Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Eens even kijken, wanneer begon het lenteseizoen ook alweer....O wacht: morgen! Nou, lekker op tijd....
(zeker met de gedachte dat ik nog tig afleveringen achter loop bij series die ik toch eigenlijk nog wel af zou willen kijken....)

https://anichart.net/Spring-2023

Het lijkt wederom een seizoen van sequels te worden:
  • Mix: Meisei Story S2 staat wat mij betreft dan toch ver bovenaan de lijst. S1 hiervan was destijds mijn eerste kennismaking met Adachi, en hoewel Mix bij een herkijk niet kon tippen aan zijn beste series kijk ik hier toch zeer naar uit.
  • Dr. Stone: New World, blijft toch een van de leukste shonenseries van de laatste jaren.
  • Tonikaku Kawaii S2: het beste bewijs dat zoetsappige romance oprecht leuk kan zijn.
  • Mobile Suit Gundam: the Witch from Mercury S2: eens zien hoe ze deze bloody mess gaan redden.
  • Ousama Ranking S2: meer Bojji en Kage!
  • Birdie Wing: Golf Girls' Story S2: eerste seizoen was heerlijk maf, kijken of ze dat voort kunnen zetten.
  • Kono Subarashii Sekai ni Bakuen wo!: okay, geen sequel maar een spin-off, maar hé, meer Konosuba, meer Megumin!
  • En Kimetsu no Yaiba: Katanakaji no Sato-hen is dan toch een twijfelgeval, hoe prachtig de eerdere seizoenen er ook uitzagen, het totale gebrek aan verhaal alsmede de ééndimensionale karakters ben ik nu wel een beetje moe.
En ergens had ik me nog voorgenomen eindelijk nog eens het eerste seizoen van Ancient Magus' Bride af te kijken om nu verder te kunnen met S2, maar dat is uiteraard totaal niet gelukt....

Wat betreft nieuwe series:
  • Van Dead Mount Death Play heb ik jaren geleden al eens de manga gekocht, maar het is er nooit van gekomen die ook te lezen. Dan maar zo...
  • My Home Hero klinkt als een tamelijk serieus en donker drama...wat uiteraard ook zomaar oersaai kan uitpakken.
  • Skip to Loafer: want P.A. Works.
Meer springt er eigenlijk niet echt uit, maar ik laat me wel weer verrassen. En met die sequels, het nog doorlopende VInland Saga alsmede m'n forse kijkachterstand kan ik sowieso wel even vooruit....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by Ash Ketchum »

Het lijstje van titels die ik opnoem, maar uiteindelijk toch niet kijk is best kort dit keer: Misschien een beetje van de nieuwe Pokemon reeks, ben een beetje benieuwd naar Boku no Kokoro no Naka no Yabai Yatsu omdat heel veel mensen op m'n twitter tijdlijn de manga volgen en ik praktisch elke week als er een nieuw hoofdstuk uit komt iets van zie, maar verder niet echt?

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nou, m'n voornemen om toch vooral niet teveel series te gaan volgen wordt op de eerste dag van het nieuwe seizoen al op de proef gesteld...

Allereerst Mix: Meisei Story S2, wat op voorhand een zekerheidje was. Deze aflevering dient vooral om ons geheugen weer even op te frissen en alle personages te herintroduceren, want buiten de introductie van één nieuw personage gebeurt er nog niet heel veel.

Vervolgens Jigokuraku a.k.a. Hell's Paradise, over een ter dood veroordeelde shinobi met een klein probleem: hoe ze hem ook proberen te executeren, niks werkt. Maar dan krijgt hij een uitweg: hij moet alleen even een onsterfelijkheids-elixer gaan halen op een mysterieus eiland. Het zal even afwachten zijn waar dit verder heen gaat, maar deze eerste aflevering is prima.

Dan Boku no Kokoro no Yabai Yatsu oftewel The Dangers in My Heart. Over een knul die naar eigen zeggen een paar steekjes los heeft. En fantaseert hoe hij het mooiste meisje van de klas zou kunnen vermoorden. Zij blijkt echter ook wat eigenaardige trekjes te vertonen. Verrassend leuke romcom die beter uitpakt dan de premisse doet vermoeden.

En met Yamada-kun to Lv999 no Koi wo Suru a.k.a. My Love Story With Yamada-kun at Lv999 hebben we nog een romcom te pakken. Akane wordt door haar vriend gedumpt voor een meisje dat hij uit de game die ze samen speelden kent. In een mislukte poging tot wraak weet ze pro-gamer Yamada zover te krijgen zich als haar nieuwe vriend voor te doen, en haar gekweel aan te horen. Ogenschijnlijk een wat meer traditionele romcom, maar ook deze weet aardig te vermaken.

En last but not least Tengoku Dai Makyo oftewel Heavenly Delusion. Over een post-apocalyptische wereld waarbij enerzijds een groep achter gesloten muren leeft zonder een idee te hebben wat zich daarachter afspeelt, en anderzijds Kiruko en Maru die die bepaald niet ongevaarlijke wereld verkennen. Wat er zich precies heeft afgespeeld is nog een raadsel, maar hier wil ik zeker meer van zien.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Gemengde gevoelens bij My Home Hero. Als vaders ontdekt dat dochterlief door haar yakuza-vriend mishandeld wordt neemt hij het recht in eigen hand. En hé, de pa van dat stuk ellende zegt nog mooi dat het de taak van ouders is hun kind te beschermen, dus hij zal hem dit vast niet kwalijk nemen toch? Dit voelt vooral als een poging om een serieus duister misdaad-/wraakverhaal neer te zetten....maar subtiliteit is ver te zoeken en de algehele uitvoering laat te wensen over.

Met Tensei Kizoku no Isekai Boken Roku Jicho o Shiranai Kamigami no Shito oftewel The Aristocrat's Otherworldly Adventure: Serving Gods Who Go Too Far was ik dan wel snel klaar: Isekai van de meest irritante soort.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Gisteren was er nog Jijou wo Shiranai Tenkousei ga Guigui Kuru oftewel My Clueless First Friend, over Nishimura die vanwege haar sombere uitstraling door de hele school voor shinigami wordt uitgemaakt en middels denkbeeldige barriers op afstand wordt gehouden. Behalve dan door transfer-student Takada, die het gepest en geklier voor waarheid aanneemt, maar haar vermeende krachten uitermate cool vindt en juist vriendschap met haar zoekt. Aandoenlijke serie, maar of dat genoeg is dit seizoen...

De maandag blijft vooralsnog voor Vinland Saga, want met zowel Alice Gear Aegis Expansion als Kizuna no Allele was ik heel snel klaar.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nog van dinsdag:
Met Skip to Loafer lijkt P.A. Works wederom een voltreffer in huis te hebben. Mitsumi verruilt een gehucht in Ishikawa voor een prestigieuze school in Tokyo, en lijkt haar hele studie alsmede de carrière die daarop gaat volgen al helemaal zorgvuldig uitgestippeld te hebben. Niks geen country bumpkin die zich niet weet te redden in de grote stad....of stiekem toch wel? Want de eerste dag verloopt allerminst zoals gehoopt...

Isekai de Cheat Skill wo Te ni Shita Ore wa, Genjitsu Sekai wo mo Musou Suru: Level Up wa Jinsei wo Kaeta oftewel I Got a Cheat Skill in Another World and Became Unrivaled in The Real World, Too oftewel Iseleve daarentegen was weer een makkelijke skip, ogenschijnlijk weer de zoveelste inspiratieloze isekai-powerfantasy.

De woensdag lijkt ook niet veel soeps. De paar minuten die ik van Kaminaki Sekai no Kamisama Katsudou a.k.a. KamiKatsu: Working for God in a Godless World gekeken heb waren echt niet om aan te gluren. En Kono Subarashii Sekai ni Bakuen wo! oftewel KonoSuba: An Explosion on This Wonderful World! is een flinke tegenvaller, vooralsnog knalt deze spin-off over Megumin niet harder dan een muggenscheet.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

De opbrengst van donderdag:
Dr. Stone: New World was uiteraard op voorhand al een zekerheidje, maar stelde ook allerminst teleur.

Yuusha ga Shinda! oftewel The Legendary Hero Is Dead! lijkt vooral een guilty pleasure. De legendarische held blijkt er toch niet helemaal in geslaagd de demonen weg te stoppen, maar hé, hij ruimt in ieder geval nog de troep op. Totdat hij op lullige wijze omkomt in een val gemaakt door kansloze pervert Touka. Die de volgende ochtend wakker wordt in het ietwat rottende lichaam van de legendarische held. Heel hoogstaand is het allemaal niet, maar ik heb me hier toch beter mee vermaakt dan verwacht.

Opus.COLORs en Watashi no Yuri wa Oshigoto desu! a.k.a. Yuri is My Job! konden me vanaf het begin al niet boeien dus makkelijke skips.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Het begin van de overvolle vrijdagavond. Liefst 9 series waaronder twee vervolgen die op voorhand verzekerd zijn van een plekje. Ik kan alleen maar hopen dat er onder de resterende 7 veel tegenvallers zitten....

Mashle: Magic and Muscles is een adaptatie van een Shonen Jump-manga, die nog het meest doet denken aan One Punch Man meets Harry Potter. In een wereld waarin iedereen kan toveren is Mash de grote uitzondering. Dat compenseert hij echter met brute kracht. En een gebrek aan hersencellen. En moet plotseling naar een magie-school en iedereen een poepie laten ruiken. Vooralsnog beetje meh.

Edomae Elf draait om een elf in een schrijn op Tsukishima. Een otaku-elf om precies te zijn, want al 60 jaar lang houdt ze zich er verscholen en doet inmiddels niks anders dan gamen en Red Bull drinken. Dit tot frustratie van miko Koito. Niet onaardig maar ook niet meer dan dat.

En datzelfde geldt ook voor Kawaisugi Crisis oftewel Too Cute Crisis. Liza Luna is een alien die vooruitlopend op de vernietiging van planeet aarde nog even gaat kijken of onze aardkloot echt niks te bieden heeft....maar komt in een cat cafe terecht en ontdekt hoe onweerstaanbaar schattig katten zijn. En o jee, honden zijn al niet veel minder schattig. Om over allerlei andere dieren maar niet te beginnen. Dat vraagt om een diepgaand onderzoek...

En gelukkig was er dan ook nog Isekai One Turn Kill Neesan oftewel My One-Hit Kill Sister als een makkelijke skip. Buiten de twee duidelijke pluspunten van de sister uit de titel heeft dit niks te bieden.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

En nog een restant van de vrijdag (aan de sequels ben ik nog niet toegekomen...):

Rokudou no Onna-tachi oftewel Rokudo's Bad Girls draait om Rokudo, het pispaaltje van de delinquenten van de klas, wat eigenlijk nog best een prestatie is gezien z'n twee tamelijk "aparte" vrienden. Maar dan ontvangt hij een pakketje van z'n overleden opa, met daarin een magische rol. Die tot gevolg heeft dat de meiden ineens allemaal hoteldebotel van hem zijn. Nou ja, specifiek de "bad girls" dan. Mild grappig, en laat ik de artstyle maar "apart" noemen....

Aanzienlijk beter was dan Mahou Shoujo Magical Destroyers, waarin Akihabara en otaku weer eens onder vuur liggen, en een groepje elite-otaku onder leiding van Otaku Hero en een drietal magical girls de boel moet zien te redden. Het WTF?-gehalte is groot, maar op een goede manier. Wil ik zeker meer van zien.

En dan Megami no Café Terrace a.k.a. The Café Terrace and Its Goddesses. Hayato erft een café van z'n oma, maar als hij daar aankomt blijkt het nog bewoond door 5 dames die op het laatst het personeel vormden en door oma als familie werden beschouwd. En uiteraard ontmoet Hayato ze stuk voor stuk in danwel zonder ondergoed. Jep, zo'n serie is het. En dan vrees ik toch dat onze dooie held al een betere guilty pleasure is.

En gelukkig werd al snel duidelijk dat Isekai Shoukan wa Nidome desu oftewel Summoned to Another World for a Second Time geen toevoeging aan de toch al goed gevulde zaterdagavond gaat worden, typische inspiratieloze isekai-bagger.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nog van de zaterdag, Otonari ni Ginga oftewel A Galaxy Next Door is een irritante. Het gaat om een mangaka waarvan de vader is overleden en de moeder is verdwenen zodat hij nu voor z'n jongere broertje en zusje moet zorgen, en z'n beide assistenten hebben net hun eigen serie gekregenzodat hij er plots alleen voor staat. Maar niet voor lang, want plots is daar Goshiki, die welhaast té perfect is voor deze wereld. Wat wellicht ook niet zo vreemd is, aangezien ze beweert een prinses van de "Star People" te zijn. Heel verheffend is het allemaal zeker niet, op het saaie af....maar eigenlijk ben ik toch nieuwsgierig naar meer.

En dan toch eindelijk de vervolgen, en ToniKawa, Birdie Wing: Golf Girls' Story en Mobile Suit Gundam - The Witch from Mercury lieten geen van allen steken vallen. Integendeel.

En uiteraard was er dan ook nog Kimetsu no Yaiba, maar toen ik zag dat de eerste aflevering een dubbele was was snel besloten dat ik hier gewoon geen trek in heb. Misschien ooit later. Misschien ook niet.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

En nog een paar aanvullingen:

Dead Mount Death Play stond op voorhand op m'n lijstje aangezien ik wel ooit de manga gekocht heb maar nooit heb gelezen. En dus eigenlijk nog steeds geen idee had wat te verwachten. Een reverse-isekai dus. In een fantasy-wereld is de grote held Calamity Crusher de machtige necromancer Corpse God aan het bevechten....en plotseling springen we naar het hedendaagse Tokyo. Alwaar een joch genaamd Polka (...) wiens keel net is doorgesneden ineens weer tot leven komt. Wat degenen die verantwoordelijk waren voor zijn dood niet zo leuk vinden, dus het doodleuk nog een keer over proberen te doen. Hoog pulp-gehalte en visueel ambitieuzer dan het waar kan maken, maar smaakt best naar meer.

Kimi wa Houkago Insomnia oftewel Insomniacs After School draait om Nakami die aan chronische slapeloosheid leidt, en net als hij denkt in de verlaten astrologieclub op school een mooi plekje te hebben gevonden om overdag even een rustmomentje te pakken blijkt klasgenote Magari die met hetzelfde probleem kampt hem al voor te zijn geweest. En zo ontstaat er een vriendschap waarbij ze overdag dutten en 's nachts samen erop uit trekken. Geen vampieren deze keer, en ook geen prachtige nachtelijke beelden. Maar lijkt desondanks niet verkeerd.

En wat betreft 2e afleveringen, Mix was uiteraard in beginsel al nooit een vraagteken, en Jigokuraku weet ook te overtuigen.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

The Marginal Service is vooral.....raar. Het begint als een ogenschijnlijk tamelijk serieuze misdaadserie, verandert vervolgens in een soort Men in Black-wannabe, en het einde is puur camp. En op geen van die drie vlakken weet het te overtuigen.

Boku no Kokoro no Yabai Yatsu blijft ook in 2e instantie nog even het voordeel van de twijfel houden.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

En nog een late aanvulling: Ousama Ranking: Yuuki no Takarabako oftewel Ranking of Kings: The Treasure Chest of Courage. Wat vooralsnog een wat vreemde eend in de bijt lijkt te zijn, want deze eerste aflevering was geen vervolg, maar betrof een deel van Bojji's training door Despa. Het doet daardoor meer denken aan een OVA, en het is dus afwachten wat we in de andere 9 afleveringen gaan zien. Maar leuk om Bojji en Kage weer terug te zien!

EDIT: het blijkt inderdaad om anime-original verhalen te gaan die zich tijdens de eerdere avonturen hebben afgespeeld. Feitelijk een reeks van 10 OVA's dus.

Voor de rest toch even het nodige in de wachtkamer gezet, met een vakantie op komst gaat het me zeker niet lukken 20+ series te volgen....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2023: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

De (voorlopige) Eindafrekening

Mede door m'n vakantie het hele seizoen wat achter de feiten aangelopen, paar series nog gedropt, maar uiteindelijk toch meer dan verwacht nog afgekeken.

Afgerond
  1. Vinland Saga S2: 8+
  2. Kimi wa Houkago Insomnia a.k.a. Insomniacs After School: 8
  3. Golden Kamuy S4: 8
  4. Tengoku Daimakyou a.k.a. Heavenly Delusion: 8
  5. Dr. Stone: New World: 8-
  6. Jigokuraku a.k.a. Hell's Paradise: 8-
  7. Kidou Senshi Gundam: Suisei no Majo S2 a.k.a. Mobile Suit Gundam: The Witch from Mercury S2: 7.5
  8. Tonikaku Kawaii S2 a.k.a. TONIKAWA: Over The Moon For You S2: 7.5
  9. Dead Mount Death Play: 7+
  10. Birdie Wing: Golf Girls' Story S2: 7
  11. Megami no Café Terrace a.k.a. The Café Terrace and Its Goddesses: 6.5
  12. Yuusha ga Shinda! a.k.a. The Legendary Hero Is Dead!: 6+
Nog afkijken:
  • Skip to Loafer (6/12)
  • Ousama Ranking: Yuuki no Takarabako a.k.a. Ranking of Kings: The Treasure Chest of Courage (1/10)
Doorlopers:
  • Mix: Meisei Story S2
Dropped:
  • Mahou Shoujo Magical Destroyers (4/12)
  • Boku no Kokoro no Yabai Yatsu a.k.a. The Dangers in My Heart (2/12)
  • Yamada-kun to Lv999 no Koi wo Suru a.k.a. My Love Story with Yamada-kun at Lv999 (1/13)
  • Jijou wo Shiranai Tenkousei ga Guigui Kuru. a.k.a. My Clueless First Friend (1/13)
  • Kawaisugi Crisis a.k.a. Too Cute Crisis (1/12)
  • Edomae Elf a.k.a. Otaku Elf (1/12)
  • Kono Subarashii Sekai ni Bakuen wo! a.k.a. KonoSuba: An Explosion on This Wonderful World! (1/12)
  • Mashle: Magic and Muscles (1/12)
  • Otonari ni Ginga a.k.a. A Galaxy Next Door (1/12)
  • My Home Hero (1/12)
  • Rokudou no Onna-tachi a.k.a. Rokudo's Bad Girls (1/12)
  • The Marginal Service (1/12)

Post Reply