Anime en Manga in 2023: Top & Flop

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Anime en Manga in 2023: Top & Flop

Post by WizardOfOss »

Wat zou het einde van het jaar zijn zonder lijstjes?

En laat ik dan voor de verandering eens niet op de laatste dag van het jaar een draadje hiervoor aanmaken, nee gewoon eens met nog een klein weekje te gaan, zodat een ieder nog even de tijd heeft om erover na te denken. En laat ik ook eens niet beginnen met meteen dit draadje vol te plempen met m'n eigen lijstjes. Vooral ook omdat ik zelf nog amper daarover nagedacht heb en ook nog snel probeer het een en ander af te kijken voor het einde van het jaar...

Dus kom allemaal maar op met jullie lijstjes! Niks moet, alles mag!

Voor de volledigheid en ter inspiratie de draadjes van voorgaande jaren:

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Anime en Manga in 2023: Top & Flop

Post by WizardOfOss »

Nou, loopt nog geen storm :lol:

Dan toch zelf maar een eerste set lijstjes. Ik ben nog een laatste paar actuele series aan het afronden dus de lijstjes over 2023-anime volgen nog, maar wel alvast voorgaande jaren, manga, en wat random zaken...

Rubriek: Pre-2023 Anime
(voor het gemak series, shorts, OVA's en films allemaal op een hoop....)

Top 5:
  1. Hiatari Ryoukou! a.k.a. Sunny Ryoko (TV, 1987-1988)
  2. Detroit Metal City (OVA, 2008)
  3. Plastic Neesan (ONA, 2011-2012)
  4. Gyokou no Nikuko-chan a.k.a. Fortune Favors Lady Nikuko (Movie, 2021)
  5. Corpse Party: Tortured Souls (OVA, 2013)
Flop 3:
  1. Ragnastrike Angels (TV Short, 2016)
  2. Nude Batter Tetsuo (ONA, 2013)
  3. Go! Go! Ackman (OVA, 1994)

Rubriek: Manga

Top 2 (Jep, zo weinig heb ik gelezen...):
  1. Dai Dark (chapter 25-30)
  2. Shuumatsu Touring a.k.a. Touring After the Apocalypse (chapter 2-5)

Rubriek: Alles kan, als maar Japan!
(Er is per slot van rekening meer in de wereld dan alleen anime....)

Top 3:
  1. Corona is exit, Japan is weer echt open! En daar met twee reizen dit jaar meteen weer goed gebruik van gemaakt. Inclusief ook diverse anime-geralateerde zaken, zoals de drie grote Gundam in Fukuoka, Yokohama en Tokyo, Small Worlds Tokyo, de Yamato Gallery in Kure, Evangelion en Yuru Camp treinen rond Hamanako, een Itasha-event in Shimizu, en het bizarre Bankyo Figure Museum in Taki.
  2. One Piece bewijst dat Netflix in staat is een daadwerkelijk goede live-action adaptatie van een manga/anime te maken!
  3. Hokusai's Great Wave in Lego! Himeji Castle in Lego!
Flop 4:
  1. Van m'n voornemen eens wat meer oudere anime te kijken is weinig terechtgekomen, minder zelfs dan in voorgaande jaren. Deels ook direct gevolg van die twee Japan-reizen, waardoor ik met actuele series veelal in de achtervolging ben geweest.
  2. ...en over manga lezen zal ik het maar helemaal niet hebben.
  3. Vertragingen, vertragingen, vertragingen. Het leek haast 2020 wel! Hoe lang blijft deze situatie in de anime-industrie nog houdbaar?
  4. De onvermijdelijke maar toch jammerlijke ondergang van Aniway.
Last edited by WizardOfOss on Sat Dec 30, 2023 23:33, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Anime en Manga in 2023: Top & Flop

Post by Koen »

Ik stel vast dat ik meer anime dan ooit heb gekeken. Denk dat ik terug moet gaan tot de jaren tachtig toen ik naar de Franse tv-zenders keek om die hoeveelheid te halen…

Zaken die ik vermeldenswaardig vind: oshi no ko, mushoku tensei, march comes in like a lion, mix, apothecary diaries, shangri-la frontier, party boy kongming…

En dan waren er franchises die ik ontdekte via de anime maar meteen gestopt ben om over te schakelen naar de manga zoals Insomniacs after school en Ascendance of a Bookworm.

Qua live action heb ik yu yu hakusho en trillion game een kans gegeven maar bij beide nog niet bijster ver geraakt. Vooral bij Trillion Game is het irritant dat levende wezens denken dat overacting om over te komen zoals een mangapersonage door ook maar één iemand geapprecieerd wordt.

Bij mijn manga merk ik alsmaar meer op hoe groot de stapel ongelezen fysieke manga wordt. Meer en meer probeer ik over te schakelen naar emanga. Daar stapelt de TBR-lijst zich ook wel op, maar de praktische kant doet me toch sneller naar een emanga ‘grijpen’ dan naar een papieren variant.

Leukste lectuur blijft: ao ashi, kingdom, blue box, space brothers, mix

Enkele reeksen die ik zowaar ontdekte via de anime: oshi no ko, insomniaques, ascendance of a bookworm, mushoku tensei

Ook wat oldies (her)ontdekt: vagabond, fille du temple aux chats, elin charmeuse de bêtes, soul keeper en dan een reread van sanctuary door nieuwe uitgave…

Leuke ontdekkingen van 2023: new normal, insomniaques, solo leveling, who's next, blue giant, demon slave (chained soldier)

Memorabele shorties: josee the tiger and the fish

Fails: show-ha shoten
motivatiedip. help!

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: Anime en Manga in 2023: Top & Flop

Post by Fakie »

Wow, lijkt wel een eeuwigheid geleden dat ik nog eens hier op dees forum ben geweest :)

Ik merk dat ik de laatste jaren enorm weinig anime heb gekeken of manga gelezen .. moet zeggen dat de nieuwe anime mij zo niet echt aanstaan, en ik ga er dan ook niet meer actief naar op zoek .. ook tijdsgebrek speelt hier een grote rol in natuurlijk. De enige anime die ik nog heb gevolgd is Vinland Saga, en daar moet'k nog bijna heel seizoen 2 afmaken :)

Qua manga hou ik enkel nog de 'oudere' reeksen bij :
- Berserk
- Hajime No Ippo
- Gunnm Mars Chronicles

Qua nieuwere zijn het enkel :
- Vinland Saga
- Dragon Ball Super
- Kingdom

ook hier merk ik dat ik helemaal niet meer actief op zoek ga zoals 'k vroeger wel deed.

De overstap naar elektronische media heb ik echter nog niet echt gemaakt. Ik koop nog steeds de manga's rechtstreeks in de winkel (Brussel) , de anime bestel ik dan meestal via Amazon... als'k nog eens iets koop/vind

Misschien een goed voornemen om vanaf 2024 terug eens wat meer manga/anime te gaan zoeken

Na 12 jaar ben ik ook nog eens naar FACTS gegaan in het najaar van 2023. Ik was al afgehaakt toen ze van het ICC in Gent naar de Expo waren gegaan. In die tijd was ik nog eenmaal gegaan om te zien hoe dat zou zijn in de expo. Nu dat de kinderen groter zijn, hadden we besloten om toch maar eens te gaan zien wat er van FACTS geworden is. Wat een baggerhoop is me dat allemaal geworden (lees: i'm too old for this shit :D )

Aniway (lees : niet het recent failliete manga/anime tijdschrift, waarop 'k geabonneerd was ... nog steeds) ... alvast een heel fijne laatste dag van het jaar gewenst aan de mensen die af en toe nog eens op de mangaheuvel klimmen ...
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Anime en Manga in 2023: Top & Flop

Post by WizardOfOss »

Rubriek: 2023 Anime
(NB: als altijd hanteer ik hierbij het moment dat de serie afgelopen is, waardoor er aantal 2022-titels mee glippen, ook als dat slechts de laatste aflevering betrof (looking at you, Gundam...). En dat betekent uiteraard ook dat nog lopende series als Frieren (zeker een kandidaat voor de toppositie!) en Undead Unluck naar volgend jaar doorschuiven.)

Top 10 - Nieuwe series:
  1. Pluto
  2. Zom 100: Zombie ni Naru made ni Shitai 100 no Koto a.k.a. Zom 100: Bucket List of the Dead
  3. Kimi wa Houkago Insomnia a.k.a. Insomniacs After School
  4. Tengoku Daimakyou a.k.a. Heavenly Delusion
  5. Overtake!
  6. Trigun Stampede
  7. Kidou Senshi Gundam: Suisei no Majo a.k.a. Mobile Suit Gundam: The Witch from Mercury
  8. Jigokuraku a.k.a. Hell's Paradise
  9. NieR:Automata Ver1.1a
  10. Undead Girl Murder Farce
Top 10 - Sequels:
  1. Vinland Saga Season 2
  2. Golden Kamuy 4th Season
  3. Dungeon ni Deai wo Motomeru no wa Machigatteiru Darou ka IV: Fuka Shou - Yakusai-hen a.k.a. Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon? IV Part 2
  4. Shingeki no Kyojin: The Final Season - Kanketsu-hen a.k.a. Attack on Titan: Final Season - The Final Chapters
  5. Boku no Hero Academia 6th Season a.k.a. My Hero Academia Season 6
  6. Dr. Stone: New World (part 1 & 2)
  7. Tonikaku Kawaii 2nd Season
  8. Spy x Family Season 2
  9. Mushoku Tensei II: Isekai Ittara Honki Dasu a.k.a. Mushoku Tensei: Jobless Reincarnation Season 2
  10. Mix: Meisei Story 2nd Season
Fun Five - Geen toplijstmateriaal maar toch graag meer van/zoals dit!
  1. Dekiru Neko wa Kyou mo Yuuutsu a.k.a. The Masterful Cat Is Depressed Again Today - Ondanks GoHands!
  2. Tondemo Skill de Isekai Hourou Meshi a.k.a. Campfire Cooking in Another World with My Absurd Skill
  3. Tomo-chan wa Onnanoko! a.k.a. Tomo-chan Is a Girl!
  4. Dead Mount Death Play
  5. Blue Lock
Meh 5 - Misschien niet écht slecht, maar hier had ik toch aanzienlijk meer van verwacht.
  1. Jujutsu Kaisen 2nd Season - Alle sakuga van de wereld maakt de eindeloze reeks aan gevechten tussen wie-waren-dit-ook-alweer-en-waarom-vechten-ze-eigenlijk? nog niet interessant.
  2. The Misfit of Demon King Academy II - Al voor de onderbreking vroeg ik me al af waar ik nou eigenlijk naar aan het kijken was, en toen de serie maanden later weer werd opgepakt had ik überhaupt geen zin meer om verder te kijken.
  3. Tokyo Revengers - Natuurlijk, dit was in beginsel geen hoogstaande serie, maar het had een bepaalde charme. Maar het lijkt alleen maar stompzinniger te worden, en ik weet zo net nog niet of ik het eigenlijk nog wel verder wil blijven kijken.
  4. Birdie Wing: Golf Girls' Story Season 2 - Eerste seizoen wist op een heerlijk absurde wijze golf leuk te maken. En dan gaat dit tweede seizoen ineens serieus en dramatisch doen?
  5. Atelier Ryza - Rollade. Dat is het enige wat me van de drie afleveringen die ik heb gekeken is bijgebleven.
Flop 3 - Afgekeken rommel:
  1. Inu ni Nattara Suki na Hito ni Hirowareta. a.k.a. My Life as Inukai-san's Dog.
  2. MF Ghost
  3. Yuusha ga Shinda! a.k.a. The Legendary Hero Is Dead!
Drop 5 - Gedropte troep (maar tenminste één aflevering uitgezeten...):
(toegegeven, ik had hier ook een paar random fantasy/isekai kunnen noemen, maar alsof ik nu nog weet welke welke was....)
  1. Suki na Ko ga Megane wo Wasureta a.k.a. The Girl I Like Forgot Her Glasses - GoHands op z'n "best"...
  2. KamiErabi GOD.app
  3. The Marginal Service
  4. Liar Liar
  5. Oniichan wa Oshimai! a.k.a. Onimai: I'm Now Your Sister!

Het jaar in cijfers

2023-anime:
  • Afgeronde nieuwe series: 25
  • Afgeronde sequels: 23
  • OVA's/Specials e.d.: 5
  • Nog afkijken: 2
  • Doorlopers: 3
  • On hold (uitstel van executie?): 1
  • Gedropt (na minimaal één volledige aflevering): 50
Oudere anime:
  • Afgeronde series: 9
  • OVA's/Specials e.d.: 24
  • Gestart maar nog afkijken: 3
  • On hold (vaak al jááááren...): 36

Post Reply