die met honderden mensen zijn, waar er vervolgend een leeuw de boel volledig overhoop gooit. En zo zijn er nog veel meer verhalen die heel kort zijn, maar onwijs veel vertellen in die paar pagina's. Ik ga zeker zijn andere werken die in het Engels zijn uitgebracht nog een keertje bestellen.

GTO: Great Teacher Onizuka 1-6
Deze kwam vorige week dinsdag binnen en ik keek er al een paar weken naar uit dus ben dan ook meteen er mee begonnen. Het is een super amusante serie waar ik al een paar keer hardop heb zitten lachen, iets wat ik zelden heb met manga. Ik vind het erg moeilijk om een idee van het verhaal te geven zonder dat het raar klinkt of ik nadruk op de verkeerde dingen leg, want het heeft natuurlijk de nogal "stoute" elementen die in Weekly Shonen Magazine vrij normaal zijn (en de serie komt uit de jaren '90, dus er kon wat meer I guess). Maar het gaat over een ex street bike gang leader die docent wil worden op een middelbare school. Gek concept, maar de uitvoering is nog gekker. Hij is natuurlijk niet de slimste dus hij moet het vooral hebben van zijn onorthodoxe methodes om probleem kinderen te helpen. Door deze methodes staat zijn baan als docent ook continue onder druk en is hij regelmatig aan het vechten om zijn functie te behouden. Er staat aardig meer tekst op een pagina (soms echt onleesbaar klein, thanks Tokyopop...) dus het lezen gaat in principe wat trager dan een actie shonen, maar omdat hij zo goed bevalt ga ik er toch hard doorheen.

Ben erg benieuwd naar de andere series in deze reeks. Aangezien de delen die Vertical heeft uitgebracht van GTO: The Early Years nog net te krijgen zijn bij de normale webwinkels heb ik meteen maar die 5 besteld. De eerste 10 van Tokyopop gaan nog een hele opgave worden om te vinden. Weet iemand of 14 Days in Shonan ook de moeite waard is? Deel 1 en 3 zijn daar ook al weer OOP van, dus het zijn niet de makkelijkste series om aan te beginnen haha.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Ha, wat toevallig, ik was ook weer aan GTO begonnen voor een AniWay artikel... ^^

Mijn 'first encounter' met GTO was trouwens via de eerste live-action drama reeks. Ik kwam laatst een filmpje tegen met de acteur van Onizuka daar, die tevens "Poison" het openingsliedje van de drama zong. Kennelijk zijn mensen er vorig jaar namelijk achter gekomen dat Poison het perfecte liedje om baby's te laten stoppen met huilen XD

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Ovenvers 2021

Post by The Donkey »

Ow wat een toeval, haha.
Heb je de gerelateerde series ook ooit gelezen of alleen GTO zelf?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2021

Post by Koen »

Vergeet de site zelf niet, Donkey, veel GTO-series zijn gewoon besproken op de Heuvel zelf :wink: Voor zoveel spin-offs te tellen blijft de kwaliteit redelijk op niveau, alleen in jouw geval, als je alles snel na elkaar zou lezen, zal je misschien eerder verzadigd raken dan iemand die alles gevolgd heeft bij de originele uitgave - met dus de nodige rustpauzes tussen de series... Enkel Young GTO heeft voor zover ik me herinner wel een andere insteek...
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Zelf heb ik alleen GTO gelezen, geen van de series ervoor/erna. Zou eigenlijk wel eventjes daar naar moeten kijken...

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Ovenvers 2021

Post by The Donkey »

Koen wrote:
Thu Jan 20, 2022 12:31
Vergeet de site zelf niet, Donkey, veel GTO-series zijn gewoon besproken op de Heuvel zelf :wink: Voor zoveel spin-offs te tellen blijft de kwaliteit redelijk op niveau, alleen in jouw geval, als je alles snel na elkaar zou lezen, zal je misschien eerder verzadigd raken dan iemand die alles gevolgd heeft bij de originele uitgave - met dus de nodige rustpauzes tussen de series... Enkel Young GTO heeft voor zover ik me herinner wel een andere insteek...
Owja goede, ik zal ze even op zoeken! Ja GTO: The Early Years (Shonan Junai Gumi) heeft inderdaad een andere invalshoek, maar die spreekt me juist wel aan. Dus ben heel benieuwd hoe de humor daar in verwerkt is. En ik heb zelf ook al even een andere serie gepakt intussen want na 7 delen had ik toch even behoefte aan wat anders.

Post Reply