Ovenvers 2012

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Locked
User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Ovenvers 2012

Post by kolemijn »

Hmmm, misschien moet ik niet altijd alles zo laten opstapelen voor ik nog eens post wat ik gelezen heb, want nu heb ik geen zin om bij alles iets reviewig te schrijven :? Maar, als je eventueel misschien ergens mijn mening over zou willen weten, moet je het maar even vragen. Dus, wat ik laatst gelezen heb:
Cat Shit One 1-3
De Tedere Jaren 1-2
Blue Spring
Undercurrent
Le Voyage de Ryu 2-3
Planetes 1-5
Ik dacht dat ik er uit de bib ook nog wat had gelezen, maar kan mij niet meer herinnering welke dat zou kunnen geweest zijn. Verder ook nog in Gen Barrevoets in Hiroshima begonnen, maar de eerste 60 pagina's waren al zo deprimerend dat ik besloten heb om het tot een later moment te bewaren.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Ovenvers 2012

Post by NeeNee »

^ Ik wil graag je mening over deze. :P

Cat Shit One 1-3
De Tedere Jaren 1-2
Blue Spring
Planetes 1-5

Van De Tedere Jaren weet ik dat Koen het geweldig vindt, maar ik heb eigenlijk nog maar weinig andere meningen gezien. Cat Shit One is over de oorlog (toch?), maar ik weet niet of het goed is. Planetes wordt erg aangeprezen, maar is niet meer van de jongste. En Blue Spring ken ik niet, maar de titel maakt mij nieuwsgierig. :)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2012

Post by Koen »

Heartbroken Chocolatier 4
Deze manga blijft een enorm hoog niveau halen... Duidelijk nog geen sleet op de formule en Mizushiro bewijst nogmaals haar talent.
motivatiedip. help!

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Ovenvers 2012

Post by Bart »

Koen wrote:Heartbroken Chocolatier 4
Deze manga blijft een enorm hoog niveau halen... Duidelijk nog geen sleet op de formule en Mizushiro bewijst nogmaals haar talent.
Ik heb nog niets van haar gelezen, maar ik zie dat ze al wel een behoorlijke bibliografie bijeen gepend heeft. Wat vind je haar beste (instap)werk?
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Ovenvers 2012

Post by kolemijn »

Op aanvraag van NeeNee:

Cat Shit One: Speelt zich inderdaad af tijdens de Tweede Indochinese AKA Vietnam oorlog. Gaat meer speciefiek over drie Amerikaanse soldaten die deel uitmaken van een Special Operations Group, die zich grotendeels bezighoudt met geheime missies in Laos en Noord-Vietnam. Wat er wel opvalt natuurlijk is dat elke nationaliteit voorgesteld wordt door een bepaald dier. Zo zijn de Amerikanen konijnen, de Vietnamezen katten, de Fransen varkens enzoverder. Maar het is niet dat dit een echt een belangrijke rol speelt in de verhalen, de Amerikanen gaan bijvoorbeeld geen konijneholen graven ofzo, het gedrag blijft grotendeels menselijk. De manga bestaat grotendeels uit missies van een hoofdstuk, dus je kan redelijk goed de verhalen los van elkaar lezen. De tekenstijl is schetsmatig, maar heel goed getekend vind ik zelf. Aanrader of niet? Enkel als je interesse hebt in de Vietnam oorlog/oorlogsverhalen in het algemeen. De meeste verhalen beperken zich tot 'go into jungle -> pew pew pew -> back to base', met weinig achtergrondverhaal of ontwikkeling van de personages. Dus als dat je ding niet is, ga je hier niets aan vinden. Voor degenen die daar juist wel geïnteresseerd in zijn is dit zeker de moeite, het wordt allemaal waarheidsgetrouw gehouden (buiten een speculatief stukje met Japanse troepen), met allerlei militaire termen (die wel altijd goed uitgelegd worden) en er zijn segmentjes met extra informatie over de Vietnam oorlog algemeen, de gebruikte wapens, de Australische SAS (om een of andere reden, komen verder niet voor in de manga)...

De Tedere Jaren: Koen heeft gelijk, het is geweldig. Voor mij een tikje minder geweldig dan bvb Herinneringen, maar niettemin geweldig.

Blue Spring: Is een one shot van Taiyo Matsumoto met een aantal kortverhalen over delinquente middelbare scholieren. De art is Matsumoto-stijl natuurlijk, lichtjes apart dus. Dan de verhaaltjes zelf, ze zijn niet super. Inhoudsgewijs blijven ze redelijk oppervlakkig, maar dat stoort mij niet echt bij zulke kortverhaaltjes. Hij slaagt er ook wel in een zekere sfeer neer te zetten. Maar de dialogen zijn met momenten heel vaag en moeilijk te volgen, nogal verhakkelt precies en dat leest gewoon zo ongemakkelijk. Ik weet niet of dit de schuld van de vertaler is ofzo, maar als dat het geval is, mogen ze hem wel eens reëvalueren, waar ie ook werkt. Dit is het eerste dat ik van Taiyo Matsumoto heb gelezen en ook al is het mij niet zo bevallen, ik ga hem toch sowieso nog een kans geven, Tekkon Kinkreet staat al eeuwen op mijn verlanglijstje en ik zou hem nu toch echt eens moeten kopen. Zal updaten dan of die mij beter bevalt.

Planetes: Deze heb ik voornamelijk gekocht omdat ik de anime zo goed vond. En de manga is ook goed, maar de anime slaagde er voor mij beter in om je te laten meeleven met de personages door meer van hun gewone dagelijkse beslommeringen te tonen. In de manga waren er minder van zulke dingen, waardoor het bij mij een aantal volumes duurde voor ik echt meeleefde met de personages en dan was de reeks al ongeveer gedaan jammer genoeg. Ruimte/sci-fi fanaten zullen waarschijnlijk de redelijk goed onderbouwde geschiedenis en raketpraat appreciëren, maar ik ben dat niet, dus voor mij persoonlijk gaf het weinig meerwaarde. De art is wel goed, zeker de gedeeltjes die zich echt in de ruimte afspelen, die zijn zalig mooi.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Ovenvers 2012

Post by Bart »

NeeNee wrote:
Cat Shit One 1-3
De Tedere Jaren 1-2
Blue Spring
Planetes 1-5

Van De Tedere Jaren weet ik dat Koen het geweldig vindt, maar ik heb eigenlijk nog maar weinig andere meningen gezien. Cat Shit One is over de oorlog (toch?), maar ik weet niet of het goed is. Planetes wordt erg aangeprezen, maar is niet meer van de jongste. En Blue Spring ken ik niet, maar de titel maakt mij nieuwsgierig. :)
Heb alleen deel 1 van 'De Tedere Jaren' gelezen en had er eerlijk gezegd weinig genot van. Koen zelf omschrijft in zijn recensie uitstekend welke indruk de manga op me maakte.
Koen wrote:Taniguchi heeft echter toegankelijker werk geschreven. De twee hoofdpersonages zijn wat vreemd, wat moeilijk te doorgronden, stralen niet direct de warmte uit waardoor we als lezer gehecht aan hen raken. (...)
Als je er rekening mee houdt dat dit de eerste Taniguchi is die ik ooit las, lijkt Koen in de conclusie tot zijn recensie opnieuw spijkers met koppen te slaan; voorlopig hoef ik geen Taniguchi meer.
Koen wrote:De Tedere Jaren is een typische Taniguchi manga die in het verlengde ligt van zijn eerder werk. Deze manga lijkt me echter niet de ideale kennismaking met Taniguchi. Heb je nog nooit iets van Taniguchi gelezen, begin dan met iets als Herinneringen. Als je Taniguchi’s oeuvre wel reeds kent dan zal je ook deze Tedere Jaren omarmen en liefhebben.

'Cat Shit One' was me dunkt eerder een middelmatige (vooral) Vietnam-verhalenbundel; de katten en konijntjes verworden al snel tot een gimmick - goed dat het maar een korte reeks van vier delen bleef.
't Is niet noodzakelijk slecht, maar eerder... Niet memorabel.
Ergens zoek je het dan zelf door antropomorfe dieren in een oorlogssituatie te parachuteren, want je haalt je al snel vergelijkingen op de nek met het onovertroffen 'Maus' van Art Spiegelman.


'Planètes' gaat (aanvankelijk) over het alledaagse leven van de bemanning van een ruimtelijke reinigingsploeg en deint verder uit tot een eerder filosofisch/realistisch toekomstverhaal over ruimte-exploratie/ruimte-exploitatie dat tegelijkertijd een blik probeert te werpen op het menselijke innerlijke.
Klinkt ambitieus en lichtjes pretentieus, maar het wérkt meesterlijk wel - toch bij een ouwe vent als ik.
(Voor de liefhebbers, zie ook 'Dosei Mansion'/'La Cité Saturne'/'Saturn Apartments')

Tenzij we met zijn allen binnenkort met de tram naar de maan of Pluto kunnen, duurt het nog wel even voor 'Planètes' 'oud' aanvoelt. Hoe dan ook vormt wiezijnwe/watdoenwe/waargaanwenaartoe? een grote brok van het verhaal, op zich een tijdloos gegeven.

Ik vind het een meesterwerk ('t is van de hand van de auteur van het eveneens briljante 'Vinland Saga') - dus verwacht van mij geen onbevooroordeeld erm... oordeel.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2012

Post by Koen »

Bart wrote:
Koen wrote:Heartbroken Chocolatier 4
Deze manga blijft een enorm hoog niveau halen... Duidelijk nog geen sleet op de formule en Mizushiro bewijst nogmaals haar talent.
Ik heb nog niets van haar gelezen, maar ik zie dat ze al wel een behoorlijke bibliografie bijeen gepend heeft. Wat vind je haar beste (instap)werk?
Ik heb eigenlijk nog maar drie manga's van haar gelezen: X-Day, Infirmerie après les cours en Heartbroken Chocolatier. Van wat ik me er nog van herinner dacht ik dat X Day net dat tikkeltje minder typische shojo elementen bevatte. Want Mizushiro is wel shojo natuurlijk, goeie shojo maar desalniettemin shojo ;) Ik zou jou Infirmerie misschien het minst aanraden van de drie.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2012

Post by Koen »

Bart wrote:Tenzij we met zijn allen binnenkort met de tram naar de maan of Pluto kunnen
Daar hebben we Galaxy Express voor 8)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Ovenvers 2012

Post by NeeNee »

^^^ Bedankt voor de reviews, allebei. ^^ Het is leuk om eens verschillende opinies over een reeks te kunnen lezen.

Sing 'Yesterday' for me 1
Zeer realistisch, tikkeltje traag. De tekenstijl is best mooi, maar de gezichten lijken soms nogal veel op elkaar.

Lijkt mij wel interessant om te volgen, maar dan in kleine doses.

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Ovenvers 2012

Post by kolemijn »

^ Graag gedaan

Lady Snowblood 4: Was er in de andere volumes ook zoveel lesbische seks? Vond het in dit volume alleszins een tikje teveel, maar voor de rest een zalig einde voor een zalige reeks.

Nu bezig in MW, en so far, so good.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Ovenvers 2012

Post by Brook500 »

Contes d'Adolescence Cycle 2 1

Sequel van Shishunki Miman Okotowari van Yuu Watase.
Manato is vastbesloten om 't te doen met Asuka, maar dat zal uiteraard niet doorgaan. Kazusa krijgt van een paar jongens liefdesverklaringen.
Humor blijft aanwezig en werk regelmatig ook heel goed. Alleen heb ik het gevoel dat het allemaal kortverhaaltjes zullen zijn (ook in de andere 2 delen) en dat de plot zo goed als niet te vinden zal zijn. :?
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2012

Post by Koen »

FMA relié 1
Ha, eindelijk eens aan de manga van FMA begonnen via de bundeluitgave van Kurokawa. Er lijkt al enorm veel gebeurd te zijn, maar ja, ik heb dan ook al drie volumes gelezen, uiteindelijk. Opvallend dat King Bradley hier niet zo snel naar voor komt als in de FMA:N anime die ik wat bekeken heb.

7 Shakespeares 1
Het begin vond ik niet zo interessant, maar dan de flashback naar de Chinese wijk was enorm boeiend. Misschien iemand die me kan verduidelijken welke kant dit opgaat? Er zullen wel nog mensen deze nieuwe Sakuishi lezen zeker?
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Ovenvers 2012

Post by MrXarnus »

Koen wrote:
7 Shakespeares 1
Het begin vond ik niet zo interessant, maar dan de flashback naar de Chinese wijk was enorm boeiend. Misschien iemand die me kan verduidelijken welke kant dit opgaat? Er zullen wel nog mensen deze nieuwe Sakuishi lezen zeker?
Is er iets speciaal aan het boek zelf?
Toen ik onlangs in De Poort was was dit boek aan +10 € te kopen, zijn er veel kleurpagina's ofzo? (ik zou het gekocht hebben, maar ik had geen geld bij toen :cry: .)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2012

Post by Koen »

Nee, een viertal kleurenpagina's in het begin maar voor de rest gewoon wat dikker (bijna 300 pagina's). Ik denk dat de prijs zo hoog ligt omdat ze vrezen er weinig van te verkopen en zich daardoor wat 'indekken' ;)
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Ovenvers 2012

Post by MrXarnus »

Koen wrote:Nee, een viertal kleurenpagina's in het begin maar voor de rest gewoon wat dikker (bijna 300 pagina's). Ik denk dat de prijs zo hoog ligt omdat ze vrezen er weinig van te verkopen en zich daardoor wat 'indekken' ;)
OK, dan zal ik hem de volgende keer dat ik er ben hem kopen dan, aangezien het thema wel leuk is.

Locked