Manga aanraders voor en beginner

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
soraxroxas
Posts: 42
Joined: Tue Sep 17, 2019 12:23
Location: Weert, Limburg (NL)
Contact:

Manga aanraders voor en beginner

Post by soraxroxas »

Hi,

Ik ben opzoek naar een Manga aanrader voor een totale n00b zoals ik.

Ik wil wel eens een keertje een manga lezen, maar weet niet waar ik moet beginnen. Het enige wat ik wel weet, is dat het handig voor mij zal zijn als deze manga's in het engels zijn.

Dus als er aanraders zijn, kom maar op :)

p.s Hoop dat dit in de juiste rubriek staat.
Iemand uit de furryfandom.

Blogger op https://fantasticlimburg.nl

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Koen »

Ik heb het maar naar het "manga internationaal"-subforum verplaatst, aangezien je een manga zoekt en bij voorkeur in het Engels... :wink:

Maar das wel een héél ruime vraag... In je andere post lees ik iets over Elfia? Geen idee of dat betekent dat je een liefhebber bent van fantasy, maar op gebied van dark fantasy blijft Berserk een aanrader, maar das wel heftige kost...

Ongetwijfeld kunnen we je beter helpen als je iets meer info geeft over wat je zoekt of waar je plezier aan beleeft... Aan een tienerjongen die houdt van avontuur raad je immers iets anders aan dan aan een volwassen carrièrevrouw die balanceert op het randje van een midlifecrisis... :wink:
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Ash Ketchum »

Een beetje meer hints over wat voor genres of series (niet per se manga/anime) je leuk vindt zouden inderdaad wel handig zijn. Als fantasy al de goede richting is, dan noem ik Delicious in Dungeon, wat zich afspeelt in een Dungeons & Dragons-achtige wereld, maar eigenlijk over koken en het ecosysteem van monsters in kerkers gaat. De hoofdrolspelers haasten zich naar de diepste regionen van een kerker om het zusje van een van de helden te redden, maar hebben geen tijd om proviand in te slaan. Daarom moeten ze eten 'ter plekke' verzamelen door monsters te verslaan en daar iets lekkers van maken. Klinkt misschien een beetje grotesk, maar het is juist een hele grappige serie en laat je op een hele andere manier kijken naar typische fantasy werelden.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Tamara »

Gezien dit je eerste manga zou zijn, is het misschien handig niet gelijk in een serie te duiken. Misschien een leuke verhalenbundel of one-shot? Die worden zelden geadapteerd, dus dat een mooie bonus. Bijvoorbeeld:

Seven Little Sons of the Dragon
Een bundel van fantasy-verhalen met als focus de ontmoetingen tussen mensen en fantastische wezens. Het is heel gevarieerd. Een van de traditionelere verhalen gaat bijvoorbeeld over hoe twee vijandige naties hun oorlog niet kunnen beginnen, omdat een draak de toegangsweg heeft geblokkeerd en pas zal vertrekken als haar jong oud genoeg is. In een ander verhaal spant een Japanse kunstenaar met de gave tekeningen tot leven te brengen een belabberde imitatie van een van zijn werken voor zijn karretje om geld te verdienen.

The gods lie.
Dit is een jeugddrama waarin twee jonge tieners die het vertrouwen in volwassenen hebben verloren een bijzondere vriendschap ontwikkelen. De jongen Natsuru voelt zich onbegrepen door de volwassenen om hen heen. Het meisje Rio wacht samen met haar broertje op de terugkomst van hun vader, en probeert ondertussen zelfstandig het huishouden te runnen. Samen proberen ze zich af te sluiten van de wereld om hen heen, maar de werkelijkheid is onontkoombaar.

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Ginrai »

mijn persoonlijke methode om iets aan te raden aan mensen nieuw in de hobby is een overlap zoeken in de andere hobby's van hen en op basis van de tv-series die ze graag kijken, dus mocht je bereid zijn om dit te delen dan bestaat de kans goed dat ik wel een manga-reeks weet uit te pikken die bij jou zou aanslaan.

User avatar
soraxroxas
Posts: 42
Joined: Tue Sep 17, 2019 12:23
Location: Weert, Limburg (NL)
Contact:

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by soraxroxas »

Bij deze dan.

Zoals ik al gezegd heb zit ik in de furry fandom, ook houd ik van computer gerelateerde dingen.

Dus ik houd wel van dingen waar dieren in voorkomen, en digitale dingen.
Iemand uit de furryfandom.

Blogger op https://fantasticlimburg.nl

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Ginrai »

De meest voor de hand liggende manga's zouden dan zijn Beastars & Beast Complex, een seinen reeks waarin alle personages anthromorphisch studentes zijn of Fruits Basket.

Wat mindere bekenden werken die misschien zouden kunnen aanslagen Animal Land , wat je kan omschrijven als een donker verhaal geinspireerd op Jungle Book, maar wat meer sociologische thema's in de eerste helf van de manga, De tweede helft gaat meer compleet de atypische shounen action adventure tour op!

Persoonlijk heb ikzelf Kemono Jihen nog niet gelezen, Maar de anime staat op de planning om uit te checken in de nabije toekomst en ik dacht dat een deel van de krachten afgeleid waren van dieren.

User avatar
soraxroxas
Posts: 42
Joined: Tue Sep 17, 2019 12:23
Location: Weert, Limburg (NL)
Contact:

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by soraxroxas »

Bedankt voor alle aanbevelingen, hier kan ik heel wat mee.
Iemand uit de furryfandom.

Blogger op https://fantasticlimburg.nl

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Kira »

Hallo iedereen :)

Ik zou ook graag wat aanraders willen!

-Beschikbaar in het Frans
-Niet teveel geweld, niet te depressief
-Geen robots of oorlogen
-Een beetje fantasy mag, maar gemengd met de "echte wereld"
-Niet te lang (max. 20 manga's)
-Ik hou wel van Naoki Urasawa. Zijn er andere mangaka's die schrijven zoals hij? Psychologische thrillers zijn altijd fijn.

Laten we zeggen dat ik ook een n00b ben. Ik ben niet op de hoogte van wat er allemaal is uitgegeven in het Frans. Ik verdwaal een beetje op de websites van Kana, Glénat, Delcourt etc.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Tamara »

Kira wrote:
Mon Oct 04, 2021 23:23
Hallo iedereen :)

Ik zou ook graag wat aanraders willen!

-Beschikbaar in het Frans
-Niet teveel geweld, niet te depressief
-Geen robots of oorlogen
-Een beetje fantasy mag, maar gemengd met de "echte wereld"
-Niet te lang (max. 20 manga's)
-Ik hou wel van Naoki Urasawa. Zijn er andere mangaka's die schrijven zoals hij? Psychologische thrillers zijn altijd fijn.

Laten we zeggen dat ik ook een n00b ben. Ik ben niet op de hoogte van wat er allemaal is uitgegeven in het Frans. Ik verdwaal een beetje op de websites van Kana, Glénat, Delcourt etc.
Ik weet niet of ze alle drie beschikbaar zijn in het Frans, maar:

Prophecy (door Tetsuya TsuTsui), drie delen - Een thriller over de onderlaag van de Japanse samenleving, social media, een gemaskerde groep die op bloederige wijze het recht in eigen handen neemt en het rechercheteam dat hen probeert te stoppen. Is ongeveer zo 'gewelddadig en depressief' als de gemiddelde psychologische thriller.

Erased (door Kei Sanbe), tien delen - Ook een thriller. Een jongeman wordt terug in de tijd geslingerd en krijgt als kind de kans een mysterie uit zijn verleden te ontrafelen en voorkomen.

Summit of the Gods (Jiro Taniguchi), vijf delen - Jiro Taniguchi's werk is erg geliefd onder Franstalige striplezers en als je op zoek bent naar meer volwassen verhalen is het vaak een goed startpunt. In tegenstelling tot Naoki Urasawa doet hij minder met humor en diepgaande mysteries, maar daar krijg je in werken zoals Summit of the Gods wel letterlijke cliffhangers voor terug.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Koen »

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als Tamara, dat psychologische thrillers nogal snel overhellen richting 'geweld/depressief'.

De drie titels die Tamara aanraadt zijn alledrie besproken op de Heuvel én dus verkrijgbaar in het Frans. Prophecy en Erased bij Ki-oon en Summit of the Gods als Sommet des Dieux bij Kana.
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Tamara »

Koen wrote:
Tue Oct 05, 2021 12:41
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als Tamara, dat psychologische thrillers nogal snel overhellen richting 'geweld/depressief'.

De drie titels die Tamara aanraadt zijn alledrie besproken op de Heuvel én dus verkrijgbaar in het Frans. Prophecy en Erased bij Ki-oon en Summit of the Gods als Sommet des Dieux bij Kana.
Ik denk dat het de aard van het beestje is. Voor iets minder zwaars moet je vooral bij de traditionele detectives zijn. Iemand wordt vermoord, de detective lost het mysterie in een paar uurtjes op, de motieven van de dader worden in een alinea samengevat, en niemand heeft het echt over de langdurige gevolgen van het tragedie (want er ligt al een nieuw vers lijk en bijbehorend mysterie klaar).

Een ga je meer richting de actie-kant, dan zit je al snel met veel geweld. Ik vind bijvoorbeeld Ajin: Demi-Human een fantastische serie. Het is een soort van psychologische thriller met veel actie en duidelijk gedefinieerde superkrachten, maar de aard van het geweld is best wel gruwelijk. Niet eens zo vanwege de hoeveelheid bloed, maar de oorzaak en hoe ermee omgegaan wordt. De serie gaat over mensen die praktisch onsterfelijk zijn omdat ze zich ogenschijnlijk eindeloos kunnen regenereren. Dat wordt vaak op strategische wijze ingezet, maar dat is voor deze demi-mensen alleen mogelijk als ze zich mentaal over de pijn heen kunnen zetten en zich kunnen verzoenen met het idee dat ze tijdelijk dood zullen zijn. Een van de groentjes krijgt als suggestie zich op te hangen om dat psychologische proces te versnellen. Dus...ja, dat is heftig.

Edit: net even de drie recensies op de Heuvel gelezen, en toevallig vond je ze alle drie een 9 waard. Mijn mening voelt zich bevestigd :D
Last edited by Tamara on Tue Oct 05, 2021 18:47, edited 1 time in total.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Kira »

Dankjewel :) Ik ben het meest benieuwd naar Le sommet des dieux. Erased klinkt ook interessant.

Misschien moet ik ik wat meer rondsmurfen tussen de negens en negen-en-halfs op Mangaheuvel ;) Het is alleen jammer dat ouders reeksen niet altijd verkrijgbaar zijn. (Bijvoorbeeld Liar Game)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by Tamara »

Als Summit of the Gods bevalt, zijn er ook nog andere Jiro Taniguchi werken die je kunt proberen. Bijvoorbeeld Le Sauveteur. Nu ik er over nadenk sluit die misschien nog wel beter aan op je wensen, al vind ik Summit of the Gods door de grotere schaal en hoe dat wordt neergezet het betere werk.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Manga aanraders voor en beginner

Post by The Donkey »

Ik ben weliswaar al lang geen beginner meer, maar ik vroeg me af of iemand bekend was met The case files of Jeweler Richard. Ik vraag me af of het een beetje in de lijn van Detective Conan en Kindaichi is of niet. Heeft iemand deze gelezen? Ik doel trouwens op de manga hier, ik weet niet in hoeverre dat overeen komt met de light novel.

Post Reply